Gå til innhold

Dere som unngår polyester i klærne, hvor mange % er ok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Prøver å bli flinkere til å sjekke hva klær er laget av før jeg kjøper. Ser at mange unngår polyester i plaggene sine, og må si meg enig i at jeg ikke er glad i det stoffet. Men ofte kan det være plagg som er blandet, der polyester er en av "ingrediensene". Hvor stor prosentandel med polyester aksepterer du i et plagg? Tenker hovedsakelig på kroppsnære plagg som gensere, topper, kjoler med ermer, jakker osv.. 

Anonymkode: 124c1...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

på kroppsnære plagg aksepterer jeg null.

Unntak for treningstøy.

Anonymkode: 38f67...0d9

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva da med strømpebukser? De aller fleste inneholder Polyamid/Polyester...

Anonymkode: 4a09f...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unngår så langt jeg kan polyester i det hele tatt. Også i blandede produkter. 

Min erfaring er at det ikke skal mye polyester til i et plagg for at det blir ødelagt like fort som et produkt med 100% polyester. 
 

Anonymkode: 0cda7...cf3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper aldri hverdagstøy eller pentøy med polyester, kun sportstøy.

Anonymkode: 2bd64...52b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

0%
 

Unntaket for meg er treningstøy.

Anonymkode: 89815...5ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unngår polyester helt, unntatt treningstøy og strømpebukser. Bruker lite strømpebukser da 😂 

Anonymkode: 4eebc...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0%.
 

Eneste unntaket er treningstøy, men prøver å finne alternativer med mye bomull der og. 

Anonymkode: 3e5e6...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med svarene som alt er kommer. Helst 0 %, og det er fordi polyester er for tett og klamt og gjør meg svett. Jeg vil helst ha bomull, viskose, lin, evt silke.

Anonymkode: 6a0f2...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullsokker trenger litt polyamid, ellers går det hull i dem med en gang. Opp til 25%.

Anonymkode: 66329...858

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Unngår polyester helt, unntatt treningstøy og strømpebukser. Bruker lite strømpebukser da 😂 

Anonymkode: 4eebc...876

Er jo en del av oss som pga. kleskode og andre årsaker må bruke strømpebukser hver dag da, for eks. flyvertinner med støttestrømper osv.

Anonymkode: 4a09f...c3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0% i alle typer klær bortsett fra treningstøy

Anonymkode: e2b98...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15-20% pleier jeg ofte være fornøyd med dersom det er tøy som er ment å bruke på den kaldere delen av året. Synes polyester luner en del mer enn dersom det bare er naturlige stoffer. Har noen gensere der det er forskjellige varianter av ull + en liten andel polyester og synes disse er varmere enn rene ullgensere. Samme for ytterjakker.

Kan også akseptere litt polyester i gensere/topper med sterke farger, da jeg synes fargene holder bedre i vask. Har en ren polyestergenser som jeg har arvet etter min tante fra tidlig åttitall og den er like fin. 

Når det gjelder rene sommerklær går jeg kun for naturlige materialer eller eventuelt lycocell og viskose.

Anonymkode: 1014d...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er det et mål å unngå polyester i klær? 

Endret av Tiuren
stavekontrooool
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er det et mål å unngå polyester i klær? 

Det er ikke miljøvennlig, og ubehagelig å ha på. 

Anonymkode: d9f66...09e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det et mål å unngå polyester i klær? 

Av flere grunner; rene polyesterplagg har en tendens til å stinke mer av daglig bruk, polyester slipper visstnok ut mikroplast, polyester har en tendens til å bli tett og slipper ikke gjennom luft, mange polyesterstoffer er ubehagelige mot huden, polyester er et petroleumsprodukt, er vanskeligere å bli kvitt da det ikke brytes ned naturlig på samme måte som ull/bomull og mange ønsker derfor å fase vekk den type materialer der de kan.

Dette var noe, men det er sikkert flere grunner også 🙂

Anonymkode: 1014d...1e6

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Av flere grunner; rene polyesterplagg har en tendens til å stinke mer av daglig bruk, polyester slipper visstnok ut mikroplast, polyester har en tendens til å bli tett og slipper ikke gjennom luft, mange polyesterstoffer er ubehagelige mot huden, polyester er et petroleumsprodukt, er vanskeligere å bli kvitt da det ikke brytes ned naturlig på samme måte som ull/bomull og mange ønsker derfor å fase vekk den type materialer der de kan.

Dette var noe, men det er sikkert flere grunner også 🙂

Anonymkode: 1014d...1e6

Men hvorfor gjør de fleste i denne tråden da unntak for treningsklær, det er jo ingen klær som vaskes mer og / eller lukter mer en dem?

Og bare bomullstruser?

Og "fjuskepels" er vel bedre en ekte? 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å finne boxershortser med mer enn 95 % bomull, så og si alle har 5 % elastan, sikkert for å ha noe stretch/bedre passform?

Anonymkode: a6e6a...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 14.18):

Prøver å bli flinkere til å sjekke hva klær er laget av før jeg kjøper. Ser at mange unngår polyester i plaggene sine, og må si meg enig i at jeg ikke er glad i det stoffet. Men ofte kan det være plagg som er blandet, der polyester er en av "ingrediensene". Hvor stor prosentandel med polyester aksepterer du i et plagg? Tenker hovedsakelig på kroppsnære plagg som gensere, topper, kjoler med ermer, jakker osv.. 

Anonymkode: 124c1...745

I bunn og grunn trenger du 0%. Det er best iht at det er stoffer som kan gjenvinnes i fremtiden.  

Men på tøy som krever mer slitestyrke holder det med 20%. Og da tenker jeg ikke på spesial  arbeidstøy. 

Jersey stoffer kan byttes ut med strikkede stoffer. Hvis du ønsker noe med litt mer stretch i. 

Det viktigste er at du også bruker opp de klærne du allerede har. Selv om det er polyester og annet i det. 

Men kan fint tenke mer miljø på nyinnkjøp. Da får man også en litt lenger læringsprosess.  For dette feltet er det mye å sette seg inn i. Et miljøvennlig materiale kan også væee dårlig foe muljøet iht enkelte fargee og spesielt blekede klær som er helt hvite, feks. 

Så sats på en langsom læringskurve. Så finner du ut av kvaliteter og miljøhensyn. Og for ikke å glemme, finne dine favoritt materialer i bruk. Tips: prøv  bambus.

Hilsen ei ikke så flink ennå, men er på vei og prøver meg frem. Har feks akkurat kjøpt meg en dame dress , den er ikke i riktig materiale. Men jeg har vært å prøvd mange over 5år uten å finne en som passer på meg. Og jeg vet at  denne kommer jeg til å ga i mange år. Da forrige dress hadde jeg i 25 år og måtte bytte ut pga krops endringer jeg har fått i litt høyere alder. Så da blir min total vurdering . At denne dressen er innafor iht kjøp. Da sen ikke kommer til å byttes neste år

Anonymkode: eb19c...8bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg klarer ikke å finne boxershortser med mer enn 95 % bomull, så og si alle har 5 % elastan, sikkert for å ha noe stretch/bedre passform?

Anonymkode: a6e6a...125

Det finnes  i både bomull og silke. 

Anonymkode: eb19c...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...