Gå til innhold

Til tross for hard feiring av kvinnedagen, det er menn som er taperen i dagens samfunn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Og kvinner skal ta aktivt del i ting som mekking på bil, skifte av hjul, taklegging, maling av hus utvendig, grøftegraving i haven, og styring av utegrillen, selvfølgelig.

Anonymkode: cb5e0...3b2

Nå er det ikke akkurat slikt likestillingskamper handler om, men det er da vitterlig enormt mange menn som ikke kan slikt også, og ikke engang prøver seg på det, men betaler noen for slikt (kanskje ikke grilling da), og vi er enormt mange kvinner som er betydelig mer handy enn våre menn. 

Jeg lo godt da to unge fedre betraktet meg som snekret ute mens de var på trilletur med hver sin lille. Ene sa "Jeg skulle ønske min kone kunne slikt!". Da smalt det kjapt fra den andre "Jeg skulle ønske jeg kunne det jeg." 🤣

Likestilling handler ikke om at man ikke kan fordele ting tradisjonelt, og heller ikke om at man må snu ting på hodet. Man kan gjerne ha et likestilt forhold selv om kona lager mat og mannen maler, og også omvendt. Det handler om muligheter, rettigheter, frihet til å både være og ikke være tradisjonelle, og ikke bli satt i trange båser og ikke bli behandlet likeverdig på grunn av sitt kjønn. 

Kampen om likestilling har også gitt menn større frihet til å være mann på sine egne premisser, men det gir ingen livet opp i hendene, og det har heller aldri vært intensjonene. Begge kjønn må jobbe for sine mål og skape sitt liv. Likestilling handler bare om at ingen skal si deg at ditt og datt kan du ikke/ får du ikke lov til/ har du ikke mulighet til å oppnå/gjøre på grunn av ditt kjønn. 

Den friheten må imidlertid benyttes, og livet man vil ha og mål man har må man uansett jobbe for. 

Det er likestillingskamper som ligger bak at to fedre kunne kose seg med trilletur med sine små, uten at det er flaut/teit. Om de vil lære seg å snekre eller ikke er et personlig valg. I likestillingens ånd kan de om de vil, men må ikke, bare fordi de er menn. Som jeg kan fordi jeg vil, selv om jeg er kvinne. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trolltunge skrev (5 minutter siden):

Likestilling handler bare om at ingen skal si deg at ditt og datt kan du ikke/ får du ikke lov til/ har du ikke mulighet til å oppnå/gjøre på grunn av ditt kjønn. 

Nettopp, og det er helt utrolig hvor mange som misforstår hva likestilling handler om.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...