knooters Skrevet 5. mars #261 Del Skrevet 5. mars 4 hours ago, KallePils said: Kjøp deg et leksikon. Eller finn ett på nett. Nå bare dummer du deg ut med uvitenheten din. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Third-wave_feminism Du trenger å lære deg å lese dine egne kilder. Den bekrefter jo bare det jeg sier... og ikke det du påstår den sier. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knooters Skrevet 5. mars #262 Del Skrevet 5. mars 2 hours ago, AnonymBruker said: Ikke redd for feminisme, men det gjør jo at det er mer arbeid å få damene tilbake i sin feminine essens når de prøver å være maskuline hele tiden. Anonymkode: 282dd...aeb De har gått fra å være maskuline til å være feminine. Før var de bare en stereotyp karikatur, formet av regler definert av menn. Nå kan de være den de ønsker å være - som er feminint som bare det Det er også poenget til feminismen, at man kan være feminin på egne premisser, og ikke på andres (f.eks. dine). 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #263 Del Skrevet 5. mars 1 hour ago, AnonymBruker said: Og hvor lenge har du selv vært gift? Anonymkode: de6a5...1c6 nesten 20 år. 1 hour ago, Helene1982 said: Det stemmer jo ikke. Jeg har ikke sett noen tall på at det er viktig for varigheten av et forhold at en oppleves feminin og den andre maskulin. Jeg er ikke helt sikker på hva du mener med maskulin og feminin? Er det utseende eller interesser og egenskaper du definerer som feminine og maskuline? Jeg er for at alle burde forlate et ekteskap som ikke fungerer i stedet for å bli, så at skilsmissetallene har gått opp, mener jeg er bra. Det er egenskaper / oppførsel / væremåte. Funker ikke i homoseksuelle forhold heller. Anonymkode: 282dd...aeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 5. mars #264 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): nesten 20 år. Det er egenskaper / oppførsel / væremåte. Funker ikke i homoseksuelle forhold heller. Anonymkode: 282dd...aeb Har fortsatt ikke sett noen tall på at påstanden din stemmer. Grunnen til at jeg ikke tror at den stemmer, er at de fleste mennesker er sammensatte, og har både feminine og maskuline egenskaper, utseende og væremåte. For eksempel kan en kvinne som liker å pynte seg med heler og kjole også like å ta på arbeidsklær og bygge en platting. Og en diger mann som jobber som brannmann, lese bok for datteren sin med prinsessestemme på kvelden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mars #265 Del Skrevet 5. mars 42 minutter siden, Helene1982 said: Har fortsatt ikke sett noen tall på at påstanden din stemmer. Grunnen til at jeg ikke tror at den stemmer, er at de fleste mennesker er sammensatte, og har både feminine og maskuline egenskaper, utseende og væremåte. For eksempel kan en kvinne som liker å pynte seg med heler og kjole også like å ta på arbeidsklær og bygge en platting. Og en diger mann som jobber som brannmann, lese bok for datteren sin med prinsessestemme på kvelden. Jeg driter i tallene, bruker bare hodet mitt. Du kan ikke forvente å få tall på dette. Det er bare et resonnement jeg har kommet til. Det er ingen som sier at "jeg var for maskulin og han var fortsatt maskulin" og motsatt, det er ikke engang noen undersøkelse som stiller de riktige spørsmålene. Det er heller "vi vokste fra hverandre". Anonymkode: 282dd...aeb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 5. mars #266 Del Skrevet 5. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg driter i tallene, bruker bare hodet mitt. Du kan ikke forvente å få tall på dette. Det er bare et resonnement jeg har kommet til. Det er ingen som sier at "jeg var for maskulin og han var fortsatt maskulin" og motsatt, det er ikke engang noen undersøkelse som stiller de riktige spørsmålene. Det er heller "vi vokste fra hverandre". Anonymkode: 282dd...aeb Jeg tror ikke resonnementet ditt stemmer. Jeg tror ikke mange slår opp fordi partneren ikke er maskulin eller feminin nok, da dette er trekk man vet før man går inn i forholdet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
remix2020 Skrevet 6. mars #267 Del Skrevet 6. mars Bromance skrev (23 timer siden): Ei som ser verdi i å stelle hus og hjem tar feil. Fordi det gir ingen verdi, hun får ikke inn noen penger til å forsørge seg selv med å gjøre disse aktivitetene. Hmm…. Man kan jo velge å snu litt på «problemstillingen» her. Det er vel samfunnet som ikke har satt noen pengeverdi på det å være hjemmeværende.🤔 Når vi først snakker om verdi, så måles ikke verdi kun i penger. Omsorg for barn og familie er også en verdi. Det er noe vi har «glemt» på veien… 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 6. mars #268 Del Skrevet 6. mars remix2020 skrev (1 minutt siden): Hmm…. Man kan jo velge å snu litt på «problemstillingen» her. Det er vel samfunnet som ikke har satt noen pengeverdi på det å være hjemmeværende.🤔 Når vi først snakker om verdi, så måles ikke verdi kun i penger. Omsorg for barn og familie er også en verdi. Det er noe vi har «glemt» på veien… Verdi måles i penger i den forstand at man trenger dem for å kunne forsørge seg selv. Det finnes såklart også verdier slik som du beskriver, men det skaffer ikke tak over hodet og mat på bordet. Så syns jeg også det er merkelig i slike diskusjoner at det alltid er snakk om at det er helt greit at kvinner "velger" å gå hjemme, men med en gang det antydes at heller menn kan gjøre det i stedet for, mens dama tjener pengene så var det visst ikke så interessant likevel. Det er en verdi i å ta vare på barn og familie, men som du sier så blir det ikke verdsatt økonomisk av samfunnet, og dermed er det like viktig for kvinner å kunne forsørge seg selv og familien som det det er for en mann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
remix2020 Skrevet 6. mars #269 Del Skrevet 6. mars Bromance skrev (1 minutt siden): Verdi måles i penger i den forstand at man trenger dem for å kunne forsørge seg selv. Det finnes såklart også verdier slik som du beskriver, men det skaffer ikke tak over hodet og mat på bordet. Så syns jeg også det er merkelig i slike diskusjoner at det alltid er snakk om at det er helt greit at kvinner "velger" å gå hjemme, men med en gang det antydes at heller menn kan gjøre det i stedet for, mens dama tjener pengene så var det visst ikke så interessant likevel. Det er en verdi i å ta vare på barn og familie, men som du sier så blir det ikke verdsatt økonomisk av samfunnet, og dermed er det like viktig for kvinner å kunne forsørge seg selv og familien som det det er for en mann. Nå brukte jeg det som et eksempel i en debatt om feminisme og hvordan kvinner som velger å være hjemmeværende blir karakterisert av andre feminister. Personlig mener jeg at samfunnet burde satt en verdi på den omsorgsjobben det faktisk er å ta vare på barn, familie, hus og hjem, uavhengig av om personen som gjør det er kvinne eller mann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 6. mars #270 Del Skrevet 6. mars remix2020 skrev (1 minutt siden): Personlig mener jeg at samfunnet burde satt en verdi på den omsorgsjobben det faktisk er å ta vare på barn, familie, hus og hjem, uavhengig av om personen som gjør det er kvinne eller mann. Det kan jeg forsåvidt være delvis enig med deg i, men det har ikke samfunnet råd til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 6. mars #271 Del Skrevet 6. mars remix2020 skrev (3 minutter siden): Nå brukte jeg det som et eksempel i en debatt om feminisme og hvordan kvinner som velger å være hjemmeværende blir karakterisert av andre feminister. Det er forskjell på om noen "velger" å være hjemme, eller om noen blir "tvunget" til å være hjemme. Kan du i det minste være enig i at det er en særdeles dum ide økonomisk å være hjemmeværende hvis man ikke har økonomiske avtaler / sikkerhetsnett fra den andre parten som sikrer fremtiden til den hjemmeværende med tanke på et evt brudd og pensjonsalder... ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
remix2020 Skrevet 6. mars #272 Del Skrevet 6. mars Bromance skrev (2 minutter siden): Det er forskjell på om noen "velger" å være hjemme, eller om noen blir "tvunget" til å være hjemme. Kan du i det minste være enig i at det er en særdeles dum ide økonomisk å være hjemmeværende hvis man ikke har økonomiske avtaler / sikkerhetsnett fra den andre parten som sikrer fremtiden til den hjemmeværende med tanke på et evt brudd og pensjonsalder... ? Ja hvis debatten dreier seg om fritt valg kontra tvang, så er vi enige. Det var ikke det denne tråden handlet om. Det handlet om menn og feminisme. Jeg forsøkte å nyansere dette med å gi et perspektiv på hvor snever feminismen har blitt ved å gi et bilde av at noen få har bestemt hva «ekte» feminisme er og at det også ekskluderer kvinner som har en litt annen definisjon på hva feminisme er. Jeg som middelaldrende mann velger å heie på alle kvinner. De som velger karriere og de som velger å være hjemme. Norske menn er blant verdens mest likestilte og er ikke redd for feminisme. Det de er lei av er de feminister som snakker ned mannen og nærmest ser på menn som verdiløse og ubetydelige. Hvorfor ikke se på kvinner og menn med lik verdi, men samtidig anerkjenne at vi biologisk ikke er like, at vi er ulike, har ulike oppgaver og at vi sammen er et godt team? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
remix2020 Skrevet 6. mars #273 Del Skrevet 6. mars Bromance skrev (19 minutter siden): Det kan jeg forsåvidt være delvis enig med deg i, men det har ikke samfunnet råd til. Samfunnet har råd til å lønne x antall barnehageansatte. Den statlige/kommunale støtten barnehagene får er øremerket bl.a. lønn. Så hvis Norge vil, har de råd. Det er ikke sånn at dersom alle i Norge hadde fått 350.000kr i året for å være hjemmeværende, så hadde flertallet tatt det valget, men noen hadde gjort det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #274 Del Skrevet 6. mars Bromance skrev (39 minutter siden): Kan du i det minste være enig i at det er en særdeles dum ide økonomisk å være hjemmeværende hvis man ikke har økonomiske avtaler / sikkerhetsnett fra den andre parten som sikrer fremtiden til den hjemmeværende med tanke på et evt brudd og pensjonsalder... ? Hvis en part velger å være hjemmeværende så virker det rimelig å få hjelp av en advokat til å lage en bindende avtale som grovt sett tilsvarer den juridiske og sosiale kontrakten som ekteskap tidligere pleide å ha. «Hvis du er hjemmeværende i minimum 20 år og uten annen innleid hjelp skjøtter barn og hus så er undertegner pliktig til å bidra til ditt underhold med X% av sin inntekt fram til en av dere dør, også om dere flytter fra hverandre». Anonymkode: e1373...4f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #275 Del Skrevet 6. mars det er kanskje litt kjedelig? det er jo viktig, men det å måtte stadfeste hele tiden at "oui kvinner er viktige, ja ja ja, ja" på repeat, liksom. samme med homofile. homofile er fantastiske, wohooooooooooo, fantaaastiiiskeeeee, rettigheter chop chop. vet ikke jeg, men folk generelt liker jo ikke å bli mast på. og de som trenger masingen driter jo i det. hehe. jaja. Anonymkode: fb752...aed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 6. mars #276 Del Skrevet 6. mars remix2020 skrev (33 minutter siden): Norske menn er blant verdens mest likestilte og er ikke redd for feminisme. Det de er lei av er de feminister som snakker ned mannen og nærmest ser på menn som verdiløse og ubetydelige. Hvorfor ikke se på kvinner og menn med lik verdi, men samtidig anerkjenne at vi biologisk ikke er like, at vi er ulike, har ulike oppgaver og at vi sammen er et godt team? Kanskje rett og slett "feminister" som snakker ned menn kun snakker ned de menn som tydelig prøver å sette begrensninger på kvinner fordi de mener at menn og kvinner ikke har lik verdi, men at menns verdi er høyere enn kvinners. Det er tross alt de mennene som utgjør et problem, ikke resten av mennene. Jeg er ikke enig med deg i at menn og kvinner har ulike oppgaver, bortsett fra det åpenbare som at kvinner føder barn og at menn er fysisk sterkere. Men er enig i at vi sammen er et godt team, hvis vi greier å fordele oppgaver på en bra måte. (Og det kan også være ved at mannen er hjemmeværende mens kona går på jobb). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bromance Skrevet 6. mars #277 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvis en part velger å være hjemmeværende så virker det rimelig å få hjelp av en advokat til å lage en bindende avtale som grovt sett tilsvarer den juridiske og sosiale kontrakten som ekteskap tidligere pleide å ha. «Hvis du er hjemmeværende i minimum 20 år og uten annen innleid hjelp skjøtter barn og hus så er undertegner pliktig til å bidra til ditt underhold med X% av sin inntekt fram til en av dere dør, også om dere flytter fra hverandre». Anonymkode: e1373...4f8 Hvis vi bytter ut de 20 årene med et forholdstall alt etter hvor lenge den ene har vært hjemmeværende før et brudd skjer, så er vi enige 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #278 Del Skrevet 6. mars AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 13.25): Hvorfor virker det som om kvinnehatet gryr og feminismen er det verste som har skjedd menneskeheten, i følge flere tråder her inne? Hva er det som gjør at feminismen er så skummel? Jeg føler ikke jeg får et godt nok bilde på hvorfor så mange menn (stort sett) føler dette på kroppen. Anonymkode: 9e1c6...5a2 Egentlig ikke. Feministene klarer fint å motsi seg selv. Anonymkode: 1782f...c0c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #279 Del Skrevet 6. mars Bromance skrev (2 minutter siden): Kanskje rett og slett "feminister" som snakker ned menn kun snakker ned de menn som tydelig prøver å sette begrensninger på kvinner fordi de mener at menn og kvinner ikke har lik verdi, men at menns verdi er høyere enn kvinners. Det er tross alt de mennene som utgjør et problem, ikke resten av mennene. Jeg er ikke enig med deg i at menn og kvinner har ulike oppgaver, bortsett fra det åpenbare som at kvinner føder barn og at menn er fysisk sterkere. Men er enig i at vi sammen er et godt team, hvis vi greier å fordele oppgaver på en bra måte. (Og det kan også være ved at mannen er hjemmeværende mens kona går på jobb). Man trenger stort sett bare å ha én hjemmeværende partner, og det er når unga er små, da er det mest naturlig at det er mor som er hjemmeværende, da hun bærer frem, føder og ammer dem. Har unga begynt på skolen bør det være det samme om det er mor eller far, men da er også behovet mindre. Tenker det forklarer hvorfor det ofte er kvinner som jobber deltid. Ellers må jo folk gjøre som de vil, men man kan ikke late som om kvinner og menn er like. Anonymkode: e5a89...9f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. mars #280 Del Skrevet 6. mars Bromance skrev (2 minutter siden): Hvis vi bytter ut de 20 årene med et forholdstall alt etter hvor lenge den ene har vært hjemmeværende før et brudd skjer, så er vi enige 🙂 Den kontrakten kan sikkert lages vilkårlig lang og kompleks med en rekke forbehold. Poenget er uansett at man formaliserer «byttehandelen» som ligger i at en part jobbet og bygger en karriere, mens den andre tar seg av barn og hus. Jeg synes at feminister ofte «feiler» litt ved at de implisitt sier at alt det som menn tradisjonelt har drevet med er bra, mens alt det som kvinner har drevet med er dårlig Det synes jeg er rart. Fra et biologisk ståsted så finnes det vel knapt noe viktigere enn å passe på at avkommet får de beste forutsetninger? Anonymkode: e1373...4f8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå