Gå til innhold

Hvor mange i familien blandet seg inn når du skulle kjøpe gravstein til avdøde partner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For meg er det naturlig at enken sammen med barna avgjør stein. Er sikker på at de fleste mødre som fremdeles er sammen med barnefar når han dør, aldri hadde utelatt sine egne barn i å være med på dette. Som stemor selv, hadde jeg aldri levd med å overkjøre stebarnas ønsker. For barna har de mistet en far for alltid som aldri kan erstattes. Enken kan gå videre om 2 år og leve et helt nytt liv... Men at de andre i familien blander seg, den forstår jeg ikke helt. Hadde det vært en forelder inni bildet med ønsker, hadde jeg klart tatt hensyn til det også.

Anonymkode: b668d...19d

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selv om hun finner ny partner?

Hun hadde ikke barn med avdøde så da er det vel mest naturlig at hans barn overtar når de blir voksne?

Ts

Anonymkode: 31296...c40

En grav skal stelles, pyntes og vedlikeholdes og det er sjeldent noe unge mennesker er opptatt av. Jeg ville ventet med å overføre festet til barna er godt voksne.

Om hun får ny partner så kan hun vel fortsatt stelle graven til sin tidligere samboer?

Anonymkode: 1a3ba...cb8

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For meg er det naturlig at enken sammen med barna avgjør stein. Er sikker på at de fleste mødre som fremdeles er sammen med barnefar når han dør, aldri hadde utelatt sine egne barn i å være med på dette. Som stemor selv, hadde jeg aldri levd med å overkjøre stebarnas ønsker. For barna har de mistet en far for alltid som aldri kan erstattes. Enken kan gå videre om 2 år og leve et helt nytt liv... Men at de andre i familien blander seg, den forstår jeg ikke helt. Hadde det vært en forelder inni bildet med ønsker, hadde jeg klart tatt hensyn til det også.

Anonymkode: b668d...19d

Absolutt. Og det er derfor jeg foreslo litt tidligere at venninnen til Ts bør velge ut 3 stener som barna plukker ut den endelige blant. For barna blir større og forandrer smak innen noen år. Selv om ungene bør få bli med å bestemme vil det ikke si at de bør få full frihet og enerett på avgjørelsen.

Anonymkode: 37b8a...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Absolutt. Og det er derfor jeg foreslo litt tidligere at venninnen til Ts bør velge ut 3 stener som barna plukker ut den endelige blant. For barna blir større og forandrer smak innen noen år. Selv om ungene bør få bli med å bestemme vil det ikke si at de bør få full frihet og enerett på avgjørelsen.

Anonymkode: 37b8a...b95

Det er ikke steinen som er hovedproblemet, men det som skal stå der som tenåringene ønsker; symboler som hund, gitar, wow, chill, lol, soloppgang osv

Ts

Anonymkode: 31296...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke steinen som er hovedproblemet, men det som skal stå der som tenåringene ønsker; symboler som hund, gitar, wow, chill, lol, soloppgang osv

Ts

Anonymkode: 31296...c40

Skriften er en del av steinen og forslagene selvfølgelig. 

Anonymkode: 37b8a...b95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er helt sikkert er at du, TS, bør holde deg langt unna dette. Du skjønner jo ingenting av dette. Trekker inn at barna er resultater av ons og alt mulig uvesentlig. 

Anonymkode: 02db1...91d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Men hva synes dere om at det skal være både hundetegninger, soloppganger, gitarer, wow, chill og skateboard på steinen?

Skal tenåringene få viljen sin?

De er jo i en alder der de forandrer mening om ting annenhver time, og hormoner styrer hva de tenker og føler.

Ts

Anonymkode: 31296...c40

Det skal selvfølgelig ikke være noe sånn på en gravstein nei. Soloppgang ok men resten nei.

Anonymkode: e0f21...6c6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at naboen din og de umyndige barna skal sette seg ned. De er såpass gamle at dette klarer de selv å gjøre, mor Tengs ikke. Her er det også kostnaden av ting som kommer med i å farge avgjørelsen. Slik mor styrer på så vil det kjapt komme på 100 000. .

Sammen finne en stein, inngå et kompromiss. Blir det vanskelig så end på hva ville far likt? 

Sammen komme til et minneord. 

Noe alle føler passer noe ala Så lukker vi deg i våre hjerter inne, som et kjært og varig minne. 

En fin gravering eller et fint bilde. Noe som far satte pris på. Var han en hundemann så blir jo en enkel tegning av mann med hund ok.. 

Det er farens stein, og ikke deres stein. Steinen skal minnes far ikke hva de selv liker. 

En ting er å huske på at om en annen går bort , om graven og steinen skal kunne romme flere . 

 

Her passer ikke mor til rollen som talsperson. Be om hjelp fra kirken. Presten. 

 

Anonymkode: ea788...495

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

For meg er det naturlig at enken sammen med barna avgjør stein. Er sikker på at de fleste mødre som fremdeles er sammen med barnefar når han dør, aldri hadde utelatt sine egne barn i å være med på dette. Som stemor selv, hadde jeg aldri levd med å overkjøre stebarnas ønsker. For barna har de mistet en far for alltid som aldri kan erstattes. Enken kan gå videre om 2 år og leve et helt nytt liv... Men at de andre i familien blander seg, den forstår jeg ikke helt. Hadde det vært en forelder inni bildet med ønsker, hadde jeg klart tatt hensyn til det også.

Anonymkode: b668d...19d

Tror du tar feil. Hvis jeg har forstått loven rett, så har verken etterlatt samboer eller barn under 18 noe de skal ha sagt når det gjelder alt som har med gravferd å gjøre.

Det er en fast rekkefølge som går sånn - og alle må være over 18; Ektefelle, barn, foreldre, barnebarn, søsken, søskens barn, foreldres søsken.

 

 

Anonymkode: 02db1...91d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En ting som er helt sikkert er at du, TS, bør holde deg langt unna dette. Du skjønner jo ingenting av dette. Trekker inn at barna er resultater av ons og alt mulig uvesentlig. 

Anonymkode: 02db1...91d

Ja men de er det. Foreldrene møttes på byen og så ble hun gravid.

De har sagt det begge to og det er en god historie. Faren har stilt opp i alle år og tatt ansvar, så de har vært ryddige mot hverandre.

Barna vet det også.

Jeg holder meg unna, men bare forhører meg og hjelper min nabo og veninne.

Ts

Anonymkode: 31296...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes at naboen din og de umyndige barna skal sette seg ned. De er såpass gamle at dette klarer de selv å gjøre, mor Tengs ikke. Her er det også kostnaden av ting som kommer med i å farge avgjørelsen. Slik mor styrer på så vil det kjapt komme på 100 000. .

Sammen finne en stein, inngå et kompromiss. Blir det vanskelig så end på hva ville far likt? 

Sammen komme til et minneord. 

Noe alle føler passer noe ala Så lukker vi deg i våre hjerter inne, som et kjært og varig minne. 

En fin gravering eller et fint bilde. Noe som far satte pris på. Var han en hundemann så blir jo en enkel tegning av mann med hund ok.. 

Det er farens stein, og ikke deres stein. Steinen skal minnes far ikke hva de selv liker. 

En ting er å huske på at om en annen går bort , om graven og steinen skal kunne romme flere . 

 

Her passer ikke mor til rollen som talsperson. Be om hjelp fra kirken. Presten. 

 

Anonymkode: ea788...495

Min veninne og nabo/bonusmoren mener at steinen skal gjenspeile hennes mann/barnas far, men de andre i familien som hans søsken mener at det er de etterlatte som skal like steinen fordi avdøde er død og ingen vet hva han hadde valgt.

Tenåringene er barn og forstår ikke hvordan en gravstein skal være eller hva faren stod for, fordi de er for unge.

Enken var med mannen i 16 år og er den som kjenner han best, bedre enn hans søsken som så han 5 ganger i året, men de har tatt mye plass nå når han er død.

Vergen tror hun har alt å si, fordi hun er barnas mor og representerer de, men hun kjente jo heller ikke sine barns far.

Ts

 

Anonymkode: 31296...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tror du tar feil. Hvis jeg har forstått loven rett, så har verken etterlatt samboer eller barn under 18 noe de skal ha sagt når det gjelder alt som har med gravferd å gjøre.

Det er en fast rekkefølge som går sånn - og alle må være over 18; Ektefelle, barn, foreldre, barnebarn, søsken, søskens barn, foreldres søsken.

 

 

Anonymkode: 02db1...91d

Så hvem skal bestemme da, hvis ikke samboeren som er over 18 får lov?

Samboer/enken er fester for graven

Ts

Anonymkode: 31296...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så hvem skal bestemme da, hvis ikke samboeren som er over 18 får lov?

Samboer/enken er fester for graven

Ts

Anonymkode: 31296...c40

Er det konflikt, så er det den avdødes søsken som har ansvaret for gravferden (hvis han ikke har foreldre i live). 

Hvis de har overlatt det til samboeren hans, så er det vel hun som bestemmer.

Anonymkode: 02db1...91d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja men de er det. Foreldrene møttes på byen og så ble hun gravid.

De har sagt det begge to og det er en god historie. Faren har stilt opp i alle år og tatt ansvar, så de har vært ryddige mot hverandre.

Barna vet det også.

Jeg holder meg unna, men bare forhører meg og hjelper min nabo og veninne.

Ts

Anonymkode: 31296...c40

Nei, du holder deg jo ikke unna når du «hjelper».

Kan du ikke være så snill å fortelle hvorfor du synes det er relevant at barna (visstnok) skal være et resultat av ons? Er slike barn mindre verdt?

Anonymkode: 02db1...91d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det konflikt, så er det den avdødes søsken som har ansvaret for gravferden (hvis han ikke har foreldre i live). 

Hvis de har overlatt det til samboeren hans, så er det vel hun som bestemmer.

Anonymkode: 02db1...91d

Og det står i hvilken lov?

Bisettelsen har vært og den tok enken og avdødes bror seg av, og så var barna med til begravelsesbyrået og presten, men de hadde ikke innflytelse men ble orientert.

Hvorfor mener du at samboer skal nedgraderes?

Hun bodde med avdøde i nesten 16 år, har oppdratt barna sammen med avdøde og kjente han best av alle i familien.

Avdødes foreldre er døde.

ts

Anonymkode: 31296...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare en stein. 

Hadde jeg mistet mannen min, og det hadde blitt mye styr, så hadde jeg latt de som laget mest helvete få bestemme og bedt dem om å inkludere meg når de hadde funnet noe. Jeg tviler sterkt på at de hadde hatt lol på steinen osv. Det er jo bare tull. Det er vel ingen som gjør det hvis de ikke hater sin far. 

Så her lager mange mye styr, og jeg hater styr...det gjør mannen min og, og må den stakkars mannen ha en stygg stein når han dør- so be it. Hvor ille kan det bli?

Hun kan jo eventuelt gjøre seg vanskelig å insistere på et kors. Hvorfor skal man dessuten ha en dyr stein? Finn en i fjæra og skriv med svart tusj. Det er så bortkastet penger. 

Anonymkode: fc9b3...0ad

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ingen andre skal ligge der han er gravlagt.

Er du sikker på at det er vergen som har det siste ordet?

Barna er et resultat av et ons og de kjente ikke hverandre engang, men han stilte opp og har hatt barna annenhver helg helt siden de var 1 år.

Samboeren var sammen med avdøde i nesten 16 år, altså fra barna var babyer.

Ts

Anonymkode: 31296...c40

Gravferdsloven et klar på rekkefølge for beslutningstakere; ektefelle, barn, foreldre.. Siden de ikke er gift, blir det barn. Hvorvidt de er resultat av ONS, voldtekt, langt kjærlig ekteskap eller annet er irrelevant.

Dersombplanen er at barna skal overta ansvar for gravsted, er det mer selvsagt at de også velger stein. Hvorfor ikke la barna ved vergen være fester hvis det er planen? Uansett ikke sikkert de er interessert i å inngå festeavtale om 20 år når gratisperioden er over.

Anonymkode: 65254...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, du holder deg jo ikke unna når du «hjelper».

Kan du ikke være så snill å fortelle hvorfor du synes det er relevant at barna (visstnok) skal være et resultat av ons? Er slike barn mindre verdt?

Anonymkode: 02db1...91d

Overhodet ikke, nevnte det for å si at vergen og avdøde ikke har vært sammen og kjente hverandre ikke. Kun samarbeidet om barna.

Ts

Anonymkode: 31296...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sikker på at alle i svigerfamilien hadde laget et sant helvete og skulle bestemt alt. Det skulle de fått lov til, men ville de hatt noe ekstraordinært, så måtte de betalt for det selv. Vil du bestemme- så får du betale. I motsatt fall- fuck off. 

Anonymkode: fc9b3...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og det står i hvilken lov?

Bisettelsen har vært og den tok enken og avdødes bror seg av, og så var barna med til begravelsesbyrået og presten, men de hadde ikke innflytelse men ble orientert.

Hvorfor mener du at samboer skal nedgraderes?

Hun bodde med avdøde i nesten 16 år, har oppdratt barna sammen med avdøde og kjente han best av alle i familien.

Avdødes foreldre er døde.

ts

Anonymkode: 31296...c40

Jeg mener ingenting, herregud. Dette står i Gravferdsloven.

Ro deg ned.

Anonymkode: 02db1...91d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...