Gå til innhold

Når gir dere påskeegg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lill3My skrev (3 minutter siden):

Har vokst opp med påskeegg på søndagen, som jo gir mening hvis en skal "feire Jesus oppstandelse" (har vokst opp i religionsfri familie og er ikke religiøs selv, verken som liten eller som voksen).

Jeg har faktisk ikke tenkt på hvorfor vi gir påskeegg, men nå måtte jeg lese litt historikk på det😊 Denne var litt gøy da «Da jentene gikk til kirken, tok de med seg et kokt egg som de plasserte mellom brystene og bar der hele dagen. Egget ga hun siden til den gutten hun likte best.»

https://snl.no/påskeegg
 

Anonymkode: 244a3...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pleier å få påskeegg på Skjærtorsdag 😊

Anonymkode: 923ce...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskeaften. Da samles vi flere venner hvor barna og ungdommene og voksene er på elgjakt i hyttefeltet

Anonymkode: 37296...db6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Påskeaften. Da samles vi flere venner hvor barna og ungdommene og voksene er på elgjakt i hyttefeltet

Anonymkode: 37296...db6

Tror ikke det er jaktsesong på elg nå.

Anonymkode: 480b0...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Påskeaften. Da samles vi flere venner hvor barna og ungdommene og voksene er på elgjakt i hyttefeltet

Anonymkode: 37296...db6

Høres skummelt ut med elgjakt i hyttefeltet😂 Også på våren da!

Anonymkode: 244a3...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vokst opp med at vi fikk det onsdagen i påsken. Litt uvanlig slik jeg har forstått det, men for meg begynner jo liksom påsken litt når de røde dagene begynner i uken, og da må jo egget også frem 🐣

Anonymkode: 919f0...6df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har kommet litt an på. 

Noen år har vi ventet til påskehelgen og gitt da. (Men ofte har det vært fordi ungene har fått påskeegg av andre tidligere i påskeferien.) 

Med store unger, som kan porsjonere selv, så gir vi i palmehelgen, og så får de passe på at de har hele uken selv. 

Anonymkode: d6bbb...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir etter middag onsdag før skjærtorsdag. Da står det fremme hele påsken og de spiser litt nå og da istedenfor å fråtse i et par dager. Reglene er frokost før godis og ikke spising som ødelegger matlysten til middag. Ellers styrer de inntaket selv.

Anonymkode: cfd3e...994

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskeaften. Det var også den dagen vi fikk påskeegg da jeg var barn.

Hvis det blir fråtsing er det vel innholdet heller enn tidspunktet man bør regulere. Det er jo på ingen måte bedre å spise mye godteri fordelt over hele påsken i stedet for å spise mindre godteri over en helg.

Endret av Arkana
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med 1. påskedag. 

Har stort sett gjort det med våre barn også, men vært litt forskjellig. 

Anonymkode: 95d01...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med påskeaften, barna våre får det skjærtorsdag ( og de har jo da hatt ferie mange dager, så ventet har de.

Anonymkode: 419e0...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi ikkje påskeegg. Spiser snop jevnt og trutt igjennom heile påska uansett. 

Anonymkode: ce83e...62b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir leke i påskeegget framfor godteri. En av tre muligheter for lekegave i løpet av året 🤭 Vi har fortsatt små barn da (1-5), så så langt funker det bra. Legger i en liten sjokoladefigur feks. De små får «babygodis», først fra 4 år vi har lagt i sjokoladefiguren. 

Pleier å gi egget onsdag eller torsdag, så de kan leke med den nye leken i påsken 😊

Anonymkode: 3cf43...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her får de nå på søndag, men påskeeggene vi gir har hovedsaklig aktivitetsting, rebus vi skal gjøre i påsken osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første kveld på hytta. I år blir det onsdag. 

Anonymkode: ba65b...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjærtorsdag. Det var alltid tradisjon hos oss da jeg var liten, og det har vi videreført. Mannen hadde ingen spesielle tradisjoner knytt til dette. 

Anonymkode: 7c074...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er oppvokst med en litt eldre og konservativ far. Så her i gården var det alltid på påskeaften, samme hva. Og hadde han skulle gitt meg påskeegg i år så hadde det også blitt på påskeaften. Husker jo at jeg som barn hadde godteri fra påskeegget gjennom skoleuka og inn i helga etter, selv om det var et lite egg sett i dagens standard, med et par hekto smågodt i. Så jeg skjønner jo at man gir egg tidligere nå, da har man det i påskeferien og ikke etterpå. Men mamma og pappa jobbet frem til onsdag i påsken, så det var ikke påske for dem før skjærtorsdag, også var det dette med tradisjonen fra gammelt av hos pappa.

Vi har ikke barn, men jeg kan tenke meg at jeg hadde gitt det tidligere enn påskeaften nå. Det kommer litt an på hva vi hadde brukt påska til og hvilket forhold barnet hadde hatt til godteri osv.

Anonymkode: ef229...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga til mann og barn i dag ;)

Har ofte ventet til Skjærtorsdag ihvertfall, men i dag hadde jeg kjøpt snop til påskeeegg, men ikke ekstra lørdagssnop, så da ble det påskeegg i dag. Både mann og "barn" på 18 var godt fornøyd med det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten sto påskeeggene framme hele påska, men de sto høyt oppe på ei hylle eller et skap. 

Etter frokost hver morgen (og kanskje et par andre anledninger også, jeg husker ikke helt) klatret noen opp og hentet eggene, og så fikk alle ta én bit fra sitt egg. Vi brukte lang tid på å velge riktig bit og se på innholdet i egget og bytte biter med hverandre. Til barne-tv på påskeaften fikk vi hente ned egget og bestemme selv hva vi ville gjøre med det resten av påska. 

Jeg har ikke barn og vet ikke om dagens barn ville gått med på den ordninga, men jeg har iallfall kjempegode minner fra den måten å gjøre det på. 

Anonymkode: 67f43...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...