Gå til innhold

Er menn redd feminismen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Sannt. Å kunne være med hun han forelsker seg i også, om hun føler det samme. Mindre tabu er bra for alle. Det er bra å være fri til å ta egne valg. Ikke trenger vi gifte oss i det hele tatt heller. 

Anonymkode: cbfbd...7b4

Tabuene eksisterte for å beskytte kvinner. De er heldigvis borte! 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Så det hadde vært bedre hvis barna vokste i full familie og observerte hvordan far kjefter på eller denger mor, puler nabodama eller drikker hver helg?

Anonymkode: de6a5...1c6

Det er vanlig familieliv mener du ?  Lurer på hvor du bor ?  Jessheim/Råholt eller Indre Østfold ??

Anonymkode: 6fe21...d7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

T-AA skrev (3 minutter siden):

Tabuene eksisterte for å beskytte kvinner. De er heldigvis borte! 😁

Ikke enig, vi vil jo være fri vi også. Kvinner ble utsatt under tabu. Overgrep er ulovlig, selv om det står igjen en god del før det er et godt system rundt at det skjer og når det skjer. Men kvinner har sexlyst, så det er bra vi får være fri. Ikke bare for sex men kjærlighet også. Alt egentlig. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vanlig familieliv mener du ?  Lurer på hvor du bor ?  Jessheim/Råholt eller Indre Østfold ??

Anonymkode: 6fe21...d7d

Det var da voldsomt hvor generaliserende debatten ble🙄. Alle menn er selvsagt ikke overgripere, kvinnemishandlere og utro. Selv ikke de som bor i Ullensaker, Eidsvoll eller Indre Østfold…

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redd? Her er det vel flere svar. Noen er totalt uvitende og hater den bare eller prøver å si den er noe ensidig dårlig. Dette er vel grunnen for de fleste. De fleste som misliker feminisme sterkt er ikke skolert i feminisme. Og noen misliker den fordi en del kvinner sier at feminisme handler om likestilling for alle, mens menn registrerer at det grunnleggende sett er konsentrert rundt kvinners rettigheter. Dette siste er jo i stor grad sant. Samtidig virker det som om en del feminister faktisk bryr seg om menns utfordringer, og kanskje da særlig de siste årene.

Jeg sier jeg er feminist. Det er av gammel vane, men jeg vil nok holde på det videre også. Jeg er veldig opptatt av å ikke bli styrt og heller ikke ubevisst la meg styre av kjønnsnormer, og det har jeg vært siden ungdomsskolen, så det er og blir en del av meg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Gjør det. Du kan ta utgangspunkt i red/blackpill og incelisme. 

Nope, jeg skal ta utgangspunkt i likestilling, frihet og maskulin energi.

Anonymkode: 96907...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, jeg skjønner at de fleste er tøffe bak pc-skjermen, men undrer meg jo samtidig over om folk faktisk går rundt å tenker sånn om kvinner og våre rettigheter ellers også. Det må jo komme fra et sted?

Ts

Anonymkode: 9e1c6...5a2

Litt av problemet er at all kritikk av feminisme beskrives som «kvinnehat». Det legger ikke opp til en saklig diskusjon.

Hvis feminister og kvinner aksepterer at det er mulig å være kritisk til feminisme og samtidig være for likestilling og/eller likeverd og/eller like muligheter så tror jeg at man vil få mindre skyttergraver.

Anonymkode: e1373...4f8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et soleklart utgangspunkt så er jeg egentlig for likestilling. Det har vært en viktig kamp hvor feminismen har vært viktig og er det vel fortsatt på noen få arenaer. Det er også viktig at det ikke sklir tilbake. 

Men det jeg har problemer med er de feltene der jeg nå opplever at kvinner har mer rettigheter enn eller har det bedre enn menn. Da er det mer en kamp for å beholde særordninger som gir kvinner fordeler. Da er det ikke likestilling mer, og da faller det moralske grunnlaget bort. 
Det var med rette et ramaskrik på 1970-tallet da over 70 % av studentene på jussen var menn. Nå er det over 75% kvinner, men veldig stille om det. Det var ikke likestilt på 1970-tallet og er det heller ikke nå? 

En del feminister er som diplomøkonomer😂😂? De bruker begge en svært enkel modell til å forklare virkeligheten. «Alt» presses henholdsvis inn i modeller om hannkjønn og hunkjønn eller tilbud og etterspørsel. Det passer ofte ikke og analysene blir skikkelig virkelighetsfjerne og ubrukelige. De tilfører ingenting og opplyser sjeldent noe. Jeg er ikke så redd akkurat dette, men ignorerer det vel i ganske høy grad. Livet er for kort… 

Det er mye og mange som regner seg som feminister i dag, så dette vil selvfølgelig ikke treffe alle. 

Endret av A new man
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Litt av problemet er at all kritikk av feminisme beskrives som «kvinnehat». Det legger ikke opp til en saklig diskusjon.

Hvis feminister og kvinner aksepterer at det er mulig å være kritisk til feminisme og samtidig være for likestilling og/eller likeverd og/eller like muligheter så tror jeg at man vil få mindre skyttergraver.

Selvfølgelig kan man være kritisk til feminisme. Men som oftest er kritikken dum og sløv, og vitner om mangel på kunnskap om feltet, og da orker man ikke diskutere. Å sable ned feminisme er ikke en god invitasjon til debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om han viser at han er imot undertrykkning, ikke er sexist, unner alle et godt liv, men ikke på bekosntning av noen andre, så lytter jeg. Desverre er det en god del menn som sliter med empatien sin, ikke alle, men mange av dem tilfeldigvis de samme folka som kritiserer femensimen. Sier ikke at alle kvinner er empatiske heller, de kan også være sexist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis man er for likestilling og likeverd og mot feminisme så har man skjønt svært lite av hva feminisme er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Gratulerer 🏆

Men hvis du ikke er redd, hvorfor har du da så mye imot den? Evner du ikke å se at det er viktig? At kvinner som ikke ønsker det, skal slippe å stå på kjøkkenet? At menn også har et ansvar med barna? Osv.

Ts

Jeg er imot fordi den er en splittende og en satanisk ideologi. Kjøkken? Hallo jeg tror ikke du ser alvoret her, menn dør som fluer og det skal det bli slutt på, det skal bli slutt på feminisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de fleste menn som opplever suksess i det moderne samfunnet har ikke et problematisk forhold til feminismen og den "nye" mannsrollen. Men det finnes også en del gutter/menn som ikke har en plass eller finner en plass i den nye mannsrollen. Og for dem blir for eksempel feminismen et enkelt mål å rette misnøye og aggresjon mot.

Jeg mener dette er fullstendig feilslått da feminismen ikke er årsaken bak denne marginaliseringen. Vi har et samfunn som er mindre fysisk og mer intellektuell og følelsesstyrt. Relasjoner mellom mennesker og prosesser hvor vi mennesker ikke interagerer fysisk med omverdenen er gunstig for mange av oss menn. Jeg er for eksempel overlykkelig over å leve i et samfunn hvor jeg kan realisere meg selv uten å måtte passe inn i en "macho"-mannsideal, og hvor jeg kan oppleve å være nyttig for både samfunn og de rundt meg. 

Jeg kan se for meg at livet hadde vært ganske annerledes om jeg ikke mestret skolen, fikk tatt en relevant utdannelse som ga meg kunnskap og ferdigheter som er etterspurt og at kvinner ikke kjente seg eller meg igjen i mine visjoner om manns- og kvinneidealer. 

Jeg har for eksempel null interesse for en kvinne som ser seg selv i en husmorsrolle, eller som på andre måter lever etter gamle kjønnsroller. Dersom jeg vil ha noen til å stelle med hjemmet så ansetter jeg heller hushjelp. Jeg vil ha en likeverdig partner. En partner med eget karrieredriv og som har en identitet som ikke er knytt til kjønnsroller. Dette er enkelt for meg å finne, da dette er relativt moderne tanker. 

Avslutningsvis ønsker jeg å påpeke noe. Jeg mener ikke med dette innlegget at det ene er galt og det andre er rett. Dersom begge parter i f.eks et samlivsforhold ønsker det samme (herunder blant annet tradisjonelle kjønnsroller), så oppfordrer jeg det paret til å gjøre det som gjør dem begge lykkelige. Og jeg har ingen god løsning på lur for å håndtere den gruppen menn som føler seg marginalisert i det moderne samfunnet. Men jeg føler meg ganske sikker på at løsningen ikke er å demonisere dem. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bromance skrev (1 minutt siden):

Hvis man er for likestilling og likeverd og mot feminisme så har man skjønt svært lite av hva feminisme er.

Din variant av det kanskje? Men snakker du for alle? Er ikke det litt? Patriarkalsk?😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er imot fordi den er en splittende og en satanisk ideologi. Kjøkken? Hallo jeg tror ikke du ser alvoret her, menn dør som fluer og det skal det bli slutt på, det skal bli slutt på feminisme.

Er du sikker på at det ikke er andre grunner enn femensimen som gjør at menn dør som fluer? Fortell om dødsårsaken, så kan vi utforske det nærmere. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bromance
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor virker det som om kvinnehatet gryr og feminismen er det verste som har skjedd menneskeheten, i følge flere tråder her inne? Hva er det som gjør at feminismen er så skummel? Jeg føler ikke jeg får et godt nok bilde på hvorfor så mange menn (stort sett) føler dette på kroppen.

Selvsagt er feminismen skummel for de menn som syns det er greit å undertrykke kvinner. For resten av mannfolka så er det ikke noe problem med feminisme,  og noen av dem har heller ikke noe problem med å kalle seg for feminister selv.

Endret av Bromance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bromance
A new man skrev (3 minutter siden):

Din variant av det kanskje? Men snakker du for alle? Er ikke det litt? Patriarkalsk?😂😂

Jeg holder meg til definisjonen av feminisme,  ikke hva incels måtte mene hva feminisme er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bromance skrev (5 minutter siden):

Vel, feminisme er så mangt, de mest radikale feministene kan og bør man kritisere, for de går langt utenfor det som feminisme er definert som, og den gruppen er ikke liten. På flere punkter så er de imot likestilling, så for en mann som synes likestilling er viktig, så mener jeg også fe fortjener sterk kritikk 

Anonymkode: 91430...d98

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så det hadde vært bedre hvis barna vokste i full familie og observerte hvordan far kjefter på eller denger mor, puler nabodama eller drikker hver helg?

Anonymkode: de6a5...1c6

Det henger jo på at far kan oppføre seg litt bedre! Som en far og en som har ansvar for både barn og mor.

Eller mener du det er sånn det er å være mann? Kjefter på og mishandler mor? Puler naboer? Drikker hver helg?

Endret av Majott
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er det likestillingens skyld at menn dør som fluer? At menn, i følge deg, dør som fluer er selvsagt noe man må se på, men uten å vite noe mer enn den ene lille setningen du sier om det, blir det vanskelig. Feminismen blir det nok ikke slutt på, og du høres innmari bitter ut når du vrir deg på den måten.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...