Gå til innhold

Nå sett på CV for første gang. Har førerkort på manuell girkasse :-)


Commander

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når jeg var 18 på 80 tallet var det to typer mennesker som hadde automatlappen. Det var tante Gudrun på 55 som aldri hadde kjørt bil før og gav opp etter 75 kjøretimer, hun fikk et alternativ. Så var det mennesker med et reelt  handicap. CP, lammelser mm

Om noen hadde spurt ei jente på 18 år hun skulle ta lappen på automat ville hun seriøst ikke forstått spørsmålet. Hun hadde lurt på hva du mente med det. Virket hun kanskje handicappet eller tilbakestående???

Det er først de siste 10 årene at unge mennesker har fått store problemer med å kjøre biler som bestemor håndterer uten utfordringer. 

Det er ikke måte på problematisering og unnskyldninger. Så enten har faktisk yngre mennesker fått utfordringer med koordinasjon eller så er det oppfunnet imaginære problemer som brukes som unnskyldning for minst mulig motstand.

En mann med handicap førerkort er og en mann. Meeeen litt evenukk når bestemor må kjøre sin egen bil fordi barnebarnet ikke evner.

Anonymkode: 43fce...63a

Du misforstår jo poenget totalt. Hvis man er tilnærmet handicappa hvis man bare har automatlappen, hva er man da hvis man triller rundt i en Tesla? Og hva med de som ikke har lappen i det hele tatt?

Anonymkode: ec4e8...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 28.2.2024 den 10.48):

Hva slags bedrift er det som har så gamle biler? Kan da umulig vare spesielt lenge.

Anonymkode: ec4e8...5db

Tull, el biler er ikke egnet for alle oppgaver enda 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BBB12345 skrev (2 minutter siden):

Tull, el biler er ikke egnet for alle oppgaver enda 

Det er ingen her som snakker om elbiler.

Anonymkode: ec4e8...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2024 den 8.54):

Ingen kunnskap eller erfaring er bortkastet eller tunge å bære. 

Det er litt som med en leather mann multitool Har du det i lomma kommer det til nytte hele tiden . Hvis man ikke veit hva det er så ser man ikke behovet.

Automat lappen er en begrensning man lærer seg å leve med og det går fint. Man unngår bevisst eller ubevisst situasjoner hvor behovet kan oppstå.

Sønn skal flytte på hybel. Onkel har en Mercedes sprinter varebil stående dere kan låne. Men den har manuell. Da blir løsningen leie tilhenger på CK. Det løste seg, man valgt en annen løsning. Unngår situasjoner hvor man kommer til kort pga egne begrensninger . Det gjør folk hele tiden. Spørsmålet er hvor mange begrensninger man vil leve med. 

Min datter er 21 og kjører VW golf fra 2008 og manuell. Og hadde hun funnet seg et kjæreste med kun automat så hun måtte kjøre selv hele tiden eller bytte bil fordi kjæresten manglet førerkort. Det går bra. Men som mann hadde jeg syntes det var litt kleint. Men så unødvendig å og andre må hele tiden ta hensyn til egne mangler.

Men det er jo bare å finne en kjæreste med automat bil🙂

 

Anonymkode: 43fce...63a

Det er godt å høre. Jeg syns ikke å gire er spesielt vanskelig, selv om jeg vet mange har ment at det er noe av det vanskeligste med manuell-lappen

Anonymkode: cca80...0dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/1/2024 at 6:31 AM, Sniff76 said:

Er flere arbeidsplasser innenfor helsevesenet hvor det er manuelle biler. F.eks i boveiledning hvor beboerne står for egne biler men ikke har lappen selv. De ansatte kjører beboernes private biler når de skal på jobb, aktiviteter osv. Endel manuelle biler da, og hvis vakter/hvilken bruker man skal jobbe med rulleres i turnusen, kan jo ikke en sommervikar/ansatt med automatlappen ta hva som helst av vakter og det må tas hensyn til.

Det er ikke så veldig vanlig innen helsevesenet heller. De fleste kjører el i hjemmetjenesten, og hos oss blir pårørende advart om at hvis de kjøper manuell bil vil det være færre ansatte som kan ta med beboeren på tur. Vi tilrettelegger ikke turnus for at pårørende skal spare noen tusenlapper på bil! 

Har hatt pårørende som har forsøkt å kreve at bare de over 25 skal få kjøre bilen også, pga billigere forsikring. Helt uaktuelt. 🙄 Pårørende får kjøre bilen selv hvis de er så opptatt av å spare penger. 

On 3/10/2024 at 8:30 AM, AnonymBruker said:

 

Det er først de siste 10 årene at unge mennesker har fått store problemer med å kjøre biler som bestemor håndterer uten utfordringer. 

Det er ikke måte på problematisering og unnskyldninger. Så enten har faktisk yngre mennesker fått utfordringer med koordinasjon eller så er det oppfunnet imaginære problemer som brukes som unnskyldning for minst mulig motstand.

En mann med handicap førerkort er og en mann. Meeeen litt evenukk når bestemor må kjøre sin egen bil fordi barnebarnet ikke evner.

Anonymkode: 43fce...63a

Du virker jo litt evneveik sjøl som ikke forstår at det er fordi bilparken har endret seg at ungdommen foretrekker automat. Ungdommene er ikke dummere enn før, men når de manuelle bilene ikke eksisterer får de jo ikke øvd, og det man ikke øver på blir man ikke god på. 

Jeg har lappen på manuell men har ikke rørt en manuell bil på 18 år. Jeg nekter å kjøre manuell, ikke fordi jeg er evneveik men fordi jeg mangler praksis. 

Mine foreldre har kjørt manuell i 60 år og lovpriser automatbilen de nå har skaffet seg. 

Det var også mye enklere å kjøre opp på 80-tallet, så syns ikke 60-åringene skal skryte så veldig av hvor mye flinkere de var for 40 år siden. De slapp enklere unna. 

Det er ingen som lar seg imponere av en 60-åring som skryter av at han kjørte opp med manuell i 1980. 🤷‍♀️

Anonymkode: a2e69...b99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke så veldig vanlig innen helsevesenet heller. De fleste kjører el i hjemmetjenesten, og hos oss blir pårørende advart om at hvis de kjøper manuell bil vil det være færre ansatte som kan ta med beboeren på tur. Vi tilrettelegger ikke turnus for at pårørende skal spare noen tusenlapper på bil! 

Har hatt pårørende som har forsøkt å kreve at bare de over 25 skal få kjøre bilen også, pga billigere forsikring. Helt uaktuelt. 🙄 Pårørende får kjøre bilen selv hvis de er så opptatt av å spare penger. 

Du virker jo litt evneveik sjøl som ikke forstår at det er fordi bilparken har endret seg at ungdommen foretrekker automat. Ungdommene er ikke dummere enn før, men når de manuelle bilene ikke eksisterer får de jo ikke øvd, og det man ikke øver på blir man ikke god på. 

Jeg har lappen på manuell men har ikke rørt en manuell bil på 18 år. Jeg nekter å kjøre manuell, ikke fordi jeg er evneveik men fordi jeg mangler praksis. 

Mine foreldre har kjørt manuell i 60 år og lovpriser automatbilen de nå har skaffet seg. 

Det var også mye enklere å kjøre opp på 80-tallet, så syns ikke 60-åringene skal skryte så veldig av hvor mye flinkere de var for 40 år siden. De slapp enklere unna. 

Det er ingen som lar seg imponere av en 60-åring som skryter av at han kjørte opp med manuell i 1980. 🤷‍♀️

Anonymkode: a2e69...b99

Er heller ikke imponert over en slik holdning du utviser. Det går helt fint å kjøre manuell, når hode/armer og bein fungere ssmmen. Men det er der mange ikke klarer den samhandlingen lengre. 

Anonymkode: 51b1e...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er heller ikke imponert over en slik holdning du utviser. Det går helt fint å kjøre manuell, når hode/armer og bein fungere ssmmen. Men det er der mange ikke klarer den samhandlingen lengre. 

Anonymkode: 51b1e...85b

Så når ungdommen om 50 år ikke vet hvordan man fyller bensin så er det fordi de ikke klarer det? Er det det du tror? Eller kan det tenkes at kunnskapen er totalt unødvendig og utdatert?

Anonymkode: ec4e8...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/28/2024 at 10:48 AM, AnonymBruker said:

Hva slags bedrift er det som har så gamle biler? Kan da umulig vare spesielt lenge.

Anonymkode: ec4e8...5db

For varebiler kom automatgir senere enn for personbiler.

Fatter ikke dagens unge som påstår at manuelle gir er vanskelige. Jeg tror de hauser opp hvor vanskelig det og skremmer hverandre. Akkurat som de gjør med mattefaget på skolen, med god hjelp fra visse lærere, og så velger de vekk så mye de kan av alt de feilaktig oppfatter som vanskelig. Minste motstands vei all the way. Hva slags folk blir vi av en sånn holdning. Oppgitt!

 

Anonymkode: 4f6e9...c62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Er heller ikke imponert over en slik holdning du utviser. Det går helt fint å kjøre manuell, når hode/armer og bein fungere ssmmen. Men det er der mange ikke klarer den samhandlingen lengre. 

Anonymkode: 51b1e...85b

Selvfølgelig går det fint når man har lært seg det. Men hvorfor lære noe man ikke behøver og som man etter 15 år uten bruk ikke vil være komfortabel med å bruke? 

Jeg har ikke lært meg å kjøre traktor heller, selv om det helt sikkert går fint å lære det. 

Jeg kunne sikkert fint lært meg å bruke regnestav, but why???

Anonymkode: a2e69...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/3/2024 at 8:03 AM, Gramma said:

Da henger jo Forsvaret etter utviklingen i samfunnet og må tilpasse seg. Har hørt om folk som har tatt lastebillappen gjennom Forsvaret, så systemet for å gi folk kompetansen Forsvaret trenger når det kommer til kjøretøy, finnes jo allerede. Det hjelper i alle fall lite på situasjonen å klage på at offiserer "blir sjåfører" for ungdommen. 

Det har forsvaret kontroll på, de som utpekes til å kjøre lastebil får oppkjøring på manuell lastebil. Snøskuter får snøskuter lappen.

Men det var unektelig lettere når man bare kunne ta en tilfeldig "ola" og sette han (for da var det oftest en han) på blå-lappen kurs. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forbauser meg i  denne tråden er hvor utrolig såre tær enkelte har, virker som noen mener ingen skal ta manuell-lappen for de selv har valgt automat... 

Manuell er mye mer gøy å kjøre en sluregir.... 

 

Og til de som lurer, det er fortsatt en del varebiler med manuell i systemet, her fra dagens Finn

image.png.660c80a0eff6a1e3240d1dc7c0a58de7.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (6 minutter siden):

Det som forbauser meg i  denne tråden er hvor utrolig såre tær enkelte har, virker som noen mener ingen skal ta manuell-lappen for de selv har valgt automat... 

Det er ikke det jeg (som har automatlappen) mener i hvert fall. Det jeg irriterer meg over er alle boomerne med manuellappen som mener at absolutt alle i hele verden er best tjent med lappen for manuell, selv om 99% aldri kommer til å få bruk for det, og at man minimum er lettere handicappa med automatlapp. Fordi man ikke "klarer" å gire. Som om det er det det handler om :himle: Folk som kjørte opp før det i det hele tatt fantes rundkjøringer er ikke de jeg hører mest på, for å si det sånn.

Anonymkode: ec4e8...5db

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke det jeg (som har automatlappen) mener i hvert fall. Det jeg irriterer meg over er alle boomerne med manuellappen som mener at absolutt alle i hele verden er best tjent med lappen for manuell, selv om 99% aldri kommer til å få bruk for det, og at man minimum er lettere handicappa med automatlapp. Fordi man ikke "klarer" å gire. Som om det er det det handler om :himle: Folk som kjørte opp før det i det hele tatt fantes rundkjøringer er ikke de jeg hører mest på, for å si det sånn.

Anonymkode: ec4e8...5db

Du vet nok best :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Tiuren said:

Det har forsvaret kontroll på, de som utpekes til å kjøre lastebil får oppkjøring på manuell lastebil. Snøskuter får snøskuter lappen.

Men det var unektelig lettere når man bare kunne ta en tilfeldig "ola" og sette han (for da var det oftest en han) på blå-lappen kurs. 

 

Nå var det ikke min påstand at dette er et problem. Jeg svarer en annen bruker som mener at overgangen til automatgir gir Forsvaret problemer med personell som kan kjøre beltevogner. Da bør Forsvaret tilpasse seg, åpenbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Gramma said:

Nå var det ikke min påstand at dette er et problem. Jeg svarer en annen bruker som mener at overgangen til automatgir gir Forsvaret problemer med personell som kan kjøre beltevogner. Da bør Forsvaret tilpasse seg, åpenbart.

Helt klart, de tilpasser seg men det er utfordringer man ikke hadde før. En god observasjon fra deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...