Gå til innhold

Trenger gode råd til å gå ned i vekt! :3


Gjest Humlemor

Anbefalte innlegg

Gjest Humlemor
SVK skrev (På 19.3.2024 den 17.48):

Har ingen råd å gi. Ville bare skrive at jeg liker profilbildet ditt!

Hehe takk 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tidligere gått ned 60 kg - da bodde jeg alene og telte alt, bortsett fra når jeg var med andre. Trente også 5 ganger i uken. Tror det er vanskeligere når man bor med noen. 

Jeg holder fortsatt vekta 8 år senere og har lært meg litt om hvordan jeg og min kropp fungerer. Jeg kan ikke faste, spiser jeg ikke frokost omtrent med en gang jeg står opp kan jeg bare glemme å konsentrere meg på jobb. Og når kvelden kommer må jeg ha mat. Jeg holder meg likevel stort sett til 3 måltider om dagen - frokost, lunsj og middag. 

Frokost - liten og proteinrik. På kontoret er det kun en proteinshake med karbohydrater da det blir litt for tett til lunsj, mens på hjemmekontoret og helger er det en halv yt proteinyoghurt med en scoop proteinpulver og havregryn.

Lunsj - på kontoret forsyner jeg meg godt av salatbaren, masse grønnsaker, egg, belgvekster og skinke eller kylling - dropper her pasta eller brød da den blir stor nok likevel. Hjemme er det middagsrester eller hjemmelaget brød med masse pålegg og grønnsaker. 

Er jeg på kontoret drikker jeg en proteinshake og spiser en banan før jeg drar rett fra jobb til trening. Hjemme spiser jeg ikke et mellommåltid før trening. 

Middag - denne er sen (rundt 20-21). Hjemmelaget og stort sett ganske sunn. Nå bor jeg med noen, men han er ikke så interessert i matlaging, så jeg står for planlegging og innkjøp. Fokuserer på proteinrike måltider med masse grønnsaker og en karbohydratkilde. Og forsyner meg GODT! 

Når jeg spiser sen middag, slipper jeg stort sett cravings på kvelden, men jeg bor med en som gjerne spiser enten is eller godteri flere kvelder i uka. Noen ganger blir jeg med, men spiser da en kule med is eller 3 ruter sjokolade. Er jeg veldig sulten på kvelden spiser jeg noe proteinrikt og søtt som mager cottage cheese med vanilje og bær med sukrin gold før jeg eventuelt blir med på å spise godteri. Da er jeg mett før jeg starter på det usunne og vil ikke spise like mye.  

Jeg vet også at jeg VIL få større cravings rundt mens, og spiser da mer. I tillegg vet jeg at jeg ikke trenger like mye mat uken etter mens, så da spiser jeg mindre. Sånn sett går det opp i opp. 

Jeg trener også ekstremt mye, både fordi jeg synes det er gøy, men også fordi da kan jeg spise mer. Jeg er nemlig ekstremt glad i mat. 

Det er det jeg har funnet ut funker for meg, så må du finne ut hva som funker for deg. I innlegget ditt virker det kanskje som du spiser litt for lite, særlig på kveldstid, siden du MÅ ha mat da. Jobb rundt det - spis et av de store måltidene dine da. Spiser jeg middag borte sånn i 15-17 tiden må jeg også ha mat på kvelden. Mens midt på dagen mens jeg jobber og farter rundt er ikke behovet like stort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Wegovy og det fjerner sultfølelsen, så det er enklere å ikke spise for mye og for ofte. Den straffer deg også hvis du spiser for fet eller søt mat/snacks så du venner deg fort av med å spise «dritt» for det er ikke verdt å bli uvel av. Det har hjulpet meg masse og har gått ned fra 98kg til 88kg og målvekten er 75kg. Enkelt å få av fastlege men prisen er 1750kr per sprøyte/per mnd. Men helt ærlig så bruker jeg mindre penger på mat nå så tenker at det sånn sett går litt opp i opp.

Jeg sliter også med ustabilt kortisolnivå pga stress (effekten av det har også gitt meg ekstra kilo å bære) så fikk da høre at fasting ikke er bra for det gir kroppen motsatt effekt. Så vær litt forsiktig der. Har man ustabilt/høyt kortisol så er frokost om morgenen viktig, og aller viktigst er daglys for å fortelle kroppen at det er en ny dag så kortisolet stabiliseres. Kaffe/koffein er ikke bra for kortisolnivået, men kan til nøds drikkes med måltider. Høyintensitetstrening er heller ikke bra for dette, så å heller gå turer og gjøre yoga er bedre for kroppen da den ikke leser dette som stress. Ustabilt kortisolnivå gir også et sykt sukkersug. Jeg er egentlig en chips-person og har ikke brydd meg så mye om søte ting, men mens jeg sliter med dette maser kroppen om sukker konstant, det er så slitsomt. 

Så fra en som sliter med vekt og har gjort det lenge, vil jeg tipse deg om å vurdere om stress tar mye plass i livet ditt og om det kan påvirke kroppen din negativt i form av ustabil og høy kortisol-produksjon. Masse info på nett om dette. Jobb med å stabilisere dette, og vurder om wegovy kan være en kickstarter i tillegg. 

Anonymkode: cae2a...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Bromance skrev (På 19.3.2024 den 18.09):

Jeg har 3 måltider til dagen med maks cirka 500 kalorier per måltid. Så har jeg en "godteridag" en gang i uka. Jeg går ned i vekt. Jeg går som deg en tur til dagen på en time. Jeg har gått ned 3,5 kilo siden 1.mars da jeg begynte.

Jeg har også slitt med det der kveldsgreiene. Men nå greier jeg det. Det kommer an på hva man vil mest, kose seg eller gå ned i vekt. Tidligere så har kosen vunnet hver gang hos meg. Men nå er det vekta som har blitt viktigst.

Lykke til ❤️

Oppdatering: Jeg har nå gått ned 6 kilo totalt, men skal ned 5 til (kanskje det også blir mer enn dette). Målet mitt er 5 kilo til ned innen 19.juni 💖

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...