Gå til innhold

Får mannen fri for å bli med på fødsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er reglene rundt dette med fødsel og fri fra jobb for mannen? Jeg vet at mannen har krav på 2 uker fødselspermisjon etter fødsel, men hvordan er det med å få fri når fødsel starter og skjer? Og det samme gjelder feks planlagt igangsettelse? Hvordan har deres menn gjort det?

I utgangspunktet har mannen min jobb døgnvakter i dagene før og etter termin.

Anonymkode: 18571...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det heter egenmelding, det gir deg fri akkurat når du trenger det. ;) 

Anonymkode: 0dd9f...423

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja, det heter egenmelding, det gir deg fri akkurat når du trenger det. ;) 

Anonymkode: 0dd9f...423

Ja jeg vet hva egenmelding er, men jeg lurte egentlig på om det er det som er det rette å bruke? 

Anonymkode: 18571...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her så fikk han fødselspermisjon med betalt i inntil 4 dager.

Anonymkode: f2a0d...01f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har rett på 2 uker fri «i forbindelse med» ikke «etter fødsel». Altså starter disse 14 dager når du går i gang med fødsel, og dere veger å ta de ut. Vi ble selv advart på fødselsforberedende kurs mot å bruke for mange av disse dagene tidlig i fødselsforløpet og spesielt ved igangsetting, da dette kan ta flere dager før fødselen skjer. Om jeg blir igangsatt pga. overtid vil jeg pakke med meg strikketøy/en bok/pc og la mannen dra på jobb frem til kroppen reagerer på igangsettelsen, sånn at vi får flest mulig dager etter baby kommer 😊

Anonymkode: 159e1...77f

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han har rett på 2 uker fri «i forbindelse med» ikke «etter fødsel». Altså starter disse 14 dager når du går i gang med fødsel, og dere veger å ta de ut. Vi ble selv advart på fødselsforberedende kurs mot å bruke for mange av disse dagene tidlig i fødselsforløpet og spesielt ved igangsetting, da dette kan ta flere dager før fødselen skjer. Om jeg blir igangsatt pga. overtid vil jeg pakke med meg strikketøy/en bok/pc og la mannen dra på jobb frem til kroppen reagerer på igangsettelsen, sånn at vi får flest mulig dager etter baby kommer 😊

Anonymkode: 159e1...77f

Hos oss er det tryggeste at han er med fra fødsel starter eller igangsettelse settes igang da det er 3 timer til nærmeste sykehus

Anonymkode: 18571...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til fødselen har en person rett på fri til å være med deg enten det mannen, din, moren din eller enn venn. Du har rett på en person med deg under fødsel, jeg har vert med en venninne på fødsel og fikk fri med lønn.

Anonymkode: a4b74...34e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hos oss er det tryggeste at han er med fra fødsel starter eller igangsettelse settes igang da det er 3 timer til nærmeste sykehus

Anonymkode: 18571...e64

Bare vit at det kan ta opptil flere døgn fra igangsettelse starter til fødselen starter, da kroppen kan bruke tid på å reagere på igangsettelsen. Det er selvfølgelig opp til deg å vurdere hva som er best bruk av disse 2 ukene, og hva du trenger! 😊

Anonymkode: 159e1...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være lurt for mannen å snakke med sin leder for å avklare dette på forhånd, har han mulighet til å spare opp noe avspasering som han kan ta på sparket? Kan ham benytte en feriedag om det er nødvendig? Har han mulighet for hjemmekontor? De nasjonale rettighetene er 2 uker i forbindelse med fødsel (både før og etter), men det er mye mulig at arbeidsplassen kan strekke seg eller tilrettelegge for en mer fleksibel løsning i tiden rundt fødsel? Dette kommer selvfølgelig an på typen arbeid han har, men verdt å ta en prat med jobben om situasjonen dere er i 😊

Anonymkode: 159e1...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Bare vit at det kan ta opptil flere døgn fra igangsettelse starter til fødselen starter, da kroppen kan bruke tid på å reagere på igangsettelsen. Det er selvfølgelig opp til deg å vurdere hva som er best bruk av disse 2 ukene, og hva du trenger! 😊

Anonymkode: 159e1...77f

Det er jeg fullt klar over da mine to tidligere fødsler endte med igangsettelse 10 og 12 dager over termin.. ble styrtfødsler på begge to

 

Ts.

Anonymkode: 18571...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det kan også være lurt for mannen å snakke med sin leder for å avklare dette på forhånd, har han mulighet til å spare opp noe avspasering som han kan ta på sparket? Kan ham benytte en feriedag om det er nødvendig? Har han mulighet for hjemmekontor? De nasjonale rettighetene er 2 uker i forbindelse med fødsel (både før og etter), men det er mye mulig at arbeidsplassen kan strekke seg eller tilrettelegge for en mer fleksibel løsning i tiden rundt fødsel? Dette kommer selvfølgelig an på typen arbeid han har, men verdt å ta en prat med jobben om situasjonen dere er i 😊

Anonymkode: 159e1...77f

Mannen min har ikke kontorjobb.

 

Ts.

Anonymkode: 18571...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er reglene rundt dette med fødsel og fri fra jobb for mannen? Jeg vet at mannen har krav på 2 uker fødselspermisjon etter fødsel, men hvordan er det med å få fri når fødsel starter og skjer? Og det samme gjelder feks planlagt igangsettelse? Hvordan har deres menn gjort det?

I utgangspunktet har mannen min jobb døgnvakter i dagene før og etter termin.

Anonymkode: 18571...e64

Ja, jeg har barn med to forskjellige fedre og de har bare sendt en SMS til arbeidsgiver når fødselen var i gang. Og så fort barnet er født så starter jo fars 2 uker med perm.

Ved igangsettelse så snakket han med arbeidsgiver og fikk fri de dagene fødselen pågikk. For så å gå direkte ut i perm.

Spiller ingen rolle hvilke vakter de er satt opp på, eller hvordan arbeidsplanen er. Fødsel er fødsel.

Anonymkode: 71070...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, jeg har barn med to forskjellige fedre og de har bare sendt en SMS til arbeidsgiver når fødselen var i gang. Og så fort barnet er født så starter jo fars 2 uker med perm.

Ved igangsettelse så snakket han med arbeidsgiver og fikk fri de dagene fødselen pågikk. For så å gå direkte ut i perm.

Spiller ingen rolle hvilke vakter de er satt opp på, eller hvordan arbeidsplanen er. Fødsel er fødsel.

Anonymkode: 71070...f49

Men hva må mannen registrere denne friperioden som? Egenmelding? Fri uten lønn? Velferdspermisjon m/lønn osv

Anonymkode: 18571...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hva må mannen registrere denne friperioden som? Egenmelding? Fri uten lønn? Velferdspermisjon m/lønn osv

Anonymkode: 18571...e64

På min arbeidsplass regnes det som velferdspermisjon.

Anonymkode: facce...95c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Men hva må mannen registrere denne friperioden som? Egenmelding? Fri uten lønn? Velferdspermisjon m/lønn osv

Anonymkode: 18571...e64

Han må sjekke om han får betalt for de to ukene først og fremst. Han får rett på dem, men ikke med lønn. Om han får betalt, er det greit, om han ikke får betalt, kan han ta av sin egen permisjon eller ta ulønnet fri / ferie osv. 

Anonymkode: ad40c...4fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ingen generell rettighet han har å få fri i mer enn de to ukene han har i forbindelse med fødsel, om dere har behov for mer så må han snakke med sin leder om hvordan de kan tilrettelegge for. Er sjefen «ugrei» kan han si du får maks to uker ulønnet perm  og må du bli borte fra jobb under en langvarig igangsettelse så begynner de to ukene da, er leder «grei» vil han kunne få ekstra permisjon, mulighet til å ta egenmelding, eller bruke av feriedager på kort varsel. Men ingen her kan svare deg på hva din mann sin leder mener om dette, det er en samtale din mann må ta med lederen sin…

Anonymkode: 159e1...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min, som jobber i staten, fikk velferdspermisjon de to dagene fødselen varte, så startet permisjonen etter baby var ute. Men bruk av velferdspermisjon beror på arbeidsgivers skjønn, og er ikke noe man har krav på under fødsel. 

Anonymkode: 81c84...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er ingen generell rettighet han har å få fri i mer enn de to ukene han har i forbindelse med fødsel, om dere har behov for mer så må han snakke med sin leder om hvordan de kan tilrettelegge for. Er sjefen «ugrei» kan han si du får maks to uker ulønnet perm  og må du bli borte fra jobb under en langvarig igangsettelse så begynner de to ukene da, er leder «grei» vil han kunne få ekstra permisjon, mulighet til å ta egenmelding, eller bruke av feriedager på kort varsel. Men ingen her kan svare deg på hva din mann sin leder mener om dette, det er en samtale din mann må ta med lederen sin…

Anonymkode: 159e1...77f

Man skal ikke bruke egenmelding

Anonymkode: 00ac0...2a1

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min jobber som brannmann og var på helgevakt da fødsel startet. Jeg ringte så fort jeg forstod at fødsel var i gang og de ordnet en vikar raskt. Far kom så fort vikaren var på plass. 
 

tror han brukte av de 2 ukene

Anonymkode: 26a34...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...