Gå til innhold

For mye mme pga må ha flaske for å sovne, og pga virker generelt ofte sulten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har en baby på fire uker som ser ut til å trenge flaske med melk (mme) for å klare å sovne, hele døgnet. Virker også som at hun har mye luft i magen, så det gjør det vel ikke noe bedre å gi ekstra mme flere ganger daglig.. I dag har hun fått anbefalt mengde mme annenhver time, når det egentlig skal gis hver fjerde time. Dette fordi hun har virker kjempesulten hver gang hun våkner. Attpåtil har hun fått 30-60 ml ekstra hver gang hun skal sove. Har forsøkt å heller trøste og få til å sovne på andre måter, uten hell.. noen tips? 

Anonymkode: 9c1d6...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke noe anderledes med det enn med de babyene som dier for å sovne. Vår gjorde også det i starten. Vi sørget for at det var nok i flaska til at det var igjen litt når babyen ikke ville ha mer, da var vi sikre på at hun var mett. Det tok noen få uker før magen tolererte mme helt, men om du bruker nan så er den gjerne hardere for magen enn feks hipp. Det finnes ikke noe «egentlig så ofte mating» med en liten baby. Det på boksen er bare en veileder, man må til slutt se hva babyen faktisk trenger. 

Anonymkode: e0e9a...fed

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei! Har en baby på fire uker som ser ut til å trenge flaske med melk (mme) for å klare å sovne, hele døgnet. Virker også som at hun har mye luft i magen, så det gjør det vel ikke noe bedre å gi ekstra mme flere ganger daglig.. I dag har hun fått anbefalt mengde mme annenhver time, når det egentlig skal gis hver fjerde time. Dette fordi hun har virker kjempesulten hver gang hun våkner. Attpåtil har hun fått 30-60 ml ekstra hver gang hun skal sove. Har forsøkt å heller trøste og få til å sovne på andre måter, uten hell.. noen tips? 

Anonymkode: 9c1d6...d8b

Gir du til babyen er mett? Altså at det er igjen melk i flasken når hun er ferdig å drikke?

 

 Noen babyer spiser annenhver time, noen spiser hver 4-5-6 time.. Ungen min spiste hver 3-4. time på dagen, og ingenting på natten😊 Passet alltid på å gi nok MME når hun var sulten, sånn at hun ble skikkelig mett ved måltid. 

Ikke bry deg så mye om tid mellom måltider og mengde, gi når baby er sulten og la hen drikke seg mett. Pass på å få opp rap under og etter måltid hvis det er mye gulping og luftsmerter. Kan eventuelt bruke minifom for å se om det hjelper (gis før måltid) 😊
 

Helt normalt at en så liten baby trenger melk for å regulere seg og sovne 😊

Anonymkode: d72fa...d0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som har sagt de skal spise hver fjerde time? Hvor mye gir du? Babyer skal regulere selv, for meg høres det ut som om babyen er sulten. 

Anonymkode: d2faa...2b6

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres sulten ut. Som andre skriver, det er ikke noen "anbefalt" mengde mme. Mat skal være behovsstyrt. Om hun er sulten vil hun ikke akseptere annen trøst enn mat.

Min er 4 måneder og ammer annenhver time så og si hele døgnet.

Anonymkode: 4d98b...99e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting som heter for mye. Enig med de andre her, gi til hun er mett. Slik er det med amming også, i perioder henger de konstant på puppen, og så roer det seg. 

Anonymkode: 8e095...5c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ingenting som heter for mye. Enig med de andre her, gi til hun er mett. Slik er det med amming også, i perioder henger de konstant på puppen, og så roer det seg. 

Anonymkode: 8e095...5c8

De gulper opp om de får for mye, så heller litt for mye en periode til man finner mengden enn en sulten baby. 

Anonymkode: d2faa...2b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei! Har en baby på fire uker som ser ut til å trenge flaske med melk (mme) for å klare å sovne, hele døgnet. Virker også som at hun har mye luft i magen, så det gjør det vel ikke noe bedre å gi ekstra mme flere ganger daglig.. I dag har hun fått anbefalt mengde mme annenhver time, når det egentlig skal gis hver fjerde time. Dette fordi hun har virker kjempesulten hver gang hun våkner. Attpåtil har hun fått 30-60 ml ekstra hver gang hun skal sove. Har forsøkt å heller trøste og få til å sovne på andre måter, uten hell.. noen tips? 

Anonymkode: 9c1d6...d8b

Du må snakke med helsestasjonen. Det kan være andre ting som plager barnet, og det bør undersøkes av helsepersonell. Spesielt når barnet er nyfødt. Ikke be om råd her når det gjelder slike ting. Da må du oppsøke profesjonelle 😊

Anonymkode: ed00a...f04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Du må snakke med helsestasjonen. Det kan være andre ting som plager barnet, og det bør undersøkes av helsepersonell. Spesielt når barnet er nyfødt. Ikke be om råd her når det gjelder slike ting. Da må du oppsøke profesjonelle 😊

Anonymkode: ed00a...f04

Er da ingen farlige råd som er kommet frem her - det enkleste å prøve er å gi mer mat. 

Anonymkode: d2faa...2b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 13.48):

Er da ingen farlige råd som er kommet frem her - det enkleste å prøve er å gi mer mat. 

Anonymkode: d2faa...2b6

Det enkleste er å først kontakte helsestasjonen for å være sikkert på at barnet er friskt. Og SÅ kan man lytte til råd på KG. Vi snakker om et 4 uker gammelt spedbarn.

Anonymkode: ed00a...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det enkleste er å først kontakte helsestasjonen for å være sikkert på at barnet er friskt. Og SÅ kan man lytte til råd på KG. Vi snakker om et 4 uker gammelt spedbarn.

Anonymkode: ed00a...f04

Det er helt normalt at en 4 uker gammel baby er sulten «hele tiden» 

At en baby skal ha mat hver 4.time er ikke noe regel, baby skal ha mat når den viser tegn på sult. For noen er det hver 2. time, og for noen hver 5.time… 

 

Heller ikke uvanlig at de har luft og umoden tarm, og MME er tross alt hardere for magen enn morsmelk, så ikke rart at det tar litt tid før tarmene har vent seg til det.
Er tross alt en ganske fersk baby… 

Anonymkode: d72fa...d0b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er helt normalt at en 4 uker gammel baby er sulten «hele tiden» 

At en baby skal ha mat hver 4.time er ikke noe regel, baby skal ha mat når den viser tegn på sult. For noen er det hver 2. time, og for noen hver 5.time… 

 

Heller ikke uvanlig at de har luft og umoden tarm, og MME er tross alt hardere for magen enn morsmelk, så ikke rart at det tar litt tid før tarmene har vent seg til det.
Er tross alt en ganske fersk baby… 

Anonymkode: d72fa...d0b

Dette! 

9 hours ago, AnonymBruker said:

Det enkleste er å først kontakte helsestasjonen for å være sikkert på at barnet er friskt. Og SÅ kan man lytte til råd på KG. Vi snakker om et 4 uker gammelt spedbarn.

Anonymkode: ed00a...f04

Anser du noe av det i innlegget som «sykdom»? I det hele tatt? At et spedbarn er sultent og har et underutviklet tarmsystem?

Anonymkode: d2faa...2b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet da, men det var mer enn hver 3.time som jeg hadde fått beskjed om. Du kan jo nevne det neste gang du er på helsestasjonen 😊

Anonymkode: b0737...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La barnet regulere dette selv. Hvis du hadde ammet hadde du jo ikke tenkt på noen anbefalt mengde melk eller hvor ofte du hadde bare ammet så ofte som var nødvendig og så lenge baby ønsket. Det samme skal en baby som får mme. Gi så mye og så ofte barnet vil ha.

Anonymkode: d1997...da2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde «hver fjerde time» var totalt avleggs nå? Det var i hvert fall regnet som utdatert og rigid allerede da jeg fikk mitt første barn i 2001. 

Anonymkode: bfeaf...119

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg trodde «hver fjerde time» var totalt avleggs nå? Det var i hvert fall regnet som utdatert og rigid allerede da jeg fikk mitt første barn i 2001. 

Anonymkode: bfeaf...119

Vi hadde regel fra sykehuset at barnet vårt måtte spise hver tredje time ifjor pga han var prematur. MEN ikke at han skulle spise kun hver tredje time. Det skulle bare ikke gå lenger tid mellom måltidene! Altså, helt andre grunner. 

Anonymkode: d2faa...2b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg trodde «hver fjerde time» var totalt avleggs nå? Det var i hvert fall regnet som utdatert og rigid allerede da jeg fikk mitt første barn i 2001. 

Anonymkode: bfeaf...119

Ja det er jo helt utdatert og ikke noe jeg har fått beskjed om noe sted (fikk barn i 2022). Alle sa mat etter babys signaler.

Mulig du har misforstått TS? Det er vel at det ikke skal gå mer enn 4 timer mellom hvert måltid som blir sagt (noen sier 3 timer). Men man kan fint mate oftere! Min ammet gjerne hver 1,5 time, iblant oftere, iallfall de første 3 mnd.

Anonymkode: 026d5...e7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 17.32):

Hei! Har en baby på fire uker som ser ut til å trenge flaske med melk (mme) for å klare å sovne, hele døgnet. Virker også som at hun har mye luft i magen, så det gjør det vel ikke noe bedre å gi ekstra mme flere ganger daglig.. I dag har hun fått anbefalt mengde mme annenhver time, når det egentlig skal gis hver fjerde time. Dette fordi hun har virker kjempesulten hver gang hun våkner. Attpåtil har hun fått 30-60 ml ekstra hver gang hun skal sove. Har forsøkt å heller trøste og få til å sovne på andre måter, uten hell.. noen tips? 

Anonymkode: 9c1d6...d8b

Smokk funker ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja det er jo helt utdatert og ikke noe jeg har fått beskjed om noe sted (fikk barn i 2022). Alle sa mat etter babys signaler.

Mulig du har misforstått TS? Det er vel at det ikke skal gå mer enn 4 timer mellom hvert måltid som blir sagt (noen sier 3 timer). Men man kan fint mate oftere! Min ammet gjerne hver 1,5 time, iblant oftere, iallfall de første 3 mnd.

Anonymkode: 026d5...e7a

Det virket som hun var litt opphengt i «hver fjerde time» siden hun skriver dette: 

Sitat

. I dag har hun fått anbefalt mengde mme annenhver time, nårdet egentlig skal gis hver fjerde time.

Min svigermor mente at babyen ikke skulle ha mat oftere enn hver fjerde time, noe jeg antar var en slags «regel» på 70-tallet.

Anonymkode: bfeaf...119

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi melk når babyen er sulten og gi til babyen er mett. Babyen min spiste «hele tiden» fra han var nyfødt og til han har mange måneder. Han har bestandig spist mer enn det som står som anbefalt på pakken til morsmelkerstatning. 
 

mett baby er glad baby. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...