Gå til innhold

Deres beste tips for å bestå teoriprøve


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes teoritentamen var ganske god. Jo, det er noen tullespørsmål men det er greit. Mange tullinger ute i trafikken også. Greit å kunne takle litt tull.

Mitt beste råd er mengdetrening

Av alle feil du har i løpet av en gjennomgang, så tar du deg ett spørsmål du feilet på og så studerer du det fullt ut. 

Etter hvert blir det mindre og mindre feil helt til du står. Har du stått mange gjennomganger på rad, så er du klar til eksamen.

Schmuhu

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Øv

Anonymkode: bcb74...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.3.2024 den 10.44):

Driver og øver meg på teoritentamen nå, men syns så mye av stoffet er vanskelig å forstå. Tar testene og blir alltid stressa hvis det kommer spørsmål med to veldig like alternativer (og ender alltid opp med å velge det som er feil av en eller annen grunn 😑), og har lest en del i boka, men så blir jeg alltid stressa i prøvesituasjoner.

Har tatt 18 teoriprøver på teoritentamen til nå og har kun bestått 2 av dem. Har bestått de fleste av skiltprøvene deres, men syns ikke skiltene er særlig vanskelige å forstå og mange av de ganske så selvsagte.

Skal ta teorien rett etter påske, men begynner seriøst nå å stresse over at det ikke kommer til å gå. Føler meg som en idiot over at jeg ikke kan stoffet og stresser så mye 😭

Anonymkode: dbee3...a80

Bare forsett å ta testene. Like spørsmål kan komme på prøven også

Anonymkode: de012...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2024 den 11.12):

På siste tre teoriprøvene jeg har tatt har jeg fått 36, 34 og 34 riktige svar. Fire uker til jeg skal ta testen og vet faen ikke hva jeg skal gjøre 😭

TS

Anonymkode: dbee3...a80

Dersom det er noen trøst, synes jeg at Teoritentamen var mye vanskeligere enn den faktiske teoriprøven. 

Jeg øvde i tre dager, og lå på ca. 4-8 feil på Teoritentamen. Da jeg gikk opp til teoriprøven fikk jeg én feil.

Du har 1,5 time til rådighet på den faktiske teoriprøven. Les spørsmålene ordentlig. Ettersom spørsmålene var mye enklere enn jeg trodde, brukte jeg ca. 10 minutter.

Det er en grunn til at en del av disse test-selskapene har beståttgaranti. Og den grunnen er at de legger lista mye høyere enn Statens Vegvesen gjør.

Sier ikke at du ikke skal forberede deg, men dette er nok enklere enn det man får inntrykk av når man øver med Teoritentamen :)

Anonymkode: e567d...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ha kjøretime i dag og vurderer å spørre lærer om jeg bør utsette teoriprøven. Siden jeg selv sliter og så mange i denne tråden mener at jeg ikke er klar

TS

Anonymkode: dbee3...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dersom det er noen trøst, synes jeg at Teoritentamen var mye vanskeligere enn den faktiske teoriprøven. 

Jeg øvde i tre dager, og lå på ca. 4-8 feil på Teoritentamen. Da jeg gikk opp til teoriprøven fikk jeg én feil.

Du har 1,5 time til rådighet på den faktiske teoriprøven. Les spørsmålene ordentlig. Ettersom spørsmålene var mye enklere enn jeg trodde, brukte jeg ca. 10 minutter.

Det er en grunn til at en del av disse test-selskapene har beståttgaranti. Og den grunnen er at de legger lista mye høyere enn Statens Vegvesen gjør.

Sier ikke at du ikke skal forberede deg, men dette er nok enklere enn det man får inntrykk av når man øver med Teoritentamen :)

Anonymkode: e567d...1b1

Et svar tidligere i tråden sa det stikk motsatte, så lurer på hvorfor det tydeligvis er så forskjellig oppfatning. Men om det stemmer så er jo det bra

TS

Anonymkode: dbee3...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Skal ha kjøretime i dag og vurderer å spørre lærer om jeg bør utsette teoriprøven. Siden jeg selv sliter og så mange i denne tråden mener at jeg ikke er klar

TS

Anonymkode: dbee3...a80

Ikke utsett den. Det er en god erfaring å ta med seg selv om du ikke består på første forsøk. Da vet du bedre hva du går til. Det gjør ingenting å stryke, ikke vær redd for det! Mange gjør det😊 Og så må det gå 14 dager mellom hver gang du tar prøven, hvis du ikke består, så det er jo greit å starte tidlig. 

Anonymkode: 714b3...151

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke utsett den. Det er en god erfaring å ta med seg selv om du ikke består på første forsøk. Da vet du bedre hva du går til. Det gjør ingenting å stryke, ikke vær redd for det! Mange gjør det😊 Og så må det gå 14 dager mellom hver gang du tar prøven, hvis du ikke består, så det er jo greit å starte tidlig. 

Anonymkode: 714b3...151

Takk for tipset. Skal ta prøven 18. april. Syns det bare er så flaut om jeg skulle stryke siden det "bare" er en multiple choice-prøve og alle jeg snakker med sier at den er enkel å ta

TS

Anonymkode: dbee3...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 10.18):

Et svar tidligere i tråden sa det stikk motsatte, så lurer på hvorfor det tydeligvis er så forskjellig oppfatning. Men om det stemmer så er jo det bra

TS

Anonymkode: dbee3...a80

Det var et troll. 

Selve prøven er mye lettere. 

Anonymkode: 36993...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn lå og vippet mellom stryk og bestått på teoriprøven på appen. Dagen før ny prøve speilet vi telefonen over på tv hvor vi satt hele familien og gikk igjennom (jeg og mannen har førerkort begge to). Vi tok den muntlig hvor han måtte svare først og begrunne svaret sitt. Så kunne vi foreldere si oss enig eller forklare hvorfor vi ville svart annerledes.  Kjørte 4-5 runder med spørsmål. Bestod med glans dagen etter:)

Anonymkode: 93c4c...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare øv masse så går det fint! Og hvis ikke så prøver du på nytt. Jeg har ei venninne som først besto på 5. forsøk, ikke noe galt i det.

Personlig synes jeg teoritentamen var vanskeligere. Leste spørsmålene nøye og besto teorien på første forsøk. Jeg hadde dog øvelseskjørt mye før jeg tok den, som nok også hjalp

Anonymkode: 0c1a9...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2024 den 9.27):

Det blir verre TS for det du tar på nett nå er ENKLERE enn den hos biltilsynet.. bare nevner det.. De er ulikt utformet i både tekst og illustrasjon så du må SKJØNNE teorien og vite svarene for å forstå oppgaven og alternativene du får.. Du kan ikke synse deg til bestått teori, du må kunne den og forstå den. 

Anonymkode: 89cb9...6cb

Hos meg var det omvendt. Teoritentamen var vanskeligere enn den faktiske teorien. Men, jeg kunne stoffet og leste det til jeg kunne det før jeg begynne å hamre meg gjennom tester. 

Anonymkode: 6b190...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øve masse. Jeg øvde hver dag på Teoritentamen og leste bok flere ganger.. Ta deg god tid på prøve. Hvis det er noe du er usikker på, sett spørsmålet til side og svar på det når du føler deg mer sikker.

Lykke til.😊

Anonymkode: 99b80...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.3.2024 den 9.35):

Øve masse. Jeg øvde hver dag på Teoritentamen og leste bok flere ganger.. Ta deg god tid på prøve. Hvis det er noe du er usikker på, sett spørsmålet til side og svar på det når du føler deg mer sikker.

Lykke til.😊

Anonymkode: 99b80...5c4

Men det er jo ikke mulig å vente med spørsmålet. Jeg må jo svare på det jeg har foran meg før jeg kan gå videre.

 

AnonymBruker skrev (På 22.3.2024 den 14.23):

Bare øv masse så går det fint! Og hvis ikke så prøver du på nytt. Jeg har ei venninne som først besto på 5. forsøk, ikke noe galt i det.

Personlig synes jeg teoritentamen var vanskeligere. Leste spørsmålene nøye og besto teorien på første forsøk. Jeg hadde dog øvelseskjørt mye før jeg tok den, som nok også hjalp

Anonymkode: 0c1a9...b9a

Jeg har fått inntrykk av at hvis man stryker på teorien så er det veldig flaut. At siden det bare er en multiple choice-prøve så skal det være enkelt.

TS

Anonymkode: dbee3...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte litt med faren min i går og skal det etterpå i dag også. Syns selve kjøringen går fint. Kjørelæreren min sa også at det ikke var noe i veien med å ta teoriprøven som planlagt i april. Gir meg hvert fall litt mer håp om at det skal gå

TS

Anonymkode: dbee3...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men det er jo ikke mulig å vente med spørsmålet. Jeg må jo svare på det jeg har foran meg før jeg kan gå videre.

Hos Vegvesenet kan du det, jo. Merke av de du er usikker på, og gå tilbake. 

Anonymkode: e5f84...0b7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 23.38):

Hos Vegvesenet kan du det, jo. Merke av de du er usikker på, og gå tilbake. 

Anonymkode: e5f84...0b7

Ikke på teoritentamen, og trodde de var lagt opp som en vanlig førerprøve.

TS

Jeg får mye varierte resultater når jeg tar prøvene. Har nå bestått halvparten av de siste teoriprøvene jeg har hatt, men blir jo likevel skeptisk 😕 Kjøringen går veldig bra. Blir lite redd og føler meg komfortabel bak rattet, mestrer giring, holde meg i riktig felt, blinklys og alt det der

Anonymkode: dbee3...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Seks dager igjen til prøven og mer stressa enn noen gang. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Leser og leser, øver og øver, men føler det aldri sitter. Får bare et sted mellom 33-37 riktige. Helt sikker på at jeg stryker nå. Skjønner ikke hva jeg gjør galt når jeg har øvd så mye

TS

Anonymkode: dbee3...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at ingen gidder å svare meg lenger, men må bare ha et sted og få ut frustrasjonen. Jeg øver, øver og øver, men av en eller annen grunn sitter det aldri. Også er det alltid så mange unntak som skiller seg fra de vanlige trafikkreglene som jeg alltid sliter med å huske. Syns det å øvelseskjøre går fint, men den hersens teorien får jeg aldri til å sitte. Siste teoriprøvene jeg har tatt har jeg fått 38, 41 og 38 riktige, men alltid noen sånne spørsmål hvor jeg ikke skjønner hvorfor det er et unntak. Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre nå. Har så lite lyst til å stryke, men er helt sikker på at det kommer til å skje nå. Fatter ikke hvorfor jeg er så dum og hvorfor jeg aldri får kunnskapen til å sitte 😭

TS

Anonymkode: dbee3...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet at ingen gidder å svare meg lenger, men må bare ha et sted og få ut frustrasjonen. Jeg øver, øver og øver, men av en eller annen grunn sitter det aldri. Også er det alltid så mange unntak som skiller seg fra de vanlige trafikkreglene som jeg alltid sliter med å huske. Syns det å øvelseskjøre går fint, men den hersens teorien får jeg aldri til å sitte. Siste teoriprøvene jeg har tatt har jeg fått 38, 41 og 38 riktige, men alltid noen sånne spørsmål hvor jeg ikke skjønner hvorfor det er et unntak. Jeg aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre nå. Har så lite lyst til å stryke, men er helt sikker på at det kommer til å skje nå. Fatter ikke hvorfor jeg er så dum og hvorfor jeg aldri får kunnskapen til å sitte 😭

TS

Anonymkode: dbee3...a80

Da må du øve på din måte. Jeg klarer å lese en tekst og huske noe. Men hvis jeg leser OG skriver, evt. lager quizlapper, så sitter det.

Hvilke sliter du mest med å lære og huske? Fokuser på de og gjør det latterlig enkelt, som f.eks tegne det opp. Vi lærer på forskjellige måter, ikke tving deg selv til å bare lese daglig om du lærer på en annen måte. 

Anonymkode: 99b80...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...