Gå til innhold

Dere som tror på himmelen


Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

En nabo som er personlig kristen og jobber i misjonsforbundet sier at dyr ikke har sjel så de kommer ikke dit. 

Jeg har min barnetro og  velger fortsatt å tro på det som en annen her lenger oppe sier om bibelen Jesaja 11:6 NB at dyr også kommer til Himmelen

Anonymkode: fdcce...88a

Det sto visst også mer der;

Ku og bjørn skal beite sammen, og deres unger legger seg ned sammen. Løven skal ete halm som oksen. Diebarnet skal leke ved hoggormens hule, og det avvente barn skal rekke sin hånd ut over basiliskens hull. Ingen skal gjøre noe ondt og ingen ødelegge noe på hele mitt hellige berg. For jorden er full av Herrens kunnskap, likesom vannet dekker havets bunn.» (Jes 11,6-9)

Så sier jo også Jesus i Matteus 10:29 at

'ikke en eneste spurv, uansett hvor lite den erverd faller død til jorden uten at deres Far i himmelen vet om det' så Han bryr seg jo også om dyrene (fugler i dette tilfellet) så klart at det også er dyr i himmelen. Hvorfor skulle Han skape de bare HER? Det store spørsmålet er jo om de tas opp etter de dør, men det tror altså jeg. Det må jo være god plass til alle der...

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lawyam skrev (1 time siden):

Jesaja 11:6 NB

Da skal ulven bo sammen med lammet, og leoparden legge seg hos kjeet. Kalven og den unge løven og gjøfeet skal holde seg sammen, og en liten gutt skal gjete dem.

 

Oi, det var jo søtt? Om jeg forstod det rett (for jeg håper ikke leoparden skal legge seg der for å spise det :P)... 
Så koselig det hadde vært. Nesten så jeg kunne ønske jeg var religiøs... 🙊🥲

Anonymkode: cc859...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (7 minutter siden):

Det sto visst også mer der;

Ku og bjørn skal beite sammen, og deres unger legger seg ned sammen. Løven skal ete halm som oksen. Diebarnet skal leke ved hoggormens hule, og det avvente barn skal rekke sin hånd ut over basiliskens hull. Ingen skal gjøre noe ondt og ingen ødelegge noe på hele mitt hellige berg. For jorden er full av Herrens kunnskap, likesom vannet dekker havets bunn.» (Jes 11,6-9)

Så sier jo også Jesus i Matteus 10:29 at

'ikke en eneste spurv, uansett hvor lite den erverd faller død til jorden uten at deres Far i himmelen vet om det' så Han bryr seg jo også om dyrene (fugler i dette tilfellet) så klart at det også er dyr i himmelen. Hvorfor skulle Han skape de bare HER? Det store spørsmålet er jo om de tas opp etter de dør, men det tror altså jeg. Det må jo være god plass til alle der...

Beklager, denne poppet først opp etter jeg postet forrige...

...aww, dette er virkelig en himmel jeg håper at finnes!!! Dette hørtes virkelig ut som stedet for meg. ❤️
Selvfølgelig hadde det jo ikke gjort noe om ikke alt bare blir svart og man råtner (så lenge man ikke havner andre veien da...), så egentlig kan jeg noen ganger ta meg i å misunne de som er religiøse... 

 

 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

En nabo som er personlig kristen og jobber i misjonsforbundet sier at dyr ikke har sjel så de kommer ikke dit. 

Jeg har min barnetro og  velger fortsatt å tro på det som en annen her lenger oppe sier om bibelen Jesaja 11:6 NB at dyr også kommer til Himmelen

Anonymkode: fdcce...88a

Hvorfor skulle ikke dyr ha sjel..!?! 🤨😧😟☹️

Anonymkode: cc859...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gregarious skrev (På 15.3.2024 den 21.08):

Beklager, jeg glemte at det er heksebrenning førstkommende søndag. Etterfølgt av henging av homofile.

Og ja, du tenker på islam? Steining av voldtatte kvinner? Homofile kastes fra hustakene?

Anonymkode: e424d...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Beklager, denne poppet først opp etter jeg postet forrige...

...aww, dette er virkelig en himmel jeg håper at finnes!!! Dette hørtes virkelig ut som stedet for meg. ❤️
Selvfølgelig hadde det jo ikke gjort noe om ikke alt bare blir svart og man råtner (så lenge man ikke havner andre veien da...), så egentlig kan jeg noen ganger ta meg i å misunne de som er religiøse... 

 

 

Hvorfor skulle ikke dyr ha sjel..!?! 🤨😧😟☹️

Anonymkode: cc859...b45

Se her da; masse dyrestoff i Bibelen som jeg ikke hadde fått med meg. Klart de har sjel; alle mine tidligere og nåværende kjæledyr har til og med hatt - og har en mye renere sjel enn min :) Lover! :)

https://dyrevern.no/faq/hva-sier-bibelen-om-mennesker-og-dyr/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og ja, du tenker på islam? Steining av voldtatte kvinner? Homofile kastes fra hustakene?

Anonymkode: e424d...124

Nei jeg tenker på Kristendommen, selv om Islam fremstår signifikant verre i dag så var det ikke alltid tilfelle historisk. Bibelen er eksempelvis vesentlig mer grusom en Koranen. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gregarious skrev (44 minutter siden):

Nei jeg tenker på Kristendommen, selv om Islam fremstår signifikant verre i dag så var det ikke alltid tilfelle historisk. Bibelen er eksempelvis vesentlig mer grusom en Koranen. 

Jeg har ikke lest Koranen, men tenker du på historiske hendelser som står referert til i Bibelen så er det vel ikke noe spesielt vanskelig å forstå at den beskriver vonde ting som har hendt oppetter og frem til ca for 2000 år siden og beskriver forholdene rundt Midtøsten, Israel, Egypt for det meste og hvordan de som skrev hadde det eller hvordan deres oppfatning av hendelser var. Skulle det ha så mye å si? Koranen er vel helst skrevet om hendelser som ikke var helt samme steder og ikke av de samme personer? Sikkert ikke alle hendelser fra samme tid heller? Dermed må jo ting nødvendigvis ikke alle historiske hendelser det skrives om være like. Hvordan det var i England, Norge eller USA og hva slags grusomheter som var der står det nå ikke noe om hverken i Bibelen eller Koranen, men regner vel med at det foregikk heksebrenning og homofobi også der. Det er bare ikke noen større religioner som beskriver noe av det, og uansett vet vi jo alle at det aldri har vært et himmelrike her på jorden, uten drap, opptøyer, sult, jordskjelv og forfølgelser noen steder. 

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke lest Koranen, men tenker du på historiske hendelser som står referert til i Bibelen så er det vel ikke noe spesielt vanskelig å forstå at den beskriver vonde ting som har hendt oppetter og frem til ca for 2000 år siden og beskriver forholdene rundt Midtøsten, Israel, Egypt for det meste og hvordan de som skrev hadde det eller hvordan deres oppfatning av hendelser var. Skulle det ha så mye å si? Koranen er vel helst skrevet om hendelser som ikke var helt samme steder og ikke av de samme personer? 

Jeg tenker ikke på historiske hendelser, jeg snakker om religiøse regler og/eller lover, samt retningslinjer for hvordan troende skal leve sine liv for å følge Guds vilje. Eksempelvis Levitikus 20:13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når du ikke aner så var dette veldig bombastisk.

Anonymkode: 5716c...101

Ja veldig bombastisk.  Bibelens innhold ble skrevet av et knippe prester ca i år 400.  Tviler på de hadde noe bedre informasjon den gangen om himmelen heller.

Prestene den gangen var mektige og og rike.  Det var viktig å formidle et budskap som ble presentert slik at de ikke mistet makten.  Å skremme med helvete og lokke med himmelen passet perfekt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (1 time siden):

Ja veldig bombastisk.  Bibelens innhold ble skrevet av et knippe prester ca i år 400.  Tviler på de hadde noe bedre informasjon den gangen om himmelen heller.

Prestene den gangen var mektige og og rike.  Det var viktig å formidle et budskap som ble presentert slik at de ikke mistet makten.  Å skremme med helvete og lokke med himmelen passet perfekt inn.

Nja...Dens innhold ble skrevet gjennom ca 1600 år og det første og det er ca 2000 år siden det siste innholdet ble lagt til, og det var ikke bare av prester, nei.

Liste over forfattere her;

https://nobimu.no/sporsmal-om-bibelen/hvem-skrev-bibelen/

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.3.2024 den 17.52):

Hva ser dere for dere ang. dyr egentlig?

Tror dere liksom at kun mennesker kommer til himmelen (isåfall hvorfor skulle liksom mennesker havne der, men ikke dyr?)?
Hvis ikke: Hva tenker dere ang. dyrene liksom? At det bare sprader ville dyr, også rovdyr, rundt der oppe?
Hva ser dere egentlig for dere at himmelen er?

Nå er jeg spent!!

Anonymkode: cc859...b45

Dette er det bare Gud som vet, han bestemmer angående sitt skaperverk. Kristen tro sier at det er enorm forskjell på mennesker og dyr. Mennesker har sjel og det er den som lever videre. Dyrene har det ikke. Det betyr ikke at jeg mener at Gud i sitt evige rike ikke har plass til alle andre av sine skapninger. Men de har ikke samme "verdi" som mennesket har. Mennesket står i en spesiell posisjon ovenfor Gud !  De er faktisk en del av hans ånd. Vi kan velge mellom det gode og det onde, det kan intet dyr ! De lever og reagerer bare på sine instinkter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å? Jeg liker å slå opp i Bibelen hvis jeg lurer på hva Gud mener om noe - eller hva DEN sier - så hvorfor finne på?

1.  Salme 36, 7) 'Din rettferdighet er som mektige fjell, dine dommer er et stort dyp. Mennesker og dyr frelser du, Herre'

2.  Og ordet skapning i 1.mosebok 1:24 er oversatt fra det samme ord som også betyr sjel (hebraiske nefesh);  'Og Gud sa: Jorden skal la levende skapninger gå fram … Fe og kryp og jordens ville dyr, hvert etter sitt slag. Og det ble slik.'

3.   Pred 3:19: 'For det går menneskenes barn som det går dyrene, den samme skjebne rammer dem. Den ene dør, og det gjør også den andre. Én livsånde har de alle. Mennesket har ikke noe fortrinn framfor dyret'

4.   1.mosebok 1-31; Og Gud sa: La vannet vrimle med et mylder av levende sjeler, og la fugler fly over jorden, under himmelhvelvingen. Og Gud skapte de store sjødyrene og alle de levende sjeler som rører seg, som vrimler i vannet, hvert etter sitt slag, og hver vinget fugl etter sitt slag. Og Gud så at det var godt. Og Gud velsignet dem og sa: Vær fruktbare og bli mange og fyll vannet i havet, og fuglene bli mange på jorden!  Og det ble aften, og det ble morgen, femte dagen.  Og Gud sa: Jorden skal la levende sjeler gå fram, hver etter sitt slag: Fe og kryp og jordens ville dyr, hvert etter sitt slag. Og det ble slik.  Og Gud gjorde de ville dyrene på jorden, hvert etter sitt slag, og kveget etter sitt slag, og alt landjordens kryp etter sitt slag. Og Gud så at det var godt. Og Gud sa: La oss gjøre mennesker i vårt bilde, etter vår liknelse. Og de skal råde over havets fisker og over himmelens fugler, og over feet og over all jorden, og over hvert kryp som rører seg på jorden. Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne* skapte han dem.  Og Gud velsignet dem og Gud sa til dem: Vær fruktbare og bli mange og fyll jorden, og legg den under dere og råd over havets fisker og himmelens fugler og over alt levende som rører seg på jorden. Og Gud sa: Se, jeg har gitt dere alle planter som sår seg over hele jorden, og hvert tre med frukt som setter frø. Det skal være føde for dere.  Og til alle jordens dyr og til alle himmelens fugler og til alt som kryper på jorden som det er levende sjel i, gir jeg alle grønne planter til føde. Og det ble slik.  Og Gud så alt det han hadde gjort, og se, det var overmåte godt. Og det ble aften og det ble morgen, den sjette dagen.

5. Forkynneren 12,5-7: Tenk på din skaper før sølvsnoren slites over, og gullskålen slås i stykker, og krukken brytes i stykker ved kilden, og hjulet knuses og faller ned i brønnen,  før støvet vender tilbake til jorden og blir som det var før, og ånden vender tilbake til Gud, som ga den.

6. Hosea: 'På den dagen vil jeg gjøre en pakt for dem med markens dyr og med himmelens fugler og med jordens kryp. Bue og sverd og krig vil jeg ødelegge og utrydde av landet. Jeg vil la dem bo i trygghet.'

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med dinosaurene?  Er alle de i Himmelen nå? 

Anonymkode: 91633...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet for brukerdebatt.

Chantielle mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på "himmelen". Jeg tror på dimensjoner. Jeg tror på vandring mellom liv og død, og kompleksitet som er utenfor vår forstand å forstå. Jeg tror vi eksisterer også etter døden, bare som noe annet. Jeg tror jeg er mye større og mer avansert enn meg i kroppen min på jorda. 

Og dette gjelder også dyr. Et liv er et liv. En bevissthet er en bevissthet. Og bevisstheters fødsel og død er en naturlig del av alt. Et avsluttet liv er ikke nødvendigvis slutten.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (På 18.3.2024 den 19.13):

Dette er det bare Gud som vet, han bestemmer angående sitt skaperverk. Kristen tro sier at det er enorm forskjell på mennesker og dyr. Mennesker har sjel og det er den som lever videre. Dyrene har det ikke. Det betyr ikke at jeg mener at Gud i sitt evige rike ikke har plass til alle andre av sine skapninger. Men de har ikke samme "verdi" som mennesket har. Mennesket står i en spesiell posisjon ovenfor Gud !  De er faktisk en del av hans ånd. Vi kan velge mellom det gode og det onde, det kan intet dyr ! De lever og reagerer bare på sine instinkter. 

Beklager, men dette syns jeg er motbydelig. Hvorfor i alle dager skulle mennesker ha noe mer "verdi" eller være noe "unike" vs alle andre dyr på jorden? Vi er da bare dyr/vi er dyr alle sammen. Begriper ikke at noen kan mene at noen levende vesener skulle være verdt mer eller mindre enn andre. Usj!

Anonymkode: cc859...b45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Beklager, men dette syns jeg er motbydelig. Hvorfor i alle dager skulle mennesker ha noe mer "verdi" eller være noe "unike" vs alle andre dyr på jorden? Vi er da bare dyr/vi er dyr alle sammen. Begriper ikke at noen kan mene at noen levende vesener skulle være verdt mer eller mindre enn andre. Usj!

Anonymkode: cc859...b45

Hvorfor blir du dømt til 21 års fengsel når du dreper 10 stykker ? En løve som dreper mange  andre  dyr får ikke noe som helst ? Du forstår denne tegningen om du ligger fra deg "Disney" brillene dine. Mennesket har en langt større verdi en et dyr i alle kulturer, unntaket er noen helt dysfunksjonelles samfunn der enkelte dyr kan ha en "gudommelig" status. 

Mennesket her noe langt mer en andre dyr, og jeg kaller aldri et menneske for et dyr. Vi har helt andre egenskaper. Vi har blant annet muligheten til å skille mellom ondt og godt, kunne reflektere over våre handlinger og en bevissthet som reflekterer over våre handlinger. Det har ikke dyrene, og de følger alltid sine instinkt.  I alt fra å spise til å formere seg.

Så nei, du må realitets orientere deg angående dette! Så er jeg et menneske som elsker dyr, og dyr skal behandles godt og med respekt. De er ikke verdiløse på noen måte. De er også en del av guds skaperverk, men de er ikke mennesker eller har noen av menneskene sine egenskaper eller verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (På 18.3.2024 den 13.16):

Det sto visst også mer der;

Ku og bjørn skal beite sammen, og deres unger legger seg ned sammen. Løven skal ete halm som oksen. Diebarnet skal leke ved hoggormens hule, og det avvente barn skal rekke sin hånd ut over basiliskens hull. Ingen skal gjøre noe ondt og ingen ødelegge noe på hele mitt hellige berg. For jorden er full av Herrens kunnskap, likesom vannet dekker havets bunn.» (Jes 11,6-9)

Så sier jo også Jesus i Matteus 10:29 at

'ikke en eneste spurv, uansett hvor lite den erverd faller død til jorden uten at deres Far i himmelen vet om det' så Han bryr seg jo også om dyrene (fugler i dette tilfellet) så klart at det også er dyr i himmelen. Hvorfor skulle Han skape de bare HER? Det store spørsmålet er jo om de tas opp etter de dør, men det tror altså jeg. Det må jo være god plass til alle der...

Selvfølgelig ! Og det er en del av Guds skaperverk. Om de "eksisterer" i himmelen ? Ingen vet, mye tyder på at mye er likt i evigheten som her på jorden. Men uten ondskapen.  Så at de kan eksistere der som en skapning ? Vet ikke. Men at de blir frelst som menneskene ? Selvfølgelig ikke, det er to vidt forskjellige skapninger med helt vidt forskjellige evner. Og Jesus nevnte aldri dette angående at vi måtte "frelse" dyrene :) De har ikke sjel, de tar ikke moralske avgjørelser og de er ikke skapt i Guds bilde. De er skapt ja, men ikke i Guds bilde slik menneskene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig ! Og det er en del av Guds skaperverk. Om de "eksisterer" i himmelen ? Ingen vet, mye tyder på at mye er likt i evigheten som her på jorden. Men uten ondskapen.  Så at de kan eksistere der som en skapning ? Vet ikke. Men at de blir frelst som menneskene ? Selvfølgelig ikke, det er to vidt forskjellige skapninger med helt vidt forskjellige evner. Og Jesus nevnte aldri dette angående at vi måtte "frelse" dyrene :) De har ikke sjel, de tar ikke moralske avgjørelser og de er ikke skapt i Guds bilde. De er skapt ja, men ikke i Guds bilde slik menneskene er.

Frelst betyr 'reddet', så sånn sett, men enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomKrus skrev (23 timer siden):

Hvorfor blir du dømt til 21 års fengsel når du dreper 10 stykker ? En løve som dreper mange  andre  dyr får ikke noe som helst ? Du forstår denne tegningen om du ligger fra deg "Disney" brillene dine. Mennesket har en langt større verdi en et dyr i alle kulturer, unntaket er noen helt dysfunksjonelles samfunn der enkelte dyr kan ha en "gudommelig" status. 

Mennesket her noe langt mer en andre dyr, og jeg kaller aldri et menneske for et dyr. Vi har helt andre egenskaper. Vi har blant annet muligheten til å skille mellom ondt og godt, kunne reflektere over våre handlinger og en bevissthet som reflekterer over våre handlinger. Det har ikke dyrene, og de følger alltid sine instinkt.  I alt fra å spise til å formere seg.

Så nei, du må realitets orientere deg angående dette! Så er jeg et menneske som elsker dyr, og dyr skal behandles godt og med respekt. De er ikke verdiløse på noen måte. De er også en del av guds skaperverk, men de er ikke mennesker eller har noen av menneskene sine egenskaper eller verdier.

Tenker det er du som må realitetsorienteres isåfall. "Verdien" vi mennesker tillegger oss selv er jo nettopp bare det: Noe vi bare tillegger oss selv. Jeg kan ikke begripe hvordan noen i fullt alvor kan mene at vi skulle være verdt mer enn andre dyr.

Anonymkode: cc859...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...