Gå til innhold

Hvordan er dette med alkohol i prøveperioden, kan man drikke mellom mens og eggløsning eller påvirker det egget?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men kvaliteten på svømmerne kan vel ikke påvises? Annet enn at det er lavt antall og at de er litt "trege"? Jeg forstår ikke helt at ikke mannen er like motivert til å motvirke at man får barn med kognitive utviklingsproblemer. 

TS

Anonymkode: 66dae...f7f

Lavt antall og treige sædceller er jo nettopp en indikator på dårlig sædkvalitet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sofakona skrev (1 minutt siden):

Når du sier at mannen din ikke bryr seg om barnet vil få problemer..og dere ikke er gravid en gang..da stresser du. Ta folat piller og ha sex rundt eggløsning. Det er det eneste dere må tenke på 

Hvor lenge har dere prøvd?

Jeg vet ikke om det er du som bestemmer om jeg er stresset. :P Mitt stressnivå kjenner jeg vel best selv. Jeg er opptatt av at barnet ikke skal få noen skader, fordi vi allerede har noen risikomomenter, da er det bedre å ta forholdsregler enn å leve i 18 år og tenke "skulle bare ikke ...". Tenker jeg, uten at det stresser meg. 

Vi har ikke startet prøvingen enda, da noen andre ting må på plass først. Det er ikke hjelp i å tenke på disse tingene etter man er befruktet da er skaden allerede skjedd, så når jeg spør som jeg gjør så er det naturligvis fordi vi ikke har begynt enda. 

TS

Anonymkode: 66dae...f7f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (1 minutt siden):

Lavt antall og treige sædceller er jo nettopp en indikator på dårlig sædkvalitet!

Betyr det at svømmerne er av dårlig kvalitet, hvis de greier å befrukte egget, eller bare at det er mye mindre sjanse for å befrukte egget? 

Og om det er høyt antall og raske så kan vel sædcellene likevel være skadet i produksjonen? 

Eller er det slik at de sædcellene som finnes når det er lavt antall og treigt har større sjanser for skade på foster selv ved befruktning? 

Anonymkode: 66dae...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke om det er du som bestemmer om jeg er stresset. :P Mitt stressnivå kjenner jeg vel best selv. Jeg er opptatt av at barnet ikke skal få noen skader, fordi vi allerede har noen risikomomenter, da er det bedre å ta forholdsregler enn å leve i 18 år og tenke "skulle bare ikke ...". Tenker jeg, uten at det stresser meg. 

Vi har ikke startet prøvingen enda, da noen andre ting må på plass først. Det er ikke hjelp i å tenke på disse tingene etter man er befruktet da er skaden allerede skjedd, så når jeg spør som jeg gjør så er det naturligvis fordi vi ikke har begynt enda. 

TS

Anonymkode: 66dae...f7f

Om du er så redd sp snakk med lege du ..husk at selv om dere begge lever kjempe sundt..kan dere forsatt få baby med downs etc... Det at han snuser og drikker litt vil ikke skade babyen. Og hva om dere prøver i 3 år...skal han da kutte ut alt du tror er farlig...mar,drikke, stråling etc...

Lev livet,ta vitaminer og eventuelt snakk med legen din om hva du er bekymret over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette er bare tull. Alkohol er selvsagt aldri bra for kroppen, men skader ikke egget.

Anonymkode: ca1f7...736

Alkohol kan skade fosteret og det kan minske sjansen for å for å bli gravid, så du gambler ikke med alkohol hvis du planlegger å bli gravid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Betyr det at svømmerne er av dårlig kvalitet, hvis de greier å befrukte egget, eller bare at det er mye mindre sjanse for å befrukte egget? 

Og om det er høyt antall og raske så kan vel sædcellene likevel være skadet i produksjonen? 

Eller er det slik at de sædcellene som finnes når det er lavt antall og treigt har større sjanser for skade på foster selv ved befruktning? 

Anonymkode: 66dae...f7f

Alt som har å si for dette..( feil med baby) har med dna å gjøre.. ikke sædcelle som er skadd.

Du kan også ha dna i egg som gjør at babyen blir ",syk" 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sofakona skrev (Akkurat nå):

Om du er så redd sp snakk med lege du ..husk at selv om dere begge lever kjempe sundt..kan dere forsatt få baby med downs etc... Det at han snuser og drikker litt vil ikke skade babyen. Og hva om dere prøver i 3 år...skal han da kutte ut alt du tror er farlig...mar,drikke, stråling etc...

Lev livet,ta vitaminer og eventuelt snakk med legen din om hva du er bekymret over

Ja, og hvis vi begge lever kjempesunt vet vi at det var ikke fordi vi ikke "gadd" å gjøre noen grep. Om vi prøver i 3 år får vi ta det da. Sånn "tenk om"-tanker høres i alle fall ut som stressende, så det har jeg ikke tenkt å fokusere på. Jeg fokuserer heller på her og nå. 

Legen min er veldig chill, livet blir som det blir type så han ville sagt "ta deg en tur til Amsterdam, lev livet, folk har blitt gravid som narkoman!". 

TS

Anonymkode: 66dae...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (10 minutter siden):

Ærlig tror jeg dette stresset og tanke gangen du har er mer skadelig for prøve perioder en litt alkohol 

Nei... Så mye som du er inne på dette forumet burde du vite at å komme med slike kommentarer om stress er bare fjas... 

Planlegging og forhåndsregler, planlegging er ikke skadelig. Det vil med all sannsynlighet redusere det stresset du bekymrer deg for. 

Alkohol er mye mer skadelig. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men kvaliteten på svømmerne kan vel ikke påvises? Annet enn at det er lavt antall og at de er litt "trege"? Jeg forstår ikke helt at ikke mannen er like motivert til å motvirke at man får barn med kognitive utviklingsproblemer. 

TS

Anonymkode: 66dae...f7f

Litt "trege" svømmere er mer enn nok til at det å oppnå graviditet kan være vanskelig. 

Er mye mer enn egg + sperm som skal klaffe for å oppnå graviditet i utgangspunktet og hvis svømmerne da er litt treg i tillegg.. Vel da kan man møte på vanskeligheter. 

Anonymkode: c5ba7...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (2 minutter siden):

Alt som har å si for dette..( feil med baby) har med dna å gjøre.. ikke sædcelle som er skadd.

Du kan også ha dna i egg som gjør at babyen blir ",syk" 

 

En skadet spermcelle kan gjøre at det ikke blir noe barn i det hele.. 

Sett du er mest opptatt av folks syklus og stabilitet, men du pleier komme med nokså gode råd - men i dag er du på bærtur... 

Anonymkode: c5ba7...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (1 minutt siden):

Alt som har å si for dette..( feil med baby) har med dna å gjøre.. ikke sædcelle som er skadd.

Du kan også ha dna i egg som gjør at babyen blir ",syk" 

 

Hvor tror du DNA kommer fra? Sædcellens DNA kan skades av røyk, snus og alkohol. 

TS

Anonymkode: 66dae...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei... Så mye som du er inne på dette forumet burde du vite at å komme med slike kommentarer om stress er bare fjas... 

Planlegging og forhåndsregler, planlegging er ikke skadelig. Det vil med all sannsynlighet redusere det stresset du bekymrer deg for. 

Alkohol er mye mer skadelig. 

Litt "trege" svømmere er mer enn nok til at det å oppnå graviditet kan være vanskelig. 

Er mye mer enn egg + sperm som skal klaffe for å oppnå graviditet i utgangspunktet og hvis svømmerne da er litt treg i tillegg.. Vel da kan man møte på vanskeligheter. 

Anonymkode: c5ba7...559

Ja, jeg skjønner med tanke på å bli befruktet. Men vi har som sagt ikke prøvd enda. Men jeg tenker på om man blir befruktet at sædcelle-dna vil være skadet og man kan få et skadet barn. Om det gir mening. 

TS

Anonymkode: 66dae...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Betyr det at svømmerne er av dårlig kvalitet, hvis de greier å befrukte egget, eller bare at det er mye mindre sjanse for å befrukte egget? 

Og om det er høyt antall og raske så kan vel sædcellene likevel være skadet i produksjonen? 

Eller er det slik at de sædcellene som finnes når det er lavt antall og treigt har større sjanser for skade på foster selv ved befruktning? 

Anonymkode: 66dae...f7f

Tror du må lese deg opp litt her. Dårlig kvalitet på sædcellene gjør ikke at barnet får hjerneskade. Problemet med få og treige sædceller er at det minimerer sjansen for å bli befruktet, og mannen er i praksis steril. Men nyere forskning har vist at sædkvaliteten i mange tilfeller kan bedre seg på bare få måneder ved endring av kosthold og livsstil, gjennom sunnere kosthold, mindre alkohol og mosjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (1 minutt siden):

Tror du må lese deg opp litt her. Dårlig kvalitet på sædcellene gjør ikke at barnet får hjerneskade. Problemet med få og treige sædceller er at det minimerer sjansen for å bli befruktet, og mannen er i praksis steril. Men nyere forskning har vist at sædkvaliteten i mange tilfeller kan bedre seg på bare få måneder ved endring av kosthold og livsstil, gjennom sunnere kosthold, mindre alkohol og mosjon. 

Ja, derfor jeg spør. 

Jeg har lest nå at alkohol, røyk og snus kan påvirke sædcellenes DNA, og dermed kan det gjøre at de får ulike skader, det øker sjanser for spontanabort, men også skader om man får et levedyktig foster. 

TS

Anonymkode: 66dae...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg skjønner med tanke på å bli befruktet. Men vi har som sagt ikke prøvd enda. Men jeg tenker på om man blir befruktet at sædcelle-dna vil være skadet og man kan få et skadet barn. Om det gir mening. 

TS

Anonymkode: 66dae...f7f

Selv om befruktningen er vellykket, kan barnet likevel få genetiske nedarvete sykdommer, men det er jo likeså mye pga mors gener som fars gener, og når det gjelder kjønnsbundet arv, så er det fra mor guttebabyer evt får de svake genene. Med dårlig sædkvalitet menes dårlig befruktningsevne, tilnærmet steril. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, derfor jeg spør. 

Jeg har lest nå at alkohol, røyk og snus kan påvirke sædcellenes DNA, og dermed kan det gjøre at de får ulike skader, det øker sjanser for spontanabort, men også skader om man får et levedyktig foster. 

TS

Anonymkode: 66dae...f7f

Det er om mor drikker under svangerskapet at risikoen for spontanabort og skader på fosteret øker. Hva far gjør, er revnende likegyldig . Tror det er noen her som bør lese seg kraftig opp på biologi og forplantningslære.

Endret av Grüner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, du virker jo helt hysterisk. 

Hilsen mor til 3 som lever normalt sammen med mannen sin. :) 

Anonymkode: 28fb8...85b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grüner skrev (12 timer siden):

Det er om mor drikker under svangerskapet at risikoen for spontanabort og skader på fosteret øker. Hva far gjør, er revnende likegyldig . Tror det er noen her som bør lese seg kraftig opp på biologi og forplantningslære.

Oi, du var veldig krass til å gi vranglære. Alkohol hos far kan påvirke sædcellens DNA, dette kan påvirke fosterets DNA naturligvis, og handler ikke om genfeil hos verken mor eller far, men hos skade på sædcellenes dna-materiale. Dette kan føre til at fosteret støtes bort ... Så rådet ditt kan du gjerne ta selv. Og dessuten et kurs i å ikke være så bastant på ting du kanskje ikke kunne så mye om som du trodde. 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ts, du virker jo helt hysterisk. 

Hilsen mor til 3 som lever normalt sammen med mannen sin. :) 

Anonymkode: 28fb8...85b

Ok. 

TS

Anonymkode: 66dae...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...