Gå til innhold

Hvordan er dette med alkohol i prøveperioden, kan man drikke mellom mens og eggløsning eller påvirker det egget?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i ganske lang tid kuttet ned på alt som ikke er sunt, sluttet med snus, har drukket alkohol 4 ganger siste året, holder på å slutte med koffein, og spiser ren mat, og ikke så mye sukker, går også ned i vekt. For å øke sjansen for å bli gravid. Men når man først begynner å prøve har jeg lest at man må ha vært 3 mnd uten alkohol, har alle gjort det? Eller har det også mye med hvor mye alkohol man har drukket ellers? 

Og hvis prøvingen drar ut, kan man drikke da, eller vil alkohol mellom mens og eggløsning påvirke det egget som kommer ned? 

Sikkert ikke de lureste spørsmålene, jeg har lest en del om det. Forstår at det beste er nok å slutte med alkoholen helt, samtidig så er det en del anledninger fremover, bryllup og utdrikningslag og ja, dere skjønner. Hvordan har andre gjort det? 

Anonymkode: 66dae...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drikk til du får 2 streker..tenk på alle som har blitt gravid med mye innenbords 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare tull. Alkohol er selvsagt aldri bra for kroppen, men skader ikke egget.

Anonymkode: ca1f7...736

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er bare tull. Alkohol er selvsagt aldri bra for kroppen, men skader ikke egget.

Anonymkode: ca1f7...736

Alkohol kan redusere fruktbarheten, men jeg forstår ikke om det er ved høyt bruk over lang tid i forkant, eller om det er mest i perioden man drikker regelmessig. Jeg har tidligere ikke hatt høyt forbruk av alkohol og håper jo sånn sett at det skal være en positiv faktor. 

TS

Anonymkode: 66dae...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bedre å bruke mer pålitelige kilder til informasjon enn KG. 

https://www.helsenorge.no/gravid/vil-bli-gravid/#royk-snus-alkohol-og-andre-rusmiddel

 

Her inne vil du få like mange meninger som kommentarer. 

Noen slutter helt når de prøver og mener det er det eneste rette, andre drikker til de får positiv test. 

Alkohol inntak KAN påvirke fertilitet både hos menn og kvinner.

Utenlandsk forskning sier at det tar 3 mnd før alle giftstoffer er ute av kroppen og ikke har innvirkning på fertilitet, men svært få land bruker så restriktive anbefalinger. 

 

Anonymkode: c5ba7...559

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alkohol kan redusere fruktbarheten, men jeg forstår ikke om det er ved høyt bruk over lang tid i forkant, eller om det er mest i perioden man drikker regelmessig. Jeg har tidligere ikke hatt høyt forbruk av alkohol og håper jo sånn sett at det skal være en positiv faktor. 

TS

Anonymkode: 66dae...f7f

Da tror jeg om du drikker veldig mye og ofte at den kan redusere litt...men ganske sikker på at det finnes kvinner som er alkoholikere som var blitt gravid.

Mer mannen at det er mye som kan skade sperm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mye bedre å bruke mer pålitelige kilder til informasjon enn KG. 

https://www.helsenorge.no/gravid/vil-bli-gravid/#royk-snus-alkohol-og-andre-rusmiddel

 

Her inne vil du få like mange meninger som kommentarer. 

Noen slutter helt når de prøver og mener det er det eneste rette, andre drikker til de får positiv test. 

Alkohol inntak KAN påvirke fertilitet både hos menn og kvinner.

Utenlandsk forskning sier at det tar 3 mnd før alle giftstoffer er ute av kroppen og ikke har innvirkning på fertilitet, men svært få land bruker så restriktive anbefalinger. 

 

Anonymkode: c5ba7...559

Jeg har lest dette, og de sier at det er ekstra viktig mellom eggløsning og mens, og jeg lurer særlig på tidsrommet mellom mens og eggløsning, hvis man vet at man ikke ble gravid ved den eggløsningen. 

Vet du om det handler om mengde gjennom livet, eller bare påvirker fertiliteten her og nå, det er dette jeg ikke helt finner ut av. Og en annen ting jeg ikke forstår er om det bare påvirker om man har sjanse for å bli gravid, eller om kvaliteten på egget blir påvirket. For menn forstår jeg det slik at alkoholbruk 6 måneder før befruktning kan påvirke sædcellene, og dermed føre til skader på fosteret, men lurer på om jeg har misforstått og at det handler mer om fertilitet, og sjansen for befruktning, eller om det er økt risiko for "dårlig sædcelle". 

TS

Anonymkode: 66dae...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (3 minutter siden):

Da tror jeg om du drikker veldig mye og ofte at den kan redusere litt...men ganske sikker på at det finnes kvinner som er alkoholikere som var blitt gravid.

Mer mannen at det er mye som kan skade sperm 

Det som er her.. Er at ja alkoholikere blir gravide.. Men man vet ikke på forhånd hvem som vil få sin fertilitet påvirket av alkohol inntak. All forskning sier lite skal til for å påvirke fertilitet negativt, og svært små endringer er med på å bedre ens fertilitet. 

Sperm blir lettere påvirket av alkohol enn kvinnens fertilitet. 

Anonymkode: c5ba7...559

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (4 minutter siden):

Da tror jeg om du drikker veldig mye og ofte at den kan redusere litt...men ganske sikker på at det finnes kvinner som er alkoholikere som var blitt gravid.

Mer mannen at det er mye som kan skade sperm 

Min utfordring er litt at mannen synes det er dumt å slutte helt med snus og alkohol før vi en gang blir gravid, men jeg mener vel litt at hvis jeg skal slutte med alt i ni måneder for å få et friskt barn burde han slutte med alt 9 måneder før... 

TS

Anonymkode: 66dae...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har dere prøvd? Gamle er dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har lest dette, og de sier at det er ekstra viktig mellom eggløsning og mens, og jeg lurer særlig på tidsrommet mellom mens og eggløsning, hvis man vet at man ikke ble gravid ved den eggløsningen. 

Vet du om det handler om mengde gjennom livet, eller bare påvirker fertiliteten her og nå, det er dette jeg ikke helt finner ut av. Og en annen ting jeg ikke forstår er om det bare påvirker om man har sjanse for å bli gravid, eller om kvaliteten på egget blir påvirket. For menn forstår jeg det slik at alkoholbruk 6 måneder før befruktning kan påvirke sædcellene, og dermed føre til skader på fosteret, men lurer på om jeg har misforstått og at det handler mer om fertilitet, og sjansen for befruktning, eller om det er økt risiko for "dårlig sædcelle". 

TS

Anonymkode: 66dae...f7f

Norske retningslinjer tilsier at man kan drikke mellom mensen og EL - så i Norge har de vurdert det som ok og ikke skadelig for fertilitet. 

Én øl ødelegger ikke fertiliteten din - uavhengig av når i syklus. Andre steder er øl og vin helt normalt i dagliglivet. Norge ligger på en nok så nøktern vurdering for alkohol. Andre land er mer kritiske til hvor stor påvirkning alkohol kan ha - for begge kjønn.. 

Sunn fornuft og måtehold er nok mer enn innafor. 

Anonymkode: c5ba7...559

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min utfordring er litt at mannen synes det er dumt å slutte helt med snus og alkohol før vi en gang blir gravid, men jeg mener vel litt at hvis jeg skal slutte med alt i ni måneder for å få et friskt barn burde han slutte med alt 9 måneder før... 

TS

Anonymkode: 66dae...f7f

Det der er en vanskelig nøtt for mange. Jeg personlig ville aldri sagt mannen måtte slutte med noe som helst med mindre han var påvist dårlige svømmere etc.  Men ja - om han slutter før graviditeten- så gjør han sin del av jobben, mens du gjør din del av " jobben " under graviditeten. 

Anonymkode: c5ba7...559

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for gode artikler. Særlig den siste om menns sæd var god. 

Men med tanke på de andre forstod jeg ikke om alkohol hos kvinner påvirker mest fertilitet, eller også kvaliteten på egget. Jeg kan ha misforstått helt i naturfag, men jeg trodde eggene var "ferdig produsert" og bare ligger og chiller inni der, så ville ikke trodd at de kunne påvirkes. 

Og hvis man da avstår fra å drikke men så tar seg 2 enheter f.eks må man tilbake til start da? Mengdene de oppgir i disse artiklene er jo ganske mye 3-4 øl flere ganger i uka, og 2 flasker vin i uka, det er mye. 

TS

Anonymkode: 66dae...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har i ganske lang tid kuttet ned på alt som ikke er sunt, sluttet med snus, har drukket alkohol 4 ganger siste året, holder på å slutte med koffein, og spiser ren mat, og ikke så mye sukker, går også ned i vekt. For å øke sjansen for å bli gravid. Men når man først begynner å prøve har jeg lest at man må ha vært 3 mnd uten alkohol, har alle gjort det? Eller har det også mye med hvor mye alkohol man har drukket ellers? 

Og hvis prøvingen drar ut, kan man drikke da, eller vil alkohol mellom mens og eggløsning påvirke det egget som kommer ned? 

Sikkert ikke de lureste spørsmålene, jeg har lest en del om det. Forstår at det beste er nok å slutte med alkoholen helt, samtidig så er det en del anledninger fremover, bryllup og utdrikningslag og ja, dere skjønner. Hvordan har andre gjort det? 

Anonymkode: 66dae...f7f

Det er anbefalt å avstå fra alkohol så lenge en prøver aktivt å bli gravid. Av alt du ramser opp som du har kuttet ut, det desidert viktigste. Å bare spise ren mat og ikke sukker har ikke så mye å si mht å bli gravid, med mindre du er overvektig og sliter med å bli gravid pga overvekt.

IMG_5922.jpeg

Endret av Grüner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det der er en vanskelig nøtt for mange. Jeg personlig ville aldri sagt mannen måtte slutte med noe som helst med mindre han var påvist dårlige svømmere etc.  Men ja - om han slutter før graviditeten- så gjør han sin del av jobben, mens du gjør din del av " jobben " under graviditeten. 

Anonymkode: c5ba7...559

Men kvaliteten på svømmerne kan vel ikke påvises? Annet enn at det er lavt antall og at de er litt "trege"? Jeg forstår ikke helt at ikke mannen er like motivert til å motvirke at man får barn med kognitive utviklingsproblemer. 

TS

Anonymkode: 66dae...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men kvaliteten på svømmerne kan vel ikke påvises? Annet enn at det er lavt antall og at de er litt "trege"? Jeg forstår ikke helt at ikke mannen er like motivert til å motvirke at man får barn med kognitive utviklingsproblemer. 

TS

Anonymkode: 66dae...f7f

Ærlig tror jeg dette stresset og tanke gangen du har er mer skadelig for prøve perioder en litt alkohol 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (Akkurat nå):

Det er anbefalt å avstå fra alkohol så lenge en prøver aktivt å bli gravid. Av alt du ramser opp som du har kuttet ut, det desidert viktigste. Å bare spise ren mat og ikke sukker har ikke så mye å si mht å bli gravid, med mindre du er overvektig og sliter med å bli gravid pga overvekt.

Dette tror jeg ikke stemmer. Kosthold før og under graviditet kan påvirke fosteret uavhengig av om man er overvektig. Næringsstoffer er jo også viktige byggeklosser for at kroppen skal klare å produsere et sunt avkom. Og det kan man ikke bare begynne med fra man er befruktet. 

Ellers er jeg også litt overvektig, så tar tak i det. 

TS

Anonymkode: 66dae...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (1 minutt siden):

Ærlig tror jeg dette stresset og tanke gangen du har er mer skadelig for prøve perioder en litt alkohol 

Jeg er ikke stresset, selv om jeg vil ta forholdsregler? 

TS

Anonymkode: 66dae...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke stresset, selv om jeg vil ta forholdsregler? 

TS

Anonymkode: 66dae...f7f

Når du sier at mannen din ikke bryr seg om barnet vil få problemer..og dere ikke er gravid en gang..da stresser du. Ta folat piller og ha sex rundt eggløsning. Det er det eneste dere må tenke på 

Hvor lenge har dere prøvd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...