Gå til innhold

Hva tenker dere om folk som røyker på verandaen når de bor i blokk.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker at jeg er glad jeg slipper å bo i en blokk. På min veranda er det bare frisk luft. 

Anonymkode: 5e41c...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nysgjerrig på hvor mye naboene dine røyker? Om det ligger tykt i luften? 

Greien er jo at det er umulig å ha en "fornuftig" diskusjon når det kommer slike påstander. 

Anonymkode: 2ade8...622

Jeg har 3 stk som røyker i min lavblokk på usle 3 etasjer, og han ene tror jeg røyker bare inne. 

Anonymkode: 9fa70...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk dår gjøre som de vil i sitt eget hjem.

De forrige naboene under oss røykte på verandaen. Det irriterte mannen noe voldsomt, men jeg brydde meg ikke. 

Anonymkode: 469d8...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Finnes masse eneboliger rundt om landet som er rimeligere enn 30 kvadratmeter i byen.

Anonymkode: a72c4...4b4

Så enkelt er det ikke. En billig gammel enebolig på landet er mye dyrere å vedlikeholde enn en liten blokkleilighet. Og når man heller ikke har råd til bil, må man helst bo i byen. Det er ofte lite/ingen kollektivtilbud på landet.

Anonymkode: ddb39...ccd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så enkelt er det ikke. En billig gammel enebolig på landet er mye dyrere å vedlikeholde enn en liten blokkleilighet. Og når man heller ikke har råd til bil, må man helst bo i byen. Det er ofte lite/ingen kollektivtilbud på landet.

Anonymkode: ddb39...ccd

Pluss at man gjerne må bo i nærhet til jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke brydd meg mindre, bor man i blokk må man faktisk tolerere at det bor andre der også. Så lenge man overholder sameiets regler, ser jeg ikke problemet.

Bodde selv i blokk før, og ble ekstremt lei av den eldre garde som pirket på den minste ting - At sønnen min lekte i sandkassen, fordi det kunne være kattebæsj der, kom en gang gående inn på terrassen min og banket på terrassedøren mens min da 1 år gamle sønn lå og sov i vogn på terrassen (bodde på bakkeplan) for å klage på sykkelvognen vår som hadde stått ved sykkelstativet «heeeele sommeren». Den var kjøpt inn onsdag for 5 dager siden. 
Og klaget på at min sønn en gang kastet tre småsteiner fra restene av at det var gruset om vinteren i vannspeilet som var *checks notes* fylt med stein, fordi det ikke er lov å kaste noe i vannspeilet 😏

Etter to år med pirking solgte jeg leiligheten og kjøpte jeg meg hus i stedet, og har verdens flotteste naboer. 

Anonymkode: 88d16...a47

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne ikke gitt mer blaffen.

Anonymkode: 38c46...dcb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg røyker på verandaen. Ett sted må jeg få lov til å skade meg selv i mitt eget hjem, som jeg beskytter mot illeluktende røyklukt frem til vi en dag selger.

Anonymkode: 8bf8b...91a

Du kan plage deg selv i et område hvor det ikke er andre mennesker som sjeneres av røyken og stanken.

Anonymkode: cbb01...8c8

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nysgjerrig på hvor mye naboene dine røyker? Om det ligger tykt i luften? 

Greien er jo at det er umulig å ha en "fornuftig" diskusjon når det kommer slike påstander. 

Anonymkode: 2ade8...622

Ikke-røyker med røykende samboer. Han røyker ute på terrassen, og jeg opplever ikke at luften blir tett av røyk eller at det trekker inn i huset. Jeg kjenner at han har røykt like etter at han kommer inn, men hverken huset eller han stinker røyk (det lukter overhode ikke røyk inne) og om jeg går ut like etterpå så kan jeg ikke kjenne røyklukt. Man skal røyke mye og tett for at lufta ute blir stinn av røyk ut over de minuttene man røyker altså. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker: skikkelig irritasjonsmoment, men ikke noe man får gjort noe med hvis det ikke står eksplisitt i vedtektene at det er forbudt. 

Anonymkode: 23800...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vedkommende ødelegger utearealet til andre beboere.Er det virkelig lov til å røyke å plage andre på den måten? 

Anonymkode: ba5dc...114

Ja, det er lov. Forurensningen for naboer er så lav - vesentlig lavere enn evt. biltrafikk som måtte finnes i nærheten - at dette ikke er noe man kan klage på med loven i hånd. Er man så allergisk at man ikke tåler dette, er man nok henvist til å finne seg bolig langt fra andre - og langt fra nærmeste vei, samt langt fra alt som skaper pollen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Noen har helseplager som gjør at de IKKE skal utsettes for passiv røyking. Ene barnet mitt og jeg er blant den gruppen. Heldigvis har mannen min og jeg godt nok betalt jobb til at vi kan kjøpe enebolig slik at barnet mitt kan leke ute på verandaen når han ønsker det🙄

Jeg mener alle barn burde ha lov til å leke i og utenfor eget hjem uten å bli utsatt for passiv røyking.

Anonymkode: a979a...f86

Tja. De helseskadelige stoffene som kommer fra biler og i særdeleshet fra vedfyring, er mye farligere. Man får velge sine kamper. Velger man noe som er mindre farlig enn det som er virkelig farlig, har man også tatt et valg, om enn iblant et irrasjonelt valg. Fyrer dere med ved inne? Eller fyrer naboene deres med ved?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (9 timer siden):

Men du forgifter andre ved at de må puste inn giftgassene dine.

Igjen: fyrer du med ved? eller fyrer naboene dine med ved? Det er mye farligere for deg enn naboens røyking på verandaen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Egoistiske jævler. Burde ikke få lov til å bo blant folk. Det stinker ikke ute, men inne i naboleilighetene. Veldig lite hyggelig å sitte i stanken til andre folk! Jeg har rett på et godt inneklima i mitt eget hjem. 

Anonymkode: 9fa70...d11

Kjøp enebolig. Sånn er det å bo tett på andre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røyking er lavmål. Ferdig prata.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (5 timer siden):

Bor heldigvis i enebolig vi da, så merker ikke så godt til røykende naboer . Men den vedfyringa... 

Du har nok helt rett i at type ved og måten man fyrer på har mye å si. Det var faktisk ikke så verst tidligere i vinter, men nå virker det som det fyres med våt ved, eller hva som helst annet 😓

I flere land vi liker å sammenligne oss med forbyr de vedfyring mer og mer. Vedfyring er i ferd med å totalforbys i mange regioner i England, f.eks. Samme hvor "rentbrennende" ovner som brukes - det viser seg at røyken fra ovnene er ekstremt skadelig uansett, og mye mer enn både trafikken og de gamle oljeovnene. Kun i Norge er dette ikke en offentlig problemstilling ennå - sannsynligvis fordi vi er et land fullt av trær, og det er større tradisjon for vedbrenning enn i mange andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge de ikke fins regler om at røyking ikke skal foregå på en veranda, så har de loven på sin side. De har kjøpt leiligheten og gjør faktisk ikke noe ulovlig. Det er slik det er å bo i blokk. Om jeg kjøper meg en blokk leilihet og tar meg en blås på verandaen så er loven på min side, og ingen kan gjøre så mye med det. 

Du kan bli sint og sur,javel. Igjen,intet ulovlig å rapportere.

Anonymkode: 73d09...487

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Hva tenker dere om folk som røyker på verandaen når de bor i blokk.

Anonymkode: ba5dc...114

Verandaen er en del av boligen, så synes det er helt greit så lenge det er lovlig.

Anonymkode: d36c6...0dd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i blokk, og hadde en nabo under meg som røyket på balkongen. Jeg pleide å lukke min egen balkongdør når han satt der ute og røyket, for ellers drev røyken rett opp og inn i stuen hos meg. Er selv tidligere røyker så jeg plages ikke av det om jeg f.eks går forbi røykere ute eller står ved siden av en på bussholdeplassen osv. Men det er noe med den lukten som oppstår når røyk setter seg i ting og gjenstander, og gammel sur røyk blir hengende i lufta innendørs. Det er IKKE behagelig lukt.

Har aldri klaget på at han røyker da. Det er jo lov og jeg kan bare lukke min dør.

Det er mye verre med de som bor i blokken ved siden av her, som røyker på balkongen. Deres løsning på sigarettsneipene? Kast dem ut på plenen ved siden av blokka... Hele gressplenen nedenfor der de bor er pepret med sigarettsneiper! Forbannade griser. De kunne samlet dem f.eks i et tomt syltetøyglass med lokk, brukt det som askebeger på egen balkong. Natursvin.

Endret av Million
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Bromance said:

Hvis ingen røyker så blir det heller ingen å skylde på. 

Og hvis bare alle hadde vært som meg, så ville det vært fred i verden.
Sosialt regelsett og væremåte blir fremdeles bestemt inni hodet ditt.

Anonymkode: 8bf8b...91a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...