Gå til innhold

Hvor mange kvinner 30+/- er ufrivillig barnløse enda?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og hvordan tenker dere rundt temaet? Finne en mann/etablere seg/vite når det er riktig. For min del stresser jeg ikke selv om jeg ønsker meg barn på et tidspunkt, men det er jo såklart litt rart å tenke på hvor mye som skal klaffe før "alt er på plass" :) Er 29 forresten

Anonymkode: 48486...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ufrivillig barnløs. Er 37 år. Heldigvis har vi begynt prosessen med prøverør. 

Jeg ville ikke ventet mye lenger hvis jeg var deg. Jeg begynte prosessen med å få barn da jeg var 26-27 år med min eks. Dessverre mistet jeg to ganger, en MA og en dødfødsel.

Jeg har etter det hatt mange kjemiske graviditeter og noen spontanaborter. Fant meg ny mann for over 2 år siden. Heldigvis ser det lyst ut for min del, eggreservene er de samme som da jeg hadde første runde med prøverør. Virker som det er samboer, men med litt hjelp kan det nok gå seg til. Denne gangen blir det privat behandling, som passer meg bedre enn den offentlige. 

Men helt ærlig; jeg ville aldri ventet lenger hvis jeg visste det jeg visste nå, og visste jeg ville ha barn.

Endret av SPOCA
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og hvordan tenker dere rundt temaet? Finne en mann/etablere seg/vite når det er riktig. For min del stresser jeg ikke selv om jeg ønsker meg barn på et tidspunkt, men det er jo såklart litt rart å tenke på hvor mye som skal klaffe før "alt er på plass" :) Er 29 forresten

Anonymkode: 48486...117

Selvfølgelig stresser du ikke når du er 29. Vent til du er 35 og barnløs og oppdater oss gjerne.

Anonymkode: ddebc...3db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et statistikk for det meste, men ikke akkurat det du spør etter når det gjelder alder.

Norske kvinner er nå i gjennomsnitt 30,3 år gamle når de får sitt første barn i følge Statistisk Sentralbyrå. SSB kan også melde at det nå i 2024 bor 37 734 kvinner i Norge som er 30 år. Da dette er snittalderen for førstegangsfødende, kan vi anta at halvparten av de 37 734 30-åringene, dvs. 18 867 kvinner, er barnløse. Hvor mange av disse nær 19 000 barnløse 30-åringene som er ufrivillig barnløse, vet jeg ikke, men jeg vil ikke tro andelen er veldig stor. Kanskje halvparten, eller ca. 10 000 ufrivillig barnløse 30-åringer? Eller kanskje enda færre? Mange velger jo å vente med å få barn til de er et stykke opp i 30-åra på grunn av utdanning og karriere.

Les mer her: https://www.ssb.no/befolkning/fodte-og-dode/statistikk/fodte/artikler/Marginal-nedgang-i-fruktbarheten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ufrivillig barnløs Lenger, men var det fram til 36 år. Slet i mange år med å bli gravid, samt beholde de få gangene jeg ble det. Begynte å kjenne på følelsen av at jeg aldri kom til å gå barn + alderen når jeg nærmet meg 35 år. Uansett gikk bra til slutt for jeg sitter her med snart 2 små barn. (Førstemann født i 2020, og den andre kommer i mai)

Mitt råd til de som ønsker barn og som nærmer seg 30 er å starte tidligst mulig. Enn vet aldri hvor mange år det tar før det klaffer, og en kan dessverre ikke garantere at det vil skje i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåååå skal det sies at jeg ikke engang har en partner, så ja jeg stresser kanskje litt med det. 😕 Og statistikk tilsier at ikke minst dèt ikke er så lurt å stresse med. 

Anonymkode: 48486...117

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Usikker på om jeg er en ufrivillig barnløs men jeg er iallefall 35 år og singel og datingmarkedet er helt forferdelig. Tror ikke eg kommer til å rekke det.

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ymse meninger skrev (3 minutter siden):

Usikker på om jeg er en ufrivillig barnløs men jeg er iallefall 35 år og singel og datingmarkedet er helt forferdelig. Tror ikke eg kommer til å rekke det.

AKKURAT sånn jeg skulle til å kommentere. Føler'n....

Anonymkode: 48486...117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ymse meninger skrev (9 minutter siden):

Usikker på om jeg er en ufrivillig barnløs men jeg er iallefall 35 år og singel og datingmarkedet er helt forferdelig. Tror ikke eg kommer til å rekke det.

Jeg forstår egentlig ikke hvordan det er mulig for en normal kvinne å ikke få seg en mann hun liker? Er jo hundretusener single norske menn der ute..og de fleste kommer bare en kvinne knipser...🤭

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår egentlig ikke hvordan det er mulig for en normal kvinne å ikke få seg en mann hun liker? Er jo hundretusener single norske menn der ute..og de fleste kommer bare en kvinne knipser...🤭

Ja, og så skal man like de til daglig også da...🙃

Anonymkode: 48486...117

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, og så skal man like de til daglig også da...🙃

Anonymkode: 48486...117

Du mener at en normal norsk kvinne ikke liker en eneste en av de minst 700 000 single menn her i landet? Ja da forstår jeg hvor den lista ligger...😅

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (Akkurat nå):

Du mener at en normal norsk kvinne ikke liker en eneste en av de minst 700 000 single menn her i landet? Ja da forstår jeg hvor den lista ligger...😅

Nei, jeg sier indirekte at man bør kunne fungere sammen, på mer enn et overfladisk plan, dersom man velger å involvere et barn i det... jeg skjønner hvordan man lager de, det var ikke det 🫡

Anonymkode: 48486...117

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (Akkurat nå):

Du mener at en normal norsk kvinne ikke liker en eneste en av de minst 700 000 single menn her i landet? Ja da forstår jeg hvor den lista ligger...😅

Jeg tenker som deg. Kvinner som er langt inne i 30-årene har blitt gubbete og intolerante. Når de blir 50 kommer ydmykheten, men det blir det ikke unger av. Kvinner må slutte å avvise så heftig i 20-årene, det er løsningen. Å "leve livet" til du er 30 kan være risikofylt, om du ønsker barn.

Anonymkode: d7447...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ufrivillig barnløs og blir straks 43. Det ble ikke barn med eksmannen, og han gikk fra meg da jeg var 38. Så har livet skjedd etter det. Uaktuelt for meg å få barn alene

Anonymkode: 612d1...260

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å befrukte en 40 år gammel desperat dame på one night stand. Tøm og røm og aldri gi fra meg noe info om meg selv. 
Nydelig utgangspunkt å møte en på 40 ute på byen, som nærmest har gitt opp drømmen om barn.

Ønsker du tidenes cum-fiesta så skal du få det, men kun med forbehold om ingen ansvar fra min side. Ditt fremtidige barn er ikke mitt.

Ohh. Deilig tanke! 

Anonymkode: 02b41...d84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, jeg sier indirekte at man bør kunne fungere sammen, på mer enn et overfladisk plan, dersom man velger å involvere et barn i det... jeg skjønner hvordan man lager de, det var ikke det 🫡

Anonymkode: 48486...117

Jeg ser den, å lage et barn er fort gjort..er djevelsk mye etterarbeid da..😬😂..men likevel..hvor vanskelig kan det være å finne en mann å elske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er ufrivillig barnløs og blir straks 43. Det ble ikke barn med eksmannen, og han gikk fra meg da jeg var 38. Så har livet skjedd etter det. Uaktuelt for meg å få barn alene

Anonymkode: 612d1...260

Og hvor gammel var du da du forsto at den mannen aldri kom til å lage barn med deg..? 35?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ufrivillig barnløs frem til mannen endelig bestemte seg for at vi kunne begynne å prøve da jeg var 33. Da jeg akkurat var fylt 34 kom mini til verden 🥰

Jeg stresset fordi mannen var så usikker. Var livredd for å ende opp i midten av 30-årene med en mann som landet på at han ikke ville.

Har alltid visst at jeg ønsket barn, men det tok lang tid å finne en mann å lage barn med. Ekstremt viktig å velge riktig partner til livets viktigste prosjekt!

Anonymkode: d93f4...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om ufrivelig barnløs er det riktige ordet. Men er 30 og stresser. Forstår ikke hvordan det skal være mulig å møte noen for meg. Men må jo bare fortsette å lete 🤷‍♀️

Anonymkode: 362a7...503

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (På 20.3.2024 den 13.01):

Du mener at en normal norsk kvinne ikke liker en eneste en av de minst 700 000 single menn her i landet? Ja da forstår jeg hvor den lista ligger...😅

Det er jo ikke slik at man har tilgang på alle de 700 000 mennene som er singel. Folk bor spredt over hele landet, er flyttbare eller ikke flyttbare. Ønsker eller ønsker ikke barn. Så vil man jo ha en connection med dette mennesket og felles verdier, og oppi det hele har man x faktoren som ingen styrer over, og det er om man faller for han eller ikke. Folk sliter med å finne hverandre i dag. Radiusen er større enn i gamledager, men det blir vanskelig å både velge og skille seg ut gjennom datingprofiler, og man prøver og prøver å prate for å se om det kan være noe der for å ikke date i blinde, men er vanskeligere for folk å opprettholde interessen. Så er det færre naturlige datingarenaer "in real life" nå. Så det er ikke det at jeg ikke liker noen, jeg bare finner ikke frem i "utvalget". 

Utover det så er det jo endel som har gjort det slutt og kommer ut av et dårlig forhold når man er i 30 årene, og da starter man jo fra square one med å lete. Å være emosjonelt tilgjengelig og på let hele tiden er også mentalt utmattende og jeg har måttet ha noen pauser innimellom, kanskje også for å bearbeide skuffelse når man møter noen som f.eks ikke gjengjelder begeistringen.

Å si at damer kan få en mann bare ved å stå rett opp og ned på gårdsplassen sier mer om menn sine kriterier enn kvinners, spør du meg.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...