Gå til innhold

Leilighet - hva synes du er et «must»?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

K58 her. Har begynt å tenke på å selge huset og kjøpe leilighet. Du (på samme alder) som har gjort det; hva var viktig for deg? Hva bør jeg vurdere? I forhold til beliggenhet, rom osv. Jeg er enslig og ikke hjemmeboende barn. 

Anonymkode: ee370...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Innendørs lagring som bod. 

Ett ekstra soverom. 

Sol på terassen. 

Minst 2, helst 5 etasje og opp. 

Stue og kjøkken seperat. 

To bad hvor det ene er vaskerom. 

Utsikt fra stuen. 

Naturlig lys på badet. 

Anonymkode: 63e8e...1b1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veranda, gulvvarme, separat kjøkken og stue, romslig gang, store vinduer, vedovn, stort bad (eget vaskerom om badet er lite) og utsikt 

Anonymkode: 1d8aa...d4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ønsker, men ikke økonomi til å kjøpe meg det jeg egentlig vil ha. 

Ikke 1. etasje. 2 soverom. Nok skapplass og boder. Det holder med et bad som inkl. vaskemaskin. Gjerne eget kjøkken, men det går fint dersom ikke kjøkkenet er så synlig i stua. Bor nå sånn at kjøkkenet er i en egen del, men forlengelse av stua. Balkong som er større enn 4 kvm. Gjerne med sol på ettermiddag/kveld. 

Ikke gjenboere. Hater når hus er så tette at du nærmest får naboens liv inn i stua. Jeg må ha litt mer luft og avstand. 

Fint med garasje og mulighet til å installere lader til bil. 

Anonymkode: 7ecae...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal kjøpe leilighet en gang,så er heis et must hvis det ikke er 1 etasje .

Ellers er veranda og utsikt over fjell og sjø helt nødvendig, det er noe av det viktigste for meg. Og det må være i nærheten av butikk og busstopp. Og gjerne en bod.

Jeg kommer til å kjøpe 3 roms leilighet når den tiden kommer, for må ha et soverom til datteren min når hun er hjemme.

Anonymkode: d2654...08f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor balkong, peis, stort kjøkken/allrom,  stor kjøkkenøy, mye lagringsplass , grei størrelse på badet, gjestetoalett, høyt under taket. 

Anonymkode: 2ab75...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du barn som bor i nærheten, eller langt unna slik at de må overnatte når de kommer? Det ville avgjort litt hvor mange rOm jeg hadde trengt.

Anonymkode: da3d9...6dc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det. Det som var viktig for meg var

- ikke førsteetasje

- balkong (som ikke vender mot vest/nordvest, da det ofte kommer kald vind derfra også sommerstid)

- nyere bygg, dvs med god isolasjon og dermed lite lyd fra naboene

- nyere bygg også fordi det da ikke blir store kostnader til rehabilitering i nær framtid

- god lagringsplass

- nærhet til turområder, buss og butikker, men det er først og fremst fordi jeg ikke har bil

- ikke nær støyende vei e.l.

- åpent (utsikt) foran stuevinduene, slik at ikke folk kan se direkte inn til meg

Anonymkode: af929...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at dersom dette er stedet du planlegger å bo "i alderdommen", så passer det den livsstilen du kommer til å ha fremover. Du har ikke hjemmeboende barn, men vil du ha overnattingsplass til barn/svigerbarn/barnebarn så trenger du ett-to ekstra soverom. Planløsningen bør også være slik at du klarer deg om du plutselig trenger rullator for å komme rundt. Dersom du kjøper noe annet enn 1.etg er det greit med heis. Har du bil eller planlegger du å ha bil så pass på å kjøpe et sted med parkeringsplass/garasje. Tenk også på hvordan kollektivtilbudet er, det vil ha en del å si for din mobilitet (spesielt om du ikke har bil eller må levere inn sertifikatet). 

Mange sier bastant ikke 1.etg, men det kommer helt an på hvor du bor og hvilket borettslag det er snakk om. Her jeg bor har de i 1.etg mye større uteplass enn oss andre, og det er slett ingen ulempe å bo i første. En av dem bruker også periodevis rullestol, for henne har det vært utrolig praktisk, ikke minst når heisen av ulike grunner står. Husk også at mye kan endres innvendig om du ikke liker slik det er, så ikke droppe leiligheter bare fordi kjøkkenet ikke er sånn du trodde, eller badet ikke har naturlig lys som var viktig for en annen her. De fleste leiligheter har ikke bad med naturlig lys, fordi badet ligger midt i boligen, og det går helt fint. 

Jeg kan si deg hva som gjør at jeg trives i min leilighet, så vet du hva som har vært viktig for meg. Relativt nytt, med fjernvarme som sikrer lavere strømkostnader, og et veldrevet borettslag som ikke er på etterskudd med vedlikehold (ting må vedlikeholdes selv om det er relativt nytt). Ingen dugnadsplikt, her er vaktmestertjenester og gartner. Høy nok prisklasse til man ikke får studenter og unge folk som fester mye, det er ganske stille og folk sier fra om de skal feire 50-årslag og det blir litt leven neste lørdag. Egen parkeringsplass i garasjeanlegg med mulighet for lader, her er også låst sykkelparkering med lademulighet for de som har el-sykkel. Heis i bygget og leiligheten har livsløpsstandard. Altan med plass til spisegruppe og grill, ettermiddag og kveldssol. Morgensol utenfor inngangsdøren, så der sitter jeg da. Svært godt kollektivtilbud, med nærmeste stopp 200 m fra inngangsdøren. Flere dagligvarebutikker i nærheten (også søndagsåpne), bakeri, og flere kafeer i kort avstand. Kort vei til turområder, på ti min står jeg i ett av stedets største friluftsområder. Folk rydder og steller utenfor sin dør og på sin altan, så er ser alltid veldig stelt og fint ut, ingen shabbytendenser som finnes en del steder. Det var ikke noe jeg så etter på visning, men har mer å si enn man skulle tro for hverdagstrivselen. 

Du må finne ut hva som er viktig for deg, og hva du faktisk kan endre på eller klare deg uten. 

Anonymkode: 1c4cb...ca3

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for meg er terrasse, elsker å sitte ute på sommeren. Må være innvendig bod. Er det høyere enn 2. etasje, bør det være heis.

Anonymkode: e98d0...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et must er separat do. Resten har jeg fått innvilget. Ekstra soverom, bod mm. Er så heldig. Har fått alt jeg ønsket meg. Men det tok meg 1 år å finne rett bolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balkong, vedovn og parkeringsplass. 

Anonymkode: f2130...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heis, bod, rikelig benkeplass på kjøkken. Plass til vaskemaskin og tørketrommel på bad. Balkong. Romslig kjøkken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det aller viktigste er at leiligheten har livsløpstandard.

Anonymkode: a2a5e...402

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balkong, vedovn, separat stue/kjøkken, nær butikk og kollektivtransport, to soverom, nær natur/turområder, ingen gjenboere. Gjerne stort bad med badekar og vindu. 

Anonymkode: 81b96...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere bygg (bedre standard, lavere energikostnader, lavere vedlikeholdskostnader)

Nær kollektivtransport

Gjestesoverom (til barn og barnebarn)

Hage

Ingen rehabiliteringsbehov

Veldrevet borettslag/sameie

 

Anonymkode: 88c13...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Interessant at så mange sier separat stue/kjøkken - dette er jo en utfodring selv i leligheter i Oslo til over 10 mill kr. Her er det virkelig  bygget utrolig mange nye boliger i løsninger som folk egenltig ikke vil ha, men som bare "er sånn". 

Ellers er jo valgene individuelle og mulighetene er jo svært forskjellige avhengig av hva boliprisene er i området man skal kjøpe og hvor mye penger man har. Selv vurderer jeg å kjøpe ny lelighet et par år før jeg kan bli pensjonist og har følgende ønsker, i prioriert rekkefølge, om lag...

Separat stue og kjøkken - minimum en egen tydelig avskilt avdeling - kommer litt an på andre ting på lista.

Badekar - velger alltid hoteller med badekar på ferier, om mulig. Usikker på om jeg vil bruke det veldig mye, men en mulighet jeg setter høyt.

Balkong - ikke fryktelig mye jeg bruker den jeg har, selv om den er perfekt vendt så jeg har sol nesten hele dagen. Dog antakelig viktigere når man blir pensjonist. 

Utsikt - dette er vanskelig i Oslo, spesielt om man også vil bo senralt.

Beliggenhet ved T-bane eller sentralt - vil prve å unngå å bo et sted der man er avhengig av buss - selv om de går er det ukomfortabelt og masete. Samme til dels med trikk.

Enkelt renhold - ønsker meg ganske åpne flater og lite kriker og kroker, slik at renholdet er lettvint.

Anonymkode: 465fd...7d5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra toalett

Vaskerom

Ikke åpen kjøkkenløsning

Veranda

Minst 2 soverom

 

Hadde aldri hatt råd til en sånn leilighet, så ble hus på meg

Anonymkode: fae9d...956

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt bygg med etasjeskiller i betong, for å slippe å høre alt naboer gjør.

Uteplass med gode sittemuligheter og gode solforhold, mulighet for en liten grill, og helst også plass til litt blomster og urter. 

Gjesterom og gjestetoalett. 

Åpen løsning med stor kjøkkenøy, for å få følelsen av stor plass.  

Kan gjerne ha vaskemaskin og tørketrommel bak skap på bad, gitt at man kan bruke gjesterom til å tørke klær. 

Trappefri adkomst og parkering i garasje.

Bodplass

Turområder rett utenfor døra

Gjør ikke noe at kjøkken/bad trenger oppussing, kunne gjerne leid inn folk til å oppgradere det jeg ønsker før innflytting. 

Godt lysinnslipp i stue - derfor jeg også liker åpen løsning, at man kan utnytte en del av leiligheten ute vinduer til kjøkken. 

Her jeg bor finnes det en terrasseblokk som innfrir alle krav. Denne har i tillegg treningsrom og svømmebasseng. Så når jeg nærmer meg den alderen kommer jeg til å følge med på hva som kommer på markedet der. Ironisk nok er prisen omtrent det samme for denne som for stor, bynær enebolig, selv om det betyr å flytte til noe mye mindre. 

Anonymkode: 81e32...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldrevet sameie dyrt nok til at det ikke bor sosialklienter der og at det ikke er betegnet som barnevennlig i annonsen. (Unnskyld)

Anonymkode: c3d26...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...