Gå til innhold

Ta med kjæreste til begravelsen til tante?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Daria skrev (4 minutter siden):

Blomster - krans eller bukett - er vanlig å bestille på forhånd og få levert direkte i kirken/kapellet. 

Ok, er det forventet at alle som deltar i begravelsen bestiller en slik på forhånd ? Jeg har ikke noe imot å gjøre det, jeg bare lurer på hva som er skikk og bruk så og si, i en sånn begravelse. Jeg regner med at hennes gjenlevende søsken kjøper inn felles krans kanskje? Og skal vi søskenbarna/tantebarna kjøpe en krans hver/en krans per familie/par?

Anonymkode: 3892b...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ok, er det forventet at alle som deltar i begravelsen bestiller en slik på forhånd ? Jeg har ikke noe imot å gjøre det, jeg bare lurer på hva som er skikk og bruk så og si, i en sånn begravelse. Jeg regner med at hennes gjenlevende søsken kjøper inn felles krans kanskje? Og skal vi søskenbarna/tantebarna kjøpe en krans hver/en krans per familie/par?

Anonymkode: 3892b...977

Snakk med de andre tantebarna og spør om dere skal kjøpe sammen eller om de ønsker å ha hver sin. Hvis dere er mange kan det være naturlig at dere deler dere. Jeg har opplevd at noen kjøper egen krans (men det kan være litt dyrt) og at noen spleiser, f.eks. at tre nevøer gikk sammen om en stor krans til sin tante.

Anonymkode: a08f4...365

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.3.2024 den 11.31):

Nylig døde en gammel tante, en hyggelig og raus dame som ble 85 år. Vi hadde ikke så mye kontakt, spesielt ikke etter at min egen mor (hennes lillesøster) døde for tre år siden. Men hun var en veldig snill dame, og var alltid koselig å snakke med henne de gangene vi hadde kontakt.

Hun bodde ca. 3 timer unna, og der vil også begravelsen finne sted. Hun hadde ikke barn, så er en kusine som som hadde mest kontakt med, som arrangerer begravelsen.

Jeg er den eneste av søskenbarna som har en kjæreste som ikke møtte denne tanta, og jeg lurer derfor på om det vil være rart, upassende, om han blir med meg i begravelsen?

Anonymkode: 3892b...977

Helt greit det, ikke upassende i det hele tatt 

Anonymkode: 3941d...794

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.3.2024 den 23.01):

Ok, er det forventet at alle som deltar i begravelsen bestiller en slik på forhånd ? Jeg har ikke noe imot å gjøre det, jeg bare lurer på hva som er skikk og bruk så og si, i en sånn begravelse. Jeg regner med at hennes gjenlevende søsken kjøper inn felles krans kanskje? Og skal vi søskenbarna/tantebarna kjøpe en krans hver/en krans per familie/par?

Anonymkode: 3892b...977

Det er vel vanlig at nærmeste familie gjør det, kanskje tidligere arbeidsgiver, foreninger avdøde var aktiv i og lignende, men ikke nødvendigvis alle som deltar. 

Her har vi søskenbarna gått sammen om en krans når onkler/tanter har gått bort. Vanligvis har en av oss lest teksten på sløyfa i kirka. Typ "En siste hilsen fra - navn X, X, x og X". 

Anonymkode: e4380...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/4/2024 at 11:01 PM, AnonymBruker said:

Ok, er det forventet at alle som deltar i begravelsen bestiller en slik på forhånd ? Jeg har ikke noe imot å gjøre det, jeg bare lurer på hva som er skikk og bruk så og si, i en sånn begravelse. Jeg regner med at hennes gjenlevende søsken kjøper inn felles krans kanskje? Og skal vi søskenbarna/tantebarna kjøpe en krans hver/en krans per familie/par?

Anonymkode: 3892b...977

Jeg hadde enten gitt sammen med mine foreldre eller søskenbarn.

Anonymkode: e6bae...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...