Gå til innhold

Lære å spille blåseinstrument alene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mulig å lære å spille et blåseinstrument helt selv?

Hvilket instrument passer nybegynner?

Jeg ønsker en ny hobby, og har alltid hatt lyst til å lære å spille et instrument. 

Anonymkode: 9e638...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først må du tenke litt på dine omgivelser; vil dine naboer sette pris på squeek og squææk i noen år døgnet rundt? ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (1 minutt siden):

Først må du tenke litt på dine omgivelser; vil dine naboer sette pris på squeek og squææk i noen år døgnet rundt? ;) 

Bor i enebolig, litt utenfor tettbebyggelse, så det skulle gå fint 😊

Anonymkode: 9e638...7f1

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du mangler når du ikke har en spillelærer, er tilbakemeldinger. Å forstå om du gjør ting riktig, og å avlære det du gjør feil før det har blitt en uvane, kan være svært utfordrende når det ikke er noen som instruerer deg. Selv om man i teorien sikkert kan lære seg ganske mye selv, vil jeg si at det er umulig å få det til skikkelig, og å bli god uten å ha mottatt instruksjon og opplæring. Dette er spesielt viktig når det gjelder helt grunnleggende teknikk. 

Jeg spiller blåseinstrument selv, og ville neppe fortsatt med det i voksen alder hvis jeg ikke hadde fått helt grunnleggende opplæring av et "ekte menneske". Filmer og bøker ville ikke gitt meg det samme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det blir litt vanskelig helt alene. Noen timers grunnleggende fra en lærer hadde nok blitt en god start. Upps, Votten kom før meg her. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (22 minutter siden):

Det du mangler når du ikke har en spillelærer, er tilbakemeldinger. Å forstå om du gjør ting riktig, og å avlære det du gjør feil før det har blitt en uvane, kan være svært utfordrende når det ikke er noen som instruerer deg. Selv om man i teorien sikkert kan lære seg ganske mye selv, vil jeg si at det er umulig å få det til skikkelig, og å bli god uten å ha mottatt instruksjon og opplæring. Dette er spesielt viktig når det gjelder helt grunnleggende teknikk. 

Jeg spiller blåseinstrument selv, og ville neppe fortsatt med det i voksen alder hvis jeg ikke hadde fått helt grunnleggende opplæring av et "ekte menneske". Filmer og bøker ville ikke gitt meg det samme. 

Jeg bor langt unna nærmeste kulturskole, men kanskje det finnes noe online-lærere. Har du tips til nybegynnerinstrument?

Anonymkode: 9e638...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det mulig å lære å spille et blåseinstrument helt selv?

Hvilket instrument passer nybegynner?

Jeg ønsker en ny hobby, og har alltid hatt lyst til å lære å spille et instrument. 

Anonymkode: 9e638...7f1

Så absolutt - det er fullt mulig å lære seg å spille på egen hånd; noe utallige kjente musikere har gjort - blant annet Louis Armstrong, David Bowie, Frank Zappa, Jimi Hendrix, Dizzy Gillespie, Keith Moon, Prince, Richard Wright, Thelonious Monk, Eric Clapton, Elton John, Noel Gallagher, Jack White og Dave Grohl, for å nevne noen.

Jeg nekter ikke for at undervisning kan være til hjelp med tanke på tilbakemeldinger, men dette koster penger; ikke rent lite etter min mening når en spilletime lett koster 450-850 kroner, og bortsett fra noen få instrumenter som kan være vanskelige å bli kjent med som selvlært - som cello, er det en hel verden av musikkelskede amatører som har lært seg å spille piano, gitar, ukulele, eller andre ting selv.

I våre dager kan man også finne tips og få god hjelp fra musikklærere på YouTube, enten ved å se på videoene, eller ved å få tilpasset undervisning online; dessuten kan også diverse apper være til hjelp for dem som foretrekker det.

Har man lyst til å begynne å spille et instrument, vil jeg selv råde til å tenke over om piano kan være en mulighet da bruk av to hender spillemessig gir langt flere muligheter enn å bare spille en melodilinje; på piano kan man spille noe som omtrent krever et helt orkester i andre sammenhenger, og jeg har laget en egen tangenttråd her i forumet for de som kunne være interessert i å begynne med dette. Piano kan man også ha som tilleggsinstrument samtidig som man lærer noe annet; ting som fingerøvelser og musikkteori får man god bruk for uansett hva man spiller.

Men vil man heller gå inn for et blåseinstrument, spørs det litt hva slags musikk man ønsker å spille - i jazz gir saksofonen musikken et spesielt særpreg, mens i klassisk musikk er en fløyte nydelig å høre på, og den kan også brukes i mange andre typer musikk; Ian Anderson i Jethro Tull er et eksempel på dette.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

En annen innspilling av denne vakre melodien:

Ian Anderson i Jethro Tull:

Anonymkode: 6c20d...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri feil å bli instruert av dyktig lærer, i alle fall til å begynne med. Men jeg tenker at det når finnes et utall av blåseintrumenter så vil det variere stort på behovet for korrekt teknikk avhengig av hva slags musikk du ønsker å spille. 

Det er lov å blåse i øst og i vest og være kreativ. Er du musikalsk, gehør og har talent kan det sikkert bli riktig kult også..

PS; du kan dessverre ikke tillate deg så altfor mye kreativitet i et symfoniorkester. Da blir du hivet på hue og ræva ut😱

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så absolutt - det er fullt mulig å lære seg å spille på egen hånd; noe utallige kjente musikere har gjort - blant annet Louis Armstrong, David Bowie, Frank Zappa, Jimi Hendrix, Dizzy Gillespie, Keith Moon, Prince, Richard Wright, Thelonious Monk, Eric Clapton, Elton John, Noel Gallagher, Jack White og Dave Grohl, for å nevne noen.

Jeg nekter ikke for at undervisning kan være til hjelp med tanke på tilbakemeldinger, men dette koster penger; ikke rent lite etter min mening når en spilletime lett koster 450-850 kroner, og bortsett fra noen få instrumenter som kan være vanskelige å bli kjent med som selvlært - som cello, er det en hel verden av musikkelskede amatører som har lært seg å spille piano, gitar, ukulele, eller andre ting selv.

I våre dager kan man også finne tips og få god hjelp fra musikklærere på YouTube, enten ved å se på videoene, eller ved å få tilpasset undervisning online; dessuten kan også diverse apper være til hjelp for dem som foretrekker det.

Har man lyst til å begynne å spille et instrument, vil jeg selv råde til å tenke over om piano kan være en mulighet da bruk av to hender spillemessig gir langt flere muligheter enn å bare spille en melodilinje; på piano kan man spille noe som omtrent krever et helt orkester i andre sammenhenger, og jeg har laget en egen tangenttråd her i forumet for de som kunne være interessert i å begynne med dette. Piano kan man også ha som tilleggsinstrument samtidig som man lærer noe annet; ting som fingerøvelser og musikkteori får man god bruk for uansett hva man spiller.

Men vil man heller gå inn for et blåseinstrument, spørs det litt hva slags musikk man ønsker å spille - i jazz gir saksofonen musikken et spesielt særpreg, mens i klassisk musikk er en fløyte nydelig å høre på, og den kan også brukes i mange andre typer musikk; Ian Anderson i Jethro Tull er et eksempel på dette.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

En annen innspilling av denne vakre melodien:

Ian Anderson i Jethro Tull:

Anonymkode: 6c20d...d64

Tusen takk for fyldig svar i tråden 😊

Jeg har tenkt på saksofon, men er usikker på treblås, siden jeg aldri har forsøkt å få disse tynne treflisene til vibrere 😅 tenker her er mye "teknikk" som kan være utfordrende å lære.

Messingblås er kanskje det jeg burde gå for. Klarer å spille c-dur skala rent, etter å ha lært litt fra en slektning.

Men, hvilket instrument er overkommelig å få til på egen hånd?

 

Anonymkode: 9e638...7f1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (2 minutter siden):

Det er aldri feil å bli instruert av dyktig lærer, i alle fall til å begynne med. Men jeg tenker at det når finnes et utall av blåseintrumenter så vil det variere stort på behovet for korrekt teknikk avhengig av hva slags musikk du ønsker å spille. 

Det er lov å blåse i øst og i vest og være kreativ. Er du musikalsk, gehør og har talent kan det sikkert bli riktig kult også..

PS; du kan dessverre ikke tillate deg så altfor mye kreativitet i et symfoniorkester. Da blir du hivet på hue og ræva ut😱

Jeg kan en del musikk-teori, heldigvis, så skal ikke blåse i øst og vest 😊 Har heller ikke sett for meg symfoniorkester 😂

Anonymkode: 9e638...7f1

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tusen takk for fyldig svar i tråden 😊

Jeg har tenkt på saksofon, men er usikker på treblås, siden jeg aldri har forsøkt å få disse tynne treflisene til vibrere 😅 tenker her er mye "teknikk" som kan være utfordrende å lære.

Messingblås er kanskje det jeg burde gå for. Klarer å spille c-dur skala rent, etter å ha lært litt fra en slektning.

Men, hvilket instrument er overkommelig å få til på egen hånd?

 

Anonymkode: 9e638...7f1

Vet ikke om du har dette i nærheten, men på biblioteket - i alle fall i de større byene - kan man også låne en rekke instrumenter; dette er imidlertid ikke blåseinstrumenter som følge av det hygieniske, så vil man prøve for eksempel fløyte eller munnspill, kan man eventuelt kjøpe en enkel versjon av dette bare for å prøve det ut; en ny fløyte koster fra litt over en hundrelapp og oppover. Saksofon er det litt verre med på grunn av prislappen, så her er det en fordel å vite hva man vil før man bestemmer seg for å kjøpe noe.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Eksempler på instrumenter som kan lånes på biblioteket i Oslo:

https://deichman.no/vi-tilbyr/musikkinstrument_c4207f53-7e6c-4130-86ec-3053b8b95407

Sitat
  • Ukulele
  • Bongotromme
  • Klassisk gitar (nylonstrenger)
  • Kalimba
  • El-piano (Yamaha)
  • El-gitar (Les Paul Special)
  • El-bass (Epiphone)
  • El-gitar (Squier Affinity Stratocaster)
  • Cajon
  • Lommesynth PO-12 RHYTHM
  • Lommesynth PO-14 SUB
  • Lommesynth PO-16 FACTORY
  • El-ukulele (Morgan)

... eller Bergen:

https://bergenbibliotek.no/musikkogfilm/lan-et-instrument

Sitat

Anonymkode: 6c20d...d64

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Noen flere som har tips til nybegynner instrument?

Anonymkode: 9e638...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også anbefale piano. I tillegg de det som er skrevet tidligere så kan man også, med et masterkeyboard med veide tangenter, spille nærmest lydløst.
Og dagens teknologi gir uendelige muligheter siden det kan kommunisere direkte med en datamaskin.
Men piano er krevende, definitivt nyttig å få input fra andre, spesielt i starten.

Går du for fløyte så er det viktig å starte med et godt (relativt dyrt) instrument da det vil være mye lettere å spille på.  Med lukkede hull.
Vurderer du brukt så få den, om mulig, testet av en musiker eller reparatør.

Anonymkode: 13bac...f8d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Euphonium eller kornett

Anonymkode: ef253...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å lære seg å spille et instrument i voksen alder. Jeg er 40 og har brukt de siste to årene på å lære meg å spille fiolin. Startet med å se en YT-video av "hvordan holde buen", og så tok jeg det derfra helt selv. Spiller på gehør, og gir blaffen i noter og "classical training". For meg tar det all livsglød å ta timer og sånt, var gjennom alt det der med piano da jeg var ung🤮

Nå er jeg såpass flink at jeg vet hvor musikken ligger hen på fiolinen, så jeg spiller stykke etter stykke uten problemer. Det er absolutt spellemannspreg over det hele, og jeg hadde nok heller passet inn på en irsk bar enn i et symfoniorkester😅 Men det er jo dét jeg elsker: friheten til å jamme, spille lekende lett, følge musikken jeg hører på hjemme. Det er en gøy og givende hobby som kun er preget av glede☺️

Og: jeg er glad jeg ikke hørte på alle dem som absolutt ville ha meg fra å prøve fiolin. "Det er det vanskeligste instrumentet å lære seg" og blablabla. Nei, for meg er fiolin enkelt og lett i forhold til piano, selv om jeg lærte piano som barn. Fiolinen fungerer naturlig i hendene mine, det gjør ikke pianoet.

 

 

Anonymkode: ef2de...c4d

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 16.38):

Det er fullt mulig å lære seg å spille et instrument i voksen alder. Jeg er 40 og har brukt de siste to årene på å lære meg å spille fiolin. Startet med å se en YT-video av "hvordan holde buen", og så tok jeg det derfra helt selv. Spiller på gehør, og gir blaffen i noter og "classical training". For meg tar det all livsglød å ta timer og sånt, var gjennom alt det der med piano da jeg var ung🤮

Nå er jeg såpass flink at jeg vet hvor musikken ligger hen på fiolinen, så jeg spiller stykke etter stykke uten problemer. Det er absolutt spellemannspreg over det hele, og jeg hadde nok heller passet inn på en irsk bar enn i et symfoniorkester😅 Men det er jo dét jeg elsker: friheten til å jamme, spille lekende lett, følge musikken jeg hører på hjemme. Det er en gøy og givende hobby som kun er preget av glede☺️

Og: jeg er glad jeg ikke hørte på alle dem som absolutt ville ha meg fra å prøve fiolin. "Det er det vanskeligste instrumentet å lære seg" og blablabla. Nei, for meg er fiolin enkelt og lett i forhold til piano, selv om jeg lærte piano som barn. Fiolinen fungerer naturlig i hendene mine, det gjør ikke pianoet.

 

 

Anonymkode: ef2de...c4d

Det er ikke enkelt å spille et instrument, mange bruke hele livet på prosessen, og dess mer man lærer, dess mer skjønner man at man enda ikke kan. Men prosessen skal være gøy, og det er selvsagt mulig å begynne å lære når som helst, uansett alder. Man kan lære på egen hånd sånn som du har gjort, eller velge å ta timer. Det spørs hvilket resultat man ønsker, om man bare vil leke seg litt og er fornøyd med å få til noen enkle sanger, eller om man har lyst å bli så bra som mulig. Det er så mye å lære, så mye å tenke på, som man aldri kommer på å tenke på seg. Jeg er selv pianolærer, og det er et hav av feil man må rette på hos elever som har lært seg selv i begynnerfasen. Jeg anbefaler derfor definitivt å oppsøke en lærer, så man unngår denne unødige feil-læringen. Selvfølgelig vil de som har lært seg selv anbefale nettopp dette, men de vet jo ikke selv hva som mangler i eget spill da ingen har påpekt det. Det dreier seg om riktig teknikk, klangbehandling, lære om frasering, rytme, timing, notelesning.. osv osv. men selvsagt, om man bare ønsker å «jamme» og leke seg litt, og ikke bryr seg så veldig om resultatet, så er det jo ingenting i veien for å lære seg på egen hånd😊

Anonymkode: 91e72...20e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sist høst oppdaget jeg på en konsert jeg var på at blokkfløyten er et veldig undervurdert instrument.

Ta en kikk på disse, ts:

Bl.a. denne var på konserten jeg var på. Helt fantastisk vakkert, og jeg fikk virkelig ny respekt for blokkfløyten.

Det finnes dessuten fløyter i veldig ulike størrelser - og dermed også svært ulike tonebilder.

 

 

 

 

Anonymkode: 4d381...351

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...