Gå til innhold

Far som ikke vil betale ordentlig bidrag til 18åringen sin..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Far har sagt at han kan betale 1/4 av det kalkulatoren sier. Han har bare snakket med ungdommen, han nekter å snakke med meg. Ungdommen klarer ikke å stå i mot faren og ønsker at jeg skal ta det. 

Jeg lurer på om vi bare skal ta det via nav? Hvordan forholde seg til dette? Ungdommen har rett på bidrag fra far, og helt ærlig, så ønsker jeg det også. Ungdommen har noen diagnoser og har nok med skole, dvs at jeg nå betaler alt.

Anonymkode: 07e9f...205

Ta det gjennom nav. De 5 årene vi var fra hverandre så avtalte vi privat bidrag, uten å blande inn NAV. Men vi hadde da ingen problemer med å følge nav sin kalkulator,  pluss at vi delte på utgifter til idrett og større ting i tillegg.

Hvorfor er det så mange gjerrige mannfolk der ute som ikke vil det beste for sine barn? Når man har blitt18 år så skal jo også bidraget gå direkte til barnet...

Etter at vår ble 18 så gikk bidraget fra far direkte til hen for å dekke inn hybel pga hen gikk på skole i annen by. Vi hadde 50 / 50 ordning, så bidraget var ikke stort,  bare pga inntektsforskjeller.

Anonymkode: e8fe3...e69

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta det vis nav, det er det beste og mest rettferdige. Ungdommen må søke selv, men du kan jo hjelpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge han er på vgs betales det samme bidrag til barnet til 19 år, når normert tid å være ferdig er kommet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ta kontakt med NAV sånn at de kan ordne med bidrag. 

Da jeg gikk på vgs (og samtidig bodde på hybel) gikk jeg med på at mamma og pappa skulle gi meg penger privat. Det endte bestandig med at pappa ga meg mye mer penger enn det mamma gjorde, og pappa hadde betraktelig mindre enn mamma. På dette tidspunktet var de skilt, og jeg besøkte de omtrent like mye. Mamma gadd aldri å stille opp for meg i oppveksten min og hun gadd heller ikke å stille opp for meg da jeg gikk på vgs. De krangla om penger nesten daglig, i tillegg til at det foregikk kjøp og salg av narkotika mellom begge to. Likevel tok vi alt privat, både fordi at begge to var motstandere av NAV, og fordi jeg ville skåne mamma og pappa fra NAV. På toppen av dette var mamma og pappa svært pleietrengende, og jeg måtte følge de opp døgnet rundt som en slags støttekontakt. Jeg fikk ingen penger eller emosjonell støtte på det planet, og det gikk utover blant annet skole og jobb(søking). 

Mamma har aldri hatt selvinnsikt på det området. Pappa hadde litt mer selvinnsikt, men han lot mamma dominerende angående kjøp og salg av narkotika. Jeg og mamma har ingen kontakt i dag. Pappa døde i mars 2019. Hun var aldri tilstede i den saken heller. 

Jeg unner ingen til å stå i samme situasjon som jeg gjorde. Derfor: Ordne bidrag via NAV. 

Anonymkode: 4f7e4...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff ❤️ Det var kleine greier i min situasjon. Jeg kan huske at min mor sa hun ikke hadde råd til å gi meg noe som helst, og min far sa at han kunne betale 750,- i måneden. 

Og sånn ble det. Og jeg levde et stusselig liv, med deltidsjobb og studier på videregående, og var totalt blakk. Jeg skulle krevd bidrag via Nav hvis jeg ikke var så aleine og kunnskapsløs. Jeg hadde det helt forferdelig, og jeg klandrer min mamma  (og delvis min far) for det. 

Ta styringa, krev at barnet ditt krever bidrag via Nav. Si at i denne situasjonen er det du som bestemmer, din økonomi tilsier at lommepenger i det minste, må komme fra far. 

Anonymkode: 5f8b5...dfe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine sendte inn bidragskrav via Nav ved fylte 18 år, men vi hadde bidrag via Nav i alle år og Nav innkrevning sørget for at far ble trukket. Har en barnefar som aldri har skjønt at det koster å ha barn.

Og disse som skriver at barnet skal forsørge seg selv ved fylte 18 og ha jobb bla bla. I Norge har foreldrene forsørgeransvar for barna sine til de er ferdig med VGS i normalt løp, oftest det året de fyller 19.

Alt annet enn det er bare dumt å lese. Hvem i alle dager sier til barna sine at nå er du 18 og får skaffe deg en jobb for nå er du myndig og ikke vårt ansvar. 

Barna våre slutter vel ikke være baran våre når de er 18, og en på 18 koster da plutselig ikke mere å ha boende enn en på 16 eller 17.

Mine får bo hjemme gratis så lenge de vil, har en boende som studerer som bor hjemme gratis, 21 år gammel.Dekker selvfølgelig mat, telefon og forsikringer, men det kjøper seg månedskort og klær selv. 

Anonymkode: 68075...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 14.38):

Far har sagt at han kan betale 1/4 av det kalkulatoren sier. Han har bare snakket med ungdommen, han nekter å snakke med meg. Ungdommen klarer ikke å stå i mot faren og ønsker at jeg skal ta det. 

Jeg lurer på om vi bare skal ta det via nav? Hvordan forholde seg til dette? Ungdommen har rett på bidrag fra far, og helt ærlig, så ønsker jeg det også. Ungdommen har noen diagnoser og har nok med skole, dvs at jeg nå betaler alt.

Anonymkode: 07e9f...205

Ta det via NAV ! Da har han ikke noe valg. De sitter satsen på bakgrunn av inntekt og samværsbrøk samt alder på barnet. Da blir dette her rett, og nekter han da å betale blir det trekk i lønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 14.53):

De skal ha bidrag til de er ferdig med vdg. 

Anonymkode: 5fd98...441

Har aldri skjønt den regelen der. Selv fullførte jeg ikke VGS før jeg var 21. Broren min på 38 har aldri fullført VGS. Skal han liksom ha rett på bidrag fra faren vår fortsatt da?

Anonymkode: 52237...b55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og disse som skriver at barnet skal forsørge seg selv ved fylte 18 og ha jobb bla bla. I Norge har foreldrene forsørgeransvar for barna sine til de er ferdig med VGS i normalt løp, oftest det året de fyller 19.

Helt rett, og dette burde alle oppegående mennesker forstå. Etter VGS kan en ungdom forsørge seg selv med studielån og ekstrajobb frem til man er ferdig utdannet og kan skaffe seg jobb og inntekt. Mange foreldre strekker seg lengre en dette også, jeg har støttet mine ungdommer langt ut over dette. Frem til bachelor og fast jobb. En eventuell master får de betale for selv :)  Uansett da er man langt eldre en 19 år, mer 24. Jeg har gjort det fordi jeg har hatt muligheten.

NAV er helt klar på dette området, så i stedet for å inngå en kompromiss med barna, vil han her kunne oppleve at NAV faktisk kommer til å kreve bidrag lenger en til 19 år. Det er muligheter for dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har aldri skjønt den regelen der. Selv fullførte jeg ikke VGS før jeg var 21. Broren min på 38 har aldri fullført VGS. Skal han liksom ha rett på bidrag fra faren vår fortsatt da?

Anonymkode: 52237...b55

Nei, det er til du er ferdig med videregående skole, og da alderen, ikke at du går å suller i 10 år og så tar videregående :)  Burde ikke være vanskelig å forstå. Så kan man på spesielt grunnlag søke om lenger en akkurat dette også, men da skal man ha veldig gode grunner, og det kan påklages av den som skal betale dette.  Da nytter det ikke og ha sullet vekk mang år, så finne på at man skal utdanne seg og tro at NAV tvinger noen til bidrag. For det kommer aldri til å skje :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 14.51):

Altså, hva er de tåpelige reglene der? 18 år, myndig!

Få seg en jobb og slutt å snylte på foreldrene, er min mening.

Beskjeden min snart 18 åring har fått av meg, er at om han krever far for bidrag etter 18 år, uten å egentlig ha behov for det, så skal han betale ALT selv. Leie, mat, telefon, klær, legetime osv.

Går bilen istykker får han ta den på verksted, og betale 20000 for en jobb faren hadde klart nesten gratis...

Den ordningen er laget for at bitre mødre skal kunne hjelpe barna å plage faren enda et par år etter fylte 18...!

Anonymkode: 277ac...12e

Siden jeg er kvinne og barna bor hos meg så sier du at jeg slipper å betale barnet noe mens det studerer? Fordi jeg er mammaen er jeg fritatt? Spennende tanke du har, her trodde jeg at vi begge var bidragspliktig overfor barnet... 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 14.51):

Altså, hva er de tåpelige reglene der? 18 år, myndig!

Få seg en jobb og slutt å snylte på foreldrene, er min mening.

Beskjeden min snart 18 åring har fått av meg, er at om han krever far for bidrag etter 18 år, uten å egentlig ha behov for det, så skal han betale ALT selv. Leie, mat, telefon, klær, legetime osv.

Går bilen istykker får han ta den på verksted, og betale 20000 for en jobb faren hadde klart nesten gratis...

Den ordningen er laget for at bitre mødre skal kunne hjelpe barna å plage faren enda et par år etter fylte 18...!

Anonymkode: 277ac...12e

Har forsørger ansvar frem til 21 år hvis de er under videregående utdanning. Og barne selv kan gå inn å søke og pengene ska normalt inn på ungdommens konto. Vet sønnen til bror min fikk bidrag fra mor til han fylte 21 under videregående utdanning.

Er ungdom drittsekk kan de flyttw frivillig å kreve bidrag fra begge foreldre under videregående utdanning. Har hørt skrekkhistorier om det, et ektepar stod i fare for å miste hus og hjem fordi bidraget ble satt så høy https://www.dagbladet.no/nyheter/ma-betale-husleie-for-barn-som-flytter/63717977

Vi ser her at her drar ungdommen kl 06 med buss og hjemme igjen ved 17 tiden. Middag og så 1 til 2 time med lekser.

Her jobber vårt i helg og ferier. Men i uka har vi sagt nei, for da ska skole prioriteres 

Anonymkode: b158b...e2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal selv, TS. Ikke tving barnet ditt til å søke via NAV.

Anonymkode: 032f3...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

luxifine skrev (4 minutter siden):

Siden jeg er kvinne og barna bor hos meg så sier du at jeg slipper å betale barnet noe mens det studerer? Fordi jeg er mammaen er jeg fritatt? Spennende tanke du har, her trodde jeg at vi begge var bidragspliktig overfor barnet... 🤔

Nei det er du ikke, barna kan i prinsippet søke selv om bidrag når de passerer 18 år ! Nav vil da garantert innfri dette frem til de er 19 år og ferdig med videregående skole. Begge foreldre blir da belastet etter evnen de har til å betale. Så kan NAV på spesielle vilkår utvide dette noe. Men dette kan prøves rettslig. Men dette er neppe lurt av ungdommen, for du kan kreve at de betaler for seg om de bor hjemme. De fleste kommer frem til en minnelig ordning med barna rundt dette. Som ofte er det ikke oppe til diskusjon en gang. Det koster langt mer å bo for seg selv som ungdom under utdanning en det de får i bidrag, så det å bo hjemme når de studerer er for ungdommen den aller beste løsningen økonomisk. Og da kan de bidra etter evne ovenfor foreldrene. En liten jobb eller litt av studielånet til å betale for mat, klær og fritidsysler selv. Eventuelt ha en liten deltidsjobb i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Betal selv, TS. Ikke tving barnet ditt til å søke via NAV.

Anonymkode: 032f3...2f9

Jo om far ikke bidrar i det hele tatt ? Da hadde jeg gjort det. NAV bare fikser dette økonomisk ovenfor en vrang forelder. i alle fall om far har evne til dette, og bare er gnien og skal slippe billig unna.

Endret av TomKrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har aldri skjønt den regelen der. Selv fullførte jeg ikke VGS før jeg var 21. Broren min på 38 har aldri fullført VGS. Skal han liksom ha rett på bidrag fra faren vår fortsatt da?

Anonymkode: 52237...b55

Om du går inn på Nav eller et enkelt google så har foreldrene forsørgeransvar for deg så lenge du går på VGS i normalt løp, vanligvis til det året de fyller 19

Anonymkode: 68075...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

luxifine skrev (13 minutter siden):

Siden jeg er kvinne og barna bor hos meg så sier du at jeg slipper å betale barnet noe mens det studerer? Fordi jeg er mammaen er jeg fritatt? Spennende tanke du har, her trodde jeg at vi begge var bidragspliktig overfor barnet... 🤔

når barnet er student så er det jo ikke bidrag, når barnet er VGS elev er foreldrene bidragspliktige til det går ut VGS. Du er ikke student på VGS , men elev

Anonymkode: 68075...6a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 14.51):

Altså, hva er de tåpelige reglene der? 18 år, myndig!

Få seg en jobb og slutt å snylte på foreldrene, er min mening.

Beskjeden min snart 18 åring har fått av meg, er at om han krever far for bidrag etter 18 år, uten å egentlig ha behov for det, så skal han betale ALT selv. Leie, mat, telefon, klær, legetime osv.

Går bilen istykker får han ta den på verksted, og betale 20000 for en jobb faren hadde klart nesten gratis...

Den ordningen er laget for at bitre mødre skal kunne hjelpe barna å plage faren enda et par år etter fylte 18...!

Anonymkode: 277ac...12e

I ditt eksempel så er det jo  foreldre som stiller opp for barnet, og da blir det heller ikke behov for å legge på tvang for å få 'ukelønn/månedslønn' fra foresatte til å leve, det er veldig mange som ikke har det slik.

Skal ungdommen da måtte jobbe hver ettermiddag og helg for å spe på stipend og lån nok til å klare å leve gjennom studiene?

Mine foreldre hjelpte til med å betale husleie når jeg var under utdanning, stipendet rakk knapt til mat selvom jeg var sparsom. 

Blir det rettferdig at kun foreldren ungdommen bor sammen med, eller at den ene foreldren som faktisk ser at ungdommen trenger penger til nødvendig livsopphold skal betale alt?

 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har aldri skjønt den regelen der. Selv fullførte jeg ikke VGS før jeg var 21. Broren min på 38 har aldri fullført VGS. Skal han liksom ha rett på bidrag fra faren vår fortsatt da?

Anonymkode: 52237...b55

Det er jo snakk om en tidsbegrenset periode på noen år og rettigheten er kun for ungdom over 18år som faktisk går på skole. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.3.2024 den 15.08):

Hvorfor fikk du i det hele tatt barn kan man spør, om du ikke er villig til å betale det som det koster? 

Anonymkode: 474dd...87d

Noen av oss ble fortalt at hun ikke kunne få barn og ikke ville ha det heller, og trodde derfor det var trygt å la ppillene ta ansvaret for å forhindre at det skjedde. viste seg i ettertid at hun aldri tok ppiller og alltid ønsket seg barn, og bidrag skulle hun ha.

Anonymkode: ef72e...93d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...