AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #1 Del Skrevet 2. mars 2024 Hva er den tullete forskningen om at vi liksom ikke har fri vilje? Vi står fritt til å velge akkurat det livet vi vil, og det må vi ikke glemme. Er det noe som egentlig er funnet på for å ta fra oss en enda større evne til å leve et selvstendig liv og tro at vi klarer å tenke selv? Bare se hva som skjer i større og større grad i samfunnet, vi skal helst være som roboter, nikkedukker og slaver av den større makt. Anonymkode: 8b168...d16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #2 Del Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva er den tullete forskningen om at vi liksom ikke har fri vilje? Vi står fritt til å velge akkurat det livet vi vil, og det må vi ikke glemme. Er det noe som egentlig er funnet på for å ta fra oss en enda større evne til å leve et selvstendig liv og tro at vi klarer å tenke selv? Bare se hva som skjer i større og større grad i samfunnet, vi skal helst være som roboter, nikkedukker og slaver av den større makt. Anonymkode: 8b168...d16 Hvorfor har ikke alle mennesker like mye land, vann? Hvorfor har ikke alle like mye formue? Hvorfor er ikke verden rettferdig? Så lenge mennesket tror de lever i «frihet» så er de veldig kompatible til å være i sin lille boble- uten å ense hva frihet egentlig er. Anonymkode: cc059...b85 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sniffis Skrevet 2. mars 2024 #3 Del Skrevet 2. mars 2024 Gud har gitt oss fri vilje. Ikke verden, myndighetene eller «makten». 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luksusbia Skrevet 2. mars 2024 #4 Del Skrevet 2. mars 2024 Fri vilje er en idealistisk illusjon. I den virkelige verden er det utallige lover, regler og normer som blir påtvunget enkeltindivider. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #5 Del Skrevet 2. mars 2024 Luksusbia skrev (3 minutter siden): Fri vilje er en idealistisk illusjon. I den virkelige verden er det utallige lover, regler og normer som blir påtvunget enkeltindivider. Det er jo allikevel mange som velger å bryte disse lovene og reglene. Men det bør de vel ikke stilles til ansvar for siden fri vilje kun er en idealistisk illusjon, tenker du? Eller tenker du da at vi vår frie vilje innskrenkes nettopp pga uttalige lover og regler? Det er i så fall logisk. Men forskningen jeg sikter til handler om at fri vilje i utgangspunktet ikke finnes. Anonymkode: 8b168...d16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheHairyToothfairy Skrevet 2. mars 2024 #6 Del Skrevet 2. mars 2024 Du har aldri hatt fri vilje. Da hadde du ikke vært så lett å manipulere. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #7 Del Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo allikevel mange som velger å bryte disse lovene og reglene. Men det bør de vel ikke stilles til ansvar for siden fri vilje kun er en idealistisk illusjon, tenker du? Eller tenker du da at vi vår frie vilje innskrenkes nettopp pga uttalige lover og regler? Det er i så fall logisk. Men forskningen jeg sikter til handler om at fri vilje i utgangspunktet ikke finnes. Anonymkode: 8b168...d16 Forskning? Hvilken Forskning Og hva i samfunnet er det som gjør at du tenker vi er mer og mer roboter og nikkedukker Anonymkode: b355f...aaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #8 Del Skrevet 2. mars 2024 TheHairyToothfairy skrev (3 minutter siden): Du har aldri hatt fri vilje. Da hadde du ikke vært så lett å manipulere. Hvis man ikke har fri vilje, så kan man heller ikke manipuleres. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Forskning? Hvilken Forskning Og hva i samfunnet er det som gjør at du tenker vi er mer og mer roboter og nikkedukker Anonymkode: b355f...aaa Her er noen eksempler: https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2023/11/05/195958880/stanford-forsker-vi-har-ingen-fri-vilje?nr=1 https://www.forskning.no/filosofiske-fag/eksisterer-den-frie-vilje/783504 Til ditt siste spørsmål så ber jeg deg om og snart åpne øynene å se hva som skjer rundt oss. Det begynte virkelig for fullt under korona. Anonymkode: 8b168...d16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #9 Del Skrevet 2. mars 2024 TheHairyToothfairy skrev (26 minutter siden): Du har aldri hatt fri vilje. Da hadde du ikke vært så lett å manipulere. Uten fri vilje har man verken evnen til å manipulere noen, eller bli manipulert selv. Anonymkode: 8b168...d16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 2. mars 2024 #10 Del Skrevet 2. mars 2024 (endret) Nei vi har ikke fri vilje til å gjøre akkurat slik vi vil hele tiden (heldigvis). Verden er da gal nok fra før av med alle de som tilsynelatende ser ut til å tro dette. Vi hadde hatt fullstendig mayhem, kaos og ødeleggelser viss alle skulle gjort det de ville hele tiden. Tenk bare på hvor mange som har en vilje til å seksuelt misbruke barn, tenk på alle som er pyromaner, tenk på alle som er seriemordere. En bør være en nikkedukke for samfunnet, for lover og fellesskapets beste. Å bare gå på jobb når du vil fordi du har en vilje til å være en egoistisk selvnytende individualist som ikke tenker på det morslske ansvaret for samfunnet? Å ikke overholde trafikkregler fordi du selv ønsker å komme først frem.. Dine friheter uansett hva de er er viktig for deg men det er jo også andres friheter. Hvordan kan en si at jeg bør være fri til å gjøre slik jeg vil (om det gjelder korona tiltak eller å tenne på bygninger..) men andre får ikke gjøre som de vil hele tiden? Dine eller mine friheter og den frie viljen er jo ikke noe mer eller mindre viktig enn andres Fri vilje er en utopisk greie som kanskje hadde sett anerledes ut viss mennesker genuint hadde ønsket å gjøre godt hele tiden og vært 100% gode. (Men med det åpner en også opp porten for hva genuint godhet er for noe i oss mennesker, det vil også se høyst forskjellig ut...) Men det er vi på individnivå ikke og sånn sett må vi være nikkedukker, slaver og roboter så lenge vi ønsker å være i et samfunn og nyte godt av samfunnet sine goder. En må gi og ta, sånn er det for oss alle. Ønsker du ikke dette så finnes det sikkert helt ubebodde øyer en eller annen plass i verden en kan slenge opp en liten trebod og bo. For sånn er det jo, evner du ikke å være en del av samfunnet og innfinne deg med de regler, lover og plikter vi har så fører det ofte til at du heller ikke får ta del i samfunnet sine goder. Fri vilje har blitt diskutert opp og ned av filosofer i alle tider fra Kant og Aristoteles og den gjengen og en ser alltid på fri vilje sammen med moralsk ansvar. Jeg tror ikke en kan løsrive de to sidene fra hverandre. "Menneskets frihet består i dets evne til å innse den lovmessige og nødvendige årsakssammenheng i alle ting: fri blir man når man innser at alle ting skjer i samsvar med evige lover og at følelsen av ufrihet kommer av illusjonen om at man selv kan være lovgiver." Som var filosofen Spinoza sin versjon av svaret på den frie viljen hos mennesker og det er jeg tilbøyelig for å være ganske enig i. Endret 2. mars 2024 av skreppamedleppa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #11 Del Skrevet 2. mars 2024 skreppamedleppa skrev (20 minutter siden): Nei vi har ikke fri vilje til å gjøre akkurat slik vi vil hele tiden (heldigvis). Verden er da gal nok fra før av med alle de som tilsynelatende ser ut til å tro dette. Vi hadde hatt fullstendig mayhem, kaos og ødeleggelser viss alle skulle gjort det de ville hele tiden. Tenk bare på hvor mange som har en vilje til å seksuelt misbruke barn, tenk på alle som er pyromaner, tenk på alle som er seriemordere. En bør være en nikkedukke for samfunnet, for lover og fellesskapets beste. Å bare gå på jobb når du vil fordi du har en vilje til å være en egoistisk selvnytende individualist som ikke tenker på det morslske ansvaret for samfunnet? Å ikke overholde trafikkregler fordi du selv ønsker å komme først frem.. Dine friheter uansett hva de er er viktig for deg men det er jo også andres friheter. Hvordan kan en si at jeg bør være fri til å gjøre slik jeg vil (om det gjelder korona eller å tenne på bygninger..) men andre får ikke gjøre som de vil hele tiden? Dine eller mine friheter og den frie viljen er jo ikke noe mer eller mindre viktig enn andres Fri vilje er en utopisk greie som kanskje hadde sett anerledes ut viss mennesker genuint hadde ønsket å gjøre godt hele tiden og vært 100% gode. (Men med det åpner en også opp porten for hva genuint godhet er for noe i oss mennesker, det vil også se høyst forskjellig ut...) Men det er vi på individnivå ikke og sånn sett må vi være nikkedukker, slaver og roboter så lenge vi ønsker å være i et samfunn og nyte godt av samfunnet sine goder. En må gi og ta, sånn er det for oss alle. Ønsker du ikke dette så finnes det sikkert helt ubebodde øyer en eller annen plass i verden en kan slenge opp en liten trebod og bo. Fri vilje har blitt diskutert opp og ned av filosofer i alle tider fra Kant og Aristoteles og den gjengen og en ser alltid på fri vilje sammen med moralsk ansvar. Jeg tror ikke en kan løsrive de to sidene fra hverandre. "Menneskets frihet består i dets evne til å innse den lovmessige og nødvendige årsakssammenheng i alle ting: fri blir man når man innser at alle ting skjer i samsvar med evige lover og at følelsen av ufrihet kommer av illusjonen om at man selv kan være lovgiver." Som var filosofen Spinoza og det er jeg tilbøyelig for å være ganske enig i. Du misforstår hva slags fri vilje det handler om. Les forskningen jeg la ut. At vi derimot ikke har fri vilje til å gjøre alt pga lover og regler er jo en selvfølge. Anonymkode: 8b168...d16 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 2. mars 2024 #12 Del Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du misforstår hva slags fri vilje det handler om. Les forskningen jeg la ut. At vi derimot ikke har fri vilje til å gjøre alt pga lover og regler er jo en selvfølge. Anonymkode: 8b168...d16 Jeg har lest det og jeg leste det også før jeg svarte deg. Men når du selv snakker om "nikkedukke, slaveri, roboter" og blander inn kovid inn i den herlige salaten så blir det litt vanskelig å skjønne hva du vil frem til. Verken blindt kaos eller blindt determinisme har plass bak en bevist fri vilje. Vi mennesker gjør som vi gjør fordi vi er som og vi er, og vi er som vi er fordi vi gjør som vi gjør. Det er en evig rundgang. Det gjør oss verken fri som i en fri vilje eller robotstyrte slaver. For deg og meg er det kanskje en fullstendig selvfølge at vi må ha lover og regler og dermed underkaste seg samfunnets normer men det er jo ikke slik for alle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #13 Del Skrevet 2. mars 2024 skreppamedleppa skrev (4 minutter siden): Jeg har lest det og jeg leste det også før jeg svarte deg. Men når du selv snakker om "nikkedukke, slaveri, roboter" og blander inn kovid inn i den herlige salaten så blir det litt vanskelig å skjønne hva du vil frem til. Verken blindt kaos eller blindt determinisme har plass bak en bevist fri vilje. Vi mennesker gjør som vi gjør fordi vi er som og vi er, og vi er som vi er fordi vi gjør som vi gjør. Det er en evig rundgang. Det gjør oss verken fri som i en fri vilje eller robotstyrte slaver. For deg og meg er det kanskje en fullstendig selvfølge at vi må ha lover og regler og dermed underkaste seg samfunnets normer men det er jo ikke slik for alle. Ja det helt tydelig at du ikke forstår hva jeg skal fram til, og hvis du synes det er så vanskelig å forstå pga den herlige salaten som du kaller det, så kan du gjerne spørre istedenfor. Aner ikke hvor du kom fram til konklusjonen om at den frie viljen jeg snakket om handlet om å få gjøre absolutt alt vi vil uten regler i samfunnet, hvis du leste forskningsartiklene jeg la ut. Der kommer det tvert i mot fram at vi har så manglende fri vilje at vi nesten ikke bør stilles til ansvar for det man gjør galt. Og da kommer mine tanker inn om at det virker som vi som mennesker skal fremstilles som vesener som selv ikke klarer å tenke selvstendig, eller ta fornuftige valg som vi som individer selv kan stå for. Altså roboter som blir enda lettere å styre og ha kontroll over. Det begynte merkbart under korona, og det er heldigvis flere og flere som har forstått det nå i ettertid. Du tar feil, vi mennesker er ikke bare som vi er fordi vi gjør som vi gjør. Gjennom hele livet er vi stadig under utvikling, og med mindre man er psykopater/narsissister, pedofile som du nevner eller har andre antisosiale personlighetstrekk, så er vi fullt i stand til og stadig lære av våre opplevelser og valg, og forandre oss deretter. Men det er et valg man tar selv. Vi tar riktignok også valg basert på tidligere opplevelser og hendelser vi ikke har hatt styring over, men vi har likevel vår frie mulighet og valg til å sette oss inn i årsak og sammenheng og derav tenke og handle annerledes. Anonymkode: 8b168...d16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 2. mars 2024 #14 Del Skrevet 2. mars 2024 Folk svarer ut ifra fullstendig ulike vinklinger. Det er litt gøy. Jeg får svare ut ifra naturfag. Noen mener at vi ikke har fri vilje fordi alt er diktert forutbestemt av fysiske lover. Mange fysikere mener vi lever i et "block universe" hvor fortid, nåtid og fremtid er like virkelige. Har vi da fri vilje? Så har man annen fysikk som sier at verden er styrt av helt ren tilfeldighet på atomnivå. Hjernen vår opererer på atomnivå, så noen beslutninger er den reneste tilfeldighet. Hjelper det? Blir det mer fri vilje av at det er tilfeldig? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 2. mars 2024 #15 Del Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja det helt tydelig at du ikke forstår hva jeg skal fram til, og hvis du synes det er så vanskelig å forstå pga den herlige salaten som du kaller det, så kan du gjerne spørre istedenfor. Aner ikke hvor du kom fram til konklusjonen om at den frie viljen jeg snakket om handlet om å få gjøre absolutt alt vi vil uten regler i samfunnet, hvis du leste forskningsartiklene jeg la ut. Der kommer det tvert i mot fram at vi har så manglende fri vilje at vi nesten ikke bør stilles til ansvar for det man gjør galt. Og da kommer mine tanker inn om at det virker som vi som mennesker skal fremstilles som vesener som selv ikke klarer å tenke selvstendig, eller ta fornuftige valg som vi som individer selv kan stå for. Altså roboter som blir enda lettere å styre og ha kontroll over. Det begynte merkbart under korona, og det er heldigvis flere og flere som har forstått det nå i ettertid. Du tar feil, vi mennesker er ikke bare som vi er fordi vi gjør som vi gjør. Gjennom hele livet er vi stadig under utvikling, og med mindre man er psykopater/narsissister, pedofile som du nevner eller har andre antisosiale personlighetstrekk, så er vi fullt i stand til og stadig lære av våre opplevelser og valg, og forandre oss deretter. Men det er et valg man tar selv. Vi tar riktignok også valg basert på tidligere opplevelser og hendelser vi ikke har hatt styring over, men vi har likevel vår frie mulighet og valg til å sette oss inn i årsak og sammenheng og derav tenke og handle annerledes. Anonymkode: 8b168...d16 Selvfølgelig lærer vi etterhvert. Vi går da ikke rundt med en 5 åring sin viten og forståelse av hvordan verden fungerer hele livet eller en baby sin mentale kapasitet. Selvfølgelig lærer vi, og vi lærer med å speile oss i andre, leve i samfunnet, ta selvstendige valg osv osv. Jeg har da ikke skrevet noe annet. Men vi tar de valgene vi tar fordi vi blant annet er den vi er. Jeg ville nok sikkert tenkt og tatt andre valg viss jeg var en mann eller viss jeg var kinesisk. Hva var det som ble merkbart under korona? Selvfølgelig stilles vi til ansvar for det vi gjør feil, og det vi gjør rett, både små og store ting. Dette du fremstiller er jo helt ubegrunnede tanker du har.Vi må stå til rette for valgene vi tar. Handlinger har konsekvenser i alle ledd i samfunnet vårt. Få ting, heller ikke dette er slik at det er svart/hvit. Enten er vi mennesker 100% viljestyrt eller så er vi ikke det og viss vi ikke er det så er vi ikke ansvarlig for noe men bare går rundt som en marionett dukke for hva eller hvem. En må også gå lengre ned i kaninhullet med å stille seg spm som hva bevissthet er og om en kan redusere bevissthet til de underliggende fysiske prosessene? https://www.forskning.no/religion-fysikk-filosofiske-fag/har-vi-fri-vilje/450556 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2024 #16 Del Skrevet 2. mars 2024 skreppamedleppa skrev (54 minutter siden): Selvfølgelig lærer vi etterhvert. Vi går da ikke rundt med en 5 åring sin viten og forståelse av hvordan verden fungerer hele livet eller en baby sin mentale kapasitet. Selvfølgelig lærer vi, og vi lærer med å speile oss i andre, leve i samfunnet, ta selvstendige valg osv osv. Jeg har da ikke skrevet noe annet. Men vi tar de valgene vi tar fordi vi blant annet er den vi er. Jeg ville nok sikkert tenkt og tatt andre valg viss jeg var en mann eller viss jeg var kinesisk. Hva var det som ble merkbart under korona? Selvfølgelig stilles vi til ansvar for det vi gjør feil, og det vi gjør rett, både små og store ting. Dette du fremstiller er jo helt ubegrunnede tanker du har.Vi må stå til rette for valgene vi tar. Handlinger har konsekvenser i alle ledd i samfunnet vårt. Få ting, heller ikke dette er slik at det er svart/hvit. Enten er vi mennesker 100% viljestyrt eller så er vi ikke det og viss vi ikke er det så er vi ikke ansvarlig for noe men bare går rundt som en marionett dukke for hva eller hvem. En må også gå lengre ned i kaninhullet med å stille seg spm som hva bevissthet er og om en kan redusere bevissthet til de underliggende fysiske prosessene? https://www.forskning.no/religion-fysikk-filosofiske-fag/har-vi-fri-vilje/450556 Foreslår nok en gang at du leser forskningen jeg la ut én gang til hvis du er interessert i å diskutere. Det er hva som er utgangspunktet for denne tråden. Anonymkode: 8b168...d16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 2. mars 2024 #17 Del Skrevet 2. mars 2024 Fri vilje, frie valg og personligfrihet , dette er friheter som ulike grupper og interesser vil motarbeide og frata deg hele tiden , så lenge du lever. å stå for disse frihetene for seg selv sitt er en kamp fra man er myndig til man dør . Vi har hatt 1000 år med kristendom som har begått bestialske handlinger mot folk for å hindre nettopp disse frihetene, vi har nye religioner i samfunnet vårt , som ikke engang vet hva disse frihetene er , vi har etablerte politiske ideologier som vil ta valgene for deg og begrense viljen og din personlige frihet så mye de klarer. Frihetene blir gjerne blitt formulert med skremsel, hver man sin lykkes smed og derved et liv i utrygghet. Fri vilje blir tuktet av kollektivismen, der det kollektive styrer den frie viljen gjennom sosiale avstraffelser som utstøting , uthenging , moralisering og fordømmelse, slik at ingen våger å stikke seg frem eller gjøre noe som ikke allerede er akseptert i bobla. Frihetene jeg beskrev er en livskamp , mot alt fra bygdedyret og janteloven til politi og helsevesen og alt derimellom. Frihetene er jo også selvutslettende, på linje med demokratiet, jo mer frihet en får jo mer kan den misbrukes , jo mer politi og militær blir det som igjen gjør oss mer og mer ufrie. De fleste ideologier , religiøse som politiske og begge deler som ønsker å ramme et fritt samfunn vil ramme det ved å ødelegge disse frihetsidealene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skreppamedleppa Skrevet 2. mars 2024 #18 Del Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Foreslår nok en gang at du leser forskningen jeg la ut én gang til hvis du er interessert i å diskutere. Det er hva som er utgangspunktet for denne tråden. Anonymkode: 8b168...d16 Og jeg har lest de. Du kan ikke bare si at jeg ikke har lest noe når jeg har skrevet til deg at joda mottatt og lest bare fordi jeg utfordrer dine tanker om det. Men jeg ser at det er standarsvaret ditt til folk selv før du la it disse linkene. Jeg er enda litt nyskjerrig på hva du mente skjedde under kovid jeg? Viss du ikke evner å ha en diskusjon om det emnet du selv har startet og du ikke klarer å ordlegge deg mer enn setningen "les forskningen" så synes jeg det er litt tamt. Men ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomSawyer Skrevet 2. mars 2024 #19 Del Skrevet 2. mars 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva er den tullete forskningen om at vi liksom ikke har fri vilje? Vi står fritt til å velge akkurat det livet vi vil, og det må vi ikke glemme. Er det noe som egentlig er funnet på for å ta fra oss en enda større evne til å leve et selvstendig liv og tro at vi klarer å tenke selv? Bare se hva som skjer i større og større grad i samfunnet, vi skal helst være som roboter, nikkedukker og slaver av den større makt. Anonymkode: 8b168...d16 Selvsagt har vi ikke fri vilje. En stor nok datamaskin vil kunne forutsi reaksjonen til hvilket som helst menneske i hvilken som helst situasjon. Eneste den trengte var å lese hjernen vår evt foreta rigide tester av det aktuelle mennesket først. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 2. mars 2024 #20 Del Skrevet 2. mars 2024 Vi velger det livet vi vil leve, men vi gjør det under omstendigheter vi ikke har valgt selv. Fritt etter Marx. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå