Gå til innhold

Hvor kan man se tegningene


Gjest gammel bruker

Anbefalte innlegg

Helt ærlig:

Dette er tydeligvis viktig for muslimene.

Og selv om jeg ikke helt skjønner hvorfor så velger jeg, av respekt for deres holdning til dette, å ikke se på linken.

Hvem er det du viser respekt for? Den jevne muslim eller de som mener at deres verdensbilde kommer foran alt annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å respektere andres overbevisning. Og akseptere at man er forskjellige?

Hvis en publisering av disse bildene provoserer, hva koster det oss å la være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det du viser respekt for? Den jevne muslim eller de som mener at deres verdensbilde kommer foran alt annet?

Viser respekt for deres overbevisning, uansett om de er utstyrt med vrangforestillinger etter min mening.

Og av egoistiske grunner, det skader meg mindre å holde meg unna!

Ytringsfrihet eller ikke.

Endret av *Meg*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor? Det må jo være en grunn til det. Den skulle jeg gjerne ha fått forklart.

Mulig du har fått svar alt, men svarer deg lell :)

Det er ikke uvanlig at man i mange religioner ikke har avbildninger av gudene og profeter, da man er redd for at man avgudsdyrker disse bildene/statuene og ikke guden selv. Så en årsak til å ikke ha bilde av en profet er å ikke tilbe ham som en gud.

Det ironiske er at det virker som det er hva nettopp mange muslimer gjør siden de reagerer slik de gjør på disse bildene. En ikke-troende som avbilder profeten vil jo ikke starte å avgudsdyrke ham, da han ikke er en troende av denne religionen likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_else_*
Det ironiske i dette er at om alle ekstreme grupper hadde tatt det med ro og latt være å kommentere dette så hadde det blitt med de to første avisene. Nå blir bildene spredt verden rundt. Men, det er nok ikke disse gruppenes agenda. De ønsker oppmerksomhet og nok en gang er det de ytterligående som får bestemme agendaen.

Riktig. De vil ha påskudd for å ty til våpen, og hver lille bit som de oppfatter som en "krenkelse" av de og deres religion og levemåte suger de til seg. Nettopp for å ha enda en rettferdiggjørelse av å jevne oss med jorden. Disse typer menneske mener at nettopp deres overbevisning og verdensbilde er det eneste som gjelder. Hvorfor skal vi vestlige, med en sivilisert kultur respektere, tolerere, droppe ytringsfriheten vår når de langt i fra vil vise oss den samme godviljen tilbake? For det vil aldri skje. Sånn er det, de har rett og vi har feil. Vi vil aldri få noe toleranse for vårt levesett fra disse menneskene. MEN, husk at dette gjelder ikke alle muslimer. Vi må skille den "jevne" muslim med denne type islam som blir utøvet blant disse politiske og voldelige gruppene.

Greit, det er ulovlig i følge Koranen å avbilde profeter. Greit, de ble fornærmet. De lever etter en totalt ulik kultur enn oss, og det er vanskelig for oss å forstå hvordan eller hvorfor de tar slikt så ille opp. Det kan vel muulig sammenlignes med at noen snakker stygt om moren vår, eller noen vi identifiere oss med. Det tas personlig. Dette er kulturkræsj.

Men å se på hvordan disse reagerer har ingenting til felles med vår levemåte. De tar opp geværet og vil drepe. Hvordan kn vi sitte og si fine ord om at vi må ha "dialog og forståelse og toleranse", når vi ser hvilke mennesker vi har med og gjøre? Dette er "too big", det er irrasjonelle følelser som blir vekket til live, dessvverre blant disse menneskene. Hjelper det å beklage? DEt går ikke an å forhandle med disse.

Det er heller ikke noen hemmlighet at de ønsker at islam skal være verdens religion, og at alle som tror på noe annet er vantro og bør ikke leve. Totalitært og fundamentalistisk er nøkkelord.

Hvor er Al-Qaida opp i alt dette forresten? Snart smeller det kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Artig å se disse tegningene... mulig jeg er helt blank, men jeg ser ikke provokasjonen i dem.. men det er meg da.

Folk har da vitset om Jesus i alle år også, ingen som går til krig av den grunn ...

Idioter.

Asså. Det har ikke vært like greit å vitse om Jesus/kristen tro i ALLE år, da. Det er faktisk ikke så mange år siden vi ikke fikk se Life of Brian her i landet, fordi man mente den var blasfemisk. Jeg er ganske sikker på at blasfemi har blitt straffet svært strengt i kristne land fram til for ikke så lenge siden.

Utover det er jeg selvfølgelig også provosert over at tullete ekstremistiske grupper gjør akkurat disse tegningene til en så stor sak. Det må da tross alt være andre ting å "ta oss for" som er mer forståelige. Utenrikspolitikk, militær inngripen osv burde være litt viktigere. Og det er de nok også for de aller fleste.

Ellers skjønner jeg også at karikaturer av en person de selv, av respekt, ikke kan avbilde er fornærmende. Politikken i Danmark har heller ikke lagt opp til noen god dialog mellom muslimer og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_else_*
Muslimer kan ikke forvente at ikke-troende skal følge deres regler. Det er ingenting galt med disse bildene.

Det er nettopp det de ønsker, og det er derfor vi ser disse reaksjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_else_*
Men hva godt får vi ut av å være intolerante?

Ingenting. Er det noen som mener at vi bør være intolerante? Men det går en grense for hva vi skal finne oss i, toleransen skal ikke være enveis. Å tolerere at andre har andre syn og meninger enn en selv er en selvfølge, i allefall for meg. Men disse folka her driver med ting som jeg syns er forkastelig, og jeg syns ikke det er GREIT at de truer en haug med mennesker pga noe slikt. Denne truingen i seg selv er fullstendg usivilisert, og er bare en av faktorene som viser hvor fjernt vi er fra hverandre i den kulturelle og siviliserte utviklingen. Se også på måten de prater på. Gudstroen deres er sammenfallt med hvordan de lever og snakker. "Om Gud vil", feks. Det er ingen skiller her. Noe som igjen gjør det rimelig vanskelig for siviliserte mennesker å skulle sette seg ned å "forhandle" og gå i "dialog" osv. med disse mennskene.

1-2 aviser trykker disse bildene, og disse gruppene mener dermed at hele den vestelige befolkningen håner muslimer. Hvordan kan man si noe slikt?

Jeg ville aldri funnet på å ta fram riflen min (om jeg hadde en) om en person sa noe stygt til meg, eller plaget meg for mine meninger. De dør gjerne for sin "sak", og tar andre med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om å være tolerant i forhold til å ikke vise bilder av det de ser som fryktelig viktig og ikke vise bilder av. Verken mer eller mindre.

Helt enig at deres levemåte og truslen er fullstendig forkastelig, men det var ikke det jeg siktet til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_else_*
Jeg snakker om å være tolerant i forhold til å ikke vise bilder av det de ser som fryktelig viktig og ikke vise bilder av. Verken mer eller mindre.

Helt enig at deres levemåte og truslen er fullstendig forkastelig, men det var ikke det jeg siktet til!

Ja, den er grei. Men så kan vi jo stille spørsmål om hvorvidt folk som har trykket ulovlige bilder har vært klar over i hvilken grad dette er viktig for muslimene. Jeg ante ikke dette før denne saken kom opp, skal jeg være ærlg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er grei. Men så kan vi jo stille spørsmål om hvorvidt folk som har trykket ulovlige bilder har vært klar over i hvilken grad dette er viktig for muslimene. Jeg ante ikke dette før denne saken kom opp, skal jeg være ærlg.

Men hvis man da ser at man har tråkket noen på tærne i ettertid, kan man se bort i fra stoltheten og be om unnskyldning, mener jeg.

Bedre enn å hardnakket stå på sitt og sette seg selv og flere andre i fare...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:overrasket:

Jeg slutter aldri å forundres over hvor utrolig mange fantastisk navlebeskuende og intolerante nordmenn det finnes.

Ytringsfrihet og statsuavhengige medier finnes ikke i disse muslimske landene. Hvordan kan dere forvente at de skal forstå hva det er - atdet er det det er - og forholde seg til det?

*Meg* - jeg er enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ethvert menneske på denne kloden holde kjeft fordi man tilfeldigvis kan komme til å si noe som et annet menneske et annet sted i verden opplever som sårende? Hvordan skal vi kunne unngå det i prakis? Forby alle måter å bedrive kommunikasjon og ytring på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man da ser at man har tråkket noen på tærne i ettertid, kan man se bort i fra stoltheten og be om unnskyldning, mener jeg.

Bedre enn å hardnakket stå på sitt og sette seg selv og flere andre i fare...

Både avisredaktøren og statsråder har da bedt om unnskyldning, uten at det har hjulpet nevneverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Både avisredaktøren og statsråder har da bedt om unnskyldning, uten at det har hjulpet nevneverdig.

De er ikke ute etter å få en unnskyldnig fra oss slik at alt kan roes ned. De er ute etter en unnskyldning for seg selv til å bedrive det de helst ønsker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ethvert menneske på denne kloden holde kjeft fordi man tilfeldigvis kan komme til å si noe som et annet menneske et annet sted i verden opplever som sårende? Hvordan skal vi kunne unngå det i prakis? Forby alle måter å bedrive kommunikasjon og ytring på?

Det er jo ikke akkurat snakk om å fornærme ett menneske her da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om å være tolerant i forhold til å ikke vise bilder av det de ser som fryktelig viktig og ikke vise bilder av. Verken mer eller mindre.

Helt enig at deres levemåte og truslen er fullstendig forkastelig, men det var ikke det jeg siktet til!

Det finnes sikkert mange kristne som føler seg tråkket på når man gjør narr av gud ellerJesus, men skal vi som ikke er krisne la være å gjøre det av den grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...