Gå til innhold

Sykemeldt: Arbeidsgiver ber meg være med på møte


Hjelpenfrøken

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er sykemeldt og hadde møte med lege, arbeidsgiver og NAV i går. Kom frem til at jeg blir sykemeldt ut graviditeten frem til permisjon. 
 

I dag mottok jeg sms fra arbeidsgiver der h*n ønsker at jeg skal være med på et teams-møte på mandag for å oppklare noen ting angående en kunde. Jeg trodde ikke h*n kunne spørre om dette, og for min del passer det dårlig med stress-faktoren. 

Hva kan jeg svare her? Har h*n krav på at jeg møter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke ok å være litt grei da? Du bruker en halvtime på teams og hjelper kollegaene dine så de unngår problem. Er det virkelig et pro men når du skal være månedsvis hjemme?! Det er så mange folk som er så kjip med å gi en cm for mye. 

Anonymkode: f2f40...e99

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert det er lov nei. Men jeg hadde garantert gjort det selv. Ønsker du ikke å gå ut i sykemelding/permisjon uten å etterlate masse ugjort på jobb? 

Jeg hadde faktisk selv ønsket å overføre mine oppgaver på en god mpte6til andre 

Anonymkode: 8b103...9a2

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er helt krise for deg, hadde jeg nok stilt opp uansett. Men om det hadde skjedd flere ganger hadde jeg minnet sjefen på sykmeldingen.

Anonymkode: ed3c1...de9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg stilt opp på ja.. du er kjip hvis ikke. 

Anonymkode: 0fdc2...67b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å spørre ja, men det er ikke lov å kreve. 

Spesielt ved langvarig fravær så er det ganske normalt at det blir spurt om å være behjelpelig med å overføre informasjon om ens arbeidsoppgaver/ansvarsområder. 

Anonymkode: 5bcc0...ded

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stress-faktoren? Et Teams-møte...

Er du sengeliggende? Innlagt på sykehus?

Anonymkode: 8bd29...d4c

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvorfor du er sykemeldt. Er det bekken/ mobilitet så er det jo greit nok. Er du pålagt hvile og ikke stress pga svangerskapsforgiftning, blodtrykk eller lignende så må du jo bare si det klart til arbeidsgiver (noe som kan være stressende i seg selv, men forhåpentligvis blir det bedre)

Anonymkode: 9552f...0b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var sykemeldt ville jeg strekt meg langt for å hjelpe bedriften slik at mitt fravær skapte minst mulig problemer for dem. Å oppklare ting angående mine prosjekt, mine kunder og få overlevert de tingene jeg har begynt på en ålreit måte til de andre hadde vært viktig for meg. Så ett teamsmøte hadde jeg i utgangspunktet forsøkt å få til. Det synes jeg også det er helt greit å spørre om fra arbeidsgiver sin side. 

Men nå kjenner jeg jo ikke din helsesituasjon. Det kommer jo litt an på hva du står i akkurat nå. Er det ikke mulig for deg, så er det ikke mulig for deg. Det er forskjell på en «vanlig sykemelding» og en livskrise liksom.

Anonymkode: 7edaa...743

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Tydeligvis at det ikke er mange her som har være sykemeldt på en slik måte at man knapt får lov til å reise seg fra sofaen for å gå på do). 

Anonymkode: 9552f...0b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

(Tydeligvis at det ikke er mange her som har være sykemeldt på en slik måte at man knapt får lov til å reise seg fra sofaen for å gå på do). 

Anonymkode: 9552f...0b4

Jo, og var det noe jeg gjorde var det å se på mobilen. Og der kan man være på teams. Hun var også på noe jeg antar var et fysisk møte i går. 

Anonymkode: 8b103...9a2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Stress-faktoren? Et Teams-møte...

Er du sengeliggende? Innlagt på sykehus?

Anonymkode: 8bd29...d4c

Ble nettopp utskrevet fra sykehus. Jeg ser jeg ville vært «kjip» om jeg ikke stiller, men dette møtet vil ta 2 timer +/-, jeg må lese meg opp i dokumenter fra i fjor og en annen ansatt har også vært på oppgaven og han kan hjelpe til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det kommer litt an på hvorfor du er sykemeldt. Er det bekken/ mobilitet så er det jo greit nok. Er du pålagt hvile og ikke stress pga svangerskapsforgiftning, blodtrykk eller lignende så må du jo bare si det klart til arbeidsgiver (noe som kan være stressende i seg selv, men forhåpentligvis blir det bedre)

Anonymkode: 9552f...0b4

Jeg har epilepsi og prøvde å være i jobb. Anfallene tok seg opp, det er en høyrisiko graviditet, vi øker dose på medisiner som tar mye energi og stress påvirker anfallshyppigheten i STOR grad. Dette er ikke bare et lite møte, men her er jeg nødt til å bruke helgen for å forberede meg. I tillegg har en annen ansatt vært på samme kunde med samme oppgave og bør kunne stille. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Annas1992
Hjelpenfrøken skrev (3 minutter siden):

Ble nettopp utskrevet fra sykehus. Jeg ser jeg ville vært «kjip» om jeg ikke stiller, men dette møtet vil ta 2 timer +/-, jeg må lese meg opp i dokumenter fra i fjor og en annen ansatt har også vært på oppgaven og han kan hjelpe til. 

Om det krever en del jobb i forkant, og det faktisk er noen andre der til å ta det, hadde jeg sagt nei. Helsa først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpenfrøken skrev (Akkurat nå):

Ble nettopp utskrevet fra sykehus. Jeg ser jeg ville vært «kjip» om jeg ikke stiller, men dette møtet vil ta 2 timer +/-, jeg må lese meg opp i dokumenter fra i fjor og en annen ansatt har også vært på oppgaven og han kan hjelpe til. 

2 timer høres mye ut, ville bedt om å få kortet ned møtet. 

Har sjefen sagt at du må lese deg opp eller er det mer din oppfattelse at du trenger å gjøre det? Synest det er i overkant at du må forberede deg. 

Jeg tenker at det er greit at dere får tatt unna et møte sånn at dere får gått igjennom det som er nødvendig, så slipper du å bli kontaktet i tide og utide med spørsmål resten av sykemeldingen. Må jo være greiere å få alt avklart i et møte enn at de er nødt til å kontakte deg med jevne mellomrom i fremtiden fordi det er noe de absolutt må ha svar på?

Anonymkode: 5f1c4...5b7

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpenfrøken skrev (1 minutt siden):

Jeg har epilepsi og prøvde å være i jobb. Anfallene tok seg opp, det er en høyrisiko graviditet, vi øker dose på medisiner som tar mye energi og stress påvirker anfallshyppigheten i STOR grad. Dette er ikke bare et lite møte, men her er jeg nødt til å bruke helgen for å forberede meg. I tillegg har en annen ansatt vært på samme kunde med samme oppgave og bør kunne stille. 

Da hadde jeg sagt nei.

Anonymkode: 9552f...0b4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hjelpenfrøken skrev (1 minutt siden):

Jeg har epilepsi og prøvde å være i jobb. Anfallene tok seg opp, det er en høyrisiko graviditet, vi øker dose på medisiner som tar mye energi og stress påvirker anfallshyppigheten i STOR grad. Dette er ikke bare et lite møte, men her er jeg nødt til å bruke helgen for å forberede meg. I tillegg har en annen ansatt vært på samme kunde med samme oppgave og bør kunne stille. 

Det er ikke greit om du må gjøre det overhodet. Er det mulig å stille opp på møtet uten å gjøre noe i forkant? Si at du er der for å svare på spørsmål, men du er tross alt sykemeldt så du har ikke hatt mulighet til å forberede deg.

Anonymkode: 5f1c4...5b7

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får forklare at du ikke har kapasitet til å sette deg inn i alt nå, og et 2 timers møte blir litt i overkant nå. Du kan jo tilby deg å være tilgjengelig på telefon om det skulle komme noen konkrete spørsmål bare du kan svare på? 

Anonymkode: ab3ea...275

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på sykdomsbildet ditt, så hadde jeg sagt nei. Du må unngå stress, og dette øker stresset ditt. Du er sykmeldt, og de har noen på jobb som jobbet med deg på dette prosjektet. De burde kunne klare å finne ut av ting på egen hånd. 

Det jeg hadde sagt, er at det er uaktuelt å jobbe nå som du er sykmeldt, men at de kan sende deg en email med konkrete spørsmål som du svarer på når du har kapasitet. Da blir byrden lagt på de til å faktisk sette seg inn i saken, og i prosessen vil de kanskje finne ut at de har langt mindre spørsmål enn de først trodde.

 

 

Anonymkode: 9e3e2...9cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss får vi beskjed om at vi ikke har lov å møte når vi er sykmeldt. En som kom inn når han ble rastløs ble sendt rett hjem.

Anonymkode: aa55c...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...