Gå til innhold

Endrer sexdriven for menn når de bikker 40 år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ebbeliten skrev (På 7.3.2024 den 20.07):

Det er da ikke spenning som driver sexlyst. 🤣

 

For noen så er det spenning og nyskjerrighet som driver det jo.

Selv mistet jeg mye av lysten på og interessen for sex jo eldre/mer erfaren jeg ble. 
Jo mer jeg kunne krysse av «bucket lista» innen sex, jo mindre giret ble jeg på sex.

Nå, etter ca 30 år som seksuelt aktiv er det ikke noe som er uprøvd. Det er ikke noe innen sex jeg er nyskjerrig på eller finner spennende. Nå er jeg litt likegyldig til sex.

Jeg syntes fortsatt sex er godt og kan tenne seksuelt, men «driven» er jo ikke der lenger. Skal mye til for at jeg gidder å ha sex rett og slett. Det havner lenger og lenger ned på prioriteringslisten jo mer sex jeg har hatt.

God sex er på ingen måte nok i seg selv til å opprettholde en høy lyst på sex. For noen av oss altså.

Anonymkode: e778d...7f4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er mann 51 og vært gift med samme kvinne i 25 år. Er like kåt på kona idag som for 25 år siden og har gjerne sex daglig med henne. Vi sover alltid nakne sammen, dusjer sammen, og holder lidenskapen høyt. 

Anonymkode: 79ccb...438

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja! Fra helt nede til rett opp, på minuttet!

Anonymkode: 36705...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 13.23):

Myten sier at menn er klare for sex anytime de får muligheten. Stemmer dette? Hvilken erfaring har dere med dette når det gjelder menn i 40-årene?

Anonymkode: f3126...5ff

Driven er like sterk, utvalget av flotte damer blir derimot dårligere. Det er ikke noen hemmelighet at det estetiske hos partneren har innvirkning på hvor godt den står. Er jeg med en ung og flott kvinne, står den fortsatt som et spett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker ingen forskjell på min mann, annet enn at han varer kortere enn han gjorde i 20-årene. 

Anonymkode: 419b0...683

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vel litt lengre pause mellom hver gang. Normalt vil jeg tro?. 🤷‍♂️😅 Men kona klager ikke.(til meg ihvertfall)😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hans Tore Lem skrev (5 timer siden):

Driven er like sterk, utvalget av flotte damer blir derimot dårligere. Det er ikke noen hemmelighet at det estetiske hos partneren har innvirkning på hvor godt den står. Er jeg med en ung og flott kvinne, står den fortsatt som et spett. 

Det har hendt at jeg misunner menn for å være en del mer visuelle enn mange av oss kvinner, meg inkludert, men innlegget ditt fikk meg til å ta bedre innover meg at det også er klare baksider ved å ha en veldig visuell tenning. For som du påpeker vil man jo ikke ha tilgang på unge flotte mennesker hele livet. Om det er nødvendig for å fungere optimalt vil det bli en utfordring med alderen. 

Ble plutselig veldig glad for min selvgående seksualitet, som bare fungerer med å skape tenning i meg jevnlig, uten behov for visuell "doping" for å fungere utmerket. Alt jeg trenger for å opprettholde dette er god sex jevnlig, og det kan man ha tilgang på hele livet, i motsetning til ung og flott. 

Forøvrig veldig interessant hvor ulikt vi mennesker fungerer seksuelt sett. 

Anonymkode: 798b1...6b0

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet burde heller være:

Endrer sexlysten for menn seg etter tenårene? :) 

Det er ingenting spesielt med å bli 40. Jeg er 40 og i eksepsjonelt god form og jeg er like viril som når jeg var 20. Har ikke merket noen endring.

Men, jeg merker selvsagt en endring fra når jeg var tenåring og frem til jeg debuterte seksuelt og var noenlunde seksuelt aktiv. Og takk Gud for det. Hadde vært slitsom å ha det slik resten av livet. 

Anonymkode: 5ee7c...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Spørsmålet burde heller være:

Endrer sexlysten for menn seg etter tenårene? :) 

Det er ingenting spesielt med å bli 40. Jeg er 40 og i eksepsjonelt god form og jeg er like viril som når jeg var 20. Har ikke merket noen endring.

Men, jeg merker selvsagt en endring fra når jeg var tenåring og frem til jeg debuterte seksuelt og var noenlunde seksuelt aktiv. Og takk Gud for det. Hadde vært slitsom å ha det slik resten av livet. 

Anonymkode: 5ee7c...c74

Da jeg var i tenårene kunne jeg runke til bildene av en Ellos-katalog.

Skal betraktelig mer til i dag.

Anonymkode: e778d...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg er 40 nå og merker det kanskje litt. Men det er vanskelig å skille mellom hva som er "drive" og endring i prioriteringer. 

Da jeg var 25 var jeg på 3-5 dater i uka, kunne ha sex med en jente på morgenen og en annen til lunsj. Våknet jeg til en sms klokka 03 natt til lørdag kledde jeg på meg og dro til hun som hadde sendt meldingen. Var også helt ukritisk til hvor jeg hadde sex, kunne fint stå opptil veggen i et portrom en tidlig kveld.

Nå har jeg en kjæreste og vi har myyye sex, ihvertfall sammenlignet med kompisene mine. Jeg har mer sex nå enn da jeg var 25. Også mer eksperimentell med leketøy, trekanter osv. 

Tror det koker ned til at man modnes litt og ikke orker de kjappe liggene lenger. Men selve driven er ganske lik. 

Anonymkode: 233cc...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det har hendt at jeg misunner menn for å være en del mer visuelle enn mange av oss kvinner, meg inkludert, men innlegget ditt fikk meg til å ta bedre innover meg at det også er klare baksider ved å ha en veldig visuell tenning. For som du påpeker vil man jo ikke ha tilgang på unge flotte mennesker hele livet. Om det er nødvendig for å fungere optimalt vil det bli en utfordring med alderen. 

Ble plutselig veldig glad for min selvgående seksualitet, som bare fungerer med å skape tenning i meg jevnlig, uten behov for visuell "doping" for å fungere utmerket. Alt jeg trenger for å opprettholde dette er god sex jevnlig, og det kan man ha tilgang på hele livet, i motsetning til ung og flott. 

Forøvrig veldig interessant hvor ulikt vi mennesker fungerer seksuelt sett. 

Anonymkode: 798b1...6b0

Dette kan være uhetero. Men jeg føler det er lettere for menn å være visuelle når kvinnekroppen er sexyere.

Har andre hetero kvinner det på samme måte? Eller er jeg ikke så hetero om jeg tenner på kvinner visuelt og ikke på menn? 

Anonymkode: 1d871...096

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 19.59):

Om du ikke er slik selv vil du neppe oppleve det om du blir 350 år med tilsvarende erfaring heller. Man er skrudd sammen seksuelt sett som man er, og endrer seg i liten grad grunnleggende. 

Nå er du jo litt inne på det da, med at ræva sex ikke gjentas, men god sex gjentas, og for oss som er det jeg personlig kaller nytelsesjunkier er det nøyaktig hva som opprettholder seksuell interesse og tenning. Det trenger ikke være ny person eller noe nytt, bare det er deilig og tilfredsstillende. 

For meg er sex som å spise min favoritt sjokolade. Jeg har ikke lyst på sjokolade hele tiden, men suget kommer jevnt og trutt uten behov for noe oppmuntring eller innsats, og det at den er god er hele motivasjonen jeg trenger. Ikke går jeg lei heller. År etter år er det like deilig, og like tilfredsstillende. Jeg trenger ikke bytte merke for at det skal være slik. 

Heldigvis har jeg tilsvarende partner også. Det betyr ikke at vi gjør det samme hele tiden, og at å prøve noe nytt ikke er spennende, men begges seksuelle behov er temmelig selvgående, og interesse for å ha sex med hverandre daler ikke, men opprettholdes helt fint kun på at sex er deilig og tilfredsstillende. 

Ikke deilig og tilfredsstillende sex har derimot medført at min interesse for en person forsvant temmelig umiddelbart. Da jeg var singel klarte jeg ikke opprettholde tenning på noen om sex ikke var deilig og tilfredsstillende. Ikke engang om jeg ønsket å gi det tid og forsøk på å bli bedre, fordi mannen ellers var spennende, flott, perfekt for meg., og det sikkert var bedre potensiale. Min tenning og lyst henger (eller faller) på en forventning om nytelse og tilfredsstillelse. Ingen partner blir derfor kjedelig for meg om det er tilstede, og mim tenning opprettholdes på det, mens den forsvinner temmelig umiddelbart dersom dette ikke er tilstede, og kan ikke trigges av at noe er ganske nytt og spennende. Testet såvidt, og ikke "min type sjokolade, som hekter og frister", vipps var tenning blåst. 

En veldig selvgående og enkel tenning å ha altså, temmelig selvgående og spenning ikke nødvendig, men til stort hinder for å kunne gi en relasjon en sjanse til å utvikle seg bedre.  Står heldigvis ikke i motsetning til å være nysgjerrig på å utforske nytelse videre med partner jeg nyter sammen med, så betyr ikke at vi gjør det samme hele tiden. Begge to er nysgjerrige og utforskende på hverandres nytelse. Men det er nytelse og tilfredsstillelse som opprettholder interessen, ingenting annet. Har vi ekstra god sex en dag reagerer kroppen min med å bli helt ekstatisk og kåt hele tiden. Har vi litt laber sex en gang er det som kroppen blir litt misfornøyd, og lite innstilt på sex igjen Jeg må gi det litt mental innsats gjerne, for å komme over kneika, få en bedre opplevelse,  og tenning blir da selvgående igjen. (Noe jeg er villig til ovenfor langvarig partner, som jeg vet kan gi meg deilig sex, men ikke klarte å motivere meg for ved ny partner. )

Jeg synes nytelsesjunkie er en veldig god beskrivelse av denne typen tenning. Det er nytelse og tilfredsstillelse jeg er avhengig av, ikke spenning. Veldig ok også å ha partner som fungerer på samme måte. (Er vel alltid greit å passe sammen.)

Anonymkode: 798b1...6b0

Akkurat sånn er det for meg og min kone også og derfor er tenningen like tilstede nå som den var i starten av forholdet. Spenning og nye nytt er morsomt det, men ikke nødvendig for å oppnå tenning. Der er nytelse den største faktoren. Etter flere åra sammen har vi lært oss å kjenne hverandre så godt at sexen bare har blitt bedre med årene og derfor er også tenningen fullt tilstede. Sexen vi har nå er bedre enn hva jeg har oppnådd i tidligere forhold og hva der var i starten av forholdet, selv om det var bra også. 

Anonymkode: 6ce02...a5e

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spesielt. Men siden vi fortsatt foretrekker de samme attraktive jentene er tilgangen på ønsket og tilfredstillende sex ennå lavere enn før. Så da roer man seg litt ned. Men man har fortsatt like lyst å knulle deilige attraktive jenter. 

Anonymkode: 8daa5...f2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 7.3.2024 den 20.13):

Jeg er i slutten av 40-årene. Partneren min har gått fra lite sex i småbarnsårene til full stopp nå. Så basert på mitt (svært begrensede) datasett så er det sånn at menn beholder lysten til (minst) 50, mens damer gradvis mister lysten etter 30-35.

Nå har jeg vært i samme forhold veldig lenge. Hvordan jeg ville holde ut med en 25-åring som fremdeles hadde seksualiteten i behold vet jeg naturlig nok ikke. Kanskje er det bare en midtlivskrise hvor jeg drømmer om det å ha et aktivt sex-liv.

Anonymkode: 6e185...9b8

Ift min erfaring stemmer ikke noe av dette. 😄

Min mann er 53, og kan gjerne ha sex hver dag. Jeg er 50 og har mer lyst nå enn da jeg var 30-35 og midt oppi småbarnslivet. Faktisk har jeg mer lyst nå enn FØR jeg fikk barn også. Har vært gift med samme mann i 21 år, og sexlivet er bedre enn noen sinne. ;)

Anonymkode: 42bf6...f83

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 45 og merker ikke særlig forskjell i drive. Skulle gjerne hatt sex hver dag, men hun jeg er med er ikke fullt så gira så det blir stort sett 3-4 ganger i uka. Egentlig for lite for min del.

Anonymkode: a0d57...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer ikke noe spesielt ved 40, nei. Men det er en jevn nedgang i testosteronnivåene hos den jevne mann med alderen.

Det vil gi seg utslag første og fremst i lysten, ønsket om å ha sex. Også energien vil bli lavere. Men evnen kan fortsatt være bra, og utholdenheten kan være endog være bedre enn i ungdommen.

Så det er fordeler og ulemper

testosterone-declines-with-age-graph.png

Anonymkode: 72d6c...df2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 14.31):

For noen så er det spenning og nyskjerrighet som driver det jo.

Selv mistet jeg mye av lysten på og interessen for sex jo eldre/mer erfaren jeg ble. 
Jo mer jeg kunne krysse av «bucket lista» innen sex, jo mindre giret ble jeg på sex.

Nå, etter ca 30 år som seksuelt aktiv er det ikke noe som er uprøvd. Det er ikke noe innen sex jeg er nyskjerrig på eller finner spennende. Nå er jeg litt likegyldig til sex.

Jeg syntes fortsatt sex er godt og kan tenne seksuelt, men «driven» er jo ikke der lenger. Skal mye til for at jeg gidder å ha sex rett og slett. Det havner lenger og lenger ned på prioriteringslisten jo mer sex jeg har hatt.

God sex er på ingen måte nok i seg selv til å opprettholde en høy lyst på sex. For noen av oss altså.

Anonymkode: e778d...7f4

Litt enig her, når man var ganske uerfaren så hadde man lyst til å prøve ut ting og kunne få lyst bare av det:) Når man blir eldre og har møtt endel menn( eller hatt samme partner i mange år) testet ut masse og kanskje har skaffet seg familie slik at man er sliten og stresset så føles det annerledes.

Anonymkode: f8369...171

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det skjer ikke noe spesielt ved 40, nei. Men det er en jevn nedgang i testosteronnivåene hos den jevne mann med alderen.

Det vil gi seg utslag første og fremst i lysten, ønsket om å ha sex. Også energien vil bli lavere. Men evnen kan fortsatt være bra, og utholdenheten kan være endog være bedre enn i ungdommen.

Så det er fordeler og ulemper

testosterone-declines-with-age-graph.png

Anonymkode: 72d6c...df2

Få protester fra kvinner om at menn oftest fungerer fin fint i 40- årene også, men likevel snålt å leve med menn som påstår at absolutt ingenting har endret seg med årene, når man som partner lever med at det er endringer. 

Helt naturlige endringer, og de utgjør ofte ikke et problem, medfører kun at man som kvinne gjerne ikke kan forvente like umiddelbar respons til enhver tid, og har som du påpeker også noen fordeler gjerne, men endringer er det. Det er snålt når det benektes kategorisk. 

Denne naturlige nedgangen i testosteron har selvfølgelig en konsekvens, siden testosteron er så vesentlig for menns seksualitet. 

Anonymkode: 798b1...6b0

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Få protester fra kvinner om at menn oftest fungerer fin fint i 40- årene også, men likevel snålt å leve med menn som påstår at absolutt ingenting har endret seg med årene, når man som partner lever med at det er endringer. 

Helt naturlige endringer, og de utgjør ofte ikke et problem, medfører kun at man som kvinne gjerne ikke kan forvente like umiddelbar respons til enhver tid, og har som du påpeker også noen fordeler gjerne, men endringer er det. Det er snålt når det benektes kategorisk. 

Denne naturlige nedgangen i testosteron har selvfølgelig en konsekvens, siden testosteron er så vesentlig for menns seksualitet. 

Anonymkode: 798b1...6b0

Nå er både menn og forholdene til deres kvinner svært ulike. Her behøver hun 100 ganger mer tid på å bli tent enn meg, og sånn har det alltid vært og sånn er og blir det. Så her er min overivrige og egentlig konstante lyst og min raske tenning et vedvarende "problem". Eller en ulikhet mellom oss som ikke er til å komme fra. Jeg er 51 og hun er 49. 

 Jeg skryter ikke av det, for det er den største utfordringen i vårt forhold og det hender det sliter litt på oss begge. 

 Du må gjerne argumentere utfra at mannen er den treige og seige til å tenne og ha lyst, men i mange forhold er det motsatt, langt opp i alder. 

Anonymkode: fb1fc...628

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har passert 40 med god margin. Jeg vil helst ha sex tre ganger i uken, men min kone ønsker bare en gang. Da blir det onani innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...