Gå til innhold

Hobbyer "ingen" har lengre, som du husker før?

miniomelett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 18.19):

Og dere husket selvsagt hvor dere fikk nummerene, sted, klokkeslett og dato.

Ikke minst imponernde av politiet å vite om dere numnersamlere og faktisk bruke og ha tillit til at dere hadde riktig nr.

Anonymkode: e8d36...a74

Ikke meg du diskuterte dette med.

Men de seriøse bilnummersamlernes ( ;) ) noterte selvfølgelig ikke bare bilnummer, men også sted, klokkeslett og dato, og noen også hvor mange som var i bilen, sjåfør, farge på bil o.l. For det ble kjedelig å bare skrive ned nummer.

Dessuten lærte vi en del om Norge med å holde på med det. Hvor i landet kom registreringsbokstavene fra, man kunne legge merke til at biler fra bestemte områder var dårligere eller bedre enn gjennomsnittet og fant ut hvorfor det var slik osv. osv. Fremdeles kan jeg se på registreringsbokstavene og vite hvor bilen hører hjemme (eller ble registrert første gang).

Jeg husker at politiet en gang ba om at hvis barn i et bestemt område en bestemt dag og klokkeslett her hadde samlet bilnummer, så ville politiet snakke med dem. Da gikk de i nabolaget rundt og spredte det. Så det den andre brukeren skrev om at det hjalp politet, det tror jeg så gjerne.

Anonymkode: 89e53...a03

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.5.2024 den 17.13):

Men de seriøse bilnummersamlernes ( ;) ) noterte selvfølgelig ikke bare bilnummer, men også sted, klokkeslett og dato, og noen også hvor mange som var i bilen, sjåfør, farge på bil o.l. For det ble kjedelig å bare skrive ned nummer.

Dessuten lærte vi en del om Norge med å holde på med det. Hvor i landet kom registreringsbokstavene fra, man kunne legge merke til at biler fra bestemte områder var dårligere eller bedre enn gjennomsnittet og fant ut hvorfor det var slik osv. osv. Fremdeles kan jeg se på registreringsbokstavene og vite hvor bilen hører hjemme (eller ble registrert første gang).

Jeg husker at politiet en gang ba om at hvis barn i et bestemt område en bestemt dag og klokkeslett her hadde samlet bilnummer, så ville politiet snakke med dem. Da gikk de i nabolaget rundt og spredte det. Så det den andre brukeren skrev om at det hjalp politet, det tror jeg så gjerne.

Man får nesten tårer i øynene når man leser dette og tenker på hvordan barn brukte fantasien og klarte å finne på ting før i tiden selv med noe så udramatisk som bilnummer; idag sitter ungene passivt med nesa foran skjermen, og mange føler seg hjelpeløse når den tas bort - ting må skje i rask hastighet, og den enkle underholdningen blir sett på som kjedelig; der barn fant glede i "Jul i Skomakergata" eller samlehobbyer før, betrakter dagens unger dette som noe håpløst gammeldags.

Anonymkode: 48085...57b

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg husker det var en stor greie å kjøpe sånne pakker med en tyggis og tre klistremerker. Tyggisen var trasige greier og mistet fort smaken, men klistremerkene var stor stas. En av mine favoritter var Garbage Pail Kids, men det fantes utallige samlinger man kunne prøve å komplettere ved å kjøpe sånne pakker.

57e556f484a19684f716c8b5dd63c5de

Husker også at det fantes sånne klistremerkebøker som man fikk gratis, og så kjøpte man pakker med assorterte klistremerker og prøvde å samle alle klistremerkene i boka. Jeg hadde en sånn Barbie-bok og en WWF-bok. Ble rimelig godt oppdatert på sjeldne og utdøende arter i verden gjennom å samle på WWF-klistremerkene. :)

En "nyere" hobby som jeg og vennene hadde dilla på (på begynnelsen av 2000-tallet) er decoupage, spesielt med servietter. Vi decouperte på omtrent alt vi kom over! :ler:

ffe206a0ce1c6b8abb9a734f21734202.jpg

Anonymkode: 09cf9...9e0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg samlet på glansbilder og servietter når jeg var yngre. Jeg hadde også brevvenner. Jeg husker vi også lagde forskjellige ting av trolldeig. Når jeg fikk barn som ung voksen og barna våre vokste opp, så hadde ikke de de samme hobbyene som jeg hadde. Hobbyene vi hadde som barn har nærmest dødd ut. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.5.2024 den 17.52):

Husker også at det fantes sånne klistremerkebøker som man fikk gratis, og så kjøpte man pakker med assorterte klistremerker og prøvde å samle alle klistremerkene i boka. Jeg hadde en sånn Barbie-bok og en WWF-bok. Ble rimelig godt oppdatert på sjeldne og utdøende arter i verden gjennom å samle på WWF-klistremerkene. :)

En "nyere" hobby som jeg og vennene hadde dilla på (på begynnelsen av 2000-tallet) er decoupage, spesielt med servietter. Vi decouperte på omtrent alt vi kom over! :ler:

ffe206a0ce1c6b8abb9a734f21734202.jpg

Anonymkode: 09cf9...9e0

Fotballalbumene til Figurine Panini var en klassiker som også ble gitt bort gratis for å gi ungene samlelyst, så det blir nesten litt ironisk når man idag beskriver et album helt tomt for klistermerker fra 1974 som "uhyre sjeldent", og starter auksjonen på 320 Euro ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Settekasser i tre, hvor man samlet små figurer og plasserte inni. Samle på kjøleskapsmagneter. Og postkort. Vi holdt også på med jojo. Lærte mange triks, bl.a "gå tur med hunden" og "vuggen ". Vi hadde konkurranser, hvor det gjaldt å holde det igang lengst og gjøre de kuleste triksene. Stort pluss med kulest jojo. 

Ta opptak på kassetter og lage egne mikser. Husker jeg hørte på 10 på topp på radio og prøvde å time opptak til når sangene startet. Og irriterte meg over HC Andersen når han pratet et godt stykke inn i min favorittsang slik at opptaket ble dårlig. Ble kjedelig å høre låta om igjen med samme snakket i starten hver gang da. Etterhvert som vi fikk bedre opptak, hadde vi med kassetten til skolebussen og fikk sjåføren til å spille på vei til skolen. Eller i lagbussen på vei til kamp. Dette gikk etterhvert over til å brenne CDer med favorittmusikk, men da hang ikke cd-spilleren i lagbussen med lenger.

Dukketeater. Vi sydde egne dukker, hvor vi tredde nylonstrømpe over en isoporkule og broderte øyner og munn på. Og brukte garntråd til hår. Mye kreativt som fikk boltre seg på scena den gangen, både av karakterer, kostymer og ikke minst egenproduserte skuespill. 

Når dukketeater ble for barnslig, lagde vi spøkelseshistorieklubb. Vi hadde faste møtekvelder som gikk på rundgang i gjengen. Mørkt rom (eller noen ganger telt), sparsommelig belyst med telys, som på magisk vis ble blåst ut ved historiens høydepunkt. Disse kveldene hang ofte sammen med overnatting, hvor minst en av oss ikke fikk sove og måtte gå hjem. Som alltid var like pinlig og et diskusjonstema på neste samling.

Skjønner ikke hvorfor jeg ikke valgt musikk, dans og dramalinja på vgs. Ser at jeg åpenbart hadde interesser og evner for det 😂

Anonymkode: ef5a6...c43

• Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ser mange nevner rollerblades, og det tenkte jeg på for noen dager siden!

Jeg bor ett sted det er flatt og lite trafikk, og i år har jeg sett mange på rollerblades! Har bodd her mange år, og knapt sett det tidligere, men nå er det folk ute i gatene her på rollerblades nesten hver dag, og det er for det meste folk mellom 20 og 40 år! Så dette kan se ut som en tilbakevennende hobby :)

Flere har nevnt trolldeig tidligere, men vi lagde ofte gipsfigurer og malte disse!

Og motsatt vei. Som liten lekte jeg og venninnene mine mye hest, vi løp rundt i hagen og hoppet hinder. Dette har jo plutselig blitt en stadig voksende "sport" 🙈

Anonymkode: c1394...11e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Settekasser i tre, hvor man samlet små figurer og plasserte inni. Samle på kjøleskapsmagneter. Og postkort. Vi holdt også på med jojo. Lærte mange triks, bl.a "gå tur med hunden" og "vuggen ". Vi hadde konkurranser, hvor det gjaldt å holde det igang lengst og gjøre de kuleste triksene. Stort pluss med kulest jojo. 

Ta opptak på kassetter og lage egne mikser. Husker jeg hørte på 10 på topp på radio og prøvde å time opptak til når sangene startet. Og irriterte meg over HC Andersen når han pratet et godt stykke inn i min favorittsang slik at opptaket ble dårlig. Ble kjedelig å høre låta om igjen med samme snakket i starten hver gang da. Etterhvert som vi fikk bedre opptak, hadde vi med kassetten til skolebussen og fikk sjåføren til å spille på vei til skolen. Eller i lagbussen på vei til kamp. Dette gikk etterhvert over til å brenne CDer med favorittmusikk, men da hang ikke cd-spilleren i lagbussen med lenger.

Dukketeater. Vi sydde egne dukker, hvor vi tredde nylonstrømpe over en isoporkule og broderte øyner og munn på. Og brukte garntråd til hår. Mye kreativt som fikk boltre seg på scena den gangen, både av karakterer, kostymer og ikke minst egenproduserte skuespill. 

Når dukketeater ble for barnslig, lagde vi spøkelseshistorieklubb. Vi hadde faste møtekvelder som gikk på rundgang i gjengen. Mørkt rom (eller noen ganger telt), sparsommelig belyst med telys, som på magisk vis ble blåst ut ved historiens høydepunkt. Disse kveldene hang ofte sammen med overnatting, hvor minst en av oss ikke fikk sove og måtte gå hjem. Som alltid var like pinlig og et diskusjonstema på neste samling.

Skjønner ikke hvorfor jeg ikke valgt musikk, dans og dramalinja på vgs. Ser at jeg åpenbart hadde interesser og evner for det 😂

Tror neppe det er så mange barn eller tenåringer som tar opptak fra radio på kassett lenger - selv om innspilte kassetter av nye plater er kommet på moten igjen - men postkort er det fortsatt mange eldre som samler på, og er blitt svært populære samleobjekter, særlig når det er snakk om dokumentasjon av lokalhistorie, eller originale kort tegnet av kjente kunstnere, som Kjell Aukrust.

Spøkelseshistorieklubb høres for øvrig artig ut; en mer voksen utgave av dette er folk som går på guidede turer med spøkelseshistorier, og dette er noe mange setter pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

HC Andersen? Han døde i 1875.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Honey Dew skrev (15 minutter siden):

Tipper vedkommende referer til HC Andersen, som er en norsk programleder og komiker, ikke den danskenforfatteren……

Anonymkode: a388b...35a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Honey Dew skrev (1 time siden):

Du må være gammel om du ikke har hørt om HC Andersen (og Howard) på Petre. Jeg er også gammel, men hørte mye på dem i tidlige tenår. Er flere enn forfatteren som heter det samme, vet du ;) 

Anonymkode: 42bbe...0d4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du må være gammel om du ikke har hørt om HC Andersen (og Howard) på Petre. Jeg er også gammel, men hørte mye på dem i tidlige tenår. Er flere enn forfatteren som heter det samme, vet du ;) 

Hører ikke på slikt. Kun klassisk her i huset.

Jeg vet ikke hva pettre er engang.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er over 8 milliarder mennesker i verden, det er garantert noen som fremdeles gjør alle disse ting.

Anonymkode: d618f...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Honey Dew skrev (44 minutter siden):

Hører ikke på slikt. Kun klassisk her i huset.

Jeg vet ikke hva pettre er engang.

Du tuller?! Da vet du vel ikke hva nrk p1 og p2 er heller da. Petre er det gamle navnet på P3. Har du hørt kun på klassisk hele livet? Selv da du var ung? Liker mye klassisk selv jeg, men ikke bare det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du tuller?! Da vet du vel ikke hva nrk p1 og p2 er heller da. Petre er det gamle navnet på P3. Har du hørt kun på klassisk hele livet? Selv da du var ung? Liker mye klassisk selv jeg, men ikke bare det. 

Vet hva NRK er. Jeg er oppvokst med klassisk musikk. Til og med da jeg var ung, likte jeg best klassisk. Pop-musikk har aldri vært noe som jeg foretrakk å høre på.

Det gikk i opera og klassisk ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man trenger ikke nødvendigvis å være gammel for å ikke ha hørt på det kommersielle tullet NRK produserte.

Den eneste radiokanalen som var verdt å høre på i sin tid, var Nite Rocket med Rune Kjelldahl; resten var søppel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man trenger ikke nødvendigvis å være gammel for å ikke ha hørt på det kommersielle tullet NRK produserte.

Den eneste radiokanalen som var verdt å høre på i sin tid, var Nite Rocket med Rune Kjelldahl; resten var søppel.

Det var ikke så alvorlig ment da. De fleste har hørt om P3 eller Petre som de skrev det i starten. Jeg hørte på kommersiell musikk da jeg var ung, men ikke nå mer. Jeg hørte også på Nite Rocket hver natt, så var ofte veldig trøtt på skolen dagen etter siden jeg hadde hørt på nite rocket halve natta :fnise: Det var så spennende å høre på, spesielt da alt bråket med blitz var. Hørte også alltid på radio pluss som sendte før nite rocket. Var et sjokk da Rune Kjeldahl døde. Så altfor ung :trist: Og så misforstått han var. Han var jo ingen nazist. Er en egen tråd om nite rocket her inne som jeg har laget. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For en koselig tråd! Vekker mange gode minner.

Overrasket over at ingen har nevnt klistermerkesamling enda? Det var jo ganske populært og vanlig en stund. Er det en greie fortsatt kanskje?

Hadde jo til og med kofferter der man samlet alle klisterbøkene. Så man kunne kjøpe startpakke med koffert der man fikk klisterbok i tema, og klistermerker, også kjøpte man klistermerker på butikker. Sist men ikke minst, så tok man med på skolen eller til venner og drev og byttet til klistermerker man ikke hadde. Jeg tror til og med de la ned forbud på skolen etterhvert fordi det ble så stort press på ha de kule klistermerkene, og krangling om det.

Mener jeg hadde Løvenes Konge-klisterbok, og Tarzan? Begge to med kofferter. Løvenes Konge mener jeg det var Simba på forsiden. Husker klistermerker i plysj-stoff. 

Ole Brumm var også populært, også mener jeg det var noe Prinsesse-klistermerke bok, kanskje Belle? 

Brukte masse penger på klistermerke. Husker de klistermerkene i plysj stoff var dyrest, og veldig populære å bytte om. Husker jeg ble lei meg når mamma ikke ville kjøpe flere klistermerker. 

Jeg skjønner ikke hvorfor, men jeg gav bort klistermerkesamlingen min da jeg kom i tenåra og synest det ble for barnslig, gav faktisk bort alt for mye samleting/eller har kastet.

Har gitt bort glansbildesamlingen min også, samlingen av Kindereggfigurer (drev og byttet ivrig med nabogutten og jeg hadde en skikkelig stor samling, ønsket meg alltid Kinderegg hver lørdag som lørdagsgodt),

Samlet også på sånne bruskorker til glassflasker, hadde et glass fylt med bruskorker. De lå overalt i nature, og det var der jeg samlet de fleste.

Når det gjelder brevskriving, så hadde jeg også brevvenner, men samlet også på brevpapir. Det var alltid om å gjøre å få nytt brevpapir tilsendt og brevpapir luktet godt!

Vet ikke om det er flere som husker at de solgte Sjokoladefrosker i butikken med kort da de første Harry Potter-filmene kom ut. Jeg hadde en imponerende samling. De korta var gøye, var litt sånn tredimensjonelt eller hva det heter. Drev og byttet kort med venner :)  Har også gitt bort den samlingen

Husker også at brodern drev med modellfly ja.

Samlet også på McMusic-Cdene enn stund.

Leste mye, var medlem i TL-klubben i mange år. Der fikk man mye annet gøy. Jeg husker jeg satt ved postkassen og ventet på postdamen dagene de skulle bli levert.

Hadde en kort periode jeg samlet på fotballkort.

Skolebøker ja, husker jeg også fikk skolebok i TL-klubben, så de fleste skolebøkene mine er derifra. Ellers kjøpte jeg TOPP skoledagbok også. Snoopy skoledagbok var vel ganske populært.

Anonymkode: caa9a...c5b

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.5.2024 den 17.13):

Gammel vandrehistorie.

Anonymkode: e8d36...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...