Gå til innhold

Få innvilget keisersnitt - hvor vanskelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, jeg har sett keisersnitt bli utført. Og lært å vurdere medisinske inngrep etter intention to treat-prinsipper.

At selve operasjonen ser voldelig og omfattende ut tar ikke bort fra at planlagt keisersnitt er tryggere enn planlagt vaginal fødsel for folk som ikke har født før. Alternativet til planalgt keisersnitt er ikke ingenting. Alternativet er enten hjemmefødsel uten keisersnittsmulighet eller planlagt vaginal fødsel med overføringsmulighet eller i sykehus - med risiko for katastrofesnitt.

Det er ikke tvilsomt at planlagt keisersnitt er bedre for mor og barn i Norge  hvis mor ikke har født før - forutsatt at man kun regner med den ene graviditeten. Bare i det at man blir forløst i uke 39 og ikke risikerer IUFD frem til overtidsigangsetting ved uke 42 så tipper vektskålen til fordel for ks. Norske kvinner får stort sett 1-2 barn. 

At man vurderer statistikk for vaginal fødsel etter at hastekeisersnitt er skilt ut - og keisersnitt grupperes sammen med tryggeste (planlagt ks) sammen med farligste fødselsmetode (hastekeisersnitt) gir bare forvirring. 

Det er mye rart om keisersitt der ut altså. Fra Sverige finnes en rapport der inkontinens for avføring var vanligere etter planlagt ks enn etter instrumentell vaginal forløsning. LOL. Etter hvilken mekanisme da? Åpenbart etter dårlig utvalg i statistikken, ikke noe som har med fødselsmetoden å gjøre. 

 

Anonymkode: 62689...49d

Takk for svar.

Er også litt matt av å lese overskrifter eller meninger av typen

"Rifter oppstår like ofte med keisersnitt som vaginal fødsel"

"Studie viser at risiko for skjedefremfall er større ved keisersnitt" 

"Keisersnitt førte til lammelse og uføretrygd"

"Totalrevnet og fikk ødelagt sexlivet for resten av livet, men ville gjort vaginal fødsel igjen"

"Turid har lekket urin og avføring siden fødselen for 5 år siden. Vaginal fødsel er best for mor og barn"

"Maria har fortsatt vondt i arret etter keisersnittet fem uker etter fødsel - anbefaler ikke keisersnitt på grunn av langvarige plager" 

 

 

Og jeg kunne fortsatt.... Come on. 

Anonymkode: 5ffb0...d2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 hours ago, AnonymBruker said:

Hæ? 

Altså... hvis noen reelt vurderer abort som alternativ til medisinsk forsvarlig og tilgjengelig behandling - og ønsker den forsvarlige medisinske behandlingen i stedet for abort - så er det grovt uetisk for helsepersonell å nekte den behandligen. 

Hvis ts ikke ønsker samtaler så sparer hun seg selv for tid og belastning. Og hun sparer helsevesenet for tid og kostnader.

Selvfølgelig bør hun kunne fortelle at ks er det alternativet hun vil ha, uten at andre skal måtte påføre skam. Hvis hun blir rammet av angst for andre ting enn fødsel så tenker jeg det er bedre for henne med kyndig psykologhjelp for det - ikke å samtale om fødsel med en jordmor. 
 

 

Anonymkode: 62689...49d

Poenget er at jeg tror ikke man kommer langt med å motsette seg alt og kreve masse. De kan faktisk si nei. Så jeg tenker at man kan være litt imøtekommende og ta imot hjelpen man får. 

Anonymkode: f6f9d...fd7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan flere dele helt konkret hva dere gjorde/sa og til hvem, hvor lang tid det strakte seg utover osv før innvilget ks? 

Kjenner jeg får fnatt zv å lese at noen ikke får innvilget før rett før fødselen

Anonymkode: 5ffb0...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vet det er en gammel tråd, men hvis du er her fortsatt, TS, har du noen oppdatering? Skal inn på fødselssamtale snart og heller mot keisersnitt, så vil gjerne høre erfaringer :) 

Anonymkode: 6c07c...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 1.5.2024 den 11.55):

Vet det er en gammel tråd, men hvis du er her fortsatt, TS, har du noen oppdatering? Skal inn på fødselssamtale snart og heller mot keisersnitt, så vil gjerne høre erfaringer :) 

Anonymkode: 6c07c...d5c

Ts

Hei! Har du vært på samtale, og hvordan gikk det evt? Kan di fortelle litt om bakgrunnen for at du vurderte ks? 😊

Jeg aborterte dessverre, så ble aldri en samtale. Men vi prøver på nytt, så regner med å ha samtale en gang i nær framtid.

Anonymkode: 5ffb0...d2c

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det ikke vanskelig, men det tok litt tid. Føltes stressende å vente på en avklaring, men opplevde ikke at innstillingen hos de jeg møtte var vanskelig eller negativ. 

Anonymkode: 0a10c...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 14.54):

Det beste for deg er jo selvsagt å jobbe deg ut av angsten. Å ha angst er jo grusomt. Å behandling gjennom samtaler og fokus skifte fungerer for svært mange. Det er virkelig verdt å gi det et forsøk. 

Hadde det ikke vært flott om du ble kvitt angsten og fikk en god fødselsopplevelse. Dette vil du da ta med deg resten av livet. 

Jeg er så ufattelig glad jeg gikk gjennom det. Det var vondt ja, men det var en veldig fin fødsel. (Og nei, ikke sånn pust deg igjennom greie som en ser på Instagram altså). Jeg tok imot ungdn selv og det vil jeg alltid huske. Det var verdt hver samtale,  all angst og all smerten. 

 

Anonymkode: c7d49...37b

Men hun har jo ikke angst...! Hva er problemet ditt, menneske. Hun har en ekte traumatisk opplevelse av en forferdelig fødsel, og ingen på denne jord kan garantere henne, eller i det hele tatt love henne noen lav sjanse, for at den neste ikke blir enda jævligere. 

Flott at du hadde en fin andre fødsel. 

Jeg derimot ble "overtalt" til vaginal fødsel nummer to, og den ble ren tortur.

Jævlige ting skjer, uansett hvor mange samtaler, oppfølging og fødeplaner man har. 

Anonymkode: 270c3...108

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 17.59):

Jeg tenker det handler litt om å gi og ta. Det er et ønske fra sykehuset ofte at man skal jobbe med seg selv, også for barnets skyld. Å gå rundt med angst og psykiske lidelser gagner ingen. Det er situasjonsbestemt her og nå, det kan gjennomsyre resten av livet ditt plutselig. Du virker å være preget nok av dette. Når du er så bestemt på at du skal tvinge gjennom keisersnitt uten å ha noen ønske eller tanke om at du skal snakke med noen engang - da tror jeg dessverre - for å være litt hard - det er ditt valg å ta abort. De kommer ikke til å bry seg om du velger det. Siden det virker som om du tror det vil være et forhandlingskort å true med abort. 

Anonymkode: f6f9d...fd7

For et usselt svar

Anonymkode: 270c3...108

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ts

Hei! Har du vært på samtale, og hvordan gikk det evt? Kan di fortelle litt om bakgrunnen for at du vurderte ks? 😊

Jeg aborterte dessverre, så ble aldri en samtale. Men vi prøver på nytt, så regner med å ha samtale en gang i nær framtid.

Anonymkode: 5ffb0...d2c

Huff, så trist ❤️ Masse lykke til med prøvingen! 
 

Ja, jeg var til samtale, pga fødselsangst etter tidligere overgrep. Jeg vippet veldig mellom ks og vaginal, der hovedgrunnen til at jeg hellet mot ks var mangelen på kontroll under vaginal fødsel. Hadde skikkelig angst gjennom hele graviditeten frem til samtalen. Jeg snakket med en jordmor som gjorde en virkelig god jobb med å trygge meg på vaginal fødsel, men hun har også tydelig på at ks var et akseptabelt valg hvis jeg følte at det var det jeg trengte for å slippe angsten. Jeg endte med en avtale om at jeg får velge selv når fødselen er i gang, men jeg kunne fått planlagt ks også hvis jeg ville det. Følte virkelig at hun hørte på meg og at sykehuset var innstilt på å ivareta meg, og jeg fikk også tilbud om oppfølging gjennom fødselen i tilfelle angsten blir ille igjen. Vet en del på internett forteller om andre opplevelser med fødselssamtale, jeg var selv beredt på å måtte kjempe for å bli hørt, men jeg hadde en veldig positiv opplevelse, og håper du også får det ❤️

Anonymkode: 6c07c...d5c

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...