Gå til innhold

Prøver å søke nye jobbdr men min CV vil ikke lastes opp på de elektroniske søknadsskjemaene. Hva gjør jeg feil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du opplever det som ett problem gjentagende ganger, på flere ulike sider, så er det hos deg problemet ligger, og du må se på din fremgangsmetode. 

De fleste arbeidsgivere benytter i dag elektroniske søknadsskjema for å ivareta GDPR lovgivningen. Jo større bedrifter, jo viktigere er det å ha full kontroll på personopplysninger. 
Vi har ikke lov fra vår juridiske avdeling til å håndtere cv/søknad via e-post, alt skal gå via riktig søknadsvei. Det handler også om at de riktige personene skal ha tilgang til dokumentene. Alle på HR samt aktuelle avdelingsledere skal ha tilgang til å se dokumentene, og det å ha disse liggende i ett elektronisk system gjør at HR kan sørge for at de rette får tilgang, og at ikke andre får tilgang. 

Og de fleste jobbsøkere har ingen problemer med å laste opp vedlegg. 

Anonymkode: ab305...2a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du opplever det som ett problem gjentagende ganger, på flere ulike sider, så er det hos deg problemet ligger, og du må se på din fremgangsmetode. 

De fleste arbeidsgivere benytter i dag elektroniske søknadsskjema for å ivareta GDPR lovgivningen. Jo større bedrifter, jo viktigere er det å ha full kontroll på personopplysninger. 
Vi har ikke lov fra vår juridiske avdeling til å håndtere cv/søknad via e-post, alt skal gå via riktig søknadsvei. Det handler også om at de riktige personene skal ha tilgang til dokumentene. Alle på HR samt aktuelle avdelingsledere skal ha tilgang til å se dokumentene, og det å ha disse liggende i ett elektronisk system gjør at HR kan sørge for at de rette får tilgang, og at ikke andre får tilgang. 

Og de fleste jobbsøkere har ingen problemer med å laste opp vedlegg. 

Anonymkode: ab305...2a8

Javel men hvis det skal være så vanskelig så er det ikke rart det blir mange som gir opp. Nine dorelrre har behandling sagt til meg at jeg burde møte opp personlig med søknad og CV. Det har jeg også lært på jobbsøkerkurser som jeg har vært på under nav og Fønix. Men nå blir man plutselig avvist og sett på som dum hvis man møter opp personlig.....ikke alle over 50 for eksempel får til dette data greiene.

 

Hva er GPDR for noe?

 

Jeg vet ikke hvorfor jeg sliter med det. Kan være at jeg gjør det via mobilen. Men ikke alle har en pc hjemme jeller. Svært få bruker pc i dag 

Anonymkode: 43154...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Javel men hvis det skal være så vanskelig så er det ikke rart det blir mange som gir opp. Nine dorelrre har behandling sagt til meg at jeg burde møte opp personlig med søknad og CV. Det har jeg også lært på jobbsøkerkurser som jeg har vært på under nav og Fønix. Men nå blir man plutselig avvist og sett på som dum hvis man møter opp personlig.....ikke alle over 50 for eksempel får til dette data greiene.

 

Hva er GPDR for noe?

 

Jeg vet ikke hvorfor jeg sliter med det. Kan være at jeg gjør det via mobilen. Men ikke alle har en pc hjemme jeller. Svært få bruker pc i dag 

Anonymkode: 43154...447

Mine foreldre har alltid sagt at jeg burde møte opp personlig med søknad skulle det stå 

Anonymkode: 43154...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mine foreldre har alltid sagt at jeg burde møte opp personlig med søknad skulle det stå 

Anonymkode: 43154...447

Verden endrer seg og foreldrene våres er av en annen generasjon.

I noen få tilfeller kan nok personlig oppmøte fungere best, men det tilhører sjeldenhetene i dag. Av ulike grunner er det enklest og best for arbeidsgiver å sørge for at alle kommer inn via samme system så de kan saksbehandle alt på ett sted.

Det har og noe med GDPR å gjøre, som nevnt av andre. GDPR er da i praksis personvernloven.

Når det gjelder utfordringene dine er det vanskelig å vite hva som er galt uten å ha en feilmelding eller vite hva du gjør som ikke virker. Chromebook og lignende er mer en mobil/nettbrett å sammenligne med og har du problemer med mobilen kan du få problemer der og.

Et alternativ kan være å tilbakestille Chromebooken til fabrikkinnstillingene og se om det løser problemet. Alternativt så kan du og benytte deg av PC'er som står på offentlige kontor (NAV og bibliotek). Disse er ofte godt egnet til å kunne brukes for å laste opp søknader og du kan i noen tilfeller og kanskje be de ansatte der om hjelp om det er noe som ikke virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

Verden endrer seg og foreldrene våres er av en annen generasjon.

I noen få tilfeller kan nok personlig oppmøte fungere best, men det tilhører sjeldenhetene i dag. Av ulike grunner er det enklest og best for arbeidsgiver å sørge for at alle kommer inn via samme system så de kan saksbehandle alt på ett sted.

Det har og noe med GDPR å gjøre, som nevnt av andre. GDPR er da i praksis personvernloven.

Når det gjelder utfordringene dine er det vanskelig å vite hva som er galt uten å ha en feilmelding eller vite hva du gjør som ikke virker. Chromebook og lignende er mer en mobil/nettbrett å sammenligne med og har du problemer med mobilen kan du få problemer der og.

Et alternativ kan være å tilbakestille Chromebooken til fabrikkinnstillingene og se om det løser problemet. Alternativt så kan du og benytte deg av PC'er som står på offentlige kontor (NAV og bibliotek). Disse er ofte godt egnet til å kunne brukes for å laste opp søknader og du kan i noen tilfeller og kanskje be de ansatte der om hjelp om det er noe som ikke virker.

Ja jeg prøvde nå med cheomeb pxfn men ingen forskjell der. Prøvde å slje jobb på rusta men det blir vsre lastet opp 2% også henger den seg. Får ikke noen feilmelding. Andre fsnfer jeg har hatt samme problem har jeg lsdrer opp CV og gjort resren ferdig, og når jeg da trykker på "send" eller dullflr eller hva det står så får jej opp "cv mangler"....

 

Ja jeg er ofte på nav så jeg får heller dra dit hver gang jeg skal søke på en jobb. Før har jeg ikke hatt noen problemer med å laste opp cv fra monilen. Men det er nok noe jeg gjør feil 

Anonymkode: 43154...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja jeg prøvde nå med cheomeb pxfn men ingen forskjell der. Prøvde å slje jobb på rusta men det blir vsre lastet opp 2% også henger den seg. Får ikke noen feilmelding. Andre fsnfer jeg har hatt samme problem har jeg lsdrer opp CV og gjort resren ferdig, og når jeg da trykker på "send" eller dullflr eller hva det står så får jej opp "cv mangler"....

 

Ja jeg er ofte på nav så jeg får heller dra dit hver gang jeg skal søke på en jobb. Før har jeg ikke hatt noen problemer med å laste opp cv fra monilen. Men det er nok noe jeg gjør feil 

Anonymkode: 43154...447ro

Jeg skulle legge ut bilde her men filen var for stor 

Anonymkode: 43154...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Mine foreldre har alltid sagt at jeg burde møte opp personlig med søknad skulle det stå 

Anonymkode: 43154...447

Vi tar ikke i mot personlige søknader, pga GDPR. Hvis noen kommer på døra her blir de henvist til elektronisk søknadsskjema, og at dersom de legger igjen papirene så blir de makulert øyeblikkelig. 

GDPR er lov om personvern, som sier at det ikke er lov å lagre personopplysninger lengre enn nødvendig, at det alltid skal være samtykke til lagringen, at vi må innhente nytt samtykke til lagring etter en viss tid, at vi skal slette alle opplysninger på oppfordring, og at vi skal sikre at personopplysninger aldri skal tilfalle uvedkomne. 

Hos oss er det derfor ikke lov til å lagre noe som helst av personopplysninger på papir, og alt som eventuelt skulle dukke opp på mail skal enten slettes øyeblikkelig eller lagres i riktig system for å så slettes. 
 

Anonymkode: ab305...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi tar ikke i mot personlige søknader, pga GDPR. Hvis noen kommer på døra her blir de henvist til elektronisk søknadsskjema, og at dersom de legger igjen papirene så blir de makulert øyeblikkelig. 

GDPR er lov om personvern, som sier at det ikke er lov å lagre personopplysninger lengre enn nødvendig, at det alltid skal være samtykke til lagringen, at vi må innhente nytt samtykke til lagring etter en viss tid, at vi skal slette alle opplysninger på oppfordring, og at vi skal sikre at personopplysninger aldri skal tilfalle uvedkomne. 

Hos oss er det derfor ikke lov til å lagre noe som helst av personopplysninger på papir, og alt som eventuelt skulle dukke opp på mail skal enten slettes øyeblikkelig eller lagres i riktig system for å så slettes. 
 

Anonymkode: ab305...2a8

Javel. Men de jeg har søkt jobb hos linne vise litt interesse for å prate med meg og sagt at jeg kunne komme innom på ett intervju. Når jeg tar kontakt å sier at jeg er svært interessert i jobben men ikke får til å søke elektronisk..... Er det jeg mener. Jeg kunne bare ta med cv og tatt den med meg ifjen hvis ikke de kan oppbevare den

Anonymkode: 43154...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Javel. Men de jeg har søkt jobb hos linne vise litt interesse for å prate med meg og sagt at jeg kunne komme innom på ett intervju. Når jeg tar kontakt å sier at jeg er svært interessert i jobben men ikke får til å søke elektronisk..... Er det jeg mener. Jeg kunne bare ta med cv og tatt den med meg ifjen hvis ikke de kan oppbevare den

Anonymkode: 43154...447

Men de kan ikke behandle den. Det er jo der det stopper opp.

Vurdert å delta på for eks jobbsøkerkurs med NAV? Der vil det og være mulig å få hjelp til de konkrete utfordringene du møter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Javel. Men de jeg har søkt jobb hos linne vise litt interesse for å prate med meg og sagt at jeg kunne komme innom på ett intervju. Når jeg tar kontakt å sier at jeg er svært interessert i jobben men ikke får til å søke elektronisk..... Er det jeg mener. Jeg kunne bare ta med cv og tatt den med meg ifjen hvis ikke de kan oppbevare den

Anonymkode: 43154...447

Du virker litt begrensa og lite samarbeidsdyktig med den innstillingen. Bare det at du søker fra mobil og ikke en gang har prøvd med pc før du gir opp er alt for tafatt. Og man kan fint konvertere til pdf fra Google docs. Jeg syns selv mye av jobbsøking og fylle ut elektronisk er et styr, men du leverer jo langt under norm virker det som 

Anonymkode: 78cb4...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste søknadsportaler har mulighet til å legge inn CV manuelt, skrive inn punkt for punkt. Prøv det.

Last opp CV som pdf der det står last opp andre vedlegg. 

Anonymkode: ee9c4...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De fleste søknadsportaler har mulighet til å legge inn CV manuelt, skrive inn punkt for punkt. Prøv det.

Last opp CV som pdf der det står last opp andre vedlegg. 

Anonymkode: ee9c4...8a8

Noen har det ja så jeg har gjort det Noen ganger. Men var ikke sånn på den jobben jeg skulls søke nå. Men nå fikk jeg det til heldigvis.

 

Måtte laste ned Adobe Acrobat og Pdf lwder også måtte jeg loffe inn med foodle konelen min der sånn at filene fra dokumenter i Google kom opp i pdf leser. 

 

 

Anonymkode: 43154...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Javel. Men de jeg har søkt jobb hos linne vise litt interesse for å prate med meg og sagt at jeg kunne komme innom på ett intervju. Når jeg tar kontakt å sier at jeg er svært interessert i jobben men ikke får til å søke elektronisk..... Er det jeg mener. Jeg kunne bare ta med cv og tatt den med meg ifjen hvis ikke de kan oppbevare den

Anonymkode: 43154...447

Hele poenget er jo at vi ikke kan behandle den hvis du kommer hit med den... 
Å begynne innkalle riktige personer fra HR og avdelingsleder til ett møte for å gå igjennom en CV fra en som ikke klarer laste opp vedlegg, og vi dermed har null anelse om er aktuell for oss, det er bortkastet tid for oss. 
Vi har alltid med HR på intervjuer, og HR sitter kun på hovedkontoret, og å dermed reise for å delta på intervjuer. Så nei, vi innkaller aldri til intervjuer uten å vite om personer er aktuelle. 

Og vi ville nok også stilt spørsmål med teknisk forståelse dersom elektronisk søknad var en stor utfordring. De fleste ansatte her jobber svært lite på pc, men det forventes likevel en viss teknisk forståelse for å føre timeliste og fravær, søke ferie, ta i mot varer og registrere det, svinn og salg skal registreres, samt kvalitetskontroll. Alt gjøres i egne apper eller systemer. 

Anonymkode: ab305...2a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange av disse programmene som automatisk legger inn all informasjon fra CV'en man har sendt inn elektronisk på PDF fungerer ikke alltid helt optimalt uansett, så tror nesten det beste er å bare skrive ting manuelt dessverre. Jeg opplever ofte at ting omplasseres og det blir helt hultertibulter, så jeg ender alltid opp med å måtte skrive om mesteparten.

Anonymkode: 48f4b...78c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...