Gå til innhold

Trenger gode råd til å gå ned i vekt! :3


Gjest Humlemor

Anbefalte innlegg

Gjest Humlemor

Hei alle her inne på kg! jeg trenger noen gode råd angående slanking og håper noen av dere kan hjelpe meg. I dag fikk jeg beskjed fra min fastlege at jeg må slanke meg. Jeg er for tykk og må gå ned minst 20 kg. Det ligger både sukkersyka og hjertekarsykdom i familien så jeg har intet valg enn å ta meg sammen.

Jeg har lenge prøvd å gå ned i vekt, men så langt har ingenting virket. Vekten står bom stille uansett hva jeg gjør. Jeg går minst en tur for dagen - mellom 8000-10.000 skritt. Har prøvd både styrketrening og zumba men Korona har tatt helt knekken på min helse, etter bare noen få minutter med trening blir jeg både uvel og vil svime av - må bare legge meg rett ned og lukke øynene når det oppstår, hele rommet snurrer rundt som på en karusell. Tung i brystet blir jeg også, så jeg har gidd litt opp den delen av slankingen. 

Når det kommer til mat kan jeg klare å spise lite en hel dag, men når kvelden kommer klarer jeg ikke å holde meg lengre og sprekker. Må bare ha mat, uansett hvor sent det er blitt! Jeg spiser ikke noe godteri eller annet ultraprosessert mat (tror jeg skrev det rett) Jeg spiser kun 2-3 knekkebrød eller grovt speltbrød til frokost og lunsj med brelett og noe magert pålegg som f.eks. hvitost og markrell (ikke sammen, nei isjh) Ett glass med ekstra lett melk (grønn) 1-2 kopper med kaffe eller grønn te. Jeg prøver å spise fisk 3 ganger i uka og holde meg unna all bearbeidet kjøtt som f.eks. pølser, kjøttkaker o.l Og alt annet usunn mat som pizza fra frysedisken på Rema, men det er ikke alltid så lett, det må jeg innrømme. Jeg får null støtte fra familien og venner. "Vi trenger da ikke å pinest selv om du må" det er det jeg stadig får høre når jeg ber om støtte. De kan sitte å gommle på både chips og sjokolade mens jeg prøver å true i meg noe kaninmat (salat)

Hvordan kan jeg få forbrenningen i gang og tallene på vekta til å gå nedover? Og ikke minst, fjerne sultfølelsen??? :hæ:

Jeg er takknemmlig for alle gode råd og hyggelige svar 

Hilsen humlemor:papirfly:

PS: Jeg er forresten 175 høy og 90 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt gode resultater med periodisk faste. Jeg spiser mellom kl 12-20 og drikker vann, Farris, kaffe, te (uten sukker) og Pepsi Max utenom spisevinduet. 
Vekta går sakte men sikkert ned og jeg føler meg mer opplagt, sover bedre og våkner med masse energi. Spiser vanlig mat i spisevinduet, men prøver å ikke spise snop/chips i ukedagene.

 

Endret av Etk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodisk faste. Og første måltid bør være solid. Iallefall er det det som funker for meg. Spiser jeg en stødig frokost, så har jeg så og si ikke cravings på kvelden. Jeg spiser i underskudd, men spiser mye volum. Mye grønnsaker.
Hvilken støtte kunne du ønsket du fikk fra familien? Er det noe dere kan snakke om? Ren mat er jo beneficial for alle. Samtidig er det ikke krise om du spiser en pølse i ny og ne. Drikker du nok vann?

Endret av xQueenKx
Grammatikkfeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de som skriver periodisk faste. Jeg prøvde det i sommer/høst, og gikk jevnt og trutt ned i vekt. Så ble jeg skikkelig syk i en lengre periode (fra senhøsten og omtrent frem til nå), og alt sklidde helt ut og vekten gikk oppover igjen. Begynner å komme meg tilbake i gamle rutiner igjen nå, heldigvis. 
 

Grunnen til at du må ha mye å spise på kvelden, er sannsynligvis at du spiser for lite av næringsstoffer du trenger på dagtid. Har du mulighet til å kontakte enæringsfysiolog for en god og tilpasset kostholdsplan?

Familien og andre kan du ikke endre, de må få spise det de vil. Men det finnes jo mye godt du kan spise likevel😊 Hva med feks gulrøtter og dipp av kesam (siden du nevner at du spiser grønnsaker selv, mener jeg)? 

Anonymkode: 80f00...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste rådet jeg kan gi er å gå hardt inn for å oppfylle helsemyndighetenes anbefalinger om 500gr frukt og grønt om dagen (3 grønnsaker og 2 frukt) i tillegg til frokost lunsj og middag. 
 

en typisk dag for min del ser ca sånn her ut (jeg veier 62 kg og jobber med å komme meg ned til 57 kg):

frokost: havregrøt (jeg pleier å ha 1 dl gryn, 2 dl melk, litt honning og salt, sukker og kanel på toppen)

Mellommåltid eller rett etter frokost: 1-2 gulrøtter 

lunsj: 2 brødskiver med egg og bønner, eller brødskiver med krydderost og mager salami etc.

Mellommåltid (typisk etter jobb på vei hjem) Et eple/litt druer/en liten pose med sukkererter etc

middag: normal posjon middag lagd fra bunnen av

Kveldssnacks: frukt/grønt/blåbær etc og en liten sjokolade (type Melkerull, Snickers etc) eller 4-5 dadler med lakrissmak

Anonymkode: 8f14d...cf4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å fjerne svolt kan eg ikkje hjelpe med, ei heller det sosiale konsum av kosemats dilemma. Men eg kan i det minste dele av eigne erfaringar: 

Eg gjekk ned 15 kilo med kaloriteljing (Noom og Myfitnesspal). Det fungerte, men ei viktig side av saka er at eg bur aleine og har eit heller labert sosialt liv utanom jobb. Eg kunne altså veie kvar pastaskrue og blomkålbukett eg åt til mitt hjartes lyst, men det var eit ork. Det orket var verdt det for min del, sidan det lærte meg det eg trengte å vite for å halde på vekta når eg nådde målet: nemleg ca. kor energitett dei matvarane eg et i dagleglivet er ( = det vi snakkar om når vi snakkar om kaloriar per hundre gram), men det tok meg óg nokre månader å kome ut av kalorihysteriet og lære meg å ete maten min utan å drive eit mentalt kalorireknskap. 

Men her er noko av det eg lærte av prosjektet:

  • Å ete lite bør ikkje vere målet! For å redusere energiinntaket (kalorier, altså) bør du heller satse på å ete meir av mat som er mindre energitett - altså grønnsaker, magert kjøtt og fisk. 
  • Ditto bør du vere forsiktig med saligheiter som smør, saus, dressing, nøttesmør, rømme, creme fraiche etc. 
  • Karbohydratar skapte sivilisasjonen fordi dei gjorde det mogleg å skaffe rimeleg energitett mat mykje meir effektivt enn det vi kunne før jordbruksrevolusjonen. Carbs are love, carbs are life, men dei er relativt næringsfattige samanlikna med alternativet (grønnsaker), og det å kutte ned på mengden pasta og ha tynnare brødskiver er ein enkel måte å kutte ein god del kaloriar på. Et meir brokkoli og mindre potet. 
  • Jada jada grove karbohydratar held deg mett lengre, men det er faktisk sant. Om du kjøper brød på butikken, sjekk at det har ein grovheit på anten 3 eller 4.
  • Korkje kvitost eller makrell er magre pålegg! Men dei er sunne, og langt å foretrekke viss alternativet er nugatti eller peanøttsmør
  • Lær deg å lage grønnsaker gode! Omnsbakte grønnsaker var ein standard for meg; litt olje, salt og pepper, og dei var alt eg trengte til den nøye oppmålte biten svinefilet. 
  • Juice, alt etter kva type, har like mange kalorier per dl som brus med sukker. Mjølk, igjen etter type, er ikkje mykje betre, men har ein del meir næringsstoffar. Det å bytte dei ut med vatn eller sukkerfri saft er ein enkel plass å kutte kaloriar
  • Saltstenger og popcorn er nesten vektlause og kan knaskast i festleg lag utan at du openbart er ho som ikkje skal ete snacks
  • Det er neppe det sunnaste tankesettet å ha, MEN: Om du veit at du skal i situasjoner der du anten vil få servert eller bli venta å ete mat med masse kaloriar, så går det an å tilpasse budsjettet. Ha ein ekstra mager lunsj, eller ein kjip middag dagen etter. Det er ikkje sånn at alt du åt for mykje den dagen blir lagt rundt midja ved midnatt; det er truleg sunnare å tenke på kva du et i eit vekesperspektiv. Det er dei som med vilje legg band på seg i vekedagane sånn at dei kan skeie ut i helga!

Lukke til :)

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk ned 10 kilo på to måneder da jeg byttet ut margarin og frøoljer med meierismør og olivenolje. Bortsett fra det, spiste jeg like mye som før. Fettinntaket har trolig økt. 

Utfordringen var å finne ut hva slags mat som inneholder frøoljer. Og det gjør jo all prosessert mat fant jeg ut. Altså exit søppelmat. 

Etter den opplevelsen, sluttet jeg å tro på kaloritelling. For min del handler det om hva slags fett jeg spiser, ikke hvor mye.

Anonymkode: 50378...239

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned fra 92 til 62 på 10 mnd ca (er 178 høy). De første 20 omtrent gikk fort, ca 5 mnd. 
Hadde stort kaloriunderskudd. 
Men det er faste som har gjort mest tipper jeg, periodisk faste, 16:8. Minst 16 timer faste, men ofte 17 og 18. Jeg spiser sent, pga både jobb og andre hensyn. Så mitt spisevindu er fra 16 til midnatt. Da fjerner man også dette med å ikke kunne spise på kvelden, for det kan man! Jeg spiser kun middag og kvelds, helt normale porsjoner, ikke noe ekstra. Skeier ut litt en dag i uken, men selv da er det begrenset altså, tenker over mengder osv. 
Fyller opp tallerken med mye grønnsaker, det blir man god og mett av, men det har lite kalorier. 
Nå skal det sies at jeg trener 4-5 dager i uken, stort sett alltid doble timer. Så sånn sett hender det støtt at kaloriunderskuddet blir for stort faktisk, og jeg må putte på litt kjappe kalorier for å ikke gå ned for mye (jeg skal snart ikke ned mer). Så å være i aktivitet er også viktig! For helsen også. 

Anonymkode: d6ef7...fd3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wegovy

Anonymkode: c785f...952

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å tell kalorier. Det er bare tøv. Det virker ikke på lang sikt.

Unngå å spise ultraprossert mat.

Spis mat som IKKE trigger høy produksjon av insulin.

Når du spiser mat med mye karbohydrater, velg mat som inneholder fiber.

Fiber sørger for en mer jevn produksjon av insulin.

Insulin er et hormon som forteller kroppen din at den skal lagre fett.

Insulin blir også trigget av stress (kortisol). Så om du har dårlig døgnrytme/stresser mye, så kan dette medvirke til at du legger på deg.


Så spis mtp insulin, ikke kalorier.

Anonymkode: 581be...70a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlemor
xQueenKx skrev (18 timer siden):

Periodisk faste. Og første måltid bør være solid. Iallefall er det det som funker for meg. Spiser jeg en stødig frokost, så har jeg så og si ikke cravings på kvelden. Jeg spiser i underskudd, men spiser mye volum. Mye grønnsaker.
Hvilken støtte kunne du ønsket du fikk fra familien? Er det noe dere kan snakke om? Ren mat er jo beneficial for alle. Samtidig er det ikke krise om du spiser en pølse i ny og ne. Drikker du nok vann?

Vel, alle i familien har noen kilo for mye og kunne trengt å slanke seg litt så tenkte det ville bli lettere å klare det om alle deltok på "slankekrigen" :fnise:

Må ærlig innrømme at jeg aldri har vært noe flink til å drikke nok vann, synes ikke det smake noe spess godt. Det går mest i melk, kaffe og te (uten sukker) Men nå har jeg skaffet meg en slik motivasjonsflaske (1 liter) så skal gjøre et forsøk på å få i meg mer vann om dagen ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlemor
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Wegovy

Anonymkode: c785f...952

Min fastlege er litt sta, men skal gjøre et forsøk å spørre om jeg kan få prøve det ut. Har du forresten prøvd det? Og if so, virket det? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen råd å gi. Ville bare skrive at jeg liker profilbildet ditt!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Humlemor said:

Vel, alle i familien har noen kilo for mye og kunne trengt å slanke seg litt så tenkte det ville bli lettere å klare det om alle deltok på "slankekrigen" :fnise:

Må ærlig innrømme at jeg aldri har vært noe flink til å drikke nok vann, synes ikke det smake noe spess godt. Det går mest i melk, kaffe og te (uten sukker) Men nå har jeg skaffet meg en slik motivasjonsflaske (1 liter) så skal gjøre et forsøk på å få i meg mer vann om dagen ☺️

Du kan ha bittelitt sukkerfri saft i vannet, hvis det får deg til å drikke mer☺️

Det å slanke seg må man jo ville av seg selv, så hvis de føler at det "tvinges på dem" av en eller annen grunn, blir det kanskje kræsj. Men du må bare kjøre ditt løp, jeg heier på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Humlemor said:

Min fastlege er litt sta, men skal gjøre et forsøk å spørre om jeg kan få prøve det ut. Har du forresten prøvd det? Og if so, virket det? 😊

Ikke meg du svarer, men har venner som bruker det og de har hatt kjempegod effekt. Det er dyrt, da, så det er jo kjipt. Og begge blir å gå på vedlikeholdsdose etter at de har nådd vektmålet. Så det er jo litt å vurdere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Humlemor
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg har gått ned fra 92 til 62 på 10 mnd ca (er 178 høy). De første 20 omtrent gikk fort, ca 5 mnd. 
Hadde stort kaloriunderskudd. 
Men det er faste som har gjort mest tipper jeg, periodisk faste, 16:8. Minst 16 timer faste, men ofte 17 og 18. Jeg spiser sent, pga både jobb og andre hensyn. Så mitt spisevindu er fra 16 til midnatt. Da fjerner man også dette med å ikke kunne spise på kvelden, for det kan man! Jeg spiser kun middag og kvelds, helt normale porsjoner, ikke noe ekstra. Skeier ut litt en dag i uken, men selv da er det begrenset altså, tenker over mengder osv. 
Fyller opp tallerken med mye grønnsaker, det blir man god og mett av, men det har lite kalorier. 
Nå skal det sies at jeg trener 4-5 dager i uken, stort sett alltid doble timer. Så sånn sett hender det støtt at kaloriunderskuddet blir for stort faktisk, og jeg må putte på litt kjappe kalorier for å ikke gå ned for mye (jeg skal snart ikke ned mer). Så å være i aktivitet er også viktig! For helsen også. 

Anonymkode: d6ef7...fd3

Oi! 30 kg, ikke verst! 😄

Jeg har tenkt litt på det der med å faste, men jeg er redd når kvelden kommer og magen begynner å "klage" at jeg ikke klarer å holde meg og sprekker (og se de andre i huset spiser "junk food" gjør det heller ikke så lett 😅)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke bruk slankesprøyte! Les Marit Kolby sin bok og finn henne på instagram. Ordentlig, ekte mat og faste

Anonymkode: 161f9...3e2

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humlemor skrev (19 timer siden):

Hei alle her inne på kg! jeg trenger noen gode råd angående slanking og håper noen av dere kan hjelpe meg. I dag fikk jeg beskjed fra min fastlege at jeg må slanke meg. Jeg er for tykk og må gå ned minst 20 kg. Det ligger både sukkersyka og hjertekarsykdom i familien så jeg har intet valg enn å ta meg sammen.

Jeg har lenge prøvd å gå ned i vekt, men så langt har ingenting virket. Vekten står bom stille uansett hva jeg gjør. Jeg går minst en tur for dagen - mellom 8000-10.000 skritt. Har prøvd både styrketrening og zumba men Korona har tatt helt knekken på min helse, etter bare noen få minutter med trening blir jeg både uvel og vil svime av - må bare legge meg rett ned og lukke øynene når det oppstår, hele rommet snurrer rundt som på en karusell. Tung i brystet blir jeg også, så jeg har gidd litt opp den delen av slankingen. 

Når det kommer til mat kan jeg klare å spise lite en hel dag, men når kvelden kommer klarer jeg ikke å holde meg lengre og sprekker. Må bare ha mat, uansett hvor sent det er blitt! Jeg spiser ikke noe godteri eller annet ultraprosessert mat (tror jeg skrev det rett) Jeg spiser kun 2-3 knekkebrød eller grovt speltbrød til frokost og lunsj med brelett og noe magert pålegg som f.eks. hvitost og markrell (ikke sammen, nei isjh) Ett glass med ekstra lett melk (grønn) 1-2 kopper med kaffe eller grønn te. Jeg prøver å spise fisk 3 ganger i uka og holde meg unna all bearbeidet kjøtt som f.eks. pølser, kjøttkaker o.l Og alt annet usunn mat som pizza fra frysedisken på Rema, men det er ikke alltid så lett, det må jeg innrømme. Jeg får null støtte fra familien og venner. "Vi trenger da ikke å pinest selv om du må" det er det jeg stadig får høre når jeg ber om støtte. De kan sitte å gommle på både chips og sjokolade mens jeg prøver å true i meg noe kaninmat (salat)

Hvordan kan jeg få forbrenningen i gang og tallene på vekta til å gå nedover? Og ikke minst, fjerne sultfølelsen??? :hæ:

Jeg er takknemmlig for alle gode råd og hyggelige svar 

Hilsen humlemor:papirfly:

PS: Jeg er forresten 175 høy og 90 kg. 

Jeg har 3 måltider til dagen med maks cirka 500 kalorier per måltid. Så har jeg en "godteridag" en gang i uka. Jeg går ned i vekt. Jeg går som deg en tur til dagen på en time. Jeg har gått ned 3,5 kilo siden 1.mars da jeg begynte.

Jeg har også slitt med det der kveldsgreiene. Men nå greier jeg det. Det kommer an på hva man vil mest, kose seg eller gå ned i vekt. Tidligere så har kosen vunnet hver gang hos meg. Men nå er det vekta som har blitt viktigst.

Lykke til ❤️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du alene eller sammen med familien din? Det er litt enklere hvis man bor alene for da er det ingen andre som bryr seg om når eller hva du spiser. 
 

Jeg har ikke kommet så veldig langt selv enda, men for meg har det vært overraskende lett til nå. Jeg har gått ned 5 kg på to måneder. Jeg har valgt å telle kalorier for å bli bevisst på hva jeg trøkker i meg. Det gjør det lettere å ta gode valg syns jeg. Feks at baguetten med karrikylling er like mye kalorier som en middag. Da vil jeg heller spise mer middag. Tror det er viktig å finne matvarer som gjør deg mett selv om du skal slanke deg. Om du går sulten dag på dag så blir det en veldig tung oppgave. 

Anonymkode: 3747d...758

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Humlemor said:

Oi! 30 kg, ikke verst! 😄

Jeg har tenkt litt på det der med å faste, men jeg er redd når kvelden kommer og magen begynner å "klage" at jeg ikke klarer å holde meg og sprekker (og se de andre i huset spiser "junk food" gjør det heller ikke så lett 😅)

Så du at jeg skrev at jeg faktisk har spisevindu på kvelden? 😅

Du må selvsagt fortsatt være i underskudd, men at du kan spise ordentlig mat hjelper jo, da kan du spise deg mett på god kveldsmat istedet. Drikke masse vann. Du må jo ville det selv, det krever litt jobb, ellers kommer det jo aldri til å skje noe. Ha masse ting som paprika, gulrøtter, blåbær, epler ol du kan snackse på. 

Anonymkode: d6ef7...fd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...