Gå til innhold

Ta med kjæreste til begravelsen til tante?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nylig døde en gammel tante, en hyggelig og raus dame som ble 85 år. Vi hadde ikke så mye kontakt, spesielt ikke etter at min egen mor (hennes lillesøster) døde for tre år siden. Men hun var en veldig snill dame, og var alltid koselig å snakke med henne de gangene vi hadde kontakt.

Hun bodde ca. 3 timer unna, og der vil også begravelsen finne sted. Hun hadde ikke barn, så er en kusine som som hadde mest kontakt med, som arrangerer begravelsen.

Jeg er den eneste av søskenbarna som har en kjæreste som ikke møtte denne tanta, og jeg lurer derfor på om det vil være rart, upassende, om han blir med meg i begravelsen?

Anonymkode: 3892b...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt innafor det og så får han møte slekta også, selv om det er under triste omstendigheter

Anonymkode: b462d...7cc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt innafor det og så får han møte slekta også, selv om det er under triste omstendigheter

Anonymkode: b462d...7cc

Ok, men jeg vil helst ikke ta noe av oppmerksomheten bort fra tante og hennes begravelse. Tror du det kan oppfattes som om jeg prøver på det, om kjæresten blir med? Vi har vært sammen i snart fire år, så er et seriøst forhold. Han har møtt en av onklene og tantene allerede, samt to av søskenbarna som skal i begravelsen.

Anonymkode: 3892b...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok, men jeg vil helst ikke ta noe av oppmerksomheten bort fra tante og hennes begravelse. Tror du det kan oppfattes som om jeg prøver på det, om kjæresten blir med? Vi har vært sammen i snart fire år, så er et seriøst forhold. Han har møtt en av onklene og tantene allerede, samt to av søskenbarna som skal i begravelsen.

Anonymkode: 3892b...977

4 år er lenge som kjærester og det er da like naturlig at han er med, som de andre kjærestene i familien din.

Stress ned. Det er ikke du og kjæresten som er hovedpersonene i begravelsen.

Ingen tenker over hvem som er der av "utenforstående".

 

Anonymkode: b462d...7cc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh nei. Bare ta med kjæresten. Jeg tok med min kjæreste til min farmor sin begravelse. Vi hadde nettopp møttes. Han ville vise sin støtte til meg. Var ikke et stort sorg for meg siden vi ikke hadde den beste kontakten. Men er glad for at han viste den siden av seg selv. Fortsatt sammen. 22 år etter. 

Anonymkode: e6850...1a7

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

4 år er lenge som kjærester og det er da like naturlig at han er med, som de andre kjærestene i familien din.

Stress ned. Det er ikke du og kjæresten som er hovedpersonene i begravelsen.

Ingen tenker over hvem som er der av "utenforstående".

 

Anonymkode: b462d...7cc

Men han er den eneste som ikke møtte henne mens hun var i live. Blir det ikke da litt rart om han blir med?

Anonymkode: 3892b...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eh nei. Bare ta med kjæresten. Jeg tok med min kjæreste til min farmor sin begravelse. Vi hadde nettopp møttes. Han ville vise sin støtte til meg. Var ikke et stort sorg for meg siden vi ikke hadde den beste kontakten. Men er glad for at han viste den siden av seg selv. Fortsatt sammen. 22 år etter. 

Anonymkode: e6850...1a7

Og han hadde ikke møtt farmoren din? Var det noen som reagerte negativt på det? Fint av han å bli med for å støtte deg. :hjerte:

Anonymkode: 3892b...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, men jeg vil helst ikke ta noe av oppmerksomheten bort fra tante og hennes begravelse. Tror du det kan oppfattes som om jeg prøver på det, om kjæresten blir med?

Folk opplever jo helt irrasjonelle ting støtt og stadig så ja. Dog hadde jeg ikke hatt et problem så lenge dere er oppegående mennesker som ikke lager et nummer ut av kjæresten møter slekta eller du vet det blir det samme vise versa.

Anonymkode: a0526...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Folk opplever jo helt irrasjonelle ting støtt og stadig så ja. Dog hadde jeg ikke hatt et problem så lenge dere er oppegående mennesker som ikke lager et nummer ut av kjæresten møter slekta eller du vet det blir det samme vise versa.

Anonymkode: a0526...644

Ja, man vet aldri. Men jeg har absolutt ikke tenkt å gjøre noe nummer ut av det. Om han blir med, så vil vi selvsagt være respektfulle og lavmælte.

Anonymkode: 3892b...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men han er den eneste som ikke møtte henne mens hun var i live. Blir det ikke da litt rart om han blir med?

Anonymkode: 3892b...977

Nei, slutt å overdramatisere 

Anonymkode: b462d...7cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nylig døde en gammel tante, en hyggelig og raus dame som ble 85 år. Vi hadde ikke så mye kontakt, spesielt ikke etter at min egen mor (hennes lillesøster) døde for tre år siden. Men hun var en veldig snill dame, og var alltid koselig å snakke med henne de gangene vi hadde kontakt.

Hun bodde ca. 3 timer unna, og der vil også begravelsen finne sted. Hun hadde ikke barn, så er en kusine som som hadde mest kontakt med, som arrangerer begravelsen.

Jeg er den eneste av søskenbarna som har en kjæreste som ikke møtte denne tanta, og jeg lurer derfor på om det vil være rart, upassende, om han blir med meg i begravelsen?

(Skrev denne opprinnelig i "Vi som sørger" men tenkte etterpå at det nok er flere som kan svare her. Moderator kan evt. slå de sammen/slette den ene om ønskelig).

Anonymkode: a8091...325

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig helt greit.

Jeg hadde søskenbarn som tok med seg kjærester jeg ikke hadde møtt i mors begravelse. Satt bare pris på alle som prioriterte å bruke denne siste stunden "med" henne. 

Anonymkode: f780d...e31

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har vært sammen lenge og det er en "vanlig" begravelse hvor avdøde var gammel - jeg tenker at dette er helt uproblematisk. Jeg møtte min kusines kjæreste første gang mormors begravelse og syntes det var helt naturlig at han var der. Om han rakk å treffe mormor eller ikke aner jeg ikke, men det er uansett ikke uvanlig å stille i en begravelse vel så mye på grunn av forholdet til en eller flere av de pårørende som fordi man hadde et nært og personlig forhold til avdøde.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min bok er begravelser først og fremst for de som er igjen, så jeg finner det overhodet ikke upassende at din kjæreste blir med. Hvis han i tillegg ønsker det er han en svært empatisk mann som skal få pluss i boken fra meg

Anonymkode: 2145c...d95

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at han er der for å støtte deg. Da gjør det ikke noe at han ikke har truffet tanten din

Anonymkode: c842b...eaa

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart han kan bli med som støtte for deg. 

Anonymkode: 47544...2d2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selvsagt tar du ham med om du ønsker det. Skjønner ikke at det er noe å lure på en gang jeg.

Anonymkode: e6bae...38d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To like tråder slått sammen. 

Christina82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill alle sammen. Det blir til at vi drar.

Og, siden jeg er så lite kjent med hva som er vanlig i begravelser: Er det vanlig, foreventet, at vi kjøper en krans som skal ligge i kirkerommet ved kista? Eller skal vi ikke kjøpe blomster? Kjøpe noe annet?

Anonymkode: 3892b...977

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomster - krans eller bukett - er vanlig å bestille på forhånd og få levert direkte i kirken/kapellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...