Gå til innhold

Er dere også lei av å forholde dere til roboter og maskiner hele jævla tiden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 3/15/2024 at 12:11 AM, AnonymBruker said:

Bare skriv menneske i chatten så vil du få spm om du ønsker å prate med et menneske og du settes over til en menneskelig chat (gjelder mange, feks DnB)

Anonymkode: 2f16d...625

Gjelder dessverre ikke alle, som Telenor. Der får du kun beskjed om å ringe. Veldig irriterende, siden jeg er ufrivillig kunde hos Telenor og de er den kundeservicen jeg trenger desidert oftest. 

Anonymkode: ca28e...0e8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Gjelder dessverre ikke alle, som Telenor. Der får du kun beskjed om å ringe. Veldig irriterende, siden jeg er ufrivillig kunde hos Telenor og de er den kundeservicen jeg trenger desidert oftest. 

Anonymkode: ca28e...0e8

Ja Telenor sin er helt stokk dum. Men har i grunn aldri møtt en brukelig chatbot hos NOEN av disse.

 

Anonymkode: c3630...5cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er kundeservice viktig og å ringe til DNB er det verste jeg har vært borti. Derfor byttet jeg rett og slett bank til noen som har ordentlige systemer for kundeservice.

Anonymkode: 30e50...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vil diskutere litt større, er det jo også ganske urovekkende at mange jobber forsvinner, uten at det kommer en god nok erstatning. En stokk dum chatbot er ikke det samme som en skranke hvor det sitter ansatte og møter kunder med god service, en vaktmester som vedlikeholder bygget, renholdere, eventuell kantine etc. Jada det koster, men det har det alltid gjort. Istedet skal de på topp suge til seg maksimal bonus, mer og mer og mer hvert år, kunder blir dritsur på chatboter, det er ikke kontorer å oppdrive lengre, hvor du kan gå inn å få hjelp, etc. 

Anonymkode: c3630...5cf

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis man vil diskutere litt større, er det jo også ganske urovekkende at mange jobber forsvinner, uten at det kommer en god nok erstatning. En stokk dum chatbot er ikke det samme som en skranke hvor det sitter ansatte og møter kunder med god service, en vaktmester som vedlikeholder bygget, renholdere, eventuell kantine etc. Jada det koster, men det har det alltid gjort. Istedet skal de på topp suge til seg maksimal bonus, mer og mer og mer hvert år, kunder blir dritsur på chatboter, det er ikke kontorer å oppdrive lengre, hvor du kan gå inn å få hjelp, etc. 

Anonymkode: c3630...5cf

Ikke minst det menneskelige i det. Mitt verste mareritt er et samfunn der alt av service er roboter. I butikken, bussen, banken.. og det kommer om man ikke prøver å bremse litt. Her kjenner vi bussjåføren og det hadde vært trist å ikke se det blide ansiktet og ta den praten, man mister jo en liten sosial bit selv om det for mange virker ubetydelig . Tenk så mange ensomme gamle som har kun den ansatte på matbutikken å snakke med ila dagen. Jobbet i butikk i mange år og så hvor lite som skulle til av menneskelig kontakt for å gjøre et ensomt liv bedre. Et smil, et kompliment. Man mister alt det med roboter. 

Anonymkode: 5a0fc...558

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner kranglet over en halvtime med en han trodde var en chatbot. Han endte med å kalle chatbotter noen heftige ting som ikke burde vært sagt. La oss kalle det qt han sa sin mening.

.... "Jeg er ikke en chatbot" kom det tilbake 🤣

Det løste seg tilslutt da 🙂

Anonymkode: e28b0...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke minst det menneskelige i det. Mitt verste mareritt er et samfunn der alt av service er roboter. I butikken, bussen, banken.. og det kommer om man ikke prøver å bremse litt. Her kjenner vi bussjåføren og det hadde vært trist å ikke se det blide ansiktet og ta den praten, man mister jo en liten sosial bit selv om det for mange virker ubetydelig . Tenk så mange ensomme gamle som har kun den ansatte på matbutikken å snakke med ila dagen. Jobbet i butikk i mange år og så hvor lite som skulle til av menneskelig kontakt for å gjøre et ensomt liv bedre. Et smil, et kompliment. Man mister alt det med roboter. 

Anonymkode: 5a0fc...558

Helt enig. Jeg har ingenting imot at ting automatiseres for å lette på arbeidet til folk, men det ser ut som vi har starta i feil ende med at roboter skal gjøre "menneskejobber" - nemlig å yte service, kunnskap, kompetanse, forståelse, og det er jo bare vrøvl!! de får ikke til en dritt av noe av det. 

Boter og maskiner kan ta seg av ting som kan automatiseres først og fremst. 

Og det må alltid være mennesker til stede, ellers får man maskiner som står og hyler om "feilmelding" ved varescanning, betaling, infoskranke, billettkjøp, osv i det uendelige. 

Og disse maskinene er så godt som aldri bra nok til for eks gamle, svaksynte/blinde, hørselshemmede, folk med andre hindringer, etc. 

Vi MÅ ha mennesker som ser hverandre i slike jobber. Ikke en jævla chatbot 

Anonymkode: c3630...5cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telenor sin er som andre har nevnt helt ubrukelig. Fikk feil på SIM-kortet i telefonen og forsøkte å nå kundeservice på chat. Prøvde «kundebehandler» og «menneske» i chatten, for boten kunne jo ikke hjelpe meg med et defekt SIM. Fikk bare til svar; «vil du snakke med et menneske må du ringe vår kundeservice på …». Men jeg KAN JO IKKE RINGE, SIM-KORTET MITT ER DEFEKT! Så der mistet de en kunde, av ren irritasjon.

Anonymkode: 7726c...80a

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 18.10):

Ikke minst det menneskelige i det. Mitt verste mareritt er et samfunn der alt av service er roboter. I butikken, bussen, banken.. og det kommer om man ikke prøver å bremse litt. Her kjenner vi bussjåføren og det hadde vært trist å ikke se det blide ansiktet og ta den praten, man mister jo en liten sosial bit selv om det for mange virker ubetydelig . Tenk så mange ensomme gamle som har kun den ansatte på matbutikken å snakke med ila dagen. Jobbet i butikk i mange år og så hvor lite som skulle til av menneskelig kontakt for å gjøre et ensomt liv bedre. Et smil, et kompliment. Man mister alt det med roboter. 

Anonymkode: 5a0fc...558

Vil tro at de som ansetter mennesker kan oppleve økt kundetilstrømming. Hadde det åpent en bank med åpne filialer hele uka  der jeg bor så hadde jeg vurdert å bytte til den om betingelsene var ok. Ikke fordi jeg skal dit så ofte, men fordi jeg liker å vite at jeg kan. Samme om de kun hadde mennesker som svarte telefoner og chatbot'er. Det ville vært en foretrukket bank hos meg.

Anonymkode: 36eb8...1e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil tro at de som ansetter mennesker kan oppleve økt kundetilstrømming. Hadde det åpent en bank med åpne filialer hele uka  der jeg bor så hadde jeg vurdert å bytte til den om betingelsene var ok. Ikke fordi jeg skal dit så ofte, men fordi jeg liker å vite at jeg kan. Samme om de kun hadde mennesker som svarte telefoner og chatbot'er. Det ville vært en foretrukket bank hos meg.

Anonymkode: 36eb8...1e1

Vi har byttet til en slik bank og det er sååå mye enklere. Ikke bare kan vi møte personlig men vi kan ringe direkte til vår kundebehandler og til banksjef og de vet hvem vi er irl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er lei av roboter som svarer i telefonen. Enig med deg 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere nevner DnB, men de har jo en rask og effektiv kundeservice på chat. Blir enkelt satt over fra bot til menneske.

Anonymkode: 7decf...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neh, jeg er meget oppegående når det gjelder data og IT, så trenger aldri hjelp. Om så skriver jeg en e-post. 

Anonymkode: 21805...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Duff skrev (På 18.3.2024 den 14.59):

Vi har byttet til en slik bank og det er sååå mye enklere. Ikke bare kan vi møte personlig men vi kan ringe direkte til vår kundebehandler og til banksjef og de vet hvem vi er irl.

Hva heter den? Er den landsdekkende, eller en lokalbank bare for lokale?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.3.2024 den 13.29):

Det er helt forferdelig. Jeg vurderer nesten å avslutte kontoen min i DnB pga dette.  Å ringe 04800 er et styr. Ofte går det lang tid før det forstås at jeg vil snakke med et menneske. I tillegg kommer det ofte en haug informasjon jeg ikke har bedt om og som er umulig å avbryte. Kunne ikke DnB bruke noen av de mange milliardene de har i overskudd til skikkelig kundetjeneste. (Og aller helst åpne fillialer igjen, men det er en annen sak.)

Og ja, denne roboitfiseringen  gjennomsyrer hele samfunnet nå. Jeg har nok tro på at det blir bedre for etter hvert vil vi nok ikke vite om det er en robot eller et menneske vi snakker med.

Anonymkode: 36eb8...1e1

Man må bare gjenta kundeservice - så får man til slutt en person …

Anonymkode: f4fae...8e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.3.2024 den 18.17):

Telenor sin er som andre har nevnt helt ubrukelig. Fikk feil på SIM-kortet i telefonen og forsøkte å nå kundeservice på chat. Prøvde «kundebehandler» og «menneske» i chatten, for boten kunne jo ikke hjelpe meg med et defekt SIM. Fikk bare til svar; «vil du snakke med et menneske må du ringe vår kundeservice på …». Men jeg KAN JO IKKE RINGE, SIM-KORTET MITT ER DEFEKT! Så der mistet de en kunde, av ren irritasjon.

Anonymkode: 7726c...80a

Helt enig. Telenor er håpløst. 

Anonymkode: f4fae...8e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Problemet med chatbotene er at de bare kan svare på ting som allerede står på nettsiden og i FAQen. Hva er da vitsen?

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med TS. Irriterer meg også over at jeg på store flyplasser må bruke en slik automat istedet for å snakke med et menneske, slik jeg får på flyplassen hjemme. 

Anonymkode: b9e27...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...