Gå til innhold

Stressa med vektoppgang svangerskap. Hva er for mye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i uke 28 og har allerede gått opp 8

kg! Normalvektige skal jo helst gå opp 10–15 kg, som betyr at jeg «bare» har 2–7 kg igjen til hele siste trimester. 

Hvordan ser dere vekstkurve ut? Hva er normalt?

Anonymkode: a9cc7...bab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i uke 30, har lagt på meg 15-16 kg. La på meg 30kg sist.. stresser ikke med det 😅

Anonymkode: c605a...12b

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp mye i starten i det ene, men så flatet det seg veldig ut, og i det andre la jeg på meg jevnt og trutt.

Ellers råder jeg deg til å ikke tenke på det hvis ikke jordmor uttrykker bekymring. I det ene svangerskapet la jeg på meg 25 kg, og da jeg var bekymret og spurte jordmor om det var for mye så svarte hun at det var det ikke.

I det neste svangerskapet la jeg på meg 10 kg. Det er individuelt fra person til person, og svangerskap til svangerskap, og ikke alle vil passe inn i den "anbefalte" tabellen.

Anonymkode: 4d372...472

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg mye mer. La imidlertid kun på meg én kg i tredje trimester, de 20 andre kom i første og andre. Det kan gå i rykk og napp, og er ikke gitt at du legger på deg så mye mer på slutten.

Så lenge du vet at du spiser relativt sunt og er i aktivitet, så er det lite du kan gjøre for å påvirke vektoppgangen. Stress ned og tenk at det meste nok er vann og baby:) Spiser du usunt kan du jo gjøre noen tiltak:)

Anonymkode: 9b76d...ea4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min jordmor sier at hun ikke er spesielt opptatt av vekta, selv for meg som var litt overvektig før jeg ble gravid. Forrige svangerskap la jeg på meg rundt 20 kg og ingen sa et ord på det :)

Anonymkode: b2588...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig individuelt.. personlig har jeg ikke gått opp ett eneste gram i denne graviditeten og jeg er uke 33 mens di to andre graviditetene gikk jeg opp rundt 20 kg sammenlagt. 

Anonymkode: 69f57...4c6

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ikke har et utpreget dårlig kosthold/livsstil så hadde jeg bare sluttet å bekymre meg 😊 Kanskje kroppen din lagrer litt ekstra på vann eller holder litt mer på ting fordi den trenger det. 

Anonymkode: f45dc...e67

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp nesten 25 kg i alle mine tre svangerskap. Jeg måtte ta en slik diabetes-test, men siden alle prøver var normale, kostholdet ok og baby hadde det fint, var ikke verken jordmor eller lege bekymra :) (min egen selvfølelse var noe helt anna……🙈)

Anonymkode: c71c5...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individuelt. Noen går opp mye første perioden og lite senere, noen går opp ingenting første perioden og mye senere. Noen går jevnt ned. Noen går opp jevnt opp. Ikke tenk på hvor mye du har igjen eller ikke. Du går opp så mye kroppen trenger; det du har gått opp til nå er ikke unormalt. 

Anonymkode: 0d2c3...97f

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg 9 kg i svangerskapet. Jordmor og lege mente det var litt knapt og skulle helst sett litt mer vektoppgang. Ble bedt om å legge inn ett ekstra måltid i løpet av dagen da jeg ikke hadde gått opp noe før i uke 20. 

Anonymkode: 1b065...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg 12 kg begge svangerskapene, men de kom i rykk og napp. Gikk ikke jevnt opp gjennom svangerskapet. Det meste kom de to første trimesterne. 

Anonymkode: 09fd5...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Er i uke 28 og har allerede gått opp 8

kg! Normalvektige skal jo helst gå opp 10–15 kg, som betyr at jeg «bare» har 2–7 kg igjen til hele siste trimester. 

Hvordan ser dere vekstkurve ut? Hva er normalt?

Anonymkode: a9cc7...bab

Uke 20 og har gått opp 10 kg. 

Forrige svangerskap gikk jeg opp 9kg totalt. 

Du må tenke på resten av livet ditt og andre sitt, passer alle inn i denne firkanten som verden har laget? Nei. Bare du ikke får svangerskapsforgiftning, diabetes, osv så gjør det ingenting å gå opp litt ekstra. Vekt er det siste jeg ville tenkt på i graviditeten.

Anonymkode: 27d4a...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg la på meg 9 kg i svangerskapet. Jordmor og lege mente det var litt knapt og skulle helst sett litt mer vektoppgang. Ble bedt om å legge inn ett ekstra måltid i løpet av dagen da jeg ikke hadde gått opp noe før i uke 20. 

Anonymkode: 1b065...1c0

Det sa de til meg også. Ingenting hjalp for min del. 

Anonymkode: 27d4a...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva man skal legge på seg avhenger av hva slags BMI man hadde før svangerskapet. Jeg er gravid med tvillinger 30+3, og er opp 12 kg. Hvis man trekker fra alt "ekstra" (ekstra baby, ekstra morkake, fostervann, blod) havner jeg sikkert rundt 8 kg. Jordmor er veldig fornøyd med min progress. Hadde BMI på 19.6 før svangerskapet.

Siden det er skritt med info om tvillingsvangerskap, har jeg lett meg frem til noen kalkulatorer selv. Legger ved en som jeg bruker. Den samsvarer godt med anbefalingene fra amerikanske helsemyndighetene, men kan brukes med metriske parametre, så enklere å bruke. Vær OBS på at dette viser hvor du ligger an i forhold til et datasett med mange referansepersoner, og at alle er forskjellige. Hvis jordmor/lege er fornøyd, er kalkulatoren feil for deg hvis den viser noe annet.

https://www.whattoexpect.com/pregnancy-weight-gain-calculator

 

 

Anonymkode: cd20c...ecd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la på meg 30 kg. Stresset som en gal. Ingen i helsevesenet reagerte noe på det. Hadde BMI på 18,5 da jeg ble gravid. Alle prøvene mine var fine og barnet mitt var helt perfekt. 

Jeg gikk ned til normalvekt igjen i løpet av et år. 

Flere kvinner i min familie som la på seg veldig mye da de gikk gravide. Er normalt i vår familie. 

 

Anonymkode: 4917b...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en liten motvekt til de andre som har kommentert her, fordi jeg synes at akkurat dette snakkes litt lite om. Før min første fødsel hadde jeg nesten bare hørt historier om de som gikk opp massevis, men at vekta rant av i permisjonstiden. For min del stemte det ikke, og det var en liten smell for meg som på forhånd tok det forgitt at kiloene kom til å forsvinne et par måneder etter fødsel.

Sluttet å veie meg etter at jeg hadde gått opp 20kg i første svangerskap, men tipper jeg endte på 21-22 kg. Kroppen min nektet å slippe tak i de siste kiloene mens jeg ammet, så jeg ble liggende dønn stabilt 8 kg over startvekt. Da jeg ble gravid på nytt (1,5 år etter fødsel) passet jeg fremdeles ingen av de gamle buksene eller trusene mine. Dette er noe jeg har vært veldig ukomfortabel med tross at jeg er godt innafor "normalvekt", så denne gangen forsøker jeg å holde meg innafor anbefalingen for vektoppgang (11-15kg). Har gått opp 8 kg nå i uke 31, så føler jeg er i rute.

Når det er sagt - 8kg i uke 28 høres ikke ille ut i det hele tatt. I mitt første svangerskap var jeg opp 12 kg på det tidspunktet. Og som de andre her skriver er det veldig individuelt når i svangerskapet man legger på seg, det er ikke nødvendigvis slik at alle går opp masse på slutten :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ikke mye. Jeg veide 53 kg da jeg ble gravid. Gikk opp 15 kg i svangerskapet. Gikk ned alt i løpet av de første månedene av permisjonen. 

Anonymkode: 445a9...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, ValarMorghulis said:

Her kommer en liten motvekt til de andre som har kommentert her, fordi jeg synes at akkurat dette snakkes litt lite om. Før min første fødsel hadde jeg nesten bare hørt historier om de som gikk opp massevis, men at vekta rant av i permisjonstiden. For min del stemte det ikke, og det var en liten smell for meg som på forhånd tok det forgitt at kiloene kom til å forsvinne et par måneder etter fødsel.

Sluttet å veie meg etter at jeg hadde gått opp 20kg i første svangerskap, men tipper jeg endte på 21-22 kg. Kroppen min nektet å slippe tak i de siste kiloene mens jeg ammet, så jeg ble liggende dønn stabilt 8 kg over startvekt. Da jeg ble gravid på nytt (1,5 år etter fødsel) passet jeg fremdeles ingen av de gamle buksene eller trusene mine. Dette er noe jeg har vært veldig ukomfortabel med tross at jeg er godt innafor "normalvekt", så denne gangen forsøker jeg å holde meg innafor anbefalingen for vektoppgang (11-15kg). Har gått opp 8 kg nå i uke 31, så føler jeg er i rute.

Når det er sagt - 8kg i uke 28 høres ikke ille ut i det hele tatt. I mitt første svangerskap var jeg opp 12 kg på det tidspunktet. Og som de andre her skriver er det veldig individuelt når i svangerskapet man legger på seg, det er ikke nødvendigvis slik at alle går opp masse på slutten :) 

Jeg forstår det er kjedelig, men det er fremdeles ikke unormalt :) 

Anonymkode: 0d2c3...97f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg forstår det er kjedelig, men det er fremdeles ikke unormalt :) 

Anonymkode: 0d2c3...97f

Det sa jeg ikke heller, fortalte bare TS om min erfaring med vektoppgang og vektnedgang ifm. graviditet og fødsel :)  For da jeg var gravid hørte jeg ikke annet enn «kiloene raaaaser av mens man ammer, det har ingenting å si om du går opp 30kg». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er i uke 28 og har allerede gått opp 8

kg! Normalvektige skal jo helst gå opp 10–15 kg, som betyr at jeg «bare» har 2–7 kg igjen til hele siste trimester. 

Hvordan ser dere vekstkurve ut? Hva er normalt?

Anonymkode: a9cc7...bab

Her er det baby det handler om du må bare sørge for at maten du inntar er næringsrik og at du ikke sitter og trykker innpå med snop. 

Du går opp det du går opp og du må IKKE kødde med slanking og kaloritelling når du er gravid det kan få alvorlige følger for babyen.

Anonymkode: 06186...ba8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...