Gå til innhold

Fri vilje


Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selvsagt har vi ikke fri vilje. Det kan bevises så enkelt som at vi kan ikke like f.eks musikk vi ikke liker selv om vi vil.

Vi kan heller ikke like mat vi ikke liker selv om vi vil like den.

Anonymkode: 2197a...c07

Har aldri opplevd og ville like musikk jeg ikke liker eller at jeg vil like mat jeg ikke liker jeg, så den var ny for meg. Da velger jeg heller å spise og høre på den musikken jeg liker. Valgte forresten hamburger på mc' Donalds til middag i dag. Det var et helt fritt valg altså.

Anonymkode: 8b168...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Selvsagt har vi ikke fri vilje. Det kan bevises så enkelt som at vi kan ikke like f.eks musikk vi ikke liker selv om vi vil.

Vi kan heller ikke like mat vi ikke liker selv om vi vil like den.

Anonymkode: 2197a...c07

Du kan faktisk lære deg å like mat du ikke liker også. Det finnes tips og råd rundt det. Bare sånn for de som vil. 

Anonymkode: 8b168...d16

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har aldri opplevd og ville like musikk jeg ikke liker eller at jeg vil like mat jeg ikke liker jeg, så den var ny for meg. Da velger jeg heller å spise og høre på den musikken jeg liker. Valgte forresten hamburger på mc' Donalds til middag i dag. Det var et helt fritt valg altså.

Anonymkode: 8b168...d16

Og du understreker mitt poeng.

Anonymkode: 2197a...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du kan faktisk lære deg å like mat du ikke liker også. Det finnes tips og råd rundt det. Bare sånn for de som vil. 

Anonymkode: 8b168...d16

Du kan. Men ikke alltid. Hadde man hatt fri vilje kunne man sjonglert med alt slikt som en fritt ville.

Anonymkode: 2197a...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du kan. Men ikke alltid. Hadde man hatt fri vilje kunne man sjonglert med alt slikt som en fritt ville.

Anonymkode: 2197a...c07

Hvis du mener at dette eksempelet er et bevis på at vi ikke har fri vilje, så kan du ikke si at det kan læres men ikke alltid.

Har du aldri valgt noe selv? Hvis du har det, så kan du heller ikke si at vi ikke har fri vilje.

Hvis du derimot hadde sagt at det ikke er alt vi kan styre og velge her i verden, så skulle jeg vært enig med deg. Det er helt riktig at det er mye vi ikke kan velge også, men det tar ikke bort at vi har fri vilje rundt veldig mye av det vi foretar oss. 

Anonymkode: 8b168...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri vilje, om man ser bort fra normale samfunnsbegrensninger som at man ikke skal drepe andre uten grunn eller stjele noe andre trenger for å leve har vi nok tidligere hatt.

Men vi har ikke lenger frihet til å dra til skogs og bygge oss et lite hus for å leve i fred og ro. vi har lite spillerom i dette samfunnet. Om du vil leve annerledes blir du lett en outsider med alle ulempene det bringer med seg. Vi har enorme ubebodde områder i Norge som fint hadde tålt at man satt opp en (midlertidig) bolig med enkle midler. Dette er ulovlig.

Fri vilje handler ikke om å spise mat du ikke liker, det handler om å noen ganger gå på tvers av hva samfunnet forventer, og det blir stadig vanskeligere. Selv det å se "unormal" ut i enten klesstil/frisyre/tatoveringer er nok til at din frie vilje begrenser deg såpass at du blir alvorlig hindret i å delta på normal måte i samfunnet.

Jeg har selv autisme, så jeg kan ikke opptre som meg selv utenfor mitt eget hjem. Om jeg stimmer eller kler meg som jeg vil blir jeg raskt uglesett, så jeg må spille etter samfunnets regler. Så nei, selv om jeg vet hvem jeg er og hva jeg vil har jeg ikke mulighet til å opptre som mitt naturlige jeg. Om jeg skulle levd som jeg ville hadde jeg fått alvorlige problemer på flere områder selv om jeg ikke skadet noen,

Vi har kun fri vilje innefor visse rammer. En del av disse er biologiske, andre er kulturelle. Vi eksisterer i samfunn som begrenser oss, det har vi nok alltid gjort. Men vi har mer spillerom enn vi tror, men da må vi kunne spillereglene.

 

Anonymkode: 9e184...049

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvis du mener at dette eksempelet er et bevis på at vi ikke har fri vilje, så kan du ikke si at det kan læres men ikke alltid.

Har du aldri valgt noe selv? Hvis du har det, så kan du heller ikke si at vi ikke har fri vilje.

Hvis du derimot hadde sagt at det ikke er alt vi kan styre og velge her i verden, så skulle jeg vært enig med deg. Det er helt riktig at det er mye vi ikke kan velge også, men det tar ikke bort at vi har fri vilje rundt veldig mye av det vi foretar oss. 

Anonymkode: 8b168...d16

Poenget er at vi kan ikke velge fritt hva vi vil. Jeg kan f.eks ikke bestemme meg for å like Vikingarna, selv om jeg aldri så mye skulle ville det.

Ergo har vi ikke fri vilje. Det er enten eller.

Anonymkode: 2197a...c07

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Valgte forresten hamburger på mc' Donalds til middag i dag. Det var et helt fritt valg altså.

Anonymkode: 8b168...d16

Definer fritt.

Valgte du dine foreldre, som "valgte" dine gener, som (pluss tilfeldigheter) avgjør din perosnlighet, som (kombinert med erfaringer, du ikke styrte) avgjør hvilken tilstand din bevissthet var, som gjorde at bevisstheten din "valgte" hamburgeren. 

Du må hoppe noen steg bakover. Hvis fri vilje, bare betyr vilje, så selvsagt da har du fri vilje, men da betyr ordet ingenting.

Hvor kom viljen din fra, det er spørsmålet, og da må du tenkte litt mer enn kun å gå etter instinkter/følelser om saken

Lykke til.

Anonymkode: 66e2c...9d1

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi har fri vilje så betyr det at den som dreper naboen kan stilles til ansvar for det.

Hvis fri vilje er en illusjon så er vi alle passive skuespillere i eget liv. Da er det meningsløst å påføre noen straff for noe de uansett måtte gjøre.

Jeg tror at dette er ikke-binært. Vi har delvis fri vilje. Men siden jeg ikke kan definere hva bevissthet er så blir det bare hand-waving

Anonymkode: 83889...bbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Poenget er at vi kan ikke velge fritt hva vi vil. Jeg kan f.eks ikke bestemme meg for å like Vikingarna, selv om jeg aldri så mye skulle ville det.

Ergo har vi ikke fri vilje. Det er enten eller.

Anonymkode: 2197a...c07

Nei, det er ikke enten eller.

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Definer fritt.

Valgte du dine foreldre, som "valgte" dine gener, som (pluss tilfeldigheter) avgjør din perosnlighet, som (kombinert med erfaringer, du ikke styrte) avgjør hvilken tilstand din bevissthet var, som gjorde at bevisstheten din "valgte" hamburgeren. 

Du må hoppe noen steg bakover. Hvis fri vilje, bare betyr vilje, så selvsagt da har du fri vilje, men da betyr ordet ingenting.

Hvor kom viljen din fra, det er spørsmålet, og da må du tenkte litt mer enn kun å gå etter instinkter/følelser om saken

Lykke til.

Anonymkode: 66e2c...9d1

Vilje er evnen til å ta beslutninger og handle i tråd med våre egne ønsker og mål. Det handler om å ha en drivkraft og motivasjon til å forfølge det vi ønsker å oppnå, til tross for evt hindringer eller utfordringer. Viljen forandrer seg også stadig igjennom livet, og vi kan også trene vår viljestyrke gjennom selvrefleksjon.

Fri vilje er evnen til å ta beslutninger uavhengig av ytre påvirkninger. Den gir oss muligheten til å forme vår egen vei i livet, selv om det kan være påvirkninger og begrensninger rundt oss. Den gir oss også mulighet til å ta ansvar for egne handlinger.

Lykke til.

Anonymkode: 8b168...d16

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvordan jeg vet det?

Kan snakke ut i fra egen erfaring. Har blant annet satt meg veldig inn i det med å ta tak i eget liv de siste årene. Har satt meg harde mål som jeg har jobbet hardt for og i ettertid klart å nå. Troen på egen vilje er noe som har hjulpet mye.

Ja, jeg er ikke i tvil om at du (og de fleste andre) har troen på fri vilje, og at denne troen er svært viktig. 

Men jeg spurte ikke hva du tror eller ønsker, men hvordan du vet at de valgene du har tatt er gjort med fri vilje, og at du kunne valgt annerledes. 

Det svare du ikke på. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Og da får jeg legge til at selvfølgelig kan det også skje ting som gjør at ikke alt alltid blir som planlagt, og at det også kan skje uforutsette hendelser som kan bidra til forandringer, har da aldri påstått noe annet.

Selvsagt, men det er noe annet enn det du og jeg diskuterer, akkurat her er vi enige 😊

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fri vilje er ikke ensbetydene med at man kan få absolutt alt man vil, men at det er vi som velger våre retninger ut i fra hva som skjer til enhver tid. Du velger hva slags mennesker du vil omgi deg med, du kan velge å bytte jobb hvis du ikke trives, du kan velge å la være og lese alt av negative nyheter, du kan velge når du vil legge deg på kvelden, du kan velge om du ikke vil være i et forhold/gifte deg, du kan velge og ikke få barn, du kan velge å slutte og røyke. Osv, osv...

Jeg er enig i at om du virkelig kunne valgt noe annet enn det du gjorde i en av disse situasjonene, og det var styrt av din vilje, så har du fri vilje. 

Men jeg setter altså et stort spørsmålstegn om du virkelig kunne det, eller bare har illusjonen av det. Valgene vi tar styres (på fysisk nivå) av synapser som fyrer av i hjernen vår, basert på fysiske lover, og du mener altså at du har noe som kan overstyre disse fysiske lovene? 

Og selv om du mener at du har en sjel som kan overstyre fysiske lover, så mener du altså at denne kan velge noe annet enn det den synes er best i en gitt situasjon? Hva er det i så fall som overstyrer sjelen din? 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du forøvrig tok deg tid til å lese innlegget jeg siterte, så ser du at vedkommende tror at livet er nøye planlagt ned til minste detalj, akkurat som en film som er innspilt. Da lurer jeg på hva/hvem er det som da i så fall har planlagt dette på forhånd?

Mangel på fri vilje er da på ingen måte avhengig av at livet skal være planlagt. Det er ingen som planlegger når et tre skal falle over ende, men det faller når det gjør basert på fysiske lover, ikke fri vilje. 

Hvis du eller andre virkelig er interessert i å forstå dette (uten å trenge å bli enig), så er det en god og interessant artikkel fra the Guardian om emnet her: Den skriver også en god del om hvorfor tanken vekker så sterk avsky hos mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan. Men ikke alltid. Hadde man hatt fri vilje kunne man sjonglert med alt slikt som en fritt ville.

Anonymkode: 2197a...c07

Man kan sjonglere med ganske mye, men det er ikke alle som vil prøve det og dermed heller ikke venner seg til det.

Anonymkode: c8115...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vilje er evnen til å ta beslutninger og handle i tråd med våre egne ønsker og mål.

Ja, men fri vilje er å kunne velge å ha nye ønsker og mål, eller å fritt velge å ta beslutningen som går mot våre ønsker og mål. Hvis du automatisk velger i tråd med ønsker du ikke selv styrer, er vel ikke valgene frie? 

Hvis jeg har mer lyst på eple enn banan og derfor velger banan, er ikke dette fritt, men direkte avhengig av at jeg liker eple bedre enn banan, og det er ingen her som har forklart at jeg fritt kan velge motsatt hvis alt annet er likt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Men jeg setter altså et stort spørsmålstegn om du virkelig kunne det, eller bare har illusjonen av det. Valgene vi tar styres (på fysisk nivå) av synapser som fyrer av i hjernen vår, basert på fysiske lover, og du mener altså at du har noe som kan overstyre disse fysiske lovene? 

Og selv om du mener at du har en sjel som kan overstyre fysiske lover, så mener du altså at denne kan velge noe annet enn det den synes er best i en gitt situasjon? Hva er det i så fall som overstyrer sjelen din?

Valgene vi tar er basert på en kompleks samhandling mellom ulike faktorer, inkludert synapsene i hjernen vår. Synapser har noe å si for hvordan vi bearbeider og vurdererer informasjon, men det er også andre faktorer som påvirker valgene våre som nettopp er erfaringer, verdier, ønsker og mål. Det er ikke snakk om at noe overstyrer en evt sjel, og vi er heller ikke programmerte maskiner.

Hvis du mener at våre valg kun styres av fysiske lover, hvordan tenker du det er riktig at man skal straffes for ulovlige handlinger da?

Hvis du en dag f.eks velger å kjøre 40 km over fartsgrensen fordi du synes det er moro å kjøre fort, så tenker du at det er feil å få bot, fordi dette valget kun er basert på synapser i hjernen basert på fysiske lover?

Hvis det hadde vært slik så hadde vi i prinsippet heller ikke hatt ansvar for våre handlinger, og kunne heller ikke straffes for det.

Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Mangel på fri vilje er da på ingen måte avhengig av at livet skal være planlagt. Det er ingen som planlegger når et tre skal falle over ende, men det faller når det gjør basert på fysiske lover, ikke fri vilje.

Nei, men det var det vedkommende jeg siterte mente.

Hvordan kan du sammenligne vår komplekse tankegang med når et objekt faller?

 

Capitan Fracassa skrev (2 timer siden):

Ja, men fri vilje er å kunne velge å ha nye ønsker og mål, eller å fritt velge å ta beslutningen som går mot våre ønsker og mål. Hvis du automatisk velger i tråd med ønsker du ikke selv styrer, er vel ikke valgene frie? 

Hvis jeg har mer lyst på eple enn banan og derfor velger banan, er ikke dette fritt, men direkte avhengig av at jeg liker eple bedre enn banan, og det er ingen her som har forklart at jeg fritt kan velge motsatt hvis alt annet er likt.

Du fremstiller det hele veldig enkelt, men det er nok mer sammensatt enn som så. Valg er som sagt basert på mange ulike faktorer. 

For å ta eksempelet med eple og banan. Selv liker jeg eple og banan like godt, men kan allikevel én dag velge eple istedenfor banan, og en annen dag omvendt.

Anonymkode: 8b168...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DoorKnob skrev (10 timer siden):

Determinisme vs fri vilje-debatt på Kvinneguiden, altså?

Dette blir fjollete :D 

Nei det er ikke fjollete. Det er faktisk et viktig og interessant tema. Hører så mye snakk om manglende fri vilje at jeg faktisk blir litt provosert.

Å tenke sånn fører til mange unødvendige begrensninger i livet. Hvor mange sitter vel ikke fast ikke et liv de egentlig skulle ønske var annerledes fordi de tror at de ikke har noe valg, eller har mulighet til å forandre på det. Tro på fri vilje fører til økt styrke og større forståelse av seg selv og hva man vil.

Anonymkode: 8b168...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Valgene vi tar er basert på en kompleks samhandling mellom ulike faktorer, inkludert synapsene i hjernen vår. Synapser har noe å si for hvordan vi bearbeider og vurdererer informasjon, men det er også andre faktorer som påvirker valgene våre som nettopp er erfaringer, verdier, ønsker og mål.

Men hva annet er "erfaringer, verdier, ønsker og mål", enn koblinger i hjernen vår?

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du mener at våre valg kun styres av fysiske lover, hvordan tenker du det er riktig at man skal straffes for ulovlige handlinger da?

Det er et moralsk spørsmål, som ikke på noen måte påvirker om vi faktisk har fri vilje eller ikke. 

Men allikevel, for å svare deg på dette: Det er mange grunner til at et moderne samfunn som vårt har straffer, bla.

  • Sikre samfunnet mot nye lovbrudd av denne personen (dette er f.eks. hovedgrunnen til forvaring)
  • Virke avskrekkende på mulige lovbrytere
  • Virke forbedrende på den enkelte lovbryter
  • Oppfylle "folk flest" sin følelse av rettferdighet.

Av disse fire, er det kun det siste punktet det er noen grunn til å stille spørsmålstegn ved om vi ikke har fri vilje, de tre første er minst like viktige som før, kanskje enda mer for punkt 2 og 3.

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kan du sammenligne vår komplekse tankegang med når et objekt faller?

Begge deler følger så vidt vi vet de grunnleggende fysiske lovene, og det viser at ting kan være deterministisk uten at noen har planlagt det, som var påstanden denne sammenligningen ble brukt til å motbevise.

 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du fremstiller det hele veldig enkelt, men det er nok mer sammensatt enn som så. Valg er som sagt basert på mange ulike faktorer. 

Absolutt, men at vi i dag ikke forstår disse faktorene, trenger ikke å bety at de bryter de grunnleggende fysiske lovene, eller på andre måter overstyrer hvordan hjernen fungerer.

Sitat

For å ta eksempelet med eple og banan. Selv liker jeg eple og banan like godt, men kan allikevel én dag velge eple istedenfor banan, og en annen dag omvendt.

Og spørsmålet er da hva som fikk deg til å velge eple den ene dagen og banan den andre. Siden du valgte eple den første dagen, så kanskje eplet litt friskere ut, det lå litt lettere tilgjengelig, du hadde sett andre spise eple, eller en eller annen grunn du ikke selv nødvendigvis er klar over, men som allikevel gjorde at du tok eplet.

Jeg ser ikke hvordan du kan vite at dette valget var fritt, i den betydningen at hvis alle verdens atomer var flyttet tilbake til før du tok valget, så kunne du endt opp motsatt.

Sitat

Anonymkode: 8b168...d16

Men takk for et godt og interessant innlegg. Jeg mener ikke å påstå å vite at vi ikke har fri vilje, men jeg synes argumentene for fri vilje stort sett handler om hva man føler og ønsker, og ikke om hva vi har bevis for.

P.s. Her er en veldig god (min mening) video av en dyktig fysiker som forklarer hvorfor hun mener vi ikke har fri vilje. Dette er en relativt enkel innføring:

 

... og her er en oppfølgingsvidedeo om samme tema:

 

Endret av Capitan Fracassa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Capitan Fracassa skrev (3 minutter siden):

Men hva annet er "erfaringer, verdier, ønsker og mål", enn koblinger i hjernen vår?

Erfaringer, verdier, ønsker og mål er ikke bare koblinger I hjernen vår, det er en del av hva som gjør oss til unike individer. Erfaringer er de opplevelsene som vi har igjennom livet som former vår kunnskap. Verdier er de prinsippene og overbevisningene som styrer våre handlinger og valg. Ønsker og mål er våre ønskede resultater og retninger vi ønsker å bevege oss i. Alt dette påvirker hvordan vi oppfatter verden våre beslutninger. Det er ikke bare koblinger i hjernen, det er vår identitet.

Du kan ikke sammenligne hjernen fullstendig med en programmert datamaskin. 

Capitan Fracassa skrev (4 minutter siden):

Det er et moralsk spørsmål, som ikke på noen måte påvirker om vi faktisk har fri vilje eller ikke. 

Men allikevel, for å svare deg på dette: Det er mange grunner til at et moderne samfunn som vårt har straffer, bla.

  • Sikre samfunnet mot nye lovbrudd av denne personen (dette er f.eks. hovedgrunnen til forvaring)
  • Virke avskrekkende på mulige lovbrytere
  • Virke forbedrende på den enkelte lovbryter
  • Oppfylle "folk flest" sin følelse av rettferdighet.

Av disse fire, er det kun det siste punktet det er noen grunn til å stille spørsmålstegn ved om vi ikke har fri vilje, de tre første er minst like viktige som før, kanskje enda mer for punkt 2 og 3

For å ta punkt 1,2 og 3. Som du skriver så har lovene har som formål å sikre at det ikke blir nye lovbrudd, virke avskrekkende og være forberedende, så da innrømmer du jo selv at det bunner i at lovbryteren da har et valg om å la være for å unngå straff. Har man i utgangspunktet ikke noe fritt valg om å la være, så hjelper heller ikke avskrekkende lover.

Capitan Fracassa skrev (5 minutter siden):

Absolutt, men at vi i dag ikke forstår disse faktorene, trenger ikke å bety at de bryter de grunnleggende fysiske lovene, eller på andre måter overstyrer hvordan hjernen fungerer

At et tre faller er ikke en beslutning treet har tatt, og kan derfor ikke sammenlignes. Man tar heller ikke beslutninger om å falle selv, det et eksempel på en hendelse hvor vi plutselig mister vår kontroll.

Capitan Fracassa skrev (5 minutter siden):

Og spørsmålet er da hva som fikk deg til å velge eple den ene dagen og banan den andre. Siden du valgte eple den første dagen, så kanskje eplet litt friskere ut, det lå litt lettere tilgjengelig, du hadde sett andre spise eple, eller en eller annen grunn du ikke selv nødvendigvis er klar over, men som allikevel gjorde at du tok eplet.

Jeg ser ikke hvordan du kan vite at dette valget var fritt, i den betydningen at hvis alle verdens atomer var flyttet tilbake til før du tok valget, så kunne du endt opp motsatt

Og her kommer ønsker og mål inn i bildet igjen, for å si det enkelt. Vi har evnen til å velge det vi personlig synes ser best ut.

Anonymkode: 8b168...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Erfaringer, verdier, ønsker og mål er ikke bare koblinger I hjernen vår, det er en del av hva som gjør oss til unike individer. Erfaringer er de opplevelsene som vi har igjennom livet som former vår kunnskap. Verdier er de prinsippene og overbevisningene som styrer våre handlinger og valg. Ønsker og mål er våre ønskede resultater og retninger vi ønsker å bevege oss i. Alt dette påvirker hvordan vi oppfatter verden våre beslutninger. Det er ikke bare koblinger i hjernen, det er vår identitet.

Du har helt rett i at det er vår identitet, men hvis du ikke hevder at vi har en overnaturlig sjel, så er jo hele vår identitet lagret som atomer i hjernen vår - så det er ikke enten koblinger i hjernen eller identitet, disse er to sider av samme sak.

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

For å ta punkt 1,2 og 3. Som du skriver så har lovene har som formål å sikre at det ikke blir nye lovbrudd, virke avskrekkende og være forberedende, så da innrømmer du jo selv at det bunner i at lovbryteren da har et valg om å la være for å unngå straff. Har man i utgangspunktet ikke noe fritt valg om å la være, så hjelper heller ikke avskrekkende lover.

Her tenker du ett skritt for kort. La oss anta at det stemmer at vi ikke har fri vilje - i så fall så bestemmes jo valget vi tar av alle koblingene i hjernen, inkludert alle disse koblingene som kommer fra ytre påvirkninger.

Hvis disse ytre påvirkningene inkluderer kunnskap om at du vil straffes hvis du gjør noe ulovlig, vil selvsagt denne kunnskapen være med på å styre valget du tar.

Å si at ytre påvirkning som avskrekkende lover ikke vil påvirke hva du gjør hvis du mangler fri vilje, blir omtrent som å si at vind ikke vil påvirke når et tre faller.

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

At et tre faller er ikke en beslutning treet har tatt, og kan derfor ikke sammenlignes. 

Men noe gjør at treet faller akkurat når det gjør, og dette noe styres på atomnivå av fysikken lover. Mitt poeng er at akkurat de samme lovene gjelder på atomnivå i hjernen din også, og at dette kan være deterministisk helt uten at noen har planlagt hva som skal skje.

 

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Og her kommer ønsker og mål inn i bildet igjen, for å si det enkelt. Vi har evnen til å velge det vi personlig synes ser best ut.

Ja, der er jeg helt enig. Men for at viljen skal være fri, må du jo ha evnen til å velge noe annet enn det du personlig synes ser best ut, eller evnen til uten ytre påvirkning å kunne endre hva du personlig synes ser best ut.

Jeg har på følelsen at du regner det som fri vilje at du selv velger å gjøre det du føler er best å gjøre. Men hvis du ikke kunne valgt noe annet, er det da fri vilje? Hva er egentlig din definisjon på "fri vilje"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (10 minutter siden):

Du har helt rett i at det er vår identitet, men hvis du ikke hevder at vi har en overnaturlig sjel, så er jo hele vår identitet lagret som atomer i hjernen vår - så det er ikke enten koblinger i hjernen eller identitet, disse er to sider av samme sak.

Her tenker du ett skritt for kort. La oss anta at det stemmer at vi ikke har fri vilje - i så fall så bestemmes jo valget vi tar av alle koblingene i hjernen, inkludert alle disse koblingene som kommer fra ytre påvirkninger.

Hvis disse ytre påvirkningene inkluderer kunnskap om at du vil straffes hvis du gjør noe ulovlig, vil selvsagt denne kunnskapen være med på å styre valget du tar.

Å si at ytre påvirkning som avskrekkende lover ikke vil påvirke hva du gjør hvis du mangler fri vilje, blir omtrent som å si at vind ikke vil påvirke når et tre faller.

Men noe gjør at treet faller akkurat når det gjør, og dette noe styres på atomnivå av fysikken lover. Mitt poeng er at akkurat de samme lovene gjelder på atomnivå i hjernen din også, og at dette kan være deterministisk helt uten at noen har planlagt hva som skal skje.

 

Ja, der er jeg helt enig. Men for at viljen skal være fri, må du jo ha evnen til å velge noe annet enn det du personlig synes ser best ut, eller evnen til uten ytre påvirkning å kunne endre hva du personlig synes ser best ut.

Jeg har på følelsen at du regner det som fri vilje at du selv velger å gjøre det du føler er best å gjøre. Men hvis du ikke kunne valgt noe annet, er det da fri vilje? Hva er egentlig din definisjon på "fri vilje"?

Koblinger i hjernen refererer til de fysiske forbindelsene mellom nevronene som lar oss tenke. Identitet handler om hvem vi er som personer, våre egenskaper, verdier og opplevelser. Det er en helhetlig forståelse av oss selv som individ.

Skal svare mer utfyllende på alt senere i kveld da jeg blir opptatt nå. Synes dette er en interessant diskusjon😊

Anonymkode: 8b168...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, det er ikke enten eller.

Vilje er evnen til å ta beslutninger og handle i tråd med våre egne ønsker og mål. Det handler om å ha en drivkraft og motivasjon til å forfølge det vi ønsker å oppnå, til tross for evt hindringer eller utfordringer. Viljen forandrer seg også stadig igjennom livet, og vi kan også trene vår viljestyrke gjennom selvrefleksjon.

Fri vilje er evnen til å ta beslutninger uavhengig av ytre påvirkninger. Den gir oss muligheten til å forme vår egen vei i livet, selv om det kan være påvirkninger og begrensninger rundt oss. Den gir oss også mulighet til å ta ansvar for egne handlinger.

Lykke til.

Anonymkode: 8b168...d16

Selvsagt er det enten eller. Enten har vi fri vilje, eller ikke.

Vi har det altså ikke.

Anonymkode: 2197a...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...