Gå til innhold

Hva tenker dere om folk som røyker på verandaen når de bor i blokk.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hater de, hvis de siver inn til meg,  men elsker mannen min som røyker på balkongen 🤣🤣 

Anonymkode: efd89...fba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ElectricScum skrev (24 minutter siden):

For min del er det helt ok. Da har jeg et forhandlingskort om de klager på min musikk.

Hvordan er gangen videre der da? Du får klage på musikken, regner med det da er høyt og utenfor tiden til å "bråke", og da sier du at de bare kan drite i det, fordi de røyker på sin veranda? 

jabx skrev (7 minutter siden):

Men du forgifter andre ved at de må puste inn giftgassene dine.

Har du noe  tall/kilder på hvor mye giftgasser en person får i seg, når noen røyker på en veranda bortenfor/nedenfor/over seg?

jabx skrev (6 minutter siden):

Ja, enig. Også hoppe rundt og dunke hardt i tak, vegger og gulv midt på natten. Er jo eget hjem, tross alt.

Dette kommer innenfor reglene i borettslaget, du skjønner vel at det ikke kan sammenlignes?

Anonymkode: 2ade8...622

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egoistiske jævler. Burde ikke få lov til å bo blant folk. Det stinker ikke ute, men inne i naboleilighetene. Veldig lite hyggelig å sitte i stanken til andre folk! Jeg har rett på et godt inneklima i mitt eget hjem. 

Anonymkode: 9fa70...d11

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan er gangen videre der da? Du får klage på musikken, regner med det da er høyt og utenfor tiden til å "bråke", og da sier du at de bare kan drite i det, fordi de røyker på sin veranda? 

Anonymkode: 2ade8...622

Noe sånt, ja. Men kanskje i litt mer diplomatiske ordelag. I mitt tilfelle så røyker naboen weed, så tenker forhandlingskortet er en smule bedre enn om det bare var vanlig cigg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (8 minutter siden):

Men du forgifter andre ved at de må puste inn giftgassene dine.

Men dette er bare tull! Hvis du sitter ved siden av noen som røyker deg rett opp i ansiktet eller røyker inne, så blir du utsatt for uheldig passiv røyking og gift. Hvis naboen sitter på sin balkong og røyken blåser inn til deg, så er ikke dette noe mer giftig en vanlig eksos som kommer utenfra, da røken har blandet seg med masse luft før den finner veien inn til deg. Det stinker helt jævlig av røyk og er ufattelig irriterende for andre å få den lukta inn til seg, men denne lukta er altså ikke noe farligere enn matlukt eller parfymelukt. Med det sagt så blir man gjerne kvitt røykere etterhvert.7-10 får lungekreft. De resterende 3 får gjerne kols, emfysem og andre lungeskader/lungesykdommer. 

Anonymkode: 302bf...d76

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (15 minutter siden):

Ja, enig. Også hoppe rundt og dunke hardt i tak, vegger og gulv midt på natten. Er jo eget hjem, tross alt.

Diverse mat lukter, unger som gråter og skriker kan være like sjenerende for noen. Når man velger å bo tett i tett i feks blokk så må man tåle dette.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men dette er bare tull! Hvis du sitter ved siden av noen som røyker deg rett opp i ansiktet eller røyker inne, så blir du utsatt for uheldig passiv røyking og gift. Hvis naboen sitter på sin balkong og røyken blåser inn til deg, så er ikke dette noe mer giftig en vanlig eksos som kommer utenfra, da røken har blandet seg med masse luft før den finner veien inn til deg. Det stinker helt jævlig av røyk og er ufattelig irriterende for andre å få den lukta inn til seg, men denne lukta er altså ikke noe farligere enn matlukt eller parfymelukt. Med det sagt så blir man gjerne kvitt røykere etterhvert.7-10 får lungekreft. De resterende 3 får gjerne kols, emfysem og andre lungeskader/lungesykdommer. 

Anonymkode: 302bf...d76

Vanlig eksos er fremdeles et (stort) problem for (enkelte) lungesyke. Folk som er født med kroniske lungesykdommer, småbarn osv. Vi må ha mange strategier og nødplaner i hverdagen og det er problematisk når småbarn må øke medisinen sin fordi naboen "må" ta seg en blås rett ved siden av dem.

Anonymkode: a979a...f86

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i rekkehus, og naboene ved siden av røyker begge to. Hvis det ikke er den ene, så er det den andre, og jeg synes i perioder det lukter røyk kontinuerlig og konstant utenfor foran huset. Så uansett om man måker snø, soler seg, rydder, kommer eller går - det stinker. Tidlig og sent. Og røyklukta siver inn mine vinduer i andre etasje, slik at de to soverommene der alltid stinker røyk før vi skal legge oss. Alternativet er å ha vinduene lukket hele dagen, slik at det koker der opp før vi skal legge oss på sommeren. Slik har det vært i 20 år, og man kan faktisk ikke gjøre noen verdens ting med det, bortsett fra å flytte. Håper de trekker sitt siste drag snart.

Anonymkode: ca2f2...9a5

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenker du på de stakkars naboene som ikke kan  bruke balkongen når du røyker? Er det riktig synes du? 

Anonymkode: ba5dc...114

Jeg var ikke-røyker, før jeg begynte å røyke. Så ja. Det er riktig å vise felles hensyn.

Anonymkode: 8bf8b...91a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg røyker på verandaen. Ett sted må jeg få lov til å skade meg selv i mitt eget hjem, som jeg beskytter mot illeluktende røyklukt frem til vi en dag selger.

Anonymkode: 8bf8b...91a

Du må gjerne skade deg selv så mye du vil med røyken, men da får du røyke inne i leiligheten da, og ikke ute på verandaen hvor du også skader andre folk. Røyking er dessuten veldig ut nå. Begynn med snus i stedet, da er du sikker på å kun skade deg selv ;) 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vanlig eksos er fremdeles et (stort) problem for (enkelte) lungesyke. Folk som er født med kroniske lungesykdommer, småbarn osv. Vi må ha mange strategier og nødplaner i hverdagen og det er problematisk når småbarn må øke medisinen sin fordi naboen "må" ta seg en blås rett ved siden av dem.

Anonymkode: a979a...f86

Det samme problemet har man forøvrig i byer og tettsteder hvor folk bare "må" fyre i ovnen, og ikke bare vanlig ved de fyrer med heller da. Varmepumpe er faktisk en veldig fin ting :) 

Endret av Bromance
lagt til tekst
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper de fleste som sier at dette er OK, røyker selv!!

Hadde vært grusomt om jeg ikke kunne ha sittet på MIN balkong, pga røyken fra noen på en annen balkong. Det er det samme som om jeg skulle spille høy musikk fra min balkong. Sjenerende adferd begge to. Og passiv røyking er faktisk skadelig, og det er en grunn til at vi har lover ang røyking. Spiller ingen rolle om det er din balkong, en skal ikke vise hensyn, og bruk av en enhet i et sameie / boligbyggerlag skal ikke være til sjenanse for andre enhetseiere. Når en bor så tett så er det strenge regler. Sjekk vedtektene for blokka, ta det ev opp med styret.

Anonymkode: 449dc...69f

  • Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at dette er en av de mange tingene som ikke er ulovlig, men som burde være det. Det er røykernens hjem, men det er ikkerøykernes, også. Det er vanskelig å se hvordan ikkerøyking kan være mer plagsomt for røykere, enn røyking er for ikkerøykere.

Anonymkode: 91d4c...63d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt greit. Bryr meg null og niks.

Hilsen ikke-røyker.

Anonymkode: 7d26e...da5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fryktelig plagsomt. Nesten ingen røyker lenger men det måtte så klart flytte inn en under meg som røyker. Jeg sitter nesten ikke på balkongen om sommeren pga lukta. Men hva skal man gjøre - man kan jo ikke nekte noen å røyke hjemme hos seg selv. Og det er jo bedre enn skriking og høy musikk, for når jeg lukker balkongdøra forsvinner problemet.

Anonymkode: bd066...317

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det greit. Når man betaler flere tusen kroner i måneden for å bo(!) så må det i det minste være lov til å gjøre helt vanlige ting der. Spesielt noe som varer, hva, fem minutter. Heller det enn barnegråt og tramping!

 

Nei, jeg røyker ikke selv.

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes det er bedre enn når jeg bodde i en blokk hvor noen smarte folk røyka under sentralvifta til ovnen. Stinka inne i alle leilighetene.

Anonymkode: 6a071...855

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit. 

Anonymkode: 5842b...08b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Daria said:

Som ikke-røyker, med røykende naboer på begge sider, setter jeg det på kontoen for ting man må leve med når man bor tett på andre mennesker. Det er andre ting på den kontoen som irriterer meg mer (hei småbarnsfamilier, festmennesker og hundeeiere) - og sikkert ting jeg gjør som plager naboene uten at jeg tenker over det.

Dette tenker jeg også. Man må tåle litt lyd og lukt fra folk når man har valgt å bosette seg oppå hverandre.

Røyking er langt ned på listen over hva som irriterer.

Anonymkode: 7d26e...da5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke nekte folk å gjøre alt som er plagsomt. Irriterende, men sant. 

Anonymkode: d0a21...5f2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...