Gå til innhold

Fri vilje


Anbefalte innlegg

Vi har fri vilje innenfor et rom. Se på det som at livet er et spill. Du kan gjøre alt det spillet tillater, men ikke gå utover noe som ikke er skapt eller laget i spillet.

Anonymkode: 4dfcb...ce4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TomSawyer skrev (37 minutter siden):

Selvsagt har vi ikke fri vilje.

En stor nok datamaskin vil kunne forutsi reaksjonen til hvilket som helst menneske i hvilken som helst situasjon.

Eneste den trengte var å lese hjernen vår evt foreta rigide tester av det aktuelle mennesket først.

Hvordan kan den det når hjernen vår er plastisk og faktisk forandrer seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke på fri vilje. Jeg tror livet er nøye planlagt ned til minste detalj. Som en film som allerede er innspilt, der vi er karakterer uten å vite det.

 

Anonymkode: 5d358...503

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Anne skrev (14 minutter siden):

Hvordan kan den det når hjernen vår er plastisk og faktisk forandrer seg?

Du mener trolig plastisk da i den forstand at vi lærer gjennom livet? 

Jeg tror det er sånn at de avgjørelser vi tar hver dag og hver time av dagen stort sett styres av frykt/ belønningssenteret i primathjernen.

så tror jeg det er sånn at noen er bedre ( mer intelligent) enn andre til å la høyere hjernesenter sensurere primathjernen og vil ta andre valg i gitte situasjoner. Men ingenting av det her er plastisk Anne.

Ikke mer enn at den IQen du er født med er den du har hele livet..

Og selv om vi er mestere i å rasjonalisere valget vi tok ( som egentlig var tatt lenge før vi var det bevisst) ble valget i realiteten tatt av evolusjonen gjennom milioner av år tror jeg..( og forskerne)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri vilje er et spektrum. Jeg tenker det bli feil å tenke at enten så har vi det eller så har vi det ikke. Det er så mange ting som påvirker vår evne til å ha fri vilje og fri vilje er gjerne noe vi bevist må bygge opp gjennom vår egen livssyklus.

Bare tenk på disse få eksemplene:

  • For å ta et fritt valg (og dermed ha fri vilje), må du også ha tilgang til all den kunnskap som finnes angående de alternativene du velger mellom. Det vil si at du må være i stand til å både kunne lese fortid og fremtid - og forstå alle muligheter og potensiale vendinger tingenes tilstand vil kunne ta eller tidligere har tatt. Ingen har denne evnen per i dag. Det nærmeste vi kommer er intuisjon.
  • De fleste har sikkert opplevd at det ikke er alt man klarer å lære seg eller forstå eller endre på bare fordi man vil det. Har man ikke overskuddsenergi i kroppen (for å si det på en superforenklet måte) så lystrer ikke kroppen viljen. Den klarer ikke. Orker ikke. Da blir det ingen "light-bulb moment". Hadde vi hatt fri vilje på dette området hadde vi hatt mange færre skoleslitere, mye mindre livsstilsykdommer, færre folk som hang etter. Veldig mange vil, men får ikke til.
  • Individets frie vilje avhenger i stor grad av det kollektives frie vilje. Dersom du som individ hele tiden "tynges ned" og holdes tilbake av at folk rundt deg ikke evner forstå konsekvenser, ikke evner lære seg elementær kunnskap, ikke evner ta vare på egen helse - fordi de ikke har nok overskuddsenergi til å gjøre dette, men heller ikke evnen til å se at deres "ulykke" skyldes at de investerer energien sin feil - ja da vil heller ikke du kunne utvikle deg i tråd med ditt eget høyeste potensiale. Og det er ikke en gang ditt valg.

Det er så mye som virker inn på vår frie vilje at vi vel egentlig ikke kan kalle den fri her og nå i 2024. Men ja, jeg kan være enig i at et av menneskets høyeste potensial er å skape fri vilje.   

 

Anonymkode: d9b5b...375

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri vilje er en selvfølge, en kan ikke rokke ved det. Har noen rokket ved det hos deg, har du en sak mot dem, ikke andre. Har du selv rokket ved egen vilje, kan du be om hjelp for det, men du kan ikke la det gå utover andre. Jeg er er helt klar på det, rokker noen ved min frie vilje, går jeg til sak mot dem. Sånn må det være. Vrangforestillinger om det motsatte har jeg ikke tid eller plass til. For eksempel har du noen som har sveket deg, kan du ikke la det gå utover noen som ikke har ønsket å være i settingen in the first place. Sånn må det være.

Mitt inntrykk er at folk med Asperger, autisme-lignende-tilstander, eller folk med handikap, godtar, og også trenger, større inngrep i den frie vilje enn funksjonsfriske mennesker. Kanskje trenger de å kobles med mennesker i større grad enn andre som klarer å sosialisere på egenhånd, eller avventer til de finner noe som passer, basert på egne valg. Mitt inntrykk er at noen har ett øye på koblingene, det vil si at de med ett øye ser koblingene, og også godtar dem, fordi de også trenger det materialistiske som følger koblingene. Det er noe de trenger, noe de ønsker, og de ser ikke på det som inngrep i den frie viljen, fordi deler av viljen godtar det, selv om de ikke ser hele bildet, og derfor passer det for dem. Men å påstå at dette er en del av det ordinære samfunnslivet, vil nok trolig være feil. De fleste er ikke i en slik setting, uansett hvilken by de velger å bo i.

Jeg ville aldri godtatt å være i en sfære med noen jeg ikke selv har valgt. Jeg ville aldri godtatt av å bli plassert i arbeidslivet på den måten, fordi jeg ikke har noe som bør begrense min frie sfære, nettopp fordi jeg ser det, og fordi slike greier i arbeidslivet bør være reservert for de med slike behov. Det betyr ikke at jeg skal hindres i ordinært arbeidsliv. Jeg kan bo og jobbe hvor jeg vil, men jeg har ikke noen rettigheter i en handikapsfære, noe jeg faktisk er glad for. Det er likevel ikke den sfæren som skal bestemme for meg i min ordinære sfære.

Så min frie vilje kan ikke rokkes ved. Den er begrenset av regler. Jeg kan ikke slå ned noen på åpen gate, jeg kan ikke insinuere noe om andres bakgrunn, til fordel for meg selv, og handle etter det. 

Så det å hindre meg ellers, i jobbsøk, i livet ellers, er straffbart. Sånn må det være. Det er det samme som at du ikke kan være i min sfære uten at jeg har samtykket til det, noe jeg ikke har.

Mange vil påstå at kongefamilien ikke har fri vilje. De som har valgt å gå inn i familien har jo valgt det da, og de kan jo gå av med pensjon. Det at de ikke velger det, er jo tegn på at de ikke anser det som inngrep i sfæren sin. For noen hadde det å vært låst på den måten vært helt krise, men de liker vel det å være forbilder for befolkningen da.

Endret av Hoia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et søkt eksempel er for eksempel der jeg har min private telefon. Så hacker noen seg inn på mitt private område, typisk også mail, noe som er kriminelt. De fleste ser det, skjønner det. Så gir jeg beskjed på beskjed over nettet og telefon, via mitt eget nummer, at vedkommende skal bort etc. Klare grenser etc , noe jeg selvsagt har anledning til på mitt eget område. Den kriminelle reagerer på det, men de fleste ser vel at vedkommende er på feil sted i utgangspunktet?????? 

Et soleklart eksempel på at noen er til fare for andre etter lov om psykisk helsevern. Det er noe de fleste ville veket fra? Med vanlig dømmekraft? Det er det samme som å bli værende etter en voldtekt og bli fornærmet fordi noen plages av det??? Skjønner du ikke dette, så er det noe galt med deg? 

Endret av Hoia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baktus skrev (4 timer siden):

Fri vilje, frie valg og personligfrihet , dette er friheter som ulike grupper og interesser vil motarbeide og frata deg hele tiden , så lenge du lever.  å stå for disse frihetene for seg selv sitt  er en kamp fra man er myndig til man dør . Vi har hatt 1000 år med kristendom som har begått bestialske handlinger mot folk for å hindre nettopp disse frihetene, vi har nye religioner i samfunnet vårt , som ikke engang vet hva disse frihetene er , vi har etablerte politiske ideologier som vil ta valgene for deg og begrense viljen og din personlige frihet så mye de klarer. Frihetene blir gjerne blitt formulert med skremsel, hver man sin lykkes smed og derved et liv i utrygghet. Fri vilje blir tuktet av kollektivismen, der det kollektive styrer den frie viljen gjennom sosiale avstraffelser som utstøting , uthenging , moralisering og fordømmelse, slik at ingen våger å stikke seg frem eller gjøre noe som ikke allerede er akseptert i bobla. Frihetene jeg beskrev er en livskamp , mot alt fra bygdedyret og janteloven til politi og helsevesen og alt derimellom. 

Frihetene er jo også selvutslettende, på linje med demokratiet, jo mer frihet en får jo mer kan den misbrukes , jo mer politi og militær blir det som igjen gjør oss mer og mer ufrie. De fleste ideologier , religiøse som politiske og begge deler som ønsker å ramme et fritt samfunn vil ramme det ved å ødelegge disse frihetsidealene.

Du beskriver det bra, og akkurat sånn jeg tenker også 

Anonymkode: 8b168...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skreppamedleppa skrev (3 timer siden):

Og jeg har lest de. Du kan ikke bare si at jeg ikke har lest noe når jeg har skrevet til deg at joda mottatt og lest bare fordi jeg utfordrer dine tanker om det. Men jeg ser at det er standarsvaret ditt til folk selv før du la it disse linkene. Jeg er enda litt nyskjerrig på hva du mente skjedde under kovid jeg?  Viss du ikke evner å ha en diskusjon om det emnet du selv har startet og du ikke klarer å ordlegge deg mer enn setningen "les forskningen"  så synes jeg det er litt tamt. Men ok. 

Når det gjelder korona så har du tydeligvis glemt mye. Du har tydeligvis glemt hvordan vi ble styrt og kontrollert i mye større grad enn det som var nødvendig, og hvordan mye ikke stemte. Den tiden vi plutselig skulle manipuleres til å ta hensyn til Olga på 90 som var på sykehjem. Olga på 90 som hvis vi ikke var hjernevasket og styrt av samvittighet hadde forstått at faktisk hadde hatt det bedre med besøk av sine nærmeste den siste tiden hun hadde igjen uansett.

Er masse å si om akkurat dette, så anbefaler deg virkelig å sette av tid å høre på videoen jeg legger ved under hvis du vil mimre litt og se det hele litt klarere. Og mye har skjedd etter korona, ingenting har blitt det samme igjen. Nå er det klimakrisen og enorme avgiftsøkninger som har overtatt fullstendig. 

Målet er at vi skal være svake, redde og ikke klare å tenke selv.

 

Anonymkode: 8b168...d16

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når det gjelder korona så har du tydeligvis glemt mye. Du har tydeligvis glemt hvordan vi ble styrt og kontrollert i mye større grad enn det som var nødvendig, og hvordan mye ikke stemte. Den tiden vi plutselig skulle manipuleres til å ta hensyn til Olga på 90 som var på sykehjem. Olga på 90 som hvis vi ikke var hjernevasket og styrt av samvittighet hadde forstått at faktisk hadde hatt det bedre med besøk av sine nærmeste den siste tiden hun hadde igjen uansett.

Er masse å si om akkurat dette, så anbefaler deg virkelig å sette av tid å høre på videoen jeg legger ved under hvis du vil mimre litt og se det hele litt klarere. Og mye har skjedd etter korona, ingenting har blitt det samme igjen. Nå er det klimakrisen og enorme avgiftsøkninger som har overtatt fullstendig. 

Målet er at vi skal være svake, redde og ikke klare å tenke selv.

 

Anonymkode: 8b168...d16

Må legge til at konklusjonen sett fra min side er at vi selvfølgelig har vi fra naturens side fri vilje. Men vi skal manipuleres til å tro at vi ikke har det i oss, for og ikke skjønne at de som egentlig tar den fra oss på alle måter er høyere makter.

Uten fri vilje er vi mindre selvstendige og styres da lettere av blant annet skremselspropaganda som vi får servert hvert minutt på nyhetene. Det ser vi ekstremt mye av nå, samtidig som lønninger, sparepenger og eiendeler sakte men sikkert blir tatt fra oss. Men det er jo blant annet bare for å redde klimaet fra menneskeskapte ødeleggelser (vi har skylda), må man skjønne.

Det er det samme med religion. Den også er laget for at vi skal tro at vi styres av en Gud, og gjør også at mange mister evnen til sin selvstendinge og logiske tankegang og medfødte frie vilje.

Anonymkode: 8b168...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror ikke på fri vilje. Jeg tror livet er nøye planlagt ned til minste detalj. Som en film som allerede er innspilt, der vi er karakterer uten å vite det.

 

Anonymkode: 5d358...503

Er det noe spesielt som har fått deg til å tro det? Og hvem har i så fall planlagt det, tenker du? Gud?

Anonymkode: 8b168...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har fri vilje innenfor et rom. Se på det som at livet er et spill. Du kan gjøre alt det spillet tillater, men ikke gå utover noe som ikke er skapt eller laget i spillet.

Anonymkode: 4dfcb...ce4

Det er jeg enig i. Men det jeg ikke er enig i er at det er fordi vi ikke har fri vilje i oss selv. Vi har lover og regler å forholde oss til som er skapt av mennesker, og som vi må ha for å unngå blant annet kriminalitet og ulykker.

Men det vi også opplever er at vår frie vilje innenfor dette rommet også blir innskrenket via maktpersoner og religioner som utøver hjernevask.

Anonymkode: 8b168...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TomSawyer skrev (På 2.3.2024 den 11.09):

Du mener trolig plastisk da i den forstand at vi lærer gjennom livet? 

Jeg tror det er sånn at de avgjørelser vi tar hver dag og hver time av dagen stort sett styres av frykt/ belønningssenteret i primathjernen.

så tror jeg det er sånn at noen er bedre ( mer intelligent) enn andre til å la høyere hjernesenter sensurere primathjernen og vil ta andre valg i gitte situasjoner. Men ingenting av det her er plastisk Anne.

Ikke mer enn at den IQen du er født med er den du har hele livet..

Og selv om vi er mestere i å rasjonalisere valget vi tok ( som egentlig var tatt lenge før vi var det bevisst) ble valget i realiteten tatt av evolusjonen gjennom milioner av år tror jeg..( og forskerne)

Hjernen er plastisk. Hilsen hjerneforskere. Du får ta det opp med dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.3.2024 den 3.50):

Vi står fritt til å velge akkurat det livet vi vil, og det må vi ikke glemme.

Hvordan vet du det?

At du tror du står fritt til å velge, betyr ikke at dette er mer enn en illusjon.

Sitat

Er det noe som egentlig er funnet på for å ta fra oss en enda større evne til å leve et selvstendig liv og tro at vi klarer å tenke selv?

Nei, det er en hypotese, fordi det filosofisk og vitenskapelig sett ikke finnes noen som helst bevis for at vi har fri vilje, og fordi det vitenskapelig sett er flere grunner til å tro at vi ikke har fri vilje, bare illusjonen av det.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.3.2024 den 14.24):

Er det noe spesielt som har fått deg til å tro det? Og hvem har i så fall planlagt det, tenker du? Gud?

Anonymkode: 8b168...d16

Du misforstår. Vi kan godt mangle fri vilje, helt uten at noen har planlagt det.

"Valgene" vi tar kan være direkte bestemt av det som skjer forut, uten at noen har planlagt det, på samme måte som rekkefølgen du trekker kort i en korstokk er direkte bestemt av stokkingen uten at noen har planlagt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Capitan Fracassa skrev (7 timer siden):

Hvordan vet du det?

At du tror du står fritt til å velge, betyr ikke at dette er mer enn en illusjon.

Nei, det er en hypotese, fordi det filosofisk og vitenskapelig sett ikke finnes noen som helst bevis for at vi har fri vilje, og fordi det vitenskapelig sett er flere grunner til å tro at vi ikke har fri vilje, bare illusjonen av det.

Hvordan jeg vet det?

Kan snakke ut i fra egen erfaring. Har blant annet satt meg veldig inn i det med å ta tak i eget liv de siste årene. Har satt meg harde mål som jeg har jobbet hardt for og i ettertid klart å nå. Troen på egen vilje er noe som har hjulpet mye.

Var også tidligere i et dårlig forhold med en som behandlet meg dårlig. Satt fast i flere år og fremstilte meg selv som et offer. Det var helt til det jeg forsto at det er faktisk jeg som lar personen behandle meg sånn ved å bli i forholdet og tillate det. Valgte da å jobbe med mine svake punkter og årsakene til det, og kom meg bort. Og slik har det fortsatt, står på mine valg og kommer langt med det. 

Aldri si at fri vilje kun er en illusjon. Livet er mye hva man gjør det til selv, og det er faktisk veldig viktig å ha klart for seg.

Capitan Fracassa skrev (7 timer siden):

Du misforstår. Vi kan godt mangle fri vilje, helt uten at noen har planlagt det.

"Valgene" vi tar kan være direkte bestemt av det som skjer forut, uten at noen har planlagt det, på samme måte som rekkefølgen du trekker kort i en korstokk er direkte bestemt av stokkingen uten at noen har planlagt det.

Og da får jeg legge til at selvfølgelig kan det også skje ting som gjør at ikke alt alltid blir som planlagt, og at det også kan skje uforutsette hendelser som kan bidra til forandringer, har da aldri påstått noe annet. Fri vilje er ikke ensbetydene med at man kan få absolutt alt man vil, men at det er vi som velger våre retninger ut i fra hva som skjer til enhver tid. Du velger hva slags mennesker du vil omgi deg med, du kan velge å bytte jobb hvis du ikke trives, du kan velge å la være og lese alt av negative nyheter, du kan velge når du vil legge deg på kvelden, du kan velge om du ikke vil være i et forhold/gifte deg, du kan velge og ikke få barn, du kan velge å slutte og røyke. Osv, osv... Men det betyr jo ikke at vi kan velge absolutt alt av den grunn. Noen ønsker seg f.eks veldig sterkt barn, men kan av ulike årsaker ikke få, men da er det noen som velger å adoptere.

Hvis du forøvrig tok deg tid til å lese innlegget jeg siterte, så ser du at vedkommende tror at livet er nøye planlagt ned til minste detalj, akkurat som en film som er innspilt. Da lurer jeg på hva/hvem er det som da i så fall har planlagt dette på forhånd?

Anonymkode: 8b168...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Determinisme vs fri vilje-debatt på Kvinneguiden, altså?

Dette blir fjollete :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri vilje til å gjøre hva da, ts? Jeg har lyst til å slutte å jobbe, og ta med meg barnet mitt og bare reise og oppleve verden. Men det har jeg ikke økonomi til, så her hindrer økonomiske rammer meg til å gjøre det viljen ønsker. 
 

Vi har til en viss grad fri vilje ja, men den frie viljen er hele tiden begrenset ut fra ulike aspekt i livet. Den frie viljen er sjeldent helt reell, det er alltid innenfor visse rammer. Og om vi ser litt utenfor oss selv, så ser vi fort at mennesker fra andre land gjerne har enda mindre fri vilje enn oss selv. Faktisk kan man jo si at man har levd et veldig skjermet liv, om man faktisk mener at mennesker har fri vilje. 

Anonymkode: 785b4...451

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har vi ikke fri vilje. Det kan bevises så enkelt som at vi kan ikke like f.eks musikk vi ikke liker selv om vi vil.

Vi kan heller ikke like mat vi ikke liker selv om vi vil like den.

Anonymkode: 2197a...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fri vilje til å gjøre hva da, ts? Jeg har lyst til å slutte å jobbe, og ta med meg barnet mitt og bare reise og oppleve verden. Men det har jeg ikke økonomi til, så her hindrer økonomiske rammer meg til å gjøre det viljen ønsker. 
 

Vi har til en viss grad fri vilje ja, men den frie viljen er hele tiden begrenset ut fra ulike aspekt i livet. Den frie viljen er sjeldent helt reell, det er alltid innenfor visse rammer. Og om vi ser litt utenfor oss selv, så ser vi fort at mennesker fra andre land gjerne har enda mindre fri vilje enn oss selv. Faktisk kan man jo si at man har levd et veldig skjermet liv, om man faktisk mener at mennesker har fri vilje. 

Anonymkode: 785b4...451

Nå ser du kun hindringer, og ikke løsninger. Hva gjør du nå for å oppnå denne drømmen med tid og stunder da?

Mennesker tenker og holder seg ofte innenfor trygghetsboksen og er redde for forandringer å prøve noe nytt. Det gjør jo at man får begrensninger deretter også. For 20 år siden så tok jeg permisjon fra jobben og dro utenlands jeg, med enveisbillett.

Selvfølgelig er det begrensninger i våre valg, men kanskje ikke så mye som vi tror.

 

Anonymkode: 8b168...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...