Gå til innhold

Hva tenker dere om folk som røyker på verandaen når de bor i blokk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan plage deg selv i et område hvor det ikke er andre mennesker som sjeneres av røyken og stanken.

Anonymkode: cbb01...8c8

 Jeg velger et sted der jeg kun risikerer at et par andre sjeneres av røyken og stanken. Verandaen min.

Anonymkode: 8bf8b...91a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 hours ago, AnonymBruker said:

- så er det ALLTID noen som skriver at «når man velger å bo i blokk får man tåle ditt og datt, når man velger å bo i blokk må man finne seg i ditt og datt»

Altså.. Mange av oss velger ikke å bo i blokk, det er det eneste alternativet vi har råd til..! Selvfølgelig skulle vi gjerne bodd i en enebolig uten røyk og støy fra naboer, men vi har ikke råd til

Her viser du tilsynelatende snever oppfatning av to ing. Jeg har lest og hørt kommentarer som "når man velger bo..." fra alle hold. Både de som var for og de som var imot. Det andre er at mangel på valg og muligheter ikke kun tilfaller ofrene for hensynsløse naboer.
Selvfølgelig ønsker vi alle et sentrumsnært himmelslott der bare godvilje finnes rundt oss. Men siden fåtallet har denne muligheten, får vi heller leve med spedbarn som skriker på natta, unger skriker ute på fellesområdene hele dagen så man knapt hører annet hele sommeren, at noen hundeeiere aldri plukker opp dritten etter seg, et par meget utrivlige naboer etc.
Ingenting handler bare om deg eller meg.
Gjensidig nabohensyn blir omtalt som umulig. Men det er Ikke min erfaring.

Anonymkode: 8bf8b...91a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man opplever det som så plagsomt og helseskadelig at det MÅ gjøres noe med, så har man to valg. 
Det ene er å flytte til et borettslag der røyking på veranda er forbudt. 
Det andre er å jobbe for å endre vedtektene der man bor, slik at det blir forbudt. 
Men da er det viktig å huske at for å få gjennom vedtektsendringer som dette, så trengs det 2/3 flertall blant beboerne. Og jeg vil tippe at de aller fleste mener at en slik regel er en for stor invasjon av folks privatliv, til at de vil stille seg bak den. 
I så fall må det jo gjøres sammen med en form for "formildende tiltak", som å sette opp røykestuer ved hver oppgang, eller tillate røyking på lukket glassveranda eller noe annet. 

Jeg tror strengt tatt at alle over 35 vil oppleve dette som et "ikke-problem", ettersom vi husker hvordan ting var før røykeloven. 

Og selv om jeg vet at røyking har blitt litt "in" hos ungdommen igjen, så vil jeg tro at antallet røykere i Norge er stadig nedadgående. De fleste som røyker i dag er godt voksne folk, som har røyket hele sitt voksne liv. 

Og det vil nok bli store rettslige etterspill, om et eldre borettslag endrer vedtektene, slik at røyking utendørs på privat veranda er ulovlig. Og at man håndhever det med f.eks. utkastelse av et ektepar på 60 som har bodd der i 30 år. (Over en regel som altså ble innført 30 år etter at de kjøpte boligen.) 
Det er nemlig vanskelig å innføre regler med tilbakevirkende kraft. 

Min oppfatning er at det er normen i samfunnet at røyking foregår utendørs, og da gjerne på den uteplassen boligen din disponerer. 
Og om man skal gå inn for å begynne å nekte utendørs røyking, så bør man jo også nekte vedfyring, sterk parfymelukt og andre ting som også kan plage allergikere og astmatikere.

Anonymkode: 6bc20...b72

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og om man skal gå inn for å begynne å nekte utendørs røyking, så bør man jo også nekte vedfyring, sterk parfymelukt og andre ting som også kan plage allergikere og astmatikere.

Ja, å nekte røyking, vedfyring, parfyme (trenger ikke være sterk engang) hadde gjort livet mye lettere så det må man gjerne forby for min del :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (15 timer siden):

Tja. De helseskadelige stoffene som kommer fra biler og i særdeleshet fra vedfyring, er mye farligere. Man får velge sine kamper. Velger man noe som er mindre farlig enn det som er virkelig farlig, har man også tatt et valg, om enn iblant et irrasjonelt valg. Fyrer dere med ved inne? Eller fyrer naboene deres med ved?

Kilde?

Anonymkode: a979a...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker røykende naboer over bråkete folk anytime.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 17.39):

Jeg tenker at de ikke har lav intelligens. Ja, jeg setter de i bås. Folk som røyker i dagens samfunn er ikke de smarteste av oss. De hver hvilken skade røyk fører til, likevel fortsetter de med det. De er ikke smarte nok til å slutte. 

Anonymkode: a553d...fdc

Hehehe, det var den rette ræven som feis, skjønner jeg 😆 

Anonymkode: d0a21...5f2

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/7/2024 at 4:27 PM, AnonymBruker said:

Noen har helseplager som gjør at de IKKE skal utsettes for passiv røyking. Ene barnet mitt og jeg er blant den gruppen. Heldigvis har mannen min og jeg godt nok betalt jobb til at vi kan kjøpe enebolig slik at barnet mitt kan leke ute på verandaen når han ønsker det🙄

Jeg mener alle barn burde ha lov til å leke i og utenfor eget hjem uten å bli utsatt for passiv røyking.

Anonymkode: a979a...f86

Jeg kan trøste deg med at det ikke er farlig for deg eller barnet ditt når andre røyker ute. Les deg opp. 

Anonymkode: 94432...600

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 16.10):

Vedkommende ødelegger utearealet til andre beboere.Er det virkelig lov til å røyke å plage andre på den måten? 

Anonymkode: ba5dc...114

Synd det ikke er snakk om hasj, da ville mange digga det. Hasj er liksom kult, røyk er giftig som fy.

Anonymkode: 3a9f2...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 16.16):

Jeg røyker på verandaen. Ett sted må jeg få lov til å skade meg selv i mitt eget hjem, som jeg beskytter mot illeluktende røyklukt frem til vi en dag selger.

Anonymkode: 8bf8b...91a

Kan du ikke røyke inne i ditt eget hjem da?  Nei for du tåler ikke din egen stank. Passiv røyking skader andre mennesker også. Ikke sutre over det som om det er en rett du har. Juridisk sett så har du vel det, men du er et dårlig medmenneske.

Anonymkode: 1a738...180

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Kan du ikke røyke inne i ditt eget hjem da?  Nei for du tåler ikke din egen stank. Passiv røyking skader andre mennesker også. Ikke sutre over det som om det er en rett du har. Juridisk sett så har du vel det, men du er et dårlig medmenneske.

Anonymkode: 1a738...180

Kan du finne link/er om hvor skadelig passiv røyking er, altså fra en balkong til en annen boenhet?

Anonymkode: 2ade8...622

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor dessverre ved en nabo som røyker på verandaen. Hadde ikke vært et veldig stort problem, om ikke det var for at røykelukten siver inn gjennom lufteanlegget eller ventilasjonen. Heldigvis ikke så veldig ille på stua, litt verre på soverommet, men helt forferdelig på gjesterommet dessverre. Der går det ikke an å være når det lukter som verst. Blir rett og slett dårlig av å være der når det lukter. Så om det blir barn her etterhvert nå blir det nok ikke til å kunne bruke det rommet som soverom.. Så ja, ganske irriterende når det blir slik. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de bor i blokk for å hevne seg på røykeloven...

Anonymkode: c989f...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Kan du ikke røyke inne i ditt eget hjem da?  Nei for du tåler ikke din egen stank. Passiv røyking skader andre mennesker også. Ikke sutre over det som om det er en rett du har. Juridisk sett så har du vel det, men du er et dårlig medmenneske.

Anonymkode: 1a738...180

Jeg røyker jo i mitt eget hjem!  Og jeg akter selge det. Mine to nærmeste naboer som kjenner meg, har ikke negativ oppfanting om meg som person, og de er jo her! Hadde du vært naboen min, hadde jeg med loven i hånd selvfølgelig plaget deg så mye som mulig siden du allerede har tatt på deg dommerparykken, sutrer og bærer deg 😆 Man får som man gir. Jeg snakker ikke om røyk.

Anonymkode: 8bf8b...91a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er blitt ganske vanlig at røykere går ut på altanen når de skal røyke, for å slippe røyklukt i sin egen leilighet (er jo ikke noe særlig å selge en leilighet der det er blitt røyka inne må vite). Det kan bli ganske mye røyking på verandaen, avhengig av hvor mye personen røyker pr dag. Samtidig kommer det frem her at ikke så få mener at det er deres rett å røyke hvor de vil så lenge de oppholder seg på sin egen eiendom, selv om røyken ikke holder seg innenfor deres eget hjem, men siver over til naboen, både utvendig og inne i naboens leilighet og innskrenker naboens liv, helse og mulighet til å oppholde seg fritt i sitt eget hjem. Utrolig hvor lite forståelsesfulle og respektløse folk er overfor de som av ulike grunner plages av sigarettrøyk.

Anonymkode: e19ae...169

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er blitt ganske vanlig at røykere går ut på altanen når de skal røyke, for å slippe røyklukt i sin egen leilighet (er jo ikke noe særlig å selge en leilighet der det er blitt røyka inne må vite). Det kan bli ganske mye røyking på verandaen, avhengig av hvor mye personen røyker pr dag. Samtidig kommer det frem her at ikke så få mener at det er deres rett å røyke hvor de vil så lenge de oppholder seg på sin egen eiendom, selv om røyken ikke holder seg innenfor deres eget hjem, men siver over til naboen, både utvendig og inne i naboens leilighet og innskrenker naboens liv, helse og mulighet til å oppholde seg fritt i sitt eget hjem. Utrolig hvor lite forståelsesfulle og respektløse folk er overfor de som av ulike grunner plages av sigarettrøyk.

Anonymkode: e19ae...169

Forståelsesmangelfulle og respektløsheten handler kun om den ene veien. Tydelig at dere gleder dere til at de skal dø. Men om en pappa går ut på verandaen sin for å ikke plage de andre inne, så slutt å klag på at han ikke viser hensyn, og ikke legg føringer for hva andre skal gjøre med sine liv. Javel, det er litt plagsomt her og der.  Deal with it.
Saklige helseutforderinger overlevert meg med ideer eller forslag på løsninger, DET handler om det du ikke utviser her. Hensyn og respekt.

Anonymkode: 8bf8b...91a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forståelsesmangelfulle og respektløsheten handler kun om den ene veien. Tydelig at dere gleder dere til at de skal dø. Men om en pappa går ut på verandaen sin for å ikke plage de andre inne, så slutt å klag på at han ikke viser hensyn, og ikke legg føringer for hva andre skal gjøre med sine liv. Javel, det er litt plagsomt her og der.  Deal with it.
Saklige helseutforderinger overlevert meg med ideer eller forslag på løsninger, DET handler om det du ikke utviser her. Hensyn og respekt.

Anonymkode: 8bf8b...91a

Det var en særdeles rotete og usaklig kommentar

Anonymkode: e19ae...169

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 16.36):

Dere som klager på stakkars unger - om dere bor i en blokk, spesielt av den eldre sorten - så kan jeg love at ungene din som skriker og griner og tramper er like sjenerende for naboene dine som røyken er for deg. Du kan ikke klage på siggelukt når du støyforurenser som bare det. Sånn er jo livet i blokk.

Anonymkode: d2a5a...1c1


Å få barn kommer hele samfunnet til gode, det er disse som skal ta vare på oss når vi er på gamlehjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Synd det ikke er snakk om hasj, da ville mange digga det. Hasj er liksom kult, røyk er giftig som fy.

Anonymkode: 3a9f2...dd1

Men hasjen er fortsatt blandet med tobakk.

Anonymkode: d36c6...0dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 16.18):

Tenker du på de stakkars naboene som ikke kan  bruke balkongen når du røyker? Er det riktig synes du? 

Anonymkode: ba5dc...114

De kan da bruke verandaen likevel. Ja, det lukter, men du blir jo ikke forgifta!

Anonymkode: b7698...bb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...