AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #21 Del Skrevet 16. mars 2024 Kondolerer kan høres veldig kaldt og formelt ut, så forstår godt om noen slenger på "så mye". Helst ville jeg hørt noe mindre formelt og mer personlig, hvis jeg først er i den uønskede situasjonen at det må kondoleres. Anonymkode: 892ee...498 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #22 Del Skrevet 16. mars 2024 Maleficenta skrev (På 15.3.2024 den 11.49): Hater ordet kondolerer. Det høres så kunstig ut. Liker det bedre på engelsk. Der sier de im so sorry for your loss. Høres mye mer personlig og ektefølt ut. Skulle vært noe tilsvarende på norsk. Man kan hate det alt man vil men uansett så er det et ord som dekker det det skal . Det er ofte vanskelig å vite hva man skal si men å si " kondolerer" da har man uttrykt det man vil. Anonymkode: 91541...4a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #23 Del Skrevet 16. mars 2024 Kondolerer så mye, eller masse kondolerer, er helt feil å si. Man sier bare kondolerer. Mange skriver "kondolere", altså staver det feil. Men det er bedre å si/skrive feil enn å la være å si/skrive noe. Anonymkode: 5109e...2ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 16. mars 2024 #24 Del Skrevet 16. mars 2024 (endret) «Kondolerer så mye» er helt feil og forteller at du ikke aner hva du sier. Kondolerer er et utmerket ord som avleveres alene uten risiko for at man roter seg bort i uheldige formuleringer. Jeg kan godt si noe annet i andre sammenhenger, men på kirketrappen er kondolerer korrekt og presist ( og sørger for at man ikke holder igjen køen med babling. Endret 16. mars 2024 av spinner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 16. mars 2024 #25 Del Skrevet 16. mars 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man kan hate det alt man vil men uansett så er det et ord som dekker det det skal . Det er ofte vanskelig å vite hva man skal si men å si " kondolerer" da har man uttrykt det man vil. Anonymkode: 91541...4a3 Sier meg helt enig. At folk føler og folk mener og folk legger noe annet i akkurat utrykket er jo helt og holdent deres problem tenker jeg. Kondolere kommer av det senlatinske condolere som betyr «å føle sterk smerte, ha det vondt eller lide sammen» og det er verken mer kalt og upersonlig eller mer varmt og personlig enn akkurat det. Hva folk føler og synes om det får jo bli deres problem til syvende og sist, men det er ment slik det betyr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 16. mars 2024 #26 Del Skrevet 16. mars 2024 Tradegy skrev (3 timer siden): Hèlt lov å mene det. Jeg synes alt er bedre enn kondolerer. Er i allefall et utstrakt begrep der borte. Det svenskene sier, beskriver i allefall noe. Kondolerer beskriver også noe, som de fleste vet hva er. "Beklager" blir et rart ord å bruke til sørgende, synes jeg. Det er et litt lettvint ord, noe man sier i forbifarten, det er det iallfall for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2024 #27 Del Skrevet 16. mars 2024 Da folk kondolerte meg ifm min fars begravelse, syntes jeg det var fint. Det føltes ikke kaldt eller upersonlig i det hele tatt. Anonymkode: fd7dc...664 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå