Gå til innhold

Hva tenker dere om folk som røyker på verandaen når de bor i blokk.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns faktisk det skulle vært ulovlig. Bodde i blokk før og var gravid. Hyperemesis, trengte frisk luft, men hver gang naboen røyka kasta jeg opp. 

Uansett gravid eller ikke. Har man døra oppe og naboen røyker så kommer røyken også inn i hele huset. Sitter man ute kjenner man det også. Syns ubehaget de andre kjenner rundt (som gjerne er mange) veier høyere enn gleden de som røyker får. 

Anonymkode: 85a0a...e9a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker at de er noen rumpehull hvis det er midt på dagen og barn leker ute. Kvelden er ok. 

Anonymkode: 6c3e5...9b3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 16.19):

Det må jo være bedre enn at de røyker inne i boligen? 

Det var ganske vanlig rett rundt da røykeloven kom. Og alle følte de var veldig hensynsfulle når de gikk ut på verandaen og røyket, istedenfor å røyke inne. 

Det er vel sjelden folk sitter kontinuerlig og "damper" ute på verandaen, så det går jo over, selv om det er irriterende der og da. 

Har hatt naboer i blokk, som bodde under oss og røyket inne. Om sommeren når alle hadde vinduene åpne, gikk røyken opp fra deres vindu, og rett inn hos oss. 

Hva folk gjør i egen bolig får man la være å legge seg opp i. Med mindre det bryter ordensregler eller andre regler.

Anonymkode: 6bc20...b72

Fikk du røyken inn til deg om de røyker inne med vinduene igjen? Jeg merker ikke når de røyker inne, men på verandaen…hjelpes. Jeg skjønner ikke hva som er hensynsfullt med dette? Vi har forslag om påbud her. Er satt opp askebegre i røykesonen ute, så de kan stå der om de absolutt skal ha frisk luft og ødelegge frisk luft.. 

Anonymkode: 220d8...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HemmeligSpion skrev (På 7.3.2024 den 17.29):

Selvfølgelig er det greit. Når man betaler flere tusen kroner i måneden for å bo(!) så må det i det minste være lov til å gjøre helt vanlige ting der. Spesielt noe som varer, hva, fem minutter. Heller det enn barnegråt og tramping!

Nei, jeg røyker ikke selv.

Ikke røykere betaler da like mye for og bo? 
nei, på sommeren kan det jo vare i timesvis. Jeg kan ikke bruke verandaen lenger, fordi det flyttet inn er storrøyker i etg over for 2 år siden. Nå blir det jo vanskelig og få solgt og. Jeg synes det er rart det ikke er er nasjonalt forbud, men vi skal få det inn i borettslagsreglene. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er hensynsløst.

Anonymkode: 765a3...c06

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 16.10):

Vedkommende ødelegger utearealet til andre beboere.Er det virkelig lov til å røyke å plage andre på den måten? 

Anonymkode: ba5dc...114

Jeg tenker at de er hensynsløse og lite intelligente. Passiv røyking er helseskadelig. Bodde i blokk en periode hvor de røyka på alle kanter. Folk trodde JEG røykte fordi det lukta kronisk røyk av hår og klærne mine. Da vi flytta, oppdaga vi at møblene stinka røyk også, så måtte bare selge de. Røyk setter seg i alt. I 2024 burde vi ha blitt så opplyste om helseskadene ved det at det burde forbys.

Anonymkode: 169cf...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker at de er hensynsløse og lite intelligente. Passiv røyking er helseskadelig. Bodde i blokk en periode hvor de røyka på alle kanter. Folk trodde JEG røykte fordi det lukta kronisk røyk av hår og klærne mine. Da vi flytta, oppdaga vi at møblene stinka røyk også, så måtte bare selge de. Røyk setter seg i alt. I 2024 burde vi ha blitt så opplyste om helseskadene ved det at det burde forbys.

Da ville jeg begynt med å gi beskjed til dine gjester, om at du ikke ønsker røyking inne.

Anonymkode: c5b1e...dd4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg begynt med å gi beskjed til dine gjester, om at du ikke ønsker røyking inne.

Nå misforstår du. Hun snakker om at naboene på alle kanter i blokka røyket, ikke at gjestene hennes røyket..

Anonymkode: ddb39...ccd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De kan da bruke verandaen likevel. Ja, det lukter, men du blir jo ikke forgifta!

Anonymkode: b7698...bb8

Ikke alle kan det nei. En ting er at det er ekkelt og plagsomt og tar gleden vekk fra å være ute - men mange får i tillegg hodepine og kanskje migreneanfall av røyklukt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les om igjen siden det ikke gikk inn… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ikke alle kan det nei. En ting er at det er ekkelt og plagsomt og tar gleden vekk fra å være ute - men mange får i tillegg hodepine og kanskje migreneanfall av røyklukt.

For ikke å snakke om alvorlige astmaanfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 20.48):

Finnes masse eneboliger rundt om landet som er rimeligere enn 30 kvadratmeter i byen.

Anonymkode: a72c4...4b4

Jo, men er det ledige jobber der? Det er jo ikke bare for oss andre og flytte « rundt om i landet» og få jobb der fordi det flyttet inn en storrøyker som ikke klarer og holde seg inne hit. Spandere ferie på han når vi har visninger og da, for og få grei pris? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, naboene må be sine gjester OM og røyke inne. Hvis man inviterer inn røykere får man ta støyten selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg kan trøste deg med at det ikke er farlig for deg eller barnet ditt når andre røyker ute. Les deg opp. 

Anonymkode: 94432...600

Farlig.. nei jeg hoster, klør i halsen og mister linsene. Foreløpig. Har bare innsett at jeg ikke kan være på verandaen etter at jeg fikk røkende nabo. Faren min har nå fått lungeskader og legene på sykehuset spurte meg om han hadde røkt selv og påført disse skadene selv. Det har han ikke , men han har vært offer for mye passiv røyking. Til deres forsvar så visste de ikke bedre. 

det du skriver er ingen trøst nei. Hvor har du lest deg opp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jævlig å ikke kunne ha et vindu åpent uten at det stinker røyk fordi naboen røyker, men samtidig burde jo røykeren få gjøre som hen selv vil i sitt eget hjem.. Jeg er litt blandet her. 

Bor heldigvis i enebolig på landet. 😇

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt at det er deres balkong. 

Anonymkode: a1797...0d6

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
jabx skrev (På 7.3.2024 den 16.36):

Ja, enig. Også hoppe rundt og dunke hardt i tak, vegger og gulv midt på natten. Er jo eget hjem, tross alt.

Det skal være stille etter klokken 23 i omtrent alle nabolag. Hvis man ikke greier å bo sammen med andre(som i en blokk) der hvor det kommer mange lyder, røyklukt og andre lukter man ikke liker kan man flytte i skauen! Dere blir faktisk ikke tvunget til å bo i byen eller tett oppå andre

Endret av mia.8919
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
FantasDick skrev (4 timer siden):

Det er jævlig å ikke kunne ha et vindu åpent uten at det stinker røyk fordi naboen røyker, men samtidig burde jo røykeren få gjøre som hen selv vil i sitt eget hjem.. Jeg er litt blandet her. 

Bor heldigvis i enebolig på landet. 😇

Men det er jo faktisk ikke bare eget hjem når denne røyken kommer over til naboene... Vi bor også i enebolig (ikke på landet) så plages sjelden av røyking, mens vedfyring derimot, kan ofte ikke gå utendørs etter et visst klokkeslett (fra naboene kommer hjem fra jobb).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 16.10):

Vedkommende ødelegger utearealet til andre beboere.Er det virkelig lov til å røyke å plage andre på den måten? 

Anonymkode: ba5dc...114

Røyking generelt er sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at de er livsnytere. Men også sikkert 75 år. De fleste unge som er avhengige av nikotin snuser jo. Ett ikkeproblem.

Anonymkode: ea254...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...