Gå til innhold

"Dette skulle du tenkt på før du fikk barn/Hvorfor fikk du barn"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Folk får også unger under krig. Det sjokkerer meg at de ikke har noen medfølelse med barnet som må oppleve dritt med det samme livet starter. 

Endret av Hmmmmmm
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så bra at du sluttet å jobbe på NAV. 

Anonymkode: 40648...483

Hvorfor det? Fordi jeg nevnte at det faktisk er mange som får barn etter at de blir uføre,sliter med helsen og økonomien?

Hvorfor er det vanskelig for deg å godta at mange folk faktisk tar avgjørelser som setter dem i en vanskelig situasjon? Det erdet som ofte er realiteten. Selvfølgelig ikke alltid, men det er jo ikke de vi snakker om heller. 

Anonymkode: ee355...4bc

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kommer ut altfor mye søppel. Jeg tenkte at barn var en velsigne. Dette barnet var ikke planlagt. Men desto større når hun kom. Hun ville leve. Denne frøkenen er en gave for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor det? Fordi jeg nevnte at det faktisk er mange som får barn etter at de blir uføre,sliter med helsen og økonomien?

Hvorfor er det vanskelig for deg å godta at mange folk faktisk tar avgjørelser som setter dem i en vanskelig situasjon? Det erdet som ofte er realiteten. Selvfølgelig ikke alltid, men det er jo ikke de vi snakker om heller. 

Anonymkode: ee355...4bc

Mange? 10% av norges befolkning er ufør. Flesteparten er over 50 år. Det kan umulig være så veldig mange.

Anonymkode: 3bf8d...911

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mange? 10% av norges befolkning er ufør. Flesteparten er over 50 år. Det kan umulig være så veldig mange.

Anonymkode: 3bf8d...911

Det ER veldig mange. Og det er jo ikke bare uføre som får barn i rævva situasjoner og selv VELGER å gjøre livet vanskelig + være dårlige foreldre. Veldig mange på sosialen osv.

Anonymkode: 02a03...4cd

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mange? 10% av norges befolkning er ufør. Flesteparten er over 50 år. Det kan umulig være så veldig mange.

Anonymkode: 3bf8d...911

Jeg snakker ikke kun om uføre, det var et eksempel. Det kan dreie seg om arbeidsledige, sosialklienter, folk med kroniske sykdommer de vet vil bli ille da det er slik prognosen er for denne sykdommen, folk med store omsorgsbyrder, folk med barn fra før som har krevende diagnoser, folk som ikke klarer å disponere inntekten sin som blir kastet ut av leiebolig gang på gang, og mange andre tilfeller. 

Anonymkode: ee355...4bc

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg snakker ikke kun om uføre, det var et eksempel. Det kan dreie seg om arbeidsledige, sosialklienter, folk med kroniske sykdommer de vet vil bli ille da det er slik prognosen er for denne sykdommen, folk med store omsorgsbyrder, folk med barn fra før som har krevende diagnoser, folk som ikke klarer å disponere inntekten sin som blir kastet ut av leiebolig gang på gang, og mange andre tilfeller. 

Anonymkode: ee355...4bc

Folk som tar opp for høyt lån og ikke kan betjene det når renten går opp til et mer normalt nivå. 

Altså helt vanlige folk. 

Lurer på om enkelte rike mennesker burde hatt barn? Det er noen rimelig kalde, narsissister der oppe på toppen. Men det gjør kanskje ingenting om ungene har udugelige foreldre, så lenge de bor i et fint hus, har masse fine ting og en nanny? Så lenge foreldrene ikke er innom NAV, så kan de være så dumme de bare vil. 

Egentlig burde ingen få flere barn. 

Anonymkode: 3bf8d...911

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt ok å bli syk, ufør, whatever ETTER man får barn. Slikt kan man ikke planlegge Men spyr man ut unger etter man ble ufør, er svært ressurssvak og gjerne har dårlig råd, da er det ikke synd i deg og man burde faktisk få kvass kritikk på det. 
 

Også er det ok å tenke litt også. Ingen trenger 3+ unger, og det er en ganske kinkig situasjon å stå der, langt under fattiggrensa, også har man 4,5,6,7 unger å fø på. 

Anonymkode: 0ac09...296

Ser du særlig mange i Norge som spyr ut unger?
Vi har alt for lave fødselstall og derfor blir det flere eldre enn yrkesaktive snart og de har økt pensjonsalderen.

Om foreldrene er "fattige" betyr ikke at de ikke kan elske barnet sitt og ivareta barnet.

Anonymkode: 8e432...707

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ser du særlig mange i Norge som spyr ut unger?
Vi har alt for lave fødselstall og derfor blir det flere eldre enn yrkesaktive snart og de har økt pensjonsalderen.

Om foreldrene er "fattige" betyr ikke at de ikke kan elske barnet sitt og ivareta barnet.

Anonymkode: 8e432...707

Jo det gjør som regel det. Klarer man ikke å forsørge seg selv er man ikke egna til å forsørge andre som er enda mer sårbare.

Anonymkode: 02a03...4cd

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste du ikke at når man får barn så må man ha master i risikoanalyse, minst 1 mill på sparekonto og være såpass utviklet at man er synsk? Jordmor deler ut brosjyrer på det. 

Anonymkode: 46a9c...231

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ser du særlig mange i Norge som spyr ut unger?
Vi har alt for lave fødselstall og derfor blir det flere eldre enn yrkesaktive snart og de har økt pensjonsalderen.

Om foreldrene er "fattige" betyr ikke at de ikke kan elske barnet sitt og ivareta barnet.

Anonymkode: 8e432...707

Bare "rike" folk kan elske barnet sitt. Fattige mennesker er uintelligente og fortjener ingen familie. Her på KG er det mange som jobber eller har jobbet på Nav. De vet dette ser du. Det er på tusenvis av uintelligente, fattige mennesker som spyr ut på unger og forlanger hjelp for alt. 

Så har du de som sitter på hus til 5 millioner, som blir tvunget til å stå i matkø, fordi renta gikk litt opp. Men de "eier" jo hus, så da har de høy nok IQ til å fortjene barn. 

Så har du resten av verden... Ingen der ute måler opp til KG standard. 

 

 

Anonymkode: 3bf8d...911

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bare "rike" folk kan elske barnet sitt. Fattige mennesker er uintelligente og fortjener ingen familie. Her på KG er det mange som jobber eller har jobbet på Nav. De vet dette ser du. Det er på tusenvis av uintelligente, fattige mennesker som spyr ut på unger og forlanger hjelp for alt. 

Så har du de som sitter på hus til 5 millioner, som blir tvunget til å stå i matkø, fordi renta gikk litt opp. Men de "eier" jo hus, så da har de høy nok IQ til å fortjene barn. 

Så har du resten av verden... Ingen der ute måler opp til KG standard. 

 

 

Anonymkode: 3bf8d...911

Men så ikke sitt i din egen møkk og klag på hvor fælt og kjipt du har det, at du, når barna (stortsett i flertall) kom ikke har råd til noenting, ikke har tid til noenting, ikke har helse til å følge opp barna. Og det er det mange foreldre som gjør. Når du først viste om at du hadde dårlige forutsetninger for å få barn men du likevel må få bare fordi du har såååååååå  lyst på og så blir du helt forfjamset over at "oi da, uff da, sliter vist jeg, tror jeg lager noen innlegg på kg om hvor kjip situasjonen min er for å maxe ut sympati kvoten, selv om jeg egentlig har selvinnsikt nok til å se at det er meg selv som ikke bare har satt meg selv i en kinke situasjon men også barna mine", så kan det vel ikke komme helt bardust på at: "det burde du ha tenkt på før du fikk barn". Et svar som er helt på sin plass. 

Anonymkode: 0700c...5ea

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er passe naivt å tro man kan gå i gjennom livet uten at store endringer kan skje. Å nei man kan ikke planlegge for sykdom, skade ulykke osv, men å tro det ikke kommer til å skje meg, nei det er som sakt bare naivt.

Men det går derimot an å planlegge i forhold til økonomi. Hvor mange barn har vi råd til, hvis inntekten blir redusert osv. 

Å nei det er ikke alle som får forsikring, men da er det desto viktigere å planlegge. 

Velger man å få barn, får man faktisk ansvaret for et annet menneske, så hvis man ikke har tenkt over hvordan man vil få hjulene til å gå rundt, har man ikke tenkt nøye igjennom hva man går til. 

Anonymkode: 74b91...bea

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mange? 10% av norges befolkning er ufør. Flesteparten er over 50 år. Det kan umulig være så veldig mange.

Anonymkode: 3bf8d...911

Vel, det er nesten dobbelt så mange som i f.eks. Sverige, som er nærliggende å sammenligne seg med. 

Hva er grunnen til det?

 

Anonymkode: 7562b...de3

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg syns det er litt spesielt å offentlig mene så mye nedlatende om andre mennesker og deres situasjon anonymt på nett. Hvis man virkelig mener det man skriver, kan man være tøff nok til å stå for det man mener med fullt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/15/2024 at 4:23 PM, AnonymBruker said:

Vil tro dette gjelder de brødhuene som får barn enda de er uføre/har dårlig helse/ sliter sosialt mm. Og så klager de når de oppdager at barn ikke var en mirakelkur som fikset alt de sleit med men at de nå sliter dobbelt så mye om ikke mer og så lager de innlegg på innlegg om hvordan de kan fikse sin egen situasjon. Finnes ganske mange av de her på kg. 

Anonymkode: db076...5bd

Altfor ofte når det gjelder KG kommer ikke informasjonen om de er uføre/har dårlig helse/sliter sosialt/etc før etter en stund etter HI. Jeg kan ikke lese ut fra et innlegg, med mindre det er blitt skrevet, at vedkommende lider av det og det. 
Derfor kan jeg virke noe krass i mine innlegg. 
 

For øvrig synes jeg mindre om de som får barn på barn på barn, enda de har dårlig råd fra starten av, enda de har dårlig helse fra starten av, enda de har en alvorlig genetisk sykdom som videreføres. Man MÅ ikke alltid trumfe gjennom å få barn. 

Anonymkode: 33c78...251

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er mange folk på nett som vifter med pekefingeren for alt mulig... ikke ka det gå innpå deg. 🤗

Anonymkode: 7b22c...877

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med TS!

Hva i alle dager er det med denne oppfatningen av at det ikke kan bli normale velfungerende mennesker av barn som ikke vokser opp med foreldre med høyere utdanning, tesla og enebolig?! Kjenner dette innlegget traff meg veldig.

For det første så har det vært klar beskjed fra høyeste hold i dette landet at folk må få flere barn. Det er ikke gunstig å vente til man er langt inni 40-årene og har alt på stell slik mange driver med nå. Unge mennesker midt i utdanningsløp ect vil naturlig nok ikke ha samme ressurser som etablerte folk. Men det er jo ingen krise å vokse opp med buss i stede for bil foreksempel, eller i leid bolig i stede for eid osv. Unger bryr seg fint lite om sånt så lenge de har foreldre som evner å gi dem kjærlighet og en viss stabilitet.

For det andre så er det svært vanskelig å planlegge alt her i livet. Sykdom, ulykker og livets brutale vendinger tar ikke hensyn til status og ressurser. Opplevde selv som barn at familien min gikk fra å være en såkalt "vellykket" familie til at min mor ble alene på grunn av omstendigheter verken hun eller faren min kunne noe for (alvorlig psykisk sykdom).

Som barn kjente jeg veldig sterkt på at folk liksom fikk på seg nye briller etter vi ble alene. Plutselig var årsaken til alle store og små problemer det at min mor hadde lav inntekt og var alene. Søsteren min hadde foreksempel ADHD og slet på skolen lenge før faren min ble syk og trakk seg unna. Og vi andre søsknene klarte oss veldig godt. Men så fort vi ble alene så var skolen alltid mer opptatt av å lete etter feil hos moren min enn å tenke på hva de på skolen kunne gjøre for søsteren min. Det ble sånn "ja hun er jo alene stakkars", men vi hadde en veldig god oppvekst med mamma på tross av (relativt) lite penger. Sikker på mange av mine velstående klassekammerater hadde det vanskeligere enn meg, men de havnet ikke under lupen på samme måten. Det er liksom så urettferdig.

Anonymkode: 45701...d35

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er mange folk på nett som vifter med pekefingeren for alt mulig... ikke ka det gå innpå deg. 🤗

Anonymkode: 7b22c...877

Jeg prøver å ikke la det gå for mye innpå meg, men det er klart at stigma har stor påvirkningskraft. Både på meg og flere.

Jeg har sett tråder her inne der folk tar til orde for å frata uføre ytelser hvis de velger å starte familie fordi "hvis du er frisk nok for barn, er du frisk nok til å jobbe". Enkelte går så langt som å si at uføre bør steriliseres. En del av argumentasjonen baseres i at uføre avler uføre (som er nokså overdrevet, da de fleste barn av uføre er fullt arbeidsføre) og at dette er for kostbart for samfunnet.

Det disse folkene i essensen sier er "mennesker med funksjonsnedsettelser skal vi helst ikke ha i Norge". Det er greit nok å ytre bekymring for økonomien i landet, men det er fullt mulig å gjøre dette uten å mistenkeliggjøre, latterliggjøre og bebreide mennesker med funksjonsnedsettelser.

Om det er til noen trøst (for de som opplever seg stigmatisert av denne typen tråder), så er det heldigvis få (ingen meg bekjent) seriøse politikere som deler samme menneskesyn som enkelte her inne. Og de som har slikt menneskesyn tør i liten grad å snakke åpent om det fordi slike meninger gjør dem upopulære. Det vil med andre ord si at de aller fleste andre er uenige.

Jeg skal leve livet mitt så godt jeg kan uansett og håper samtlige klarer det samme. Fordomsfulle forumsryttere trenger man ikke høre så mye på, tenker jeg ☺️

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissHannigan skrev (På 15.3.2024 den 16.12):

Skal man bare få barn basert på standaren til de her på KG, så er det ganske mange land, som må forby reproduksjon 😅

Mtp overbefolkning hadde jo det vært en veldig god ide!

Anonymkode: 73918...b25

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...