Gå til innhold

Stressa med vektoppgang svangerskap. Hva er for mye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rundt det tiden der hadde jeg gått opp cirka 8 kilo også. Endte på 22 kilo. Spiste sunt, trente osv men kiloene radte på de siste 2 månedene. Hadde ekstremt mye vann pga svangerskapsforgiftning. Men her forsvant alt nesten den første måneden så de neste 2 forsvant resterende. Spiste også sunt og trente i permisjonstiden. Hadde ikke ulvehunger heller slik noen ammende får.

Anonymkode: 676d3...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Normalen er vel 12kg. La kun på meg med førstemann. Er forøvrig overvektig og tok av meg 1kg m nr2 og 7kg med nr3.

Anonymkode: 52c9a...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, ValarMorghulis said:

Det sa jeg ikke heller, fortalte bare TS om min erfaring med vektoppgang og vektnedgang ifm. graviditet og fødsel :)  For da jeg var gravid hørte jeg ikke annet enn «kiloene raaaaser av mens man ammer, det har ingenting å si om du går opp 30kg». 

Du skrev du var en motvekt til alle innleggene og blander inn vektnedgang etter fødsel. Det spurte ts faktisk ikke noe om. Derfor anser jeg det svært uheldig at du bringer det på banen, og forteller hvordan du ikke gikk ned i vekt etter fødsel, for en gravid kvinne som er usikker på sin vektoppgang. 

Anonymkode: 0d2c3...97f

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg gikk det litt i rykk og napp, som for veldig mange. Ble litt stresset da jeg hadde lagt på meg 8 kg etter 20 uker, men jeg endte på 13 kg opp etter fullgått svangerskap. Ville ikke stresset om jeg var deg, 8 kg høres helt fint ut og jeg er sikker på at jm kan bekrefte det neste gang du skal på kontroll. Fokuser på å spise sunn og næringsrik mat og beveg deg etter hva som føles riktig ut for deg. Lykke til med siste trimester!

Anonymkode: d67b9...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Du skrev du var en motvekt til alle innleggene og blander inn vektnedgang etter fødsel. Det spurte ts faktisk ikke noe om. Derfor anser jeg det svært uheldig at du bringer det på banen, og forteller hvordan du ikke gikk ned i vekt etter fødsel, for en gravid kvinne som er usikker på sin vektoppgang. 

Anonymkode: 0d2c3...97f

Helt sant, og veldig godt poeng. Det var unødvendig. Leste gjennom tråden på nytt nå, og ser at svaret mitt nok ble veldig farget av innlegget rett over mitt, der en som gikk opp 30kg skrev at hun var tilbake på startvekt et år etter fødsel. Så jeg svarte nok mest på det istedenfor på det som faktisk var TS sitt spørsmål. 

Så, for å understreke TS - det er på ingen måte unormalt å ha gått opp 8 kg i uke 28. Mitt inntrykk (som dog stort sett baserer seg på diverse kommentarfelt og nettforum) er at de fleste har gått opp mer på dette tidspunktet. I mitt første svangerskap hadde jeg gått opp 8 kg i uke 22, og det ble aldri nevnt med et ord av jordmor. «Flott vektoppgang» sa hun alltid :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ValarMorghulis said:

Helt sant, og veldig godt poeng. Det var unødvendig. Leste gjennom tråden på nytt nå, og ser at svaret mitt nok ble veldig farget av innlegget rett over mitt, der en som gikk opp 30kg skrev at hun var tilbake på startvekt et år etter fødsel. Så jeg svarte nok mest på det istedenfor på det som faktisk var TS sitt spørsmål. 

Så, for å understreke TS - det er på ingen måte unormalt å ha gått opp 8 kg i uke 28. Mitt inntrykk (som dog stort sett baserer seg på diverse kommentarfelt og nettforum) er at de fleste har gått opp mer på dette tidspunktet. I mitt første svangerskap hadde jeg gått opp 8 kg i uke 22, og det ble aldri nevnt med et ord av jordmor. «Flott vektoppgang» sa hun alltid :) 

Jeg forstår hvorfor du skrev som du gjorde nå, takk for at du forklarte :) 

Anonymkode: 0d2c3...97f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg veide 67,7kg før jeg ble gravid. Veide 93kg dagen før fødsel.

En uke etter fødsel veide jeg 74kg😅

Ikke stress!

Anonymkode: b7e94...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg er i uke 30, har lagt på meg 15-16 kg. La på meg 30kg sist.. stresser ikke med det 😅

Anonymkode: c605a...12b

Kan jeg spørre når kiloene kom sist, om du husker? Uke 29 her nå, foreløpig gått opp 10 kg 😅

Anonymkode: d1b9e...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen fasit. Med første la jeg på meg 17 kg før fødsel. Nå er jeg i uke 31 å har lagt på meg 12 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ValarMorghulis skrev (19 timer siden):

Her kommer en liten motvekt til de andre som har kommentert her, fordi jeg synes at akkurat dette snakkes litt lite om. Før min første fødsel hadde jeg nesten bare hørt historier om de som gikk opp massevis, men at vekta rant av i permisjonstiden. For min del stemte det ikke, og det var en liten smell for meg som på forhånd tok det forgitt at kiloene kom til å forsvinne et par måneder etter fødsel.

Sluttet å veie meg etter at jeg hadde gått opp 20kg i første svangerskap, men tipper jeg endte på 21-22 kg. Kroppen min nektet å slippe tak i de siste kiloene mens jeg ammet, så jeg ble liggende dønn stabilt 8 kg over startvekt. Da jeg ble gravid på nytt (1,5 år etter fødsel) passet jeg fremdeles ingen av de gamle buksene eller trusene mine. Dette er noe jeg har vært veldig ukomfortabel med tross at jeg er godt innafor "normalvekt", så denne gangen forsøker jeg å holde meg innafor anbefalingen for vektoppgang (11-15kg). Har gått opp 8 kg nå i uke 31, så føler jeg er i rute.

Når det er sagt - 8kg i uke 28 høres ikke ille ut i det hele tatt. I mitt første svangerskap var jeg opp 12 kg på det tidspunktet. Og som de andre her skriver er det veldig individuelt når i svangerskapet man legger på seg, det er ikke nødvendigvis slik at alle går opp masse på slutten :) 

Poenget er vel at hvis man vet man spiser sunt og er i aktivitet, så er det ikke mye man kan (eller skal) gjøre med vektoppgangen. Det er nok å bekymre seg for under graviditeten, og det er unødvendig å stresse over noe som i mange tilfeller er helt utenfor egen kontroll. Det er ingen her som sier at ts kan spise hva hun vil og så mye hun vil uten at det har betydning, men heller at dersom hun vet at hun spiser sunt, og lege/jordmor ikke er bekymret så er ikke vektøkning noe hun burde bruke tid på.

Anonymkode: 9b76d...ea4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ValarMorghulis skrev (13 timer siden):

Det sa jeg ikke heller, fortalte bare TS om min erfaring med vektoppgang og vektnedgang ifm. graviditet og fødsel :)  For da jeg var gravid hørte jeg ikke annet enn «kiloene raaaaser av mens man ammer, det har ingenting å si om du går opp 30kg». 

Jeg raste ikke ned i vekt da jeg ammet. Mesteparten forsvant etter ammeslutt.

Anonymkode: 4917b...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg raste ikke ned i vekt da jeg ammet. Mesteparten forsvant etter ammeslutt.

Anonymkode: 4917b...9a1

Dette er veldig individuelt. For meg raste jeg ned 22 kilo på 3 måneder. Ammer enda 1.5 år etter så om jeg skulle gå ned mer når jeg slutter å amme rundt 2 årsalder så er det bare et pluss😅

Anonymkode: 676d3...ba8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg 28 kg! Går helt fint så lenge du ikke er veldig overvektig fra før av❤️

Anonymkode: b72af...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var 10 kg over det jeg synes var komfortabel vekt da jeg ble gravid forrige gang, og gikk opp totalt 12 kg til i løpet av graviditeten. De 12 kg var borte 2 uker etter fødsel, og pga amming gikk jeg ned såpass mye etter det igjen at jeg ble mager og slet med å holde vekten. Denne gangen er jeg 28 uker på vei, gått opp sålangt 14 kg og tenker at det er nok bare bra, for nå startet jeg også på et mye lavere startpunkt enn forrige gang og ser at jeg hadde veldig godt av å være litt over normalvekt i etterkant av graviditeten. Heldigvis er både mannen min og jordmor av samme oppfatning. Jeg kommer nok til å gå opp mer før graviditeten er ferdig, siden det er ca 3 måneder igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La på meg 30 og 26 kg i mine svangerskap. Kiloene var borte innen et år med begge uten særlig innsats. 😊

Anonymkode: 44f1f...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

La på meg 30 og 26 kg i mine svangerskap. Kiloene var borte innen et år med begge uten særlig innsats. 😊

Anonymkode: 44f1f...e41

Samme her😊 Eneste er at man blir ansett som risikofødsel, jeg ble hvertfall det, ble du det?😊

Anonymkode: b72af...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Samme her😊 Eneste er at man blir ansett som risikofødsel, jeg ble hvertfall det, ble du det?😊

Anonymkode: b72af...6ae

Ikke som jeg ble informert om iallefall😊 men hadde styrtfødsel begge ganger, så de hadde sikkert ikke tid til å sette inn ekstra tiltak?

Anonymkode: 44f1f...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke som jeg ble informert om iallefall😊 men hadde styrtfødsel begge ganger, så de hadde sikkert ikke tid til å sette inn ekstra tiltak?

Anonymkode: 44f1f...e41

Ååhh🤔 Hvor lenge siden er det da? Kanskje noe nytt det da😅 På kontrollen i uke 39 fortalte jordmor meg det hvertfall😊

Anonymkode: b72af...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Samme her😊 Eneste er at man blir ansett som risikofødsel, jeg ble hvertfall det, ble du det?😊

Anonymkode: b72af...6ae

Jeg la på meg 35 kilo. Noe av det første jordmor sa da jeg kom inn på fødestuen var: «Dette går nok fort, du som er så slank og frisk». Jeg fikk føde i badekar, så absolutt ikke ansett som risikofødsel, selv om jeg veide godt over 100 kilo under fødselen.

Anonymkode: 17ad3...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ååhh🤔 Hvor lenge siden er det da? Kanskje noe nytt det da😅 På kontrollen i uke 39 fortalte jordmor meg det hvertfall😊

Anonymkode: b72af...6ae

Risiko svangerskap er  ikke bare i hvor mye man veier. Det er veldig mye annet som spiller inn. Og vekten du starter med er viktigere enn den du avslutter med da dette er veldig individuelt hvor mye man legger på seg. Alder, generell helse, fysisk aktivitet, diabetes også kommer bmi til slutt når de vurderer om du er i risiko gruppa. 

38 år jeg, gravid i uke 31, normal vektig, frisk og rask. Ingen risiko svangerskap forde om jeg nå har lagt på meg 10+kg . Så det er mange kriterier å krysse av for å komme i den risiko gruppen. Eneste jeg fikk tilbud om som de yngre ikke får er den NIP testen. 

Endret av Stratos85
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...