Gå til innhold

Er dere også lei av å forholde dere til roboter og maskiner hele jævla tiden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli mektig lei. Altså, det er fint at mye digitaliseres og automatiseres, men uansett hvor du ringer, må du først snakke med en maskin, som gjerne ikke forstår hva du sier, gjerne ønsker å putte inn masse reklamepjatt og lignende, før du i det hele tatt får snakke med en saksbehandler/kundeservice. Alt styres via app, må du ha informasjon, så må du selv laste ned enda en app (i tillegg til de 100 du allerede har på telefonen) og finne ut all informasjon selv. Snakke med roboter, chatte med chatbot, maskiner osv. 

Er det bare jeg som synes det er utrolig slitsomt å forholde seg til roboter og chatbot hele jævla tiden? Når jeg trenger svar på et spørsmål, så trenger jeg ikke først å sitte og prøve å gjøre meg tydelig overfor en robot som forstår halvparten av det jeg sier, for så å høre masse irrelevant reklame, før jeg endelig får snakket med noen. Det tar tid og kapasitet. Telefonen min er full av apper, det sendes masse varsler, automatiske SMS med mas om vurdering av ditt siste samtale (med en robot). Alle byer har egen app for transport, bare byen jeg bor i har fire (!) forskjellige parkeringsapper. Altså, er de ikke begavede nok til å samle all parkering i én app og ha én nasjonal tjeneste for offentlig transport. Lei.

Anonymkode: 01328...d38

  • Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, AnonymBruker said:

Er det bare jeg som synes det er utrolig slitsomt å forholde seg til roboter og chatbot hele jævla tiden? Når jeg trenger svar på et spørsmål, så trenger jeg ikke først å sitte og prøve å gjøre meg tydelig overfor en robot som forstår halvparten av det jeg sier, for så å høre masse irrelevant reklame, før jeg endelig får snakket med noen. 

Anonymkode: 01328...d38

En periode hadde nesten alle bedrifter ekte mennesker på chat, det var en slags gullalder for meg. Nå må du ofte lirke og lure for å få chatboten til å sette deg over til et menneske, og ofte går det ikke i det hele tatt. Av en eller annen grunn skal de ha oss til å ringe igjen, som føles som et tilbakesteg. Telenor feks, før kunne man få hjelp av mennesker på chat, nå er det kun "Telmi" som forteller oss at vi må ringe hvis vi vil ha hjelp. Forstår ikke at de som bemanner telefonen ikke heller kunne jobbet på chaten, i hvert fall noen av dem. Det jeg håper på er at kunstig intelligens blir litt mer intelligent enn den er i dag, så kanskje man faktisk kan få like god hjelp av en robot som av et menneske.

Foreløpig er det litt sånn:

Hei, hva kan jeg hjelpe deg med?
Jeg får ingen kanaler opp på tv
Jeg forstår ikke hva du mener, kan du omformulere spørsmålet?
Jeg vil se tv
Vil du tegne et nytt abonnement?
Nei, jeg har abonnement, men det virker ikke
Her kan du bestille nytt abonnement
Jeg vil ikke ha nytt abonnement
Nå forstår jeg ikke hva du mener
Kan du sette meg over til et menneske?
Det jobber ingen mennesker her

osv osv....

Anonymkode: ca28e...0e8

  • Liker 18
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt forferdelig. Jeg vurderer nesten å avslutte kontoen min i DnB pga dette.  Å ringe 04800 er et styr. Ofte går det lang tid før det forstås at jeg vil snakke med et menneske. I tillegg kommer det ofte en haug informasjon jeg ikke har bedt om og som er umulig å avbryte. Kunne ikke DnB bruke noen av de mange milliardene de har i overskudd til skikkelig kundetjeneste. (Og aller helst åpne fillialer igjen, men det er en annen sak.)

Og ja, denne roboitfiseringen  gjennomsyrer hele samfunnet nå. Jeg har nok tro på at det blir bedre for etter hvert vil vi nok ikke vite om det er en robot eller et menneske vi snakker med.

Anonymkode: 36eb8...1e1

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har vell aldri irritert meg over sånt. Er svært sjeldent jeg kontakter en kundeservice.

Jeg synes det hele er ganske fascinerende, egentlig. Snart er de så smarte at du kan snakke med de som et vanlig menneske. Jeg jobber innen dette feltet, og har vært på noen demofremvisninger fra blandt annet Microsoft som virker veldig lovende.

Anonymkode: f7709...187

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det bare jeg som synes det er utrolig slitsomt å forholde seg til roboter og chatbot hele jævla tiden? Når jeg trenger svar på et spørsmål, så trenger jeg ikke først å sitte og prøve å gjøre meg tydelig overfor en robot som forstår halvparten av det jeg sier, for så å høre masse irrelevant reklame, før jeg endelig får snakket med noen. Det tar tid og kapasitet. Telefonen min er full av apper, det sendes masse varsler, automatiske SMS med mas om vurdering av ditt siste samtale (med en robot). Alle byer har egen app for transport, bare byen jeg bor i har fire (!) forskjellige parkeringsapper. Altså, er de ikke begavede nok til å samle all parkering i én app og ha én nasjonal tjeneste for offentlig transport. Lei.

Anonymkode: 01328...d38

Chatboter burde vært fjernet. De er det absolutt null hjelp i. Alle som har de, får en negativ omtale fra meg. De skal jo alltid ha et 'anbefaler du....'-svar fra en etter å ha vært i kontakt med de. De får det dårligste som kan gies.

Men ang apper, der er så godt som alt av varsler avskrudd. Har kun på sms og ringing, og bankid og kameraet ved inngangen.

Parkeringsapper bruker jeg heller ikke. Hvorfor skal jeg det? De er jo dyrere enn å betale på boksene som står plasserte, ofte 15% mer.

Anonymkode: dc22b...023

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg krangla i to timer med diverse "kundebehandlere" på Amazon (de videresendte meg fra den ene til den andre, men det var jo helt åpenbart at de ikke var mennesker) før jeg ga opp. Sendte så en mail til kundeservice, som aldri ble besvart. Fantastisk opplegg.

Anonymkode: 022d6...9e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er helt forferdelig. Jeg vurderer nesten å avslutte kontoen min i DnB pga dette.  Å ringe 04800 er et styr. Ofte går det lang tid før det forstås at jeg vil snakke med et menneske. I tillegg kommer det ofte en haug informasjon jeg ikke har bedt om og som er umulig å avbryte. Kunne ikke DnB bruke noen av de mange milliardene de har i overskudd til skikkelig kundetjeneste. (Og aller helst åpne fillialer igjen, men det er en annen sak.)

Og ja, denne roboitfiseringen  gjennomsyrer hele samfunnet nå. Jeg har nok tro på at det blir bedre for etter hvert vil vi nok ikke vite om det er en robot eller et menneske vi snakker med.

Anonymkode: 36eb8...1e1

Kan ikke skjønne at noen enda har et kundeforhold i dnb.... I bulder skriver jeg bare i appen, så får jeg svar innen maks 15 min.

Anonymkode: dc22b...023

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlig hørsel og bruker derfor høreapparater. Jeg elsker alle løsninger der jeg slipper å prate med mennesker som mumler eller prater tung dialekt. Selvbetjeningskasser passer meg f.eks utmerket, det samme gjelder chat istedetfor telefon og å kunne bestille via app på restauranter. 
Av moderne oppfinnelser så er det tilnærmet lydløse elbiler og elektriske sparkesykler som plager meg mest, er bare flaks at jeg ikke er blitt påkjørt. 

Anonymkode: d28eb...ee9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En periode hadde nesten alle bedrifter ekte mennesker på chat, det var en slags gullalder for meg. Nå må du ofte lirke og lure for å få chatboten til å sette deg over til et menneske, og ofte går det ikke i det hele tatt. Av en eller annen grunn skal de ha oss til å ringe igjen, som føles som et tilbakesteg. Telenor feks, før kunne man få hjelp av mennesker på chat, nå er det kun "Telmi" som forteller oss at vi må ringe hvis vi vil ha hjelp. Forstår ikke at de som bemanner telefonen ikke heller kunne jobbet på chaten, i hvert fall noen av dem. Det jeg håper på er at kunstig intelligens blir litt mer intelligent enn den er i dag, så kanskje man faktisk kan få like god hjelp av en robot som av et menneske.

Foreløpig er det litt sånn:

Hei, hva kan jeg hjelpe deg med?
Jeg får ingen kanaler opp på tv
Jeg forstår ikke hva du mener, kan du omformulere spørsmålet?
Jeg vil se tv
Vil du tegne et nytt abonnement?
Nei, jeg har abonnement, men det virker ikke
Her kan du bestille nytt abonnement
Jeg vil ikke ha nytt abonnement
Nå forstår jeg ikke hva du mener
Kan du sette meg over til et menneske?
Det jobber ingen mennesker her

osv osv....

Anonymkode: ca28e...0e8

😂😂😂 den samtalen der har jeg hatt så mange ganger! Ufatterlig frustrerende.

kan jeg snakke med kundeservice

hva kan jeg hjelpe deg med?

Jeg vil snakke med et MENNESKE!

jeg forstår ikke 

Kundeservice!

våre åpningstider er bla bla, du kan nå oss i huet og ræva

…. 

Ender alltid med å legge på og sende mail jeg får svar på 2 dager etter jeg har løst problemet selv 🧐

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Jeg synes det hele er ganske fascinerende, egentlig. Snart er de så smarte at du kan snakke med de som et vanlig menneske. Jeg jobber innen dette feltet, og har vært på noen demofremvisninger fra blandt annet Microsoft som virker veldig lovende.

Anonymkode: f7709...187

Så strengt tatt trenger man ikke mennesker lenger da. Du kan nok bli omplassert du og en gang om en robot tar jobben din. Hadde det vært lovende?

Anonymkode: d830c...9b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært borti problemet når jeg ringer men når jeg tenker meg om så er det fordi jeg nesten aldri ringer. Det må da være helt for j*vlig? Skjønner robotene i telefonen dialekt? Det er ille nok i chat. Jeg bruker ganske mye chat og ber alltid om å få snakke med et menneske, for chatbotene jeg har vært borti er totalt ubrukelige. Selv om jeg skriver en enkel setning på tre ord så skjønner de ingenting. Bortkastet tid.

Anonymkode: 82dd2...4b4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Så strengt tatt trenger man ikke mennesker lenger da. Du kan nok bli omplassert du og en gang om en robot tar jobben din. Hadde det vært lovende?

Anonymkode: d830c...9b2

Burde ikke være noe behov for å jobbe lenger når robotene tar over. Alle kan få en lik sum utdelt av robotstaten, og gjøre like lite for den. 

Anonymkode: ca28e...0e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telenor kundeservice, 5 minutter men info om at du kan søke hjelp via nettsiden, hvordan du skal restarte internett og bla bla før du får lov til å velge avdeling du skal til. Jeg trenger jo ikke all den infoen når jeg skal bestille abb eller spørre om en faktura.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det onlinescam og bot`er som skal svindle over hele linja, jeg finner mest plagsomt.
Ellers er det ikke mange robotene å snakke om i hverdagen. Kan godt komme flere. Online har vi digitale tjenester og mye latskap. En mengde udugelige folk har blitt erstattet med en mengde udugelige chatboter.

Anonymkode: a57e4...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse chatbotene har jo eksistert lenge nå, men fy fader de er ubrukelige! Det eneste jeg bruker de til er å spørre etter et menneske. 

Anonymkode: 994e5...09a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Burde ikke være noe behov for å jobbe lenger når robotene tar over. Alle kan få en lik sum utdelt av robotstaten, og gjøre like lite for den. 

Anonymkode: ca28e...0e8

Burde ikke vært behov for å tyte ut ørten barn heller, de vil jo bare bli overflødige i et samfunn med mer roboter.

Anonymkode: d830c...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare skriv menneske i chatten så vil du få spm om du ønsker å prate med et menneske og du settes over til en menneskelig chat (gjelder mange, feks DnB)

Anonymkode: 2f16d...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.3.2024 den 12.35):

En periode hadde nesten alle bedrifter ekte mennesker på chat, det var en slags gullalder for meg. Nå må du ofte lirke og lure for å få chatboten til å sette deg over til et menneske, og ofte går det ikke i det hele tatt. Av en eller annen grunn skal de ha oss til å ringe igjen, som føles som et tilbakesteg. Telenor feks, før kunne man få hjelp av mennesker på chat, nå er det kun "Telmi" som forteller oss at vi må ringe hvis vi vil ha hjelp. Forstår ikke at de som bemanner telefonen ikke heller kunne jobbet på chaten, i hvert fall noen av dem. Det jeg håper på er at kunstig intelligens blir litt mer intelligent enn den er i dag, så kanskje man faktisk kan få like god hjelp av en robot som av et menneske.

Foreløpig er det litt sånn:

Hei, hva kan jeg hjelpe deg med?
Jeg får ingen kanaler opp på tv
Jeg forstår ikke hva du mener, kan du omformulere spørsmålet?
Jeg vil se tv
Vil du tegne et nytt abonnement?
Nei, jeg har abonnement, men det virker ikke
Her kan du bestille nytt abonnement
Jeg vil ikke ha nytt abonnement
Nå forstår jeg ikke hva du mener
Kan du sette meg over til et menneske?
Det jobber ingen mennesker her

osv osv....

Anonymkode: ca28e...0e8

🤣 Blodet koker.

Ja jeg blir helt matt av alle disse chatbotene. De er jo i tillegg helt idiot, skjønner ingenting, klarer ikke sette noe i sammenheng med hva du tidligere skrev, osv.

ChatGTP er i det minste lett å snakke med.

Disse idiotbotene hos vy, telenor, bankene, osv kan ikke være fremtiden, de er rett og slett fullstendig ubrukelig slik de er nå.

Jeg savner å kunne ha bussrutene i på papir i lomma. Det burde ikke være slik at jeg er avhengig av en mobil og nettverk for å vite når bussen kommer.

Samme hos biblioteket. Ja, kjempefint å kunne hente bøker selv, i teorien. Men i systemet her, så må jeg inn på en maskin hos de, registrere meg, så må jeg lete mellom alle bøkene i "utlånshylla" for å finne mine - som ikke står samlet, men helt tilfeldig omkring. Så jeg må stå og grave og lese bokryggene på alt før jeg finner mitt.

Før gikk man i skranken, sa navn/ga kortet sitt, så hadde bibliotekkaren bøkene dine klare. 

Anonymkode: c3630...5cf

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.3.2024 den 12.35):

En periode hadde nesten alle bedrifter ekte mennesker på chat, det var en slags gullalder for meg. Nå må du ofte lirke og lure for å få chatboten til å sette deg over til et menneske, og ofte går det ikke i det hele tatt. Av en eller annen grunn skal de ha oss til å ringe igjen, som føles som et tilbakesteg. Telenor feks, før kunne man få hjelp av mennesker på chat, nå er det kun "Telmi" som forteller oss at vi må ringe hvis vi vil ha hjelp. Forstår ikke at de som bemanner telefonen ikke heller kunne jobbet på chaten, i hvert fall noen av dem. Det jeg håper på er at kunstig intelligens blir litt mer intelligent enn den er i dag, så kanskje man faktisk kan få like god hjelp av en robot som av et menneske.

Foreløpig er det litt sånn:

Hei, hva kan jeg hjelpe deg med?
Jeg får ingen kanaler opp på tv
Jeg forstår ikke hva du mener, kan du omformulere spørsmålet?
Jeg vil se tv
Vil du tegne et nytt abonnement?
Nei, jeg har abonnement, men det virker ikke
Her kan du bestille nytt abonnement
Jeg vil ikke ha nytt abonnement
Nå forstår jeg ikke hva du mener
Kan du sette meg over til et menneske?
Det jobber ingen mennesker her

osv osv....

Anonymkode: ca28e...0e8

Da skriver du bare kundeservice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...