Gå til innhold

Når gir dere påskeegg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er vant med å gi påskeegg på påskeaften, og vet at noen heller bruker å gi 1. påskedag. Men har hørt at fler og fler heller gir påskeegget første lørdagen  i påskeferien, så barna har påskeegget hele påska istedenfor bare slutten av påska.  Og det er jo ikke dumt, særlig om man gir feks. påskehobby-saker, aktivitetsblad eller lignende i påskeegget. 
 

Så når gir dere påskeegg?😊

Anonymkode: 244a3...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Påskeaften.

Anonymkode: d8ca7...89e

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med å få egget 1. påskedag. Jeg kjører rundt med påskeegg onsdag i påskeuken .

Anonymkode: 052aa...36a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er poenget med å gi påskeegg en uke før påskaften.

Anonymkode: d8ca7...89e

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmehelga, så bruker vi hele uka på påskeegget + tegnesaker/aktivitetsgreier oppi. Dumt å bruke hele påska på godteri for så å fylle opp med et egg til siste lørdag, tenker vi.

Anonymkode: 6cf26...589

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første helgen i påskeuken. Små egg, som fylles litt hver dag. Kan jo ikke vente til påsken nesten er over?

Anonymkode: 0ab2a...975

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi gir skjærtorsdag slik at det vare hele påsken. Ungene er klar over at det er det de får av godteri i påsken. Det som blir satt på bordet er til de voksne, men det er ofte marsipan og sånn som dem ikke liker likevel.

Anonymkode: bf3fd...8f9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Palmehelga, så bruker vi hele uka på påskeegget + tegnesaker/aktivitetsgreier oppi. Dumt å bruke hele påska på godteri for så å fylle opp med et egg til siste lørdag, tenker vi.

Anonymkode: 6cf26...589

 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Første helgen i påskeuken. Små egg, som fylles litt hver dag. Kan jo ikke vente til påsken nesten er over?

Anonymkode: 0ab2a...975

 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi gir skjærtorsdag slik at det vare hele påsken. Ungene er klar over at det er det de får av godteri i påsken. Det som blir satt på bordet er til de voksne, men det er ofte marsipan og sånn som dem ikke liker likevel.

Anonymkode: bf3fd...8f9

Ja, jeg er helt enig i at det er lurt å gi egget tidligere enn påskeaften, og lurer på å gjøre deg samme i år. Jeg er vant med å få påskeegget på påskeaften, og har gjort det samme selv til mine barn. Men tror jeg skal endre på det i år😊 

Anonymkode: 244a3...18c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskeaften. Ser ikke behovet for at barna skal spise godteri en hel uke i strekk. Her får barna en god «lørdagsgodt» porsjon med godteri i egget, ikke mengder som jeg føler «alle» andre gir. De får en liten leke eller noe annet, tilpasset alder itillegg (feks er lite Lego sett). 
 

Samtidig er jo litt av stasen og spenningen å vente til påskeaften, og lete etter påskeegget? Eller er det slik at barn i dag ikke klarer å vente/skal ha alt med en gang? 

Anonymkode: 8d95a...823

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir bare til voksne, så ca siste arbeisdag før påskeuken. Kan ikke huske når vi fikk dem som barn, men tror det var rundt påskeferiens start. Vi hadde aldri noen "jakt". 

Anonymkode: cec70...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Påskeaften. Ser ikke behovet for at barna skal spise godteri en hel uke i strekk. Her får barna en god «lørdagsgodt» porsjon med godteri i egget, ikke mengder som jeg føler «alle» andre gir. De får en liten leke eller noe annet, tilpasset alder itillegg (feks er lite Lego sett). 
 

Samtidig er jo litt av stasen og spenningen å vente til påskeaften, og lete etter påskeegget? Eller er det slik at barn i dag ikke klarer å vente/skal ha alt med en gang? 

Anonymkode: 8d95a...823

Her hos oss blir det godteri litt her og der hele uka uansett, med hele storfamilien på hytta så ville påskeegg på påskeaften bare vært toppen av kaka.

Med påskeegg palmehelga kan vi bruke hele uka på å kose oss med egget vårt (kjøper da mindre inn av alt annet som normalt settes frem,) fyller egget med en del aktiviteter, kanskje ei bok, tegnehefte, noe kortspill osv som vi kan kose oss med sammen. 

Ungene mine har akkurat samme stas og spenning og venter på påskeegget sitt, de venter frem til palmehelga, og vi har tradisjonell jakt ute, så det blir jo null forskjell. De får spenningen, ventingen, letingen, kosen og alt som hører med.

Jeg synes nesten påskeaften er litt stusselig igjen jeg da, skynd deg spis opp for i morgen drar vi hjem, liksom. Men hver sin smak. Bare ikke vær så fordømmende, det er mange fine ulike måter å gjøre dette på, ingen mer rett enn andre. 

Anonymkode: 6cf26...589

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjærtorsdag, ikke helt fullt, og fylles litt på påskeaften. Jeg gjemmer og de leter, gjerne ute.

Anonymkode: e4301...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Påskeaften, etter middag. Eggene er ikke så store. Noen nevner aktivitetsleder. Vi kjøper alltid med diverse til påskeferien, men det har ingen kobling til påskeegget.

Anonymkode: 88471...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid skjærtorsdag 

Anonymkode: ebd31...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Påskeaften. Ser ikke behovet for at barna skal spise godteri en hel uke i strekk. Her får barna en god «lørdagsgodt» porsjon med godteri i egget, ikke mengder som jeg føler «alle» andre gir. De får en liten leke eller noe annet, tilpasset alder itillegg (feks er lite Lego sett). 
 

Samtidig er jo litt av stasen og spenningen å vente til påskeaften, og lete etter påskeegget? Eller er det slik at barn i dag ikke klarer å vente/skal ha alt med en gang? 

Anonymkode: 8d95a...823

Joda, barn i dag klarer fint å vente, det er ikke det. Vi har jo feks julaften, som må være den ultimate ventedagen for barn.

Mine barn har aldri spist masse godteri, hverken som barn eller nå som ungdommer. Om de feks får en rull Smil hver til godteri en helg kan den vare i flere uker. 
 

Så derfor blir påskeeggene aldri spist opp om de får den påskeaften, selv om jeg ikke legger i masse godteri. Også glemmer de av den når hverdagen kommer. Men om jeg gir påskeeggene tidligere i påska, tipper jeg at de tar det med seg når vi skal se påskekrim eller filmer sammen i påska. Ikke det at det er om å gjøre at barn spiser mest mulig godteri i påska, men det er jo gjerne koselig og gøy med påskeegg, så litt godteri blir det jo i det likevel. Dessuten gir jeg andre ting siden det blir lite godteri, som kan være kjekt å få tidligere i påska. Som feks kose-påskesokker.

Husk at alle familier er forskjellig, ikke alle er lik din. Derfor gjør vi også forskjellig når det kommer til sånne ting som når man gir påskeegg. Det ene er ikke mer riktig enn andre, så det er ganske kjipt å være dømmende mot de som velger annerledes enn deg. 

Anonymkode: 244a3...18c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Påskeaften morgen, akuratt som julestrømpe på morgen på julaften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskeaften, slik det var i min barndom

Anonymkode: 58a64...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen påseegg gis her.

Anonymkode: 480b0...ab7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vokst opp med påskeegg på søndagen, som jo gir mening hvis en skal "feire Jesus oppstandelse" (har vokst opp i religionsfri familie og er ikke religiøs selv, verken som liten eller som voksen).

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...