Gå til innhold

Deres beste tips for å bestå teoriprøve


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Driver og øver meg på teoritentamen nå, men syns så mye av stoffet er vanskelig å forstå. Tar testene og blir alltid stressa hvis det kommer spørsmål med to veldig like alternativer (og ender alltid opp med å velge det som er feil av en eller annen grunn 😑), og har lest en del i boka, men så blir jeg alltid stressa i prøvesituasjoner.

Har tatt 18 teoriprøver på teoritentamen til nå og har kun bestått 2 av dem. Har bestått de fleste av skiltprøvene deres, men syns ikke skiltene er særlig vanskelige å forstå og mange av de ganske så selvsagte.

Skal ta teorien rett etter påske, men begynner seriøst nå å stresse over at det ikke kommer til å gå. Føler meg som en idiot over at jeg ikke kan stoffet og stresser så mye 😭

Anonymkode: dbee3...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tester tester tester tester. Og så må du lese spørsmålenen og svaralternativene nøye, og hvis du syns to likner så må du aktivt finne hva som skiller de. 
 

Les spørsmålet, og finn hva de lurer på. 
 

På prøven er også det lurt å bruke elimineringsmetoden. 

Anonymkode: eb9ec...7c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les teoriboka til teoritentamen og ta spørsmålene på slutten av hvert kapittel. Når du har vært gjennom det noen ganger, kan du fortsette på testene deres. Så må du følge med på trafikken når du er ute, hvordan oppfører folk seg, hvor står skilter og oppmerking? Hvordan plasserer en seg i trafikken? 

Anonymkode: 7d63a...88a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les teoriboka. Men på spørmålene. Bruk hodet. Lat som du sitter i bilen og svar utifra hva du hadde gjort som sjåfør i den gitte situasjonen. Jo mer du øvelseskjører jo lettere blir teoriprøva. Bare omsett den praktiske erfaringen du besitter ned på skjermen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke i nærheten av klar. Skiltprøven bør være enkel og du bør bestå testene også 

Anonymkode: dbcac...dec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les teorien og lær deg den før du begynner å fokusere på testene. Du skal ikke ta en meningsløst skoleoppgave om et meningsløst tema du aldri vil bruke igjen i ditt liv. Pugging til prøve er ikke det samme som å lære seg teoristoffet. Dette skal du lære og kunne og du skal bruke det. 

Jeg lærer best ved å gjøre det, også mentalt, enn å bare lese dødt teoristoff i en bok. Tispet jeg fikk fra kjørelæreren min var å tenk teori døgnet rundt. 

Når du sitter i bil og på bussen, så skal du følge med på veien og tenk teori som om du kjører. Tenk hva du skal gjøre og hvorfor og begrunne med teorifakta som du har lært via øvelse skjøring og læreboken. Er ikke nok å tenke *kjører opp mot lyskryss som bytter til gult* "HER skal jeg begynne å bremse, trykk inn brems, så kløtsj og gir ned". Legg inn fakta om bremselengde og sjekk været og omgivelsene. Tenk teori. 

Du kan også se på videoer på youtube, tiktok eller instagram som er lagt ut av kjørelærere. Ikke bare opplæringsvideoer, men videoer av kjøreelever som tar slike "mock tests". Tenk at du kjører og bruk teori. Tenk hva ville du ha gjort og hvorfor etc.
 

Anonymkode: 14083...5e1

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fuck teoriboken. ta heller testen i 5 timer i strekk om og om igjen i et par dager.helt til du består hver eneste gang så klarer du den 100 %. stol på meg ! :)

 

jeg tok den 2 ganger og strøyk, da leste jeg meg til fant samt tok den på nettet i ny og ned. 

siste gang. leste nada og tok den sikkert 30 ganger på nett. hadde bare 3 - 4 feil 

 

DETTE FIKSER DU ! :)

 

Endret av Hjelmesett
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok testene på nett til jeg besto de 3 ganger på rad. Så besto jeg. 
 

Denne taktikken brukte jeg på B, CE, DE, YSK, ADR 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les hele kursinnholdet på teoritentamen flere ganger før du tar testene. Det er ingen vits i å ta testene før du føler deg ganske sikker på pensum. Ta noen dype pust mens du tar testene for å roe deg ned, du trenger ikke stresse med å svare. 

Anonymkode: 6b190...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du begynt å øvelseskjøre enda? Teorien er mye lettere å forstå når du vet hvordan den fungerer i praksis. Ellers, øv på teoritentamen.no eller i appen og les på det du får feil på. Jeg gjorde det først, så hadde jeg en lang pause på en måned hvor jeg ikke leste noenting, deretter øvde jeg intensivt på teoritentamen i 2 uker før jeg tok teoriprøva, bestod på første forsøk. Nå var over halvparten av spørsmålene skilt da, men det det er det jo ikke sikkert at du får. Er du veldig usikker hadde jeg utsatt prøva hadde jeg vært deg. Det er ikke noe poeng i å ta prøva og betale for den dersom du ikke er sikker på at du kan det du skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en måned tilgang på Teoritentamen.no. Leste gjennom alt de første 2-3 ukene, og tok 3-4 prøver nesten hver dag inntil jeg hadde nesten ingen feil den siste uken. Slet en del med skiltprøvene i begynnelsen, men det gikk seg til etter noen uker.

Lese og øve en time eller to hver dag i ca. en måned gjorde susen for meg i hvert fall. De siste dagene før prøven brukte jeg nok 4-5 timer på tester hver dag.

Jeg bestod med null feil.

Anonymkode: afbf7...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.3.2024 den 15.18):

Du er ikke i nærheten av klar. Skiltprøven bør være enkel og du bør bestå testene også 

Anonymkode: dbcac...dec

Kjørelæreren min sa at det ikke var noe i veien med å ta teoriprøven så lenge jeg satt av tid til å lese, ta tester og forstå stoffet godt.

TS

Anonymkode: dbee3...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På siste tre teoriprøvene jeg har tatt har jeg fått 36, 34 og 34 riktige svar. Fire uker til jeg skal ta testen og vet faen ikke hva jeg skal gjøre 😭

TS

Anonymkode: dbee3...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

På siste tre teoriprøvene jeg har tatt har jeg fått 36, 34 og 34 riktige svar. Fire uker til jeg skal ta testen og vet faen ikke hva jeg skal gjøre 😭

TS

Anonymkode: dbee3...a80

Fire uker er lang tid. Pust med magen.

Hver gang du svarer feil - finn ut hvorfor, og lær deg (reglene bak) fasiten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner seriøst å miste motivasjonen på å ta teoriprøven nå. Får jo bare feil hele tiden selv om jeg tror jeg kan svaret. Vurderer å droppe hele greia siden jeg tydeligvis er så hjernedød på trafikkregler og bil. Sitter med teoritentamen foran meg nå og holder på å bli gal 😭 Og jeg syns det er så rart med det. Jeg har INGEN problemer med å drive å øvelseskjøre. Blir aldri stressa i trafikken, holder meg rolig, har en veldig god dialog med kjørelærer og føler jeg mestrer mye greit, men med en gang jeg skal sette meg ned med den jævla teoritentamen så får jeg lyst til å kaste hele pc-en ut av vinduet

TS

Anonymkode: dbee3...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG. BLIR. GAL.

FÅTT 36, 37 OG 36 RIKTIGE MEN SÅ KOMMER DET ALLTID ET JÆVLA SPØRSMÅL HVOR JEG BOMMER. FAAAEEEN JEG SKJØNNER IKKEEEEEE

Anonymkode: dbee3...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

JEG. BLIR. GAL.

FÅTT 36, 37 OG 36 RIKTIGE MEN SÅ KOMMER DET ALLTID ET JÆVLA SPØRSMÅL HVOR JEG BOMMER. FAAAEEEN JEG SKJØNNER IKKEEEEEE

Anonymkode: dbee3...a80

Det er flere som stryker på teoriprøven, enn på oppkjøring. Det er veldig mange som må ta teoriprøven flere ganger. 

Mange av spørsmålene er helt idiotiske, og har ingenting med om du blir en god sjåfør, eller ikke. 

Ikke ta det så tungt. TTeoriprøvn.no er også vanskeligere enn den prøven du får hos vegvesenet. Har du 8-9 feil på hjemmeprøvene, så ligger du veldig godt an.

Ta prøven. Ikke si det til noen på forhånd. Stryker du, så tar du den en gang til. 😊

 

Anonymkode: 36993...b7b

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk faktisk Hvilken farge har skiltet med L som man skal bruke til øvelseskjøring? 

Og da kan det nok være mange som kunne ha svart rød, fordi de tenker på selve bokstaven. Men spørsmålet gjelder vel resten av skiltet, som har hvit bakgrunn. Sånne lure-spørsmål kan nok gjøre at folk misforstår, og så svarer de feil bare på grunn av sånne tåpelige misforståelser. 

Men dette betyr vel ingenting for om man faktisk kan være dyktig bak rattet, eller ikke...     

Anonymkode: aab32...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 17.54):

Det er flere som stryker på teoriprøven, enn på oppkjøring. Det er veldig mange som må ta teoriprøven flere ganger. 

Mange av spørsmålene er helt idiotiske, og har ingenting med om du blir en god sjåfør, eller ikke. 

Ikke ta det så tungt. TTeoriprøvn.no er også vanskeligere enn den prøven du får hos vegvesenet. Har du 8-9 feil på hjemmeprøvene, så ligger du veldig godt an.

Ta prøven. Ikke si det til noen på forhånd. Stryker du, så tar du den en gang til. 😊

 

Anonymkode: 36993...b7b

Syns det er flaut om jeg skulle stryke. Nå tok jeg en prøve på teoritentamen i går og fikk 40 riktige altså bestått, men er jo likevel skeptisk 😕 

AnonymBruker skrev (På 19.3.2024 den 21.28):

Jeg fikk faktisk Hvilken farge har skiltet med L som man skal bruke til øvelseskjøring? 

Og da kan det nok være mange som kunne ha svart rød, fordi de tenker på selve bokstaven. Men spørsmålet gjelder vel resten av skiltet, som har hvit bakgrunn. Sånne lure-spørsmål kan nok gjøre at folk misforstår, og så svarer de feil bare på grunn av sånne tåpelige misforståelser. 

Men dette betyr vel ingenting for om man faktisk kan være dyktig bak rattet, eller ikke...     

Anonymkode: aab32...015

Nettopp. Har fått hjelp fra noen jeg kjenner som har lappen til å ta teoritentamen og de sier også at det er spørsmål der som de aldri tenker over, eller som er lagt opp på en merkelig måte.

TS

Anonymkode: dbee3...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir verre TS for det du tar på nett nå er ENKLERE enn den hos biltilsynet.. bare nevner det.. De er ulikt utformet i både tekst og illustrasjon så du må SKJØNNE teorien og vite svarene for å forstå oppgaven og alternativene du får.. Du kan ikke synse deg til bestått teori, du må kunne den og forstå den. 

Anonymkode: 89cb9...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...