Gå til innhold

Nå sett på CV for første gang. Har førerkort på manuell girkasse :-)


Commander

Anbefalte innlegg

Jepp, nå har det faktisk skjedd. Kunne bruke clutch er nå CV materiale.

Leste igjennom jobbsøknader om sommerjobb i forrige uke og for første gang var det en ungdom som ikke bare hadde lappen, men poengterte at hun kunne kjøre bil med manuell girkasse. Og i vår bedrift er faktisk det et stort pluss siden vi har  nyttekjøretøy hvor det kreves.

For vår del betyr det at hun i dette tilfellet kan brukes til flere oppgaver en den andre kandidatene om de ellers står likt. Ny måte å skille seg ut i mengden jeg ikke hadde sett før.

Ikke noe spørsmål, syntes det var litt morsomt og hadde lyst å dele.🙂

 

 

 

  • Liker 27
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir nok færre og færre av de. Ser trafikkskolen kun kjører elbiler her jeg bor...

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags bedrift er det som har så gamle biler? Kan da umulig vare spesielt lenge.

Anonymkode: ec4e8...5db

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis ikke noe jeg har trengt å tenke på ved jobbsøking (jeg har ikke førerkort). ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva slags bedrift er det som har så gamle biler? Kan da umulig vare spesielt lenge.

Anonymkode: ec4e8...5db

Vi har nyttekjøretøy tilpasset oppgaver som skal gjøres. Ikke bare for persontransport langs landevei. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva slags bedrift er det som har så gamle biler? Kan da umulig vare spesielt lenge.

Anonymkode: ec4e8...5db

Så kunnskapsløs. Med god behandling og riktig service kan kjøretøy vare veldig lenge. 

Anonymkode: 1ce00...1f4

  • Liker 20
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir visst vanligere og vanligere å bare ta automatgir-lappen. Dere burde nok presisere at dere ønsker info om dette i stillingsannonsen tenker jeg da om det er krav om lappen for å få jobben :) Synes personlig det er litt rart at man ikke tar hele pakka når man først lærer å kjøre bil, å lære å gire er jo ikke akkurat det vanskeligste med å lære å kjøre..? Man kløner litt helt i starten men så skjønner man det jo kjapt. Er jo greit å ha den lappen liksom. 

Anonymkode: b609c...983

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva slags bedrift er det som har så gamle biler? Kan da umulig vare spesielt lenge.

Anonymkode: ec4e8...5db

Posten blant annet. Det er fremdeles noen dieselbiler igjen der. 

Anonymkode: 0038b...a1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva slags bedrift er det som har så gamle biler? Kan da umulig vare spesielt lenge.

Anonymkode: ec4e8...5db

Tro det eller ei, men det er svært mange som har biler med manuell girkasse. Snakk om å være trangsynt!

Anonymkode: 51b1e...85b

  • Liker 24
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tro det eller ei, men det er svært mange som har biler med manuell girkasse. Snakk om å være trangsynt!

Anonymkode: 51b1e...85b

Manuell girkasse er veldig vanlig i Norge. Vi ligger 20-30 år etter andre siviliserte land her også, akkurat som med veier. 

Anonymkode: b76ee...c0c

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 10 år finns det vel knapt en eneste bil som ikke er veteran som krever manuell gir for å kjøre. Klart kult at noen ungdommer fortsatt tar manuell lappen men med mindre du har foreldre med manuell gir bil er det vel bare bortkastede penger. Har en svoger som jobber på kjøreskole, han sier de som kjører opp manuelt fort bruker 10-15k mer enn de som tar på autmat.

Anonymkode: 4de26...e52

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke tenkt på det at søkere med manuell-lappen har en annen kvalifikasjon enn de med kun automat-lappen. Det er faktisk interessant, og på mange områder relevant hvis bedriften kun har kjøretøy med manuell gir. :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva slags bedrift er det som har så gamle biler? Kan da umulig vare spesielt lenge.

Anonymkode: ec4e8...5db

Jeg har hatt flere arbeidsplasser hvor det er helt nødvendig å kunne kjøre manuelt. Nåværende arbeidsplass har flere traktorer blant annet. Mange unge håpefulle som ikke får jobb her fordi de kun kan kjøre automat... 

Anonymkode: 83005...0eb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle jeg hatt bil igjen så hadde jeg villet ha manuell, for jeg er mer bevisst, våken og aktiv i min kjøring i stedet for å nesten sovne i en bil som fikser kjøringen selv. Har testet automat og holdt på å sovne på langkjøring. Å bare holde i et ratt er ikke nok for meg. Hilsen kvinnfolk som liker å kjøre langt og ofte, under alle forhold.

Anonymkode: 196f5...c37

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppført førerkort med manuell gir på alle søknader de siste 14 årene hvor det kan forventes at jeg på noen tidspunkt skal benytte annet enn privatbil. 

Anonymkode: 4ff17...7fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (2 timer siden):

Har ikke tenkt på det at søkere med manuell-lappen har en annen kvalifikasjon enn de med kun automat-lappen. Det er faktisk interessant, og på mange områder relevant hvis bedriften kun har kjøretøy med manuell gir. :) 

Forsvaret sliter stort med vernepliktige som kun kan har handicap lappen. (Automat het det tidligere) . De færreste kan kjøre MB240 feltvogn. Ikke kan de få lappen på lastebil og brukes til scania sjåfører. De kan kun brukes til å kjøre enkelte leasede administrasjonsbiler. Og BV206 som faktisk er automat.

Når man stiller opp 10 vernepliktige og kun 2 kan bruke clutch må de finne annen tjeneste til de som blir sittende i baksetet. Så må voksne offiserer og befal være sjåfører for tenåringen på øvelser. Sånn har det blitt.

Anonymkode: 43fce...63a

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

han sier de som kjører opp manuelt fort bruker 10-15k mer enn de som tar på autmat.

Men de blir teknisk mye bedre sjåfører framfor de som tar lappen på automat akkurat som at en person som tar lappen på mope eller lett mc og ikke scooter blir en teknisk mye bedre sjåfør fordi det krever mer teknisk kunnskap og kjøreferdigheter.

Anonymkode: 5b40f...f52

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så kunnskapsløs. Med god behandling og riktig service kan kjøretøy vare veldig lenge. 

Anonymkode: 1ce00...1f4

Det er jeg veldig klar over, min forrige bil varte nesten 30 år. Men før eller siden ryker de jo, skal bedriften da belage seg på å kjøpe inn brukte gamle biler for å tviholde på at de må være manuelle...? Eller hva gjør de på det tidspunktet bilene må byttes ut?

Anonymkode: ec4e8...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Blir visst vanligere og vanligere å bare ta automatgir-lappen. Dere burde nok presisere at dere ønsker info om dette i stillingsannonsen tenker jeg da om det er krav om lappen for å få jobben :) Synes personlig det er litt rart at man ikke tar hele pakka når man først lærer å kjøre bil, å lære å gire er jo ikke akkurat det vanskeligste med å lære å kjøre..? Man kløner litt helt i starten men så skjønner man det jo kjapt. Er jo greit å ha den lappen liksom. 

Anonymkode: b609c...983

Mange som bruker mange timer bare på dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har hatt flere arbeidsplasser hvor det er helt nødvendig å kunne kjøre manuelt. Nåværende arbeidsplass har flere traktorer blant annet. Mange unge håpefulle som ikke får jobb her fordi de kun kan kjøre automat... 

Anonymkode: 83005...0eb

De unge nå kan ikke kjøre traktor uten eget sertifikat for det.

Anonymkode: e8295...f2a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...