AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #41 Skrevet 20. mars 2024 Så var det på'n igjen. Dame 50+ som ikke har bedre å gjøre enn å klage over dagens ungdom. Mon tro hvor vi har hørt samme rant før? Jo, hver eneste generasjon! Jeg begynner å lure på om det er hver generasjons mindre begavede som innbiller seg at alt var bedre før. Anonymkode: be0a5...a41 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #42 Skrevet 20. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Skjønner deg veldig godt. Samme som skjedde her. Svingte motsatt vei. Og nå har man en krevende unge. Jobber med saken, men det er neimen ikke lett. Anonymkode: 6fb10...5b6 Nei, det er tøft å ikke få til den oppdragelsen man ønsker. Det var tyngst da ungene gikk i bhg/barneskolen synes jeg. Heldigvis er mine relativt enkle tenåringer, foreløpig ihvertfall. Selvom det sikkert har noe å gjøre med at jeg setter altfor lite krav til dem i hverdagen. Håper det vil bli lettere for deg etterhvert, du gjør tross alt så godt du kan ut fra dine forutsetninger. (Jeg prøver å minne meg selv på det samme.) Anonymkode: f94f9...6fc
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #43 Skrevet 20. mars 2024 Sannheten er at foreldre kan komme med begrunnelser og forklaringer i bøttevis - men de ødelegger for sine egne barn om de ikke klarer å lære barna «normal» folkeskikk slik som: - å ta hensyn til andre - ha respekt for deg selv og mot andre mennesker, store som små. Snakke ordentlig, oppføre seg ordentlig - å gi en form for konsekvenser om det ikke opprettholdes. Klarer man eksempelvis ikke oppføre seg mot andre barn på SOME, så drar man inn denne tlf. - du er ikke alene i denne verden, så alle kan ikke tilpasse seg deg - men finne en balanse (som gjøres av oss voksne, nettopp fordi de er barn) - lære seg å regulere seg selv ut i fra det utgangspunktet barnet selv har (mtp diagnoser, tidligere traumer ol). Man kan si hva man vil, og jeg forstår at det ikke alltid er lett - og at mange har gode grunner til å ikke få det helt til. Men sannheten er at arbeidslivet, evnen til å få venner og familie i voksen alder, samt klare å følge lover og regler er helt avgjørende når dette ikke er et barn lenger. Man kommer langt med respekt, evnen til å følge regler og oppføre seg ordentlig. Gjør man ikke dette mister man jobb, får mulig ingen livspartner, havner på feil side av loven ol. når man blir voksen - med mindre man har diagnoser og papirer som dokumenterer at det er årsaker til at det er som det er. Anonymkode: b9426...541 4
AnonymBruker Skrevet 20. mars 2024 #44 Skrevet 20. mars 2024 On 3/18/2024 at 8:44 PM, AnonymBruker said: Godt det bare er perfekte foreldre p å kg da som kan opprette tråder om hvor elendig andre forekdre er Anonymkode: 4b254...84a On 3/18/2024 at 9:07 PM, AnonymBruker said: Kanskje ts kan gi oss uperfekte foreldre et kurs eller noe😂 Anonymkode: af18c...1f3 Virkelig noen som føler seg støtt ja. Men kanskje dere burde ta det til dere og bli bedre foreldre fremfor å klage på hvor dømmende og slemme alle andre er fremfor å ta litt ansvar? Om dere ikke klarer å holde styr på ungen eller ikke har grenser på offentlige plasser, så bør man gå inn i seg selv og tenke på hvordan det har blitt sånn. Og ja, kurs er ikke dumt om man har barn som gauler i lang tid på en restaurant eller flyr rundt og slår rundt seg med pinner. Anonymkode: d561d...2c7 2 5
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #45 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Virkelig noen som føler seg støtt ja. Men kanskje dere burde ta det til dere og bli bedre foreldre fremfor å klage på hvor dømmende og slemme alle andre er fremfor å ta litt ansvar? Om dere ikke klarer å holde styr på ungen eller ikke har grenser på offentlige plasser, så bør man gå inn i seg selv og tenke på hvordan det har blitt sånn. Og ja, kurs er ikke dumt om man har barn som gauler i lang tid på en restaurant eller flyr rundt og slår rundt seg med pinner. Anonymkode: d561d...2c7 Hvorfor sjal jeg føle meg støtt eller ta tik meg noe som helst av anonyme brukere som dømmer andre? Psss på dere selv. Du dømmer og tenker vi føler oss støtt og ikke har grenser, sp ufattelig dumt! Anonymkode: 4b254...84a 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #46 Skrevet 21. mars 2024 Begynner å lure på hvor du bor... Jeg er forelder til to barn, og opplever hverken at barna mine eller vennene deres oppfører seg slik. Tvert i mot er det masse flotte barn som klarer imponerende masse fordi de har fått prøve selv, og jeg blir overrasket over hvor omsorgsfulle disse barna er. Nei, jeg slår ikke barna med en kjepp og sier "ikke slå andre barn igjen". Jeg vet at barn lærer best av å etterligne sine forbilder. Så jeg er ikke voldelige, jeg sier unnskyld og jeg viser at man skal ha omsorg for andre. Selvfølgelig setter vi grenser, men det klarer vi faktisk fint uten roping og staff. Dette er selvfølgelig vanskelig å forstå for en generasjon som tror at straff å grensesetting er det samme. Anonymkode: 30328...56a
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #47 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor sjal jeg føle meg støtt eller ta tik meg noe som helst av anonyme brukere som dømmer andre? Psss på dere selv. Du dømmer og tenker vi føler oss støtt og ikke har grenser, sp ufattelig dumt! Anonymkode: 4b254...84a Fordi det er helt åpenbart at du er det. Du vet best selv om du svikter i foreldrerollen, hva med å ta det på alvor heller enn å forsøple forumet med fjas i det noen forsøker å gjøre til en skikkelig diskusjon? Anonymkode: c74ed...18e 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #48 Skrevet 21. mars 2024 Ingen kan protestere på at det er noe galt med oppdragelse og foreldre for tiden. Bare se på de skyhøye tallene av ungdom/unge voksne med psykiske problemer. Barn har godt av å lære folkeskikk, og å bli stilt krav til og møtt med forventninger. Kjenner lærere som forteller om skrekkopplevelser i klasserommet. Kjeftbruk og fysisk vold mot lærere med mange års erfaring. Anonymkode: 3d519...c3d 1
kjærring Skrevet 21. mars 2024 #49 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 20.37): Hva skjer med barneoppdragelsen for tiden? Når ble det allment akseptert at det skal kostes foran barnet til enhver tid, og at barnet har det best om det ikke settes grenser til? Får man lykkelige barn og foreldre av det? Så det senest på butikken i dag, et barn på 6-7 år som har en pinne med og slår på alt. Faren luter bak med hodet i telefonen og sier ingenting… Samme på restaurant i forrige uke, en jente på 4-5 år som gauler i sikkert 20 min foran en full resturant. Hvorfor ikke gi barnet en advarsel og gå hvis ikke barnet tier.. Ser så mange eksempler på dette ukentlig. Hva skjer. Er foreldre dårligere på barneoppdragelse enn før? Anonymkode: 7f525...8db det skjer ikke her hjemme ihvertfall. er vi ute på restaurant så forventer jeg at hun sitter på stolen , og leker hun så får hun ikke hyle (vi går alltid på egon pga lekehjørnet) . er vi ute blant folk oppfører vi oss. forventer jeg at hun alltid skal høre etter og aldri bli lei seg eller gråte? nei, men jeg forventer at når jeg sier noe og prater til henne så skal hun høre hun har en gang prøvd å løpe fra meg og etter tre beskjeder ble hun tuppet i vognen og hjem dro vi. kjedelig ble det også uten tv eller nettbrett. så det gjør hun ikke flere ganger. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #50 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi det er helt åpenbart at du er det. Du vet best selv om du svikter i foreldrerollen, hva med å ta det på alvor heller enn å forsøple forumet med fjas i det noen forsøker å gjøre til en skikkelig diskusjon? Anonymkode: c74ed...18e Nope som sagt nok en dømmende kommentaren hekt uten relevans. Anonymkode: 4b254...84a 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #51 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi det er helt åpenbart at du er det. Du vet best selv om du svikter i foreldrerollen, hva med å ta det på alvor heller enn å forsøple forumet med fjas i det noen forsøker å gjøre til en skikkelig diskusjon? Anonymkode: c74ed...18e Å forøvrig slutt å forsøple tråden med å dikte opp ting som ikke har rot i virkeligheten Anonymkode: 4b254...84a
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #52 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Nope som sagt nok en dømmende kommentaren hekt uten relevans. Anonymkode: 4b254...84a Dine kommentarer er flåsete og ødelegger diskusjonsmiljøet. Skriv i dagboka di hvis du bare skal fjase, eller telletråder. Anonymkode: c74ed...18e
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #53 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Dine kommentarer er flåsete og ødelegger diskusjonsmiljøet. Skriv i dagboka di hvis du bare skal fjase, eller telletråder. Anonymkode: c74ed...18e Gjør det selv du ! Du som er flåsete . Anonymkode: 4b254...84a
BobbySocks Skrevet 21. mars 2024 #54 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Virkelig noen som føler seg støtt ja. Men kanskje dere burde ta det til dere og bli bedre foreldre fremfor å klage på hvor dømmende og slemme alle andre er fremfor å ta litt ansvar? Om dere ikke klarer å holde styr på ungen eller ikke har grenser på offentlige plasser, så bør man gå inn i seg selv og tenke på hvordan det har blitt sånn. Og ja, kurs er ikke dumt om man har barn som gauler i lang tid på en restaurant eller flyr rundt og slår rundt seg med pinner. Anonymkode: d561d...2c7 Enig. Passiv aggressiv «kanskje du som er perfekt bla bla». Ta dere heller sammen og oppdra ungen! Den skal jo opp og fram i livet! I dag ble jeg påkjørt av to gærninger med handlevogn. Mor og far dassa rundt og koste seg mens småjævlene kjørte ned folk i butikken. Hadde jeg ikke vært i så sinnsykt godt humør hadde jeg oppdratt foreldrene. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2024 #55 Skrevet 21. mars 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Gjør det selv du ! Du som er flåsete . Anonymkode: 4b254...84a Du har egenhendig sabotert og ødelagt dette fra å være en god diskusjon fra side 1. Gå i deg selv. Anonymkode: c74ed...18e 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #56 Skrevet 22. mars 2024 Jeg er mor selv, og jeg er enig i at noen foreldre gjør en skikkelig dårlig jobb. En klassevenninne av datteren min på 8, er så ufordragelig at jeg ikke orker å ha henne i hus. Flere mammaer i klassen som ikke orker dette barnet. Barnet hører ikke på beskjeder, ignorerer rett og slett klare beskjeder om f.eks at hun ikke kan gå fra bordet når vi spiser middag før i det minste venninnen hun besøker har spist ferdig. "Nei, men jeg synes det er kjedelig å sitte ved bordet, jeg går heller på rommet til XX og venter på henne der". Eller hun spør om hun kan få is, får et nei, men fem minutter senere har hun rett og slett vært i fryseren uten lov (hjemme hos oss) og går rundt og spiser is. Moren til barnet ser ut til å være helt blind for barnets oppførsel, og klager over at barnet blir ekskludert. Anonymkode: 2dd4c...990 4
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #57 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 20.37): Hva skjer med barneoppdragelsen for tiden? Når ble det allment akseptert at det skal kostes foran barnet til enhver tid, og at barnet har det best om det ikke settes grenser til? Får man lykkelige barn og foreldre av det? Så det senest på butikken i dag, et barn på 6-7 år som har en pinne med og slår på alt. Faren luter bak med hodet i telefonen og sier ingenting… Samme på restaurant i forrige uke, en jente på 4-5 år som gauler i sikkert 20 min foran en full resturant. Hvorfor ikke gi barnet en advarsel og gå hvis ikke barnet tier.. Ser så mange eksempler på dette ukentlig. Hva skjer. Er foreldre dårligere på barneoppdragelse enn før? Anonymkode: 7f525...8db Når snowflakes skal oppdra barn da blir det slik. Anonymkode: d76b6...2e3
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #58 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er mor selv, og jeg er enig i at noen foreldre gjør en skikkelig dårlig jobb. En klassevenninne av datteren min på 8, er så ufordragelig at jeg ikke orker å ha henne i hus. Flere mammaer i klassen som ikke orker dette barnet. Barnet hører ikke på beskjeder, ignorerer rett og slett klare beskjeder om f.eks at hun ikke kan gå fra bordet når vi spiser middag før i det minste venninnen hun besøker har spist ferdig. "Nei, men jeg synes det er kjedelig å sitte ved bordet, jeg går heller på rommet til XX og venter på henne der". Eller hun spør om hun kan få is, får et nei, men fem minutter senere har hun rett og slett vært i fryseren uten lov (hjemme hos oss) og går rundt og spiser is. Moren til barnet ser ut til å være helt blind for barnets oppførsel, og klager over at barnet blir ekskludert. Anonymkode: 2dd4c...990 Den isen hadde jeg røsket ut av barnets hånd og sendt både mor og barn på dør. Anonymkode: d76b6...2e3 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #59 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 19.07): Tuller du nå? Ubehagelig? Tror du ikke det er enda mer ubehagelig at folk ser på deg som mor/far å tenker « hvorfor gjør de ikke noe med oppførselen til barnet? Lar de virkelig ungen holde på sånn?» for det skal jeg love deg mange tenker. Mye mer ubehagelig det enn at du viser at du setter foten ned på dårlig oppførsel ute blant folk. Barnet mitt skapte seg inne på et senter da han var ca 3 år der han hylte og skrek så det var til plage for andre. Etter 3 advarsler tok jeg han under armen og ut av senteret og sa til han « Hvis du skal holde på slik så reiser vi faktisk hjem igjen. Slik holder man ikke på hverken på senteret eller rundt folk ellers». Gikk inn igjen på senteret og gutten var en helt annen enn når vi kom inn første gangen. Tror heller folk setter pris på det enn en forelder som bare står der og lar de dure på pga det er «ubehagelig» å sette grenser ute blant folk. Dummeste jeg har hørt. Handler om å lære barna folkeskikk. Kunne ikke brydd meg mindre om hva andre måtte tenke om meg i det øyeblikket. Barnet mitt er et barn man må gi skikkelig beskjed til for å «snappe» han ut av det. Hadde jeg ikke gjort dette i slike situasjoner fra tidlig av så hadde han vært ustyrlig og uoppdragen i dag. Han er helt avhengig rutiner og grenser ellers hadde han skeiset ut. I dag som 8 åring ser jeg hvor stor effekt det har hatt på han at man setter grenser. Han er blitt en veloppdragen gutt med respekt for andre og seg selv. Til tross for at jeg har «mishandlet» han som det sikkert blir kalt i dagens samfunn. Hva skal skje? Sende bekymringsmelding til barnevernet? Hva skal det stå i den bekymringsmeldingen da ? « mor tok barnet gråtende ut av senteret» ? Folk må faktisk slappe av. Barnevernet kommer ikke og tar barnet ditt pga det. Og det er kanskje bare et fåtall som «dømmer» deg for å irettesette barnet når det ikke oppfører seg. De fleste har heller stor respekt for det! Ta ungen ut av situasjonen. Trenger ikke kjefte inne på senteret forran alle. Viktigste er å lære de hvordan man oppfører seg i offentligheten. Er liksom en del av jobben våres som foreldre. Så forstår ikke hvordan det kan være ubehagelig. Anonymkode: 83cf8...c6e Så fint at du har et barn som retter seg etter 1 skikkelig korreks. Mange barn trenger veldig mye jobbing med samme type atferd for å komme i mål. Mitt barn er veldig bevisst på å ikke ville bli bestemt over, og er så trassig at h*n vil droppe ferien til Dyreparken fremfor å samarbeide om å få kjøpt litt nødvendige klær til turen. Det er et sterkt personlighetstrekk fra farssiden, og jeg har stått oppi mange situasjoner jeg overhodet ikke kunne se for meg kunne oppstå. Med all hjemmetiden under korona ble disse konfliktene flyttet høyere opp i alder også. Vi er ikke perfekte foreldre, men det er lett å se at vi søsken med barn fikk utdelt veldig forskjellige utfordringsnivå på barna våre i barnas personlighetstrekk fra start, der noen er naturlig problemfrie, noen er utfordrende og 1 er så utfordrende at det fikk en egen diagnose på opposisjonalitet (ikke vår). Samme foreldrepar har både enkle, perfekte barn og barn med atferdsproblem med og uten diagnoser. Anonymkode: 5f4a9...a41
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2024 #60 Skrevet 22. mars 2024 AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 20.37): Hva skjer med barneoppdragelsen for tiden? Når ble det allment akseptert at det skal kostes foran barnet til enhver tid, og at barnet har det best om det ikke settes grenser til? Får man lykkelige barn og foreldre av det? Så det senest på butikken i dag, et barn på 6-7 år som har en pinne med og slår på alt. Faren luter bak med hodet i telefonen og sier ingenting… Samme på restaurant i forrige uke, en jente på 4-5 år som gauler i sikkert 20 min foran en full resturant. Hvorfor ikke gi barnet en advarsel og gå hvis ikke barnet tier.. Ser så mange eksempler på dette ukentlig. Hva skjer. Er foreldre dårligere på barneoppdragelse enn før? Anonymkode: 7f525...8db Møtte på min tidligere kokkelærer faktisk i går. Han er nå pensjonist. Han fortalte at siste kullet han hadde før han oensjonerte seg, hadde han elever som ikke klarte å skrelle en potet. Hva f...n? Anonymkode: 3a657...76e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå