Gå til innhold

Bruk av begrepet kondolerer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kondolerer kan høres veldig kaldt og formelt ut, så forstår godt om noen slenger på "så mye". Helst ville jeg hørt noe mindre formelt og mer personlig, hvis jeg først er i den uønskede situasjonen at det må kondoleres. 

Anonymkode: 892ee...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maleficenta skrev (På 15.3.2024 den 11.49):

Hater ordet kondolerer. Det høres så kunstig ut. Liker det bedre på engelsk. Der sier de im so sorry for your loss. Høres mye mer personlig og ektefølt ut. Skulle vært noe tilsvarende på norsk.

Man kan hate det alt man vil men uansett så er det et ord som dekker det det skal . Det er ofte vanskelig å vite hva man skal si men å si " kondolerer" da har man uttrykt det man vil. 

 

Anonymkode: 91541...4a3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer så mye, eller masse kondolerer, er helt feil å si. Man sier bare kondolerer. Mange skriver "kondolere", altså staver det feil. Men det er bedre å si/skrive feil enn å la være å si/skrive noe.

Anonymkode: 5109e...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Kondolerer så mye» er helt feil og forteller at du ikke aner hva du sier. Kondolerer er et utmerket ord som avleveres alene uten risiko for at man roter seg bort i uheldige formuleringer. Jeg kan godt si noe annet i andre sammenhenger, men på kirketrappen er kondolerer korrekt og presist ( og sørger for at man ikke holder igjen køen med babling.  

Endret av spinner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man kan hate det alt man vil men uansett så er det et ord som dekker det det skal . Det er ofte vanskelig å vite hva man skal si men å si " kondolerer" da har man uttrykt det man vil. 

 

Anonymkode: 91541...4a3

Sier meg helt enig. At folk føler og folk mener og folk legger noe annet i akkurat utrykket er jo helt og holdent deres problem tenker jeg. Kondolere kommer av det senlatinske condolere som betyr «å føle sterk smerte, ha det vondt eller lide sammen» og det er verken mer kalt og upersonlig eller mer varmt og personlig enn akkurat det. Hva folk føler og synes om det får jo bli deres problem til syvende og sist, men det er ment slik det betyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (3 timer siden):

Hèlt lov å mene det. Jeg synes alt er bedre enn kondolerer. Er i allefall et utstrakt begrep der borte. 

Det svenskene sier, beskriver i allefall noe.  

Kondolerer beskriver også noe, som de fleste vet hva er. 

"Beklager" blir et rart ord å bruke til sørgende, synes jeg. Det er et litt lettvint ord, noe man sier i forbifarten, det er det iallfall for meg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da folk kondolerte meg ifm min fars begravelse, syntes jeg det var fint. Det føltes ikke kaldt eller upersonlig i det hele tatt.

Anonymkode: fd7dc...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...