Gå til innhold

Nå sett på CV for første gang. Har førerkort på manuell girkasse :-)


Commander

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hva slags bedrift er det som har så gamle biler? Kan da umulig vare spesielt lenge.

Anonymkode: ec4e8...5db

Her tror jeg det er du som ikke er helt oppdatert.

Anonymkode: 1be7d...d1e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da jeg søkte, stod det i stillingsannonsen, at søker må kunne kjøre bil med manuell gir.

Anonymkode: cc34d...3b2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er i hvert fall lurt å tenke på når man går yrkesfag (spesielt lette kjøretøy), hvor man trenger lappen på manuell når man skal ut i lære. På et bilverksted skal alle biler testes når de har vært innom verkstedet, biler skal hentes her og der, biler skal flyttes på  osv. Alle barna våre har tatt lappen på manuell, og sønnen vår utdannet seg til bilmekaniker. Da fikk de inn en praksiselev som kun hadde førerkort på manuell, han fikk ikke lærlingeplass... Det blir for mye styr og for mye som andre må gjøre for han til at de tar inn lærlinger uten lappen på manuell.

Eller du kommer til en ulykke e.l. og må hjelpe til med å flytte biler, litt dumt å ikke ha peiling på hvordan man kjører en girbil... 

Dessuten, de aller fleste kjøper seg vel bil selv, eller er det mest vanlig at man får bil av foreldrene? Her har våre måtte kjøpe bil selv, og i den prisklassen de har råd til å kjøpe bil (10 - 20.000) er det stort sett eldre fossilbiler som gjelder..

Anonymkode: fc653...0a4

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt veldig aktuelt for mange med manuelt gir, og det vil det være i mange år ennå. Det gjelder spesielt i yrker hvor man skal kjøre arbeidsgivers "arbeidsbil".

En sjekk på Finn.no nå viser at 25% av alle biler til salgs der, er med manuelt gir. Ser man på biler til under 50 000,-, er det nesten 2/3-deler som har manuelt gir. Det betyr at skal man ha en billig bruktbil som sin første ungdomsbil, blir utvalget svært begrenset om det MÅ være med automatgir.

Behovet for manuell-lappen minker stadig, men om du velger å ta bare for automat, vil det kanskje alltid være et "handicap" som du av og til vil oppleve at begrenser ting du ønsker å gjøre. Og kanskje ikke....

Som noen påpeker, det er ikke veldig mange skolebiler igjen med manuelt gir. Det kan bli en utfordring fremover for de som ønsker seg, eller trenger dette. Hvis jeg skal se i spåkula, tror jeg vi vil komme til et punkt hvor det er så vanskelig å få tatt førerkort med manuelt gir, at lovverket må tilpasses dette. Da ser jeg for meg at f.eks. førere som har tatt automatlappen og har hatt den i f.eks. 3 år, også har lov til å kjøre manuelt gir. De må bare lære seg det på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trodde det var normalt å skeive dette på CV, for da vet arbeidsgiver om kandidaten utgår fordi hen ikke har riktig kompetanse til å kjøre bedriftens biler dersom de kun har manuell. 

Det er mange bedrifter hvor de kun har manuell girkasse på bilen. Så det handler nok ikke om å dra frem det minste lille snev av kompetanse i CV, men å ta med noe som faktisk kan være relevant. 

Anonymkode: 78a70...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun fordeler med å ta lappen på manuelt gir. Ja, det er massevis av automatbiler, men fortsatt mange med manuell. Å lære å gire er en liten del av kjøreopplæring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Skulle jeg hatt bil igjen så hadde jeg villet ha manuell, for jeg er mer bevisst, våken og aktiv i min kjøring i stedet for å nesten sovne i en bil som fikser kjøringen selv. Har testet automat og holdt på å sovne på langkjøring. Å bare holde i et ratt er ikke nok for meg. Hilsen kvinnfolk som liker å kjøre langt og ofte, under alle forhold.

Anonymkode: 196f5...c37

Jaja, slik blir jeg under langkjøring helt uavhenging av giring eller ei.... Du girer jo ikke så mye på langkjøring nødvendigvis. Når jeg kjører Bergen-Oslo, er det lite giring over fjellet. 

Anonymkode: 13a70...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Men de blir teknisk mye bedre sjåfører framfor de som tar lappen på automat akkurat som at en person som tar lappen på mope eller lett mc og ikke scooter blir en teknisk mye bedre sjåfør fordi det krever mer teknisk kunnskap og kjøreferdigheter.

Anonymkode: 5b40f...f52

Dette argumentet er så oppbrukt.... Har manuellapp, og er ikke mer eller mindre teknisk eller oppmerksom selv om jeg kjører bil med manuellgir eller automtatgir...

Anonymkode: 13a70...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det var meget fornuftig av søker å utdype hva en faktisk har lappen på, finnes vel mange arbeidsgivere som skulle ønsket de var mer tydelig på dette når de la ut en ledig stilling.

Om arbeidsgiver har flest biler med manuelt gir så må de absolutt passe på å få det med i sin stillingsbeskrivelse, om ikke så har de faktisk ikke lov til å favorisere en søker som har lappen på manuell. 

Har arbeidsgiver andre kjøretøy som krever andre klasser så må de faktisk få det med i sin stillingsbeskrivelser at det er fordel med førerkort i klasse ..... for det er ingen automatikk i at en har lov til å kjøre traktor om en har lappen på bil.

Skal en ut som lærling så bør en ha tenkt gjennom hvor stor sjansen for å måtte kjøre arbeidsgivers bil, og dermed ta lappen på manuell fordi det fortsatt finnes mange biler med manuelt gir innen flere bransjer.

Selv om statistikken sier det er en liten % av bilparken i Norge som har manuelt gir, så ville også en statistikk over arbeids-/nyttekjøretøy vist at andelen med manuelt gir fortsatt er høy.

Om en skulle ende med å bruke flere timer, så har en også fått mer trening og innøvd mer rutiner. Og skulle det gå lang tid mellom hver gang en får kjørt med manuelt gir, så tar det faktisk ikke så lang tid før en har det inne igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror ikke engang jeg har vært inni en manuell bil på sikkert 15 år 😅

Anonymkode: ec4e8...5db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.2.2024 den 11.25):

Skulle jeg hatt bil igjen så hadde jeg villet ha manuell, for jeg er mer bevisst, våken og aktiv i min kjøring i stedet for å nesten sovne i en bil som fikser kjøringen selv. Har testet automat og holdt på å sovne på langkjøring. Å bare holde i et ratt er ikke nok for meg. Hilsen kvinnfolk som liker å kjøre langt og ofte, under alle forhold.

Anonymkode: 196f5...c37

Girer vel ikke så mye på langkjøring kanskje….?

Anonymkode: 36945...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er jeg veldig klar over, min forrige bil varte nesten 30 år. Men før eller siden ryker de jo, skal bedriften da belage seg på å kjøpe inn brukte gamle biler for å tviholde på at de må være manuelle...? Eller hva gjør de på det tidspunktet bilene må byttes ut?

Anonymkode: ec4e8...5db

Trenger ikke tvi holde på de nei?

På tidspunktet de må byttes er det vel bare til å kjøpe nye?🤷‍♀️ Må jo ikke kjøpe med manuelt da, da alle kan jobkjøre de 🙄🤦‍♀️

Anonymkode: 36945...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kona mi vurderer å ta lappen. Hun vil ta automat fordi det er lettere og billigere. Jeg kan ikke komme på én eneste god grunn til å anbefale manuelt. Hun kommer aldri i livet til å få bruk for det.

Anonymkode: 57b82...1cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Forsvaret sliter stort med vernepliktige som kun kan har handicap lappen. (Automat het det tidligere) . De færreste kan kjøre MB240 feltvogn. Ikke kan de få lappen på lastebil og brukes til scania sjåfører. De kan kun brukes til å kjøre enkelte leasede administrasjonsbiler. Og BV206 som faktisk er automat.

Når man stiller opp 10 vernepliktige og kun 2 kan bruke clutch må de finne annen tjeneste til de som blir sittende i baksetet. Så må voksne offiserer og befal være sjåfører for tenåringen på øvelser. Sånn har det blitt.

Anonymkode: 43fce...63a

Forsvaret har også endret reglene for kjøretøyene sine. Du får ikke blålappen lenger. I dag tar du blankbillappen, men kun om du har sivilt førerkort fra før av.

I tillegg er det krav til oss sivilt ansatte om førerkort klasse b manuell. 

Anonymkode: c89c5...f22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/28/2024 at 11:25 AM, AnonymBruker said:

Skulle jeg hatt bil igjen så hadde jeg villet ha manuell, for jeg er mer bevisst, våken og aktiv i min kjøring i stedet for å nesten sovne i en bil som fikser kjøringen selv. Har testet automat og holdt på å sovne på langkjøring. Å bare holde i et ratt er ikke nok for meg. Hilsen kvinnfolk som liker å kjøre langt og ofte, under alle forhold.

Anonymkode: 196f5...c37

På langkjøring legger du jo uansett bilen i 5, 6, eller 7 gir etter som hvor mange gir det er på den manuelle kassa. Gjør ingen forskjell.  Det er på bykjøring og køkjøring at automat er suverent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Forsvaret har også endret reglene for kjøretøyene sine. Du får ikke blålappen lenger. I dag tar du blankbillappen, men kun om du har sivilt førerkort fra før av.

I tillegg er det krav til oss sivilt ansatte om førerkort klasse b manuell. 

Anonymkode: c89c5...f22

Er man i en sånn situasjon tar man naturligvis førerkort for manuell, men 99.99% av oss kommer aldri til å få bruk for det. Det sagt, så tror jeg ikke det du sier stemmer. Naboen min jobber i forsvaret og han har ikke lappen i det hele tatt.

Anonymkode: ec4e8...5db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.2.2024 den 13.48):

Forsvaret sliter stort med vernepliktige som kun kan har handicap lappen. (Automat het det tidligere) . De færreste kan kjøre MB240 feltvogn. Ikke kan de få lappen på lastebil og brukes til scania sjåfører. De kan kun brukes til å kjøre enkelte leasede administrasjonsbiler. Og BV206 som faktisk er automat.

Når man stiller opp 10 vernepliktige og kun 2 kan bruke clutch må de finne annen tjeneste til de som blir sittende i baksetet. Så må voksne offiserer og befal være sjåfører for tenåringen på øvelser. Sånn har det blitt.

Anonymkode: 43fce...63a

Men hvorfor oppdateres ikke utstyret?

Jeg har jo jobbet 16 år i yrke knyttet til Norges største maskinparker.  

Det er lenge siden alt av våre kjøretøy ble byttet til automat. I dag måtte vi kjøpt maskiner på bruktmarkedet for å i det hele tatt finne noe med manuell girkasse.  

Anonymkode: ca30e...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er flere arbeidsplasser innenfor helsevesenet hvor det er manuelle biler. F.eks i boveiledning hvor beboerne står for egne biler men ikke har lappen selv. De ansatte kjører beboernes private biler når de skal på jobb, aktiviteter osv. Endel manuelle biler da, og hvis vakter/hvilken bruker man skal jobbe med rulleres i turnusen, kan jo ikke en sommervikar/ansatt med automatlappen ta hva som helst av vakter og det må tas hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hvorfor oppdateres ikke utstyret?

Jeg har jo jobbet 16 år i yrke knyttet til Norges største maskinparker.  

Det er lenge siden alt av våre kjøretøy ble byttet til automat. I dag måtte vi kjøpt maskiner på bruktmarkedet for å i det hele tatt finne noe med manuell girkasse.  

Anonymkode: ca30e...118

Forsvaret er i en egen klasse. De skal beholde Scania lastebilene til godt inn på 2030 tallet, og alt annet skal vel heller ikke byttes ut av sivile biler og Gelendewagon.

Anonymkode: 51b1e...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 hours ago, Sniff76 said:

Er flere arbeidsplasser innenfor helsevesenet hvor det er manuelle biler. F.eks i boveiledning hvor beboerne står for egne biler men ikke har lappen selv. De ansatte kjører beboernes private biler når de skal på jobb, aktiviteter osv. Endel manuelle biler da, og hvis vakter/hvilken bruker man skal jobbe med rulleres i turnusen, kan jo ikke en sommervikar/ansatt med automatlappen ta hva som helst av vakter og det må tas hensyn til.

Men vil man jobbe i et yrke der man må kjøre bil med manuelt gir, så må man da ta oppkjøring på det. Jeg fikk ikke lappen (automat) før jeg var 34. Så da jeg søkte sommerjobber, søkte jeg på jobber der man ikke trengte lappen og som jeg kunne gå eller ta buss til. Så ekstremt vanskelig er det ikke å få seg en liten sommerjobb. Det er ikke KRISE om man ikke får jobben som hjemmesykepleier. Vil man absolutt ha en sånn jobb og har tatt oppkjøring på automat, så er det da bare å ta noen timer med manuelt gir og ta oppkjøring på nytt. Folk tar jo bachelorgrader på nytt, så å ta en ny oppkjøring kan da ikke være så vanskelig hvis man absolutt vil. Da er man nok mer motivert for det også.

Man får ta egne valg, og endre på de valgene senere i livet om det ikke ble som man tenkte. Og ble det ingen endringer, så trenger man ikke gjøre noe med det. Sånn er livet bare. Man kan ikke skylde på kjøreskolene for at ungdommer tok lappen på automat og angrer to år senere fordi de ikke fikk jobb i hjemmesykepleien. De vurderingene må man klare å ta selv. Så får man bare leve med det og søke jobb på restaurant i stedet hvis man ikke gidder ta oppkjøring på nytt. 

Anonymkode: 4c945...f93

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...