Gå til innhold

Far som ikke vil betale ordentlig bidrag til 18åringen sin..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Far har sagt at han kan betale 1/4 av det kalkulatoren sier. Han har bare snakket med ungdommen, han nekter å snakke med meg. Ungdommen klarer ikke å stå i mot faren og ønsker at jeg skal ta det. 

Jeg lurer på om vi bare skal ta det via nav? Hvordan forholde seg til dette? Ungdommen har rett på bidrag fra far, og helt ærlig, så ønsker jeg det også. Ungdommen har noen diagnoser og har nok med skole, dvs at jeg nå betaler alt.

Anonymkode: 07e9f...205

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nav.

Anonymkode: 5fd98...441

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke du tar det gjennom nav hindrer du på en måte at barnet får det det har rett på. 

Anonymkode: 5fd98...441

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18-åringen sender søknad til NAV så kan de ta det der så det blir rettferdig. 

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polly Ester skrev (1 minutt siden):

18-åringen sender søknad til NAV så kan de ta det der så det blir rettferdig. 

Så enkelt og så greit skal det og bør det gjøres! 

Anonymkode: 25a75...cb8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Been here, we did that! 18-åringen min (19 i år) gjorde dette i fjor, da far trenerte og trenerte. Han hadde hatt sjansen til å avtale et bidrag med barnet privat, som hadde spart han noen kroner fremfor å la det gå til Nav for fastsetting. For det endte jo med over 6k i måneden han må ut med frem til kid'en er ferdig på VGS..

Så ja - NAV! Gjør det, dere vil ikke angre.

Anonymkode: 97563...d52

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hva er de tåpelige reglene der? 18 år, myndig!

Få seg en jobb og slutt å snylte på foreldrene, er min mening.

Beskjeden min snart 18 åring har fått av meg, er at om han krever far for bidrag etter 18 år, uten å egentlig ha behov for det, så skal han betale ALT selv. Leie, mat, telefon, klær, legetime osv.

Går bilen istykker får han ta den på verksted, og betale 20000 for en jobb faren hadde klart nesten gratis...

Den ordningen er laget for at bitre mødre skal kunne hjelpe barna å plage faren enda et par år etter fylte 18...!

Anonymkode: 277ac...12e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså, hva er de tåpelige reglene der? 18 år, myndig!

Få seg en jobb og slutt å snylte på foreldrene, er min mening.

Beskjeden min snart 18 åring har fått av meg, er at om han krever far for bidrag etter 18 år, uten å egentlig ha behov for det, så skal han betale ALT selv. Leie, mat, telefon, klær, legetime osv.

Går bilen istykker får han ta den på verksted, og betale 20000 for en jobb faren hadde klart nesten gratis...

Den ordningen er laget for at bitre mødre skal kunne hjelpe barna å plage faren enda et par år etter fylte 18...!

Anonymkode: 277ac...12e

De skal ha bidrag til de er ferdig med vdg. 

Anonymkode: 5fd98...441

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det via Nav. Og sørg for at gutten får noen bedre mannlige rollemodeller, så han ikke tror at det er normalt å være en udugelig far. 

Anonymkode: eb1f0...3ab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Altså, hva er de tåpelige reglene der? 18 år, myndig!

Få seg en jobb og slutt å snylte på foreldrene, er min mening.

Beskjeden min snart 18 åring har fått av meg, er at om han krever far for bidrag etter 18 år, uten å egentlig ha behov for det, så skal han betale ALT selv. Leie, mat, telefon, klær, legetime osv.

Går bilen istykker får han ta den på verksted, og betale 20000 for en jobb faren hadde klart nesten gratis...

Den ordningen er laget for at bitre mødre skal kunne hjelpe barna å plage faren enda et par år etter fylte 18...!

Anonymkode: 277ac...12e

Når guttungen går på videregående og jobber hardt på fritiden med lekser og skole, synes jeg det er helt greit at han ikke jobber ved siden av i stor grad. 

 

Anonymkode: 25a75...cb8

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Altså, hva er de tåpelige reglene der? 18 år, myndig!

Få seg en jobb og slutt å snylte på foreldrene, er min mening.

Beskjeden min snart 18 åring har fått av meg, er at om han krever far for bidrag etter 18 år, uten å egentlig ha behov for det, så skal han betale ALT selv. Leie, mat, telefon, klær, legetime osv.

Går bilen istykker får han ta den på verksted, og betale 20000 for en jobb faren hadde klart nesten gratis...

Den ordningen er laget for at bitre mødre skal kunne hjelpe barna å plage faren enda et par år etter fylte 18...!

Anonymkode: 277ac...12e

- Hilsen bitter (gjerrig) far

Anonymkode: 2004f...c4d

  • Liker 18
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når guttungen går på videregående og jobber hardt på fritiden med lekser og skole, synes jeg det er helt greit at han ikke jobber ved siden av i stor grad. 

 

Anonymkode: 25a75...cb8

:klappe:

Enig, det er stort press på gode karakterer og nøkkelen videre, da trengs det tid til å lære.

Anonymkode: 6115e...a1a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Altså, hva er de tåpelige reglene der? 18 år, myndig!

Få seg en jobb og slutt å snylte på foreldrene, er min mening.

Beskjeden min snart 18 åring har fått av meg, er at om han krever far for bidrag etter 18 år, uten å egentlig ha behov for det, så skal han betale ALT selv. Leie, mat, telefon, klær, legetime osv.

Går bilen istykker får han ta den på verksted, og betale 20000 for en jobb faren hadde klart nesten gratis...

Den ordningen er laget for at bitre mødre skal kunne hjelpe barna å plage faren enda et par år etter fylte 18...!

Anonymkode: 277ac...12e

Hvorfor fikk du i det hele tatt barn kan man spør, om du ikke er villig til å betale det som det koster? 

Anonymkode: 474dd...87d

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Altså, hva er de tåpelige reglene der? 18 år, myndig!

Få seg en jobb og slutt å snylte på foreldrene, er min mening.

Beskjeden min snart 18 åring har fått av meg, er at om han krever far for bidrag etter 18 år, uten å egentlig ha behov for det, så skal han betale ALT selv. Leie, mat, telefon, klær, legetime osv.

Går bilen istykker får han ta den på verksted, og betale 20000 for en jobb faren hadde klart nesten gratis...

Den ordningen er laget for at bitre mødre skal kunne hjelpe barna å plage faren enda et par år etter fylte 18...!

Anonymkode: 277ac...12e

Dersom du pålegger ungdommen å avstå fra lovpålagt bidrag som h*n har krav på på grunn av dine synspunkter, så antar jeg du ikke krever bidrag fra far nå du heller? 

Anonymkode: dbdf2...055

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

- Hilsen bitter (gjerrig) far

Anonymkode: 2004f...c4d

Skilt alenemor faktisk, som ser galskapen, og som synes det er en stor overtramp av samfunnet å sy puter under armene på myndige på den måten...

Anonymkode: 277ac...12e

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dersom du pålegger ungdommen å avstå fra lovpålagt bidrag som h*n har krav på på grunn av dine synspunkter, så antar jeg du ikke krever bidrag fra far nå du heller? 

Anonymkode: dbdf2...055

Nei, jeg gjør ikke det 😊

Anonymkode: 277ac...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Nei, jeg gjør ikke det 😊

Anonymkode: 277ac...12e

Du forsørger alene?

Mener du ikke at far har lik forsørgerplikt som deg?

 

Anonymkode: dbdf2...055

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man betaler vel ikke bidrag til voksne barn?

Anonymkode: 15f88...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man betaler vel ikke bidrag til voksne barn?

Anonymkode: 15f88...9e4

Jo. Les lovverket hvis du er i tvil.

Anonymkode: 4e587...c2f

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...