Gå til innhold

Leilighet - hva synes du er et «must»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Husk at vi blir eldre, så ikke så smale dører at du ikke kan få hjelpemidler gjennom hvis noe skulle skje (typisk rullator). Heller ikke så høye dørterskler at du ikke kommer deg over med det. Det er et vanlig problem i eldre blokker. Badene er også ofte så små at du ikke har plass der inne hvis du mister noe sv bevegeligheten.

Heis i bygget hvis du ikke vil bo i 1 etg. 
 

Sol på balkongen som mange sier, samt mulighet for en levegg hvis det er mye vind i området. 
 

Sjekk om store reparasjoner eller oppgraderinger er planlagt. Her i byen har de begynt å utvide og glasse inn balkonger på blokkene, det har spredd seg, og nå har snart alle begynt. Sammen med økt rente har det nesten doblet utgiftene til kjøperne. 
 

Bodplass og plass til vaskemaskin inne i leiligheten er gull verdt. 
 

At kjøkken, bad og elektrisk er moderne slik at det ikke blir en dyr og vanskelig oppgave om få år. 

Anonymkode: 1af0c...9ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville prioritert heis dersom det er leilighet i blokk, og du vil bo der langsiktig til du blir gammel og potensielt dårligere til beins. 

Anonymkode: 33639...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

. Denne har i tillegg treningsrom og svømmebasseng

Svømmebasseng er det siste jeg ville vært med å betale for, særlig hvis det er ikke er oppvarmet med spillvarme. Veldig krevende å vedlikeholde med tanke på rengjøring og potensielle fuktskader. 

Anonymkode: c3d26...e06

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Svømmebasseng er det siste jeg ville vært med å betale for, særlig hvis det er ikke er oppvarmet med spillvarme. Veldig krevende å vedlikeholde med tanke på rengjøring og potensielle fuktskader. 

Anonymkode: c3d26...e06

Og for meg hadde det vært en drøm, og veldig god trening i alderdommen. 

Sameiet jeg nevner er veldrevet, og vedlikehold er på stell. Høye felleskostnader for slike fasiliteter er helt OK. 

Anonymkode: 81e32...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Must" er vel for folk med ubegrensede ressurser. For meg ble boligkjøp mest av alt en rekke avveininger, samt flaks. 

Beliggenhet er viktig siden jeg ikke kjører bil - så "sentralt" er et "must". Enten i sentrum, eller i nærheten av kollektivtrafikk og minst én matbutikk. Helst sentrum, og det ble det faktisk.

Støyforhold - akkurat her hvor jeg bor er det forbløffende stille til å være så sentralt.

At det ser fint ut. Jeg foretrekker stort sett eldre framfor nyere bebyggelse.

Nok plass - jeg har vel 40 kvadrat å "boltre meg" på, men det er nok for én person.

Jeg er også en forkjemper for atskilt kjøkken - her er kjøkkenet i det minste i en "krok". Det er også stort og velutstyrt nok til at jeg er - faktisk - storfornøyd.

Første etasje var noe jeg opprinnelig hadde som "dealbreaker", men så oppdaget jeg at det finnes noe som heter gardiner 🙄

Varmekabler på badet er et "must" som ikke er oppfylt. Det var, men badet var så gammelt at de sluttet å fungere relativt fort etter at jeg flyttet inn.

Alle vinduene er byttet siden jeg flyttet inn, så det er relativt lunt selv om veggene kanskje ikke er topp isolert.

Det er en bakgård her, men det er ikke noe godt sted å oppholde seg pga lukt av søppel og støy fra lufteanlegget. Men det er kort vei til parker og plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat flyttet fra hus til leilighet. 
Det jeg setter pris på er 

- beliggenhet, vi bor i sentrum. Kort vei til t-bane, trikk, buss. Og siden vi bor i sentrum har vi alt av kulturtilbud, restauranter, butikker etc rett utenfor døren              
- utsikt over sjøen i tillegg til bygater          
-badeplass rett utenfor døra( både pluss og minus, er nok mye støy på sommeren)       
- parkeringskjeller hvor vi har el-bil lader på vår plass, og sykkelparkering                     
- vinduer fra gulv til tak på hele den ene siden av leiligheten, så vi har mye naturlig lys                                                                      
- innvendig bod på 8 kvm. Vi har innredet den til garderoberom for yttertøy og sko, så det er lett å holde det ryddig                 
- heis                                                                  
- vaktmester, vaskebyrå, fjernvarme, selveier leilighet 

 

Det vi savner er et skille mellom stue og kjøkken. Nå er alt i et rom, og setter vi opp en vegg blir kjøkkenet et mørkt og trangt rom. Så vi skal sette opp en kjøkkenøy for å definere soner, men jeg tror nok jeg uansett vil irritere meg over at kjøkkenet ikke er mer skjermet fra stuen. Vi savner også eget vaskerom, men heldigvis er badet såpass stort at vi kan dele av. Vi synes også leiligheten er for åpen, så vi kommer nok til å sette inn en glassdør mellom de ulike sonene i leiligheten etterhvert, slik at soveromsdelen er adskilt fra stue/kjøkken  og at entre og gang ( med gjesterommet og kontoret i samme del)  er avdelt fra stue . Og så har vi kun kveldssol på verandaen og inn vinduene på stua, så jeg savner sollys. Det positive er at møbler ikke blir solbleket og at vi ikke behøver solskjerming foran vinduene som ville tatt utsikt på finværsdager.   

Anonymkode: f91ba...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor er mange her så opptatt av at kjøkken og stue skal være atskilt? Moren min har også fobi mot åpen kjøkken/stueløsning, uten at jeg helt forstår grunnen. Er det fordi det kommer stekeos i stuen?   

Kvinne, 43 

Anonymkode: 2d64d...72e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i prosessen. De viktigste kravene jeg har til leiligheten er heis, balkong med ettermiddagssol og adskilt stue og kjøkken. Minst to soverom, slik at jeg får et arbeidsrom som også kan brukes til gjesterom. 

Leiligheten må være sentral, med gangavstand til det meste. Jeg trenger ikke parkeringsplass eller garasje, men sykkelparkering. 

Sportsbod med plass til ski og sykler mm. Innvendig bod og godt med skapplass.

Videre ønsker jeg at leiligheten er gjennomgående slik at jeg får luftet skikkelig. 

Jeg vil gjerne ha en ny og energieffektiv bolig, men har innsett at da får jeg ikke separat kjøkken.

Anonymkode: acbef...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kanskje et dumt spørsmål, men hvorfor er mange her så opptatt av at kjøkken og stue skal være atskilt? Moren min har også fobi mot åpen kjøkken/stueløsning, uten at jeg helt forstår grunnen. Er det fordi det kommer stekeos i stuen?   

Kvinne, 43 

Anonymkode: 2d64d...72e

Først og fremst fordi vi da får to oppholdsrom, og ikke trenger å delta når en av oss har gjester. Jeg vil også kunne lukke kjøkkendøra når vi har gjester slik at de ikke behøver å se rotet/oppvasken. Deretter kommer stekeos og støy fra kjøleskap og oppvaskmaskin. Til slitt, fordi jeg da kan ha kjøkkenvinduet åpent uten at det blir trekk i stua.

 

Anonymkode: acbef...5e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare drøye tiåret yngre enn ts, og no way om leilighet frister! Jeg ser for meg et lite hus med nydelig hage når jeg når den alderen 🥰

Muligens en sammenheng med at jeg etter mange år i blokk/rekkehus har arten "mennesker" godt opp i halsen.. 

Bytte inn rekkehuset i Oslo med et lite hus i en mindre  men stor nok, by, og penger til overs til å betale meg ut av vedlikehold og nødvendige oppgraderinger. Herlighet som jeg gleder meg til den hagen! 

Anonymkode: 47945...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Først og fremst fordi vi da får to oppholdsrom, og ikke trenger å delta når en av oss har gjester. Jeg vil også kunne lukke kjøkkendøra når vi har gjester slik at de ikke behøver å se rotet/oppvasken. Deretter kommer stekeos og støy fra kjøleskap og oppvaskmaskin. Til slitt, fordi jeg da kan ha kjøkkenvinduet åpent uten at det blir trekk i stua.

 

Anonymkode: acbef...5e5

Jeg føler på det helt motsatte. Jeg kunne ikke tenkt meg å ikke ha åpen løsning. 

Vi er en sosial familie, og liker å ha besøk. Jeg/mannen ville følt oss veldig isolert i slike samlinger om jeg måtte stått på et eget rom. Nå er man en del av det sosiale uansett hvilket rom man oppholder seg i. Og øya er en samlingssone i mange sammenheng. 

Vil holder kjøkkenet ryddig og rent, det blir raskt en vane når det er åpent, og slik jeg ville hatt det selv om det var lukket. Jeg hater å gå inn på et kjøkken som ikke føles hygienisk.

Om det er stekeos og støy er ikke kjøkkenet bygd for å være et åpent kjøkken. Her tar vifta alt av lukt og os. Og jeg sitter nå ca 20 meter fra kjøkkenet, og hører verken oppvaskmaskin eller kjøleskap. 

Om kjøkkenet var adskilt kunne det aldri falt meg inn å sette meg på kjøkkenet fordi mannen har besøk. Enten er jeg sosial med besøket, når de først er hjemme hos meg. Jeg setter meg ut, eller jobber i hagen. Eller jeg tar en treningstur. 

Dette er ikke ment som argument for at alle skal ha åpen løsning, jeg synes alle skal få velge det som er riktig for en selv. Men som personen du siterer synes jeg det er rart at så mange ikke ser det positive med en slik løsning. 

Anonymkode: 81e32...1f7

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det aller viktigste er at leiligheten har livsløpstandard.

Anonymkode: a2a5e...402

Enig. Det har allerede blitt viktig for meg, og jeg er mye yngre. 😄

Så må det være et fungerende sameie som ordner med snømåking osv. Må ha en hageflekk eller stor balkong med sol. Må ha heis. Må ha innebod eller et ekstra rom der det er muligheter for å lagre ting. Må ha et bad man kan snu seg på og muligheter for å henge opp tøy uten at det blir upraktisk hvis vaskerom og bad er i ett. 

Bør også være et praktisk kjøkken, utsikt, kort vei til butikk eller bussholdeplass.

Anonymkode: ed659...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på din alder og bor i leilighet. Viktig med

- minst to soverom som ikke er vegg i vegg

- adskilt kjøkken og stue (orker ikke å lage mat i stua foran gjester)

- balkong med litt størrelse, min er ca 10 kvadrat og kunne gjerne vært enda større

- ettermiddagssol, ok utsikt (helst fin utsikt) og rolig beliggenhet, slik at man faktisk orker å bruke balkongen

- gjennomgående leilighet slik at man har vinduer på flere sider

- 2. etasje om man ikke har heis

- oppvarming med radiator

Andre ting jeg er fornøyd med hos meg er f eks brede vinduskarmer, at badet var nytt da jeg flytta inn, god plass på kjøkkenet.

Anonymkode: d5c69...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

. Og jeg sitter nå ca 20 meter fra kjøkkenet, og hører verken oppvaskmaskin eller kjøleskap. 

 

Anonymkode: 81e32...1f7

Skrev du feil her?? Tjue meter fra kjøkkenet, men i samme rom?

Anonymkode: d5c69...af6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere nevner her er det viktigste at leiligheten er tilpasset/mulig å tilpasse de helseutfordringene en potensielt får med tiden. Er det mulig å bruke rullestol i leiligheten? Er badet stor nok til dusjstol og evt en-to pleiere? Plass til dostol over wc. Stor nok plass til personheis på soverom? Gjør du forarbeidet her, er du garantert en bolig du kan bo i så lenge det er forsvarlig med hjemmesykepleie. 

Anonymkode: 58d47...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor separat kjøkken og stue?

Anonymkode: 1eae1...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Skrev du feil her?? Tjue meter fra kjøkkenet, men i samme rom?

Anonymkode: d5c69...af6

"Sonen", om du skal pirke ;) Sitter ved spisebordet. Stua er U-formet, med fire soner. Kjøkken, spisestue, dagligstue, TV-stue. 

Anonymkode: 81e32...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte leilighet for 3 år siden, er nå 53.  Bor i 2.etasje, har 2 soverom,stort bad og innebod. Leiligheten er 68 kvm, kunne ikke hatt noe mindre. Har en ballkong med mye sol,og plass til spisegruppe og grill.  Har åpen løsning da jeg synes det gir god romfølelse. 

Lave felleskostnader, slipper å måke snø og klippe plenen. Er store fellesarealer. Carport med utebod, så mye lagringsplass er vel det som er et must.

Anonymkode: cebb6...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Sonen", om du skal pirke ;) Sitter ved spisebordet. Stua er U-formet, med fire soner. Kjøkken, spisestue, dagligstue, TV-stue. 

Anonymkode: 81e32...1f7

Men har du et slikt rom som er 20 m én vei? Altså ikke hele leiligheten min er så stor - den er 64 kvm. Da ville den vært 20 x 3 meter liksom 😂

Anonymkode: d5c69...af6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor separat kjøkken og stue?

Anonymkode: 1eae1...e12

Deilig. Slipper å drive med matlaging og oppvask i stua. Når jeg har gjester, må jeg ikke styre med masse rydding underveis, når oppvaskmaskinen går full, er det ikke noe problem å sette ting i hauger på benken så lenge. Dessuten slipper jeg å bli observert når jeg ordner det siste med maten :) 

Vi har også bodd mor og barn i leiligheten, da er det fint at noen kan ta med venner på kjøkkenet og lage mat, noen kan sitte i stua og prate eller se tv, noen kan være på rommet. Det gir flere soner. Har også bodd i leilighet av samme str med dårlig planløsning - åpen stue/kjøkken og soverom med bare plass til senger og klesskap. Ville jeg være litt for meg selv, var eneste alternativ å sitte i senga. 

Anonymkode: d5c69...af6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...