Gå til innhold

Hvor mange i familien blandet seg inn når du skulle kjøpe gravstein til avdøde partner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en nabo som mistet mannen sin for 2 måneder siden, og nå skal de begynne å se på gravstein. Dödsfallet kom veldig brått så de rakk ikke å snakke om noe som helst før han gikk bort.

De hadde hver sine barn og hans barn er ikke 18 før til neste år, så deres mor er verge.

Hans søsken og nevøer blander seg inn i valget av gravstein og mener de har rett på å bestemme, mens min nabo som var sammen med han i 15 år blir helt overkjørt. Nå har hun bestemt at det er hun og barna som skal ta det avgjørende valget, men da blander vergen seg inn på vegne av barna/tenåringene og mener barna skal bestemme ALT.

Tenåringene forstår ikke helt at dette er en stein som skal stå som et monument over avdøde i mange år, så de vil ha tegninger av skateboard, soloppgang, hunder, gitarer, fugler og diverse uttrykk som wow, chill eller lol ingravert på gravsteinen.

Min nabo har sagt at de kan inngravere en soloppgang og det kan være en inngravering av hunden siden de har hund, men resten av steinen må være "normal".

Steinbutikken anbefaler at tenåringene kan sette figurer på graven i stedet for at alt blir gravert inn, for én dag kommer de til å angre og alle disse symbolene og uttrykkene har ikke noe med avdøde å gjøre, mens tenåringene tenker at de skal bruke farens gravstein som en grafittivegg omtrent.

Alt dette stresset omkring gravsteinen tar omtrent knekken på den sørgende enken.

Har dere opplevd noe lignende?

 

Anonymkode: 31296...c40

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem er det som står som fester av graven? Er det enken og det ikke er barn over 18 år, er det hun som har siste ordet i denne saken. 

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven er klar. Nærmeste pårørende bestemmer. Dersom de var gift, er det henne. Var de ikke gift, er det barna hans.

Anonymkode: 65254...42e

  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven skrev (1 minutt siden):

Hvem er det som står som fester av graven? Er det enken og det ikke er barn over 18 år, er det hun som har siste ordet i denne saken. 

Enken er fester og barna er 16 år, snart 17.

Hennes barn er 19 og blander seg ikke inn.

Ts

Anonymkode: 31296...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Loven er klar. Nærmeste pårørende bestemmer. Dersom de var gift, er det henne. Var de ikke gift, er det barna hans.

Anonymkode: 65254...42e

De var samboere og barna er umyndige og har verge. Er det da vergen som bestemmer på vegne av barna?

Enken er fester av graven

Ts

Anonymkode: 31296...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Enken er fester og barna er 16 år, snart 17.

Hennes barn er 19 og blander seg ikke inn.

Ts

Anonymkode: 31296...c40

Da er det ikke noe å tenke på. Hun bestemmer over grav og gravminne.

Endret av Ulven
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enken er fester og barna er 16 år, snart 17.

Hennes barn er 19 og blander seg ikke inn.

Ts

Anonymkode: 31296...c40

Da er det hun som har siste ordet.

Hadde jeg vært henne hadde jeg plukket ut 3 forskjellige som barna kan velge mellom. 

Alle andre hadde jeg bare overhørt.

Anonymkode: 37b8a...b95

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er det hun som har siste ordet.

Hadde jeg vært henne hadde jeg plukket ut 3 forskjellige som barna kan velge mellom. 

Alle andre hadde jeg bare overhørt.

Anonymkode: 37b8a...b95

Vergen mener hun snakker på vegne av barna sine, og siden hun/vergen er voksen har hun det siste ordet siden min nabo ikke var gift.

Ts

Anonymkode: 31296...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De var samboere og barna er umyndige og har verge. Er det da vergen som bestemmer på vegne av barna?

Enken er fester av graven

Ts

Anonymkode: 31296...c40

Nærmeste pårørende, her barna ved vergen, har beslutningsrett i alt vedrørende bisettelse, gravferd, valg av gravsted osv. Dersom denne har akseptert at samboer overtar ansvar for gravsted, bør de akseptere valg av gravstein også. 

Dersom selve gravstedet er tenkt brukt av flere, bør man ta hensyn til dette ved valg av stein. Hvis ikke, blir steinen erstattet ved neste gravlegging.

Beslutningen nå ligger hos livsarvinger, ved verge.

Anonymkode: 65254...42e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nærmeste pårørende, her barna ved vergen, har beslutningsrett i alt vedrørende bisettelse, gravferd, valg av gravsted osv. Dersom denne har akseptert at samboer overtar ansvar for gravsted, bør de akseptere valg av gravstein også. 

Dersom selve gravstedet er tenkt brukt av flere, bør man ta hensyn til dette ved valg av stein. Hvis ikke, blir steinen erstattet ved neste gravlegging.

Beslutningen nå ligger hos livsarvinger, ved verge.

Anonymkode: 65254...42e

Ingen andre skal ligge der han er gravlagt.

Er du sikker på at det er vergen som har det siste ordet?

Barna er et resultat av et ons og de kjente ikke hverandre engang, men han stilte opp og har hatt barna annenhver helg helt siden de var 1 år.

Samboeren var sammen med avdøde i nesten 16 år, altså fra barna var babyer.

Ts

Anonymkode: 31296...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Så da trenger ikke vergen godkjenne at enken er fester?

Ts

Anonymkode: 31296...c40

Jeg antar at avdøde er begravet? Da er det tatt en beslutning om hvem som er ansvarlig for begravelsen og videre av feste av graven. Står avdødes samboer som fester av graven, er det denne som har ansvar for og rett til å bestemme over graven og gravminnet. 

Edit: Forhold dere til lovverket og ellers veilederne som ligger ute. Der er det ganske klart hvem som har ansvaret.

 

Endret av Ulven
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulven skrev (Akkurat nå):

Jeg antar at avdøde er begravet? Da er det tatt en beslutning om hvem som er ansvarlig for begravelsen og videre av feste av graven. Står avdødes samboer som fester av graven, er det denne som har ansvar for og rett til å bestemme over graven og gravminnet. 

 

Det er bra.

Kan barna blir festere av graven når de blir myndige?

Det er jo det som er naturlig

Ts

Anonymkode: 31296...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er bra.

Kan barna blir festere av graven når de blir myndige?

Det er jo det som er naturlig

Ts

Anonymkode: 31296...c40

Man kan søke om å overføre feste ja. Men ungdom som akkurat er myndige er vel kanskje ikke de rette til å ha ansvar for et gravsted. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er bra.

Kan barna blir festere av graven når de blir myndige?

Det er jo det som er naturlig

Ts

Anonymkode: 31296...c40

Det naturlige er at enken fortsetter å feste graven livet ut.

Anonymkode: 1a3ba...cb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når det er så mange som blander seg og har masse tanker og ønsker, tenker jeg at det er best at fester bare skærer igjennom og bestemmer stein. Det virker som det vil bli en nær umulig sak å bli enige når det er så mange mennesker som har en mening, og enken har trolig nok å tenke på om hun ikke skal megle mellom disse menneskene også.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det naturlige er at enken fortsetter å feste graven livet ut.

Anonymkode: 1a3ba...cb8

Selv om hun finner ny partner?

Hun hadde ikke barn med avdøde så da er det vel mest naturlig at hans barn overtar når de blir voksne?

Ts

Anonymkode: 31296...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva synes dere om at det skal være både hundetegninger, soloppganger, gitarer, wow, chill og skateboard på steinen?

Skal tenåringene få viljen sin?

De er jo i en alder der de forandrer mening om ting annenhver time, og hormoner styrer hva de tenker og føler.

Ts

Anonymkode: 31296...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært enklere for henne å bare ta en time hos advokat, eventuelt ringt et begravelsesbyrå og fått sikre, riktige svar, heller enn å basere seg på synsing fra ukjente som bare har fått saken gjenfortalt av tredjepart? Jeg skjønner at du gjerne vil hjelpe henne, men jeg tror det finnes bedre måter å gjøre det på...

Anonymkode: 5390a...4fa

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...