Gå til innhold

Får mannen fri for å bli med på fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Han har rett på 2 uker fri «i forbindelse med» ikke «etter fødsel». Altså starter disse 14 dager når du går i gang med fødsel, og dere veger å ta de ut. Vi ble selv advart på fødselsforberedende kurs mot å bruke for mange av disse dagene tidlig i fødselsforløpet og spesielt ved igangsetting, da dette kan ta flere dager før fødselen skjer. Om jeg blir igangsatt pga. overtid vil jeg pakke med meg strikketøy/en bok/pc og la mannen dra på jobb frem til kroppen reagerer på igangsettelsen, sånn at vi får flest mulig dager etter baby kommer 😊

Anonymkode: 159e1...77f

 

Jeg tror du må ta feil her for min mann startet sine to uker først den dagen vi kom hjem fra sykehuset og vi leste at det var valgfritt om han startet de to ukene på fødselsdagen eller ved hjemkomst. Han fikk (betalt) fri på fødselsdagen også, men det var ikke en del av de to ukene. Han jobbet de 1-2 dagene jeg lå på barsel med baby. Det var et helt bevisst valg fordi vi følte vi begge hadde mer utbytte av at han hadde fri mens vi alle var hjemme framfor å ha fri mens jeg uansett lå på barsel og hadde annen hjelp tilgjengelig. Han gjorde det samme alle tre gangene og han jobbet til og med for et annet firma da nr 2 og 3 ble født så det kan ikke ha vært en spesiell regel hos det første firmaet. 

Anonymkode: 71cbe...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

 

Jeg tror du må ta feil her for min mann startet sine to uker først den dagen vi kom hjem fra sykehuset og vi leste at det var valgfritt om han startet de to ukene på fødselsdagen eller ved hjemkomst. Han fikk (betalt) fri på fødselsdagen også, men det var ikke en del av de to ukene. Han jobbet de 1-2 dagene jeg lå på barsel med baby. Det var et helt bevisst valg fordi vi følte vi begge hadde mer utbytte av at han hadde fri mens vi alle var hjemme framfor å ha fri mens jeg uansett lå på barsel og hadde annen hjelp tilgjengelig. Han gjorde det samme alle tre gangene og han jobbet til og med for et annet firma da nr 2 og 3 ble født så det kan ikke ha vært en spesiell regel hos det første firmaet. 

Anonymkode: 71cbe...3e7

«Etter § 12-3 i lov 17. juni 2005 nr. 62 om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven) har far i forbindelse med fødselen rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Arbeidsmiljøloven gir ikke rett til betalt permisjon. Mange arbeidstakere har rett til betalt permisjon etter tariffavtale eller individuell arbeidsavtale. Eventuell lønn under omsorgspermisjonen betales altså av arbeidsgiver, og dekkes ikke av folketrygden.»

«Arbeidstakere har rett til permisjon fra arbeidet i forbindelse med fødselen. En del fedre har rett til lønn fra sin arbeidsgiver under permisjonen. Fedre med rett til lønn under permisjonen, vil neppe velge å motta foreldrepenger i stedet. For dem vil det være mer fordelaktig å spare foreldrepengene til et senere tidspunkt. For arbeidstakere som ikke har rett til lønnet permisjon fra arbeidsgiver eller for selvstendig næringsdrivende, kan det være aktuelt å motta foreldrepenger i forbindelse med fødselen. Eventuell betaling fra arbeidsgiver under permisjonen i forbindelse med fødsel er et forhold mellom arbeidstaker og arbeidsgiver»

«Etter arbeidsmiljøloven § 12-3 har far rett til to ukers permisjon i forbindelse med fødselen for å bistå moren. Bestemmelsen fastsetter ikke at permisjonen må tas ut etter fødsel. Forarbeidene (Ot.prp. nr. 49 (2004–2005) Om lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven)) bruker formuleringene «i dagene rundt fødselen» (se punkt 14.1) og «i tilknytning til fødselen» (se særmerknadene til § 12-3). Arbeidsmiljøloven § 12-3 første ledd er en videreføring av tilsvarende bestemmelse i arbeidsmiljøloven fra 1977. Om bestemmelsen sier NOU 2004: 5 Arbeidslivslovutvalget. Et arbeidsliv for trygghet, inkludering og vekst i punkt 21.4.3.2: «Behovet for permisjon er størst mens moren er innlagt på fødselsklinikken og i den første tiden etter at hun og barnet er kommet hjem. Utgangspunktet er derfor at permisjonen skal tas innenfor rammen av to uker før og to uker etter fødselen.»

 

Ut fra denne lovteksten kan man se at lønnet perm ikke er hjemlet i loven, men basert på tariffavtaler eller individuell arbeidsavtale. Det er også spesifisert at de to ukene med perm man har rett på ikke er påkrevd etter fødsel, men rundt to uker før til to uker etter (igjen kan man ha individuelle avtaler på sin arbeidsplass, hvor man kan ha sterkere rettigheter enn beskrevet i arbeidsmiljøloven). Poenget er at det ikke hjemlet i lov, men mange har sterkere rettigheter, så her bør man undersøke med egen arbeidsplass. Dette gjelder også andre velferdsgoder, f.eks. Rett til egenmelding og sykedager. Mange arbeidsplasser har avtaler som gir bedre rettigheter enn arbeidsmiljøloven, f.eks en IA-avtale (inkluderende arbeidsliv), men alle arbeidsplasser har ikke det. Jeg har selv bare jobbet på arbeidsplasser med IA-avtaler, men det har ikke min mann, så variasjoner forekommer! 
 

Kilde: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-15-l-20212022/id2888219/?ch=5

Annen relevant kilde:

https://info.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/permisjoner-og-ferie/rettigheter-ved-graviditet-fodsel-adopsjon-og-omsorg-for-sma-barn/

 

 

Anonymkode: 159e1...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er reglene rundt dette med fødsel og fri fra jobb for mannen? Jeg vet at mannen har krav på 2 uker fødselspermisjon etter fødsel, men hvordan er det med å få fri når fødsel starter og skjer? Og det samme gjelder feks planlagt igangsettelse? Hvordan har deres menn gjort det?

I utgangspunktet har mannen min jobb døgnvakter i dagene før og etter termin.

Anonymkode: 18571...e64

Det er ikke 2 uker "etter fødsel". Det er 2 uker i forbindelse med fødsel

Quote

I forbindelse med fødselen har faren rett til to ukers permisjon for å bistå moren. Hvis foreldrene ikke bor sammen, kan retten til permisjon utøves av en annen som bistår moren.

https://lovdata.no/nav/lov/2005-06-17-62/kap12#:~:text=Arbeidstaker som pleier nærstående i,ektefelle%2C samboer eller registrert partner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Hva er reglene rundt dette med fødsel og fri fra jobb for mannen? Jeg vet at mannen har krav på 2 uker fødselspermisjon etter fødsel, men hvordan er det med å få fri når fødsel starter og skjer? Og det samme gjelder feks planlagt igangsettelse? Hvordan har deres menn gjort det?

I utgangspunktet har mannen min jobb døgnvakter i dagene før og etter termin.

Anonymkode: 18571...e64

Det er 14 dager i forbindelse med fødsel. Ikke låst til etter. Så ja, fødsel går inn under disse dagene 

Anonymkode: 8a645...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

 

Jeg tror du må ta feil her for min mann startet sine to uker først den dagen vi kom hjem fra sykehuset og vi leste at det var valgfritt om han startet de to ukene på fødselsdagen eller ved hjemkomst. Han fikk (betalt) fri på fødselsdagen også, men det var ikke en del av de to ukene. Han jobbet de 1-2 dagene jeg lå på barsel med baby. Det var et helt bevisst valg fordi vi følte vi begge hadde mer utbytte av at han hadde fri mens vi alle var hjemme framfor å ha fri mens jeg uansett lå på barsel og hadde annen hjelp tilgjengelig. Han gjorde det samme alle tre gangene og han jobbet til og med for et annet firma da nr 2 og 3 ble født så det kan ikke ha vært en spesiell regel hos det første firmaet. 

Anonymkode: 71cbe...3e7

Nei, dere har nok vært heldige 

Anonymkode: 8a645...887

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en langvarig igangsettelse. Mannen min jobba en del i løpet av de to første dagene. Den tredje hadde han helt fri. Den fjerde dagen (lørdagen) ble barnet født. Han fikk 2 uker etter fødselen og fri det han trengte de tre dagene igangsettelsen pågikk.  Men han har en fleksibel og grei arbeidsgiver. 

Anonymkode: 14811...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I jobben til min mann satte leder opp egenmelding de to dagene fødsel på gikk og permisjon dagen etter baby ble født. Vi trodde han kom til å sette opp fra første stund, men han mente det var best sånn. Det er nok ikke alle som er så snille.

Anonymkode: 07e22...57d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett på to uker permisjon. Jobben til mannen min ville ikke betale for det, men noen bedrifter gjør det. Jeg ble satt i gang og brukte 3 dager på det. Var en uke til sammen på sykehuset. Så mannen tok seg fri en ekstra uke så han var to uker hjemme med oss. Permisjon uten lønn. Hadde heldigvis opparbeida seg en del avspaseringstimer

Anonymkode: 04e0d...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...